AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:04 #1 Skrevet mandag kl. 12:04 Hei, Jeg har hatt et konfliktfylt forhold til min leder, slik at jeg har blitt sykemeldt. Jobben har påført meg mye stress og angst, dårlig søvn, hårtap, o.l. Jeg ønsker å si opp stillingen min med forespørsel om å gå tidligere fra kontrakten. Er det noen som har erfaring med dette og hvordan det gjøres? Jeg ønsker gjerne tips da jeg som nevnt ikke har et godt forhold til lederen min, og ønsker å gjøre det ryddigst mulig. Anonymkode: c1f7c...ada 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:08 #2 Skrevet mandag kl. 12:08 Jeg sa opp en stilling da det ble slutt på tilrettelegging jeg trengte. Jeg bare skrev i oppsigelsen og spurte om å få gå etter en måned. De gikk med på to, jeg var plutselig litt mer uunnværlig enn før jeg sa opp. 😅 Anonymkode: 15a0a...963
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:16 #3 Skrevet mandag kl. 12:16 Du gjør som den over, sier opp stillingen med forespørsel om avkorting av oppsigelsestiden. Så lenge du er sykmeldt er de vel bare "glad til". Anonymkode: 634ea...f8c
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:22 #4 Skrevet mandag kl. 12:22 Jeg er bare sykemeldt ut måneden, så ikke garantert jeg blir sykemeldt lenger. Skal prate med legen min om hva som er hensiktsmessig videre. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er redd jeg "mister" rettigheter ved å spørre om å gå tidligere e.l.? Anonymkode: c1f7c...ada
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:23 #5 Skrevet mandag kl. 12:23 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er bare sykemeldt ut måneden, så ikke garantert jeg blir sykemeldt lenger. Skal prate med legen min om hva som er hensiktsmessig videre. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er redd jeg "mister" rettigheter ved å spørre om å gå tidligere e.l.? Anonymkode: c1f7c...ada Hvis du sier opp selv uten å ha en ny jobb å gå til, er det 12 ukers karantenetid på arbeidsledighetstrygd. Anonymkode: 38f13...65a 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:23 #6 Skrevet mandag kl. 12:23 Du kan spørre om å ta ut ferien din i oppsigelsestiden. Anonymkode: d8608...4bc 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:24 #7 Skrevet mandag kl. 12:24 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du sier opp selv uten å ha en ny jobb å gå til, er det 12 ukers karantenetid på arbeidsledighetstrygd. Anonymkode: 38f13...65a Det er jeg ikke bekymret for Anonymkode: c1f7c...ada
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:24 #8 Skrevet mandag kl. 12:24 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er redd jeg "mister" rettigheter ved å spørre om å gå tidligere e.l.? Anonymkode: c1f7c...ada Du mister ikke rettigheter, men får bare lønn så lenge du er ansatt, selvsagt. Og hvis du sier opp selv og vil over på dagpenger blir det vel en venteperiode. Anonymkode: 15a0a...963
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:24 #9 Skrevet mandag kl. 12:24 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan spørre om å ta ut ferien din i oppsigelsestiden. Anonymkode: d8608...4bc Står faktisk i kontrakten at man ikke kan ta ut ferie i oppsigelsestiden. Anonymkode: c1f7c...ada
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:33 #10 Skrevet mandag kl. 12:33 Dette med konflikt med leder kan slå begge veier. Noen ledere vil gjøre livet mest mulig surt for den ansatte, og forlange å stå oppsigelsestiden ut selv om det ikke er nødvendig. Andre vil være glad til for å bli kvitt den ansatte raskest mulig. Anonymkode: 15a0a...963
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:05 #11 Skrevet mandag kl. 13:05 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er jeg ikke bekymret for Anonymkode: c1f7c...ada Det burde du være, det var sykt vanskelig da jeg gikk igjennom det. 14 uker uten inntekt svir!! Anonymkode: c5b34...be8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:32 #12 Skrevet mandag kl. 14:32 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det burde du være, det var sykt vanskelig da jeg gikk igjennom det. 14 uker uten inntekt svir!! Anonymkode: c5b34...be8 Jeg er ikke i en posisjon hvor dette er et problem Er mest interessert i å komme meg vekk fra arbeidsgiver. Anonymkode: c1f7c...ada
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:48 #13 Skrevet mandag kl. 14:48 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Står faktisk i kontrakten at man ikke kan ta ut ferie i oppsigelsestiden. Anonymkode: c1f7c...ada Spill med åpne kort og send en epost der du forteller at du ikke lengre trives og vurderer å se etter noe annet. Spør om de kan tilby at du får arbeidsfritak og tatt ut ferie i oppsigelsestiden dersom du velger å si opp. Vil de bli kvitt deg sier de ja. Ikke si opp ennå! Ordlegg deg godt. Anonymkode: f4176...362
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:59 #14 Skrevet mandag kl. 14:59 Jeg ville sett på andre muligheter først. Arbeidsmarkedet i flere bransjer er svært utfordrende. Å gå rundt arbeidsledig er heller ikke en god idé eller særlig helse bringende. En venn slet mye med det samme var sykmeldt en lang periode. Hr ble involvert og det ble vel akkurat holdbart på jobb. Vedkommende brukte 1 år på å lande en ny stilling i bransjen. Hadde hen sakt opp ville hen ha vært arbeidsledig i et år. Anonymkode: b7835...cd6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:12 #15 Skrevet mandag kl. 15:12 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg ville sett på andre muligheter først. Arbeidsmarkedet i flere bransjer er svært utfordrende. Å gå rundt arbeidsledig er heller ikke en god idé eller særlig helse bringende. En venn slet mye med det samme var sykmeldt en lang periode. Hr ble involvert og det ble vel akkurat holdbart på jobb. Vedkommende brukte 1 år på å lande en ny stilling i bransjen. Hadde hen sakt opp ville hen ha vært arbeidsledig i et år. Anonymkode: b7835...cd6 Dette er ikke et problem fordi jeg allerede har ny jobb. Det er ikke drømmejobben min, men jeg har jobbet med samme leder tidligere. Jeg kommer til å tiltre den jobben som en vanlig ansatt i 100 % stilling. Det er en jobb jeg kan komfortabelt ha i 1-2 år mens jeg bygger opp CVen min. Derfor er jeg ikke stressa. Oppstart er i utgangspunktet i juni, men de har uttalt at de ønsker oppstart tidligere. Anonymkode: c1f7c...ada
NoaideBiehtar Skrevet mandag kl. 18:13 #16 Skrevet mandag kl. 18:13 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ikke i en posisjon hvor dette er et problem Er mest interessert i å komme meg vekk fra arbeidsgiver. Anonymkode: c1f7c...ada Hvilke rettigheter er du da egentlig redd for å miste? 🤔
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:27 #17 Skrevet mandag kl. 19:27 Friskmelding til arbeidsformidling? Anonymkode: 1ad4d...79d
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:11 #18 Skrevet tirsdag kl. 23:11 AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 13.23): Hvis du sier opp selv uten å ha en ny jobb å gå til, er det 12 ukers karantenetid på arbeidsledighetstrygd. Anonymkode: 38f13...65a 18 uker Anonymkode: 0043c...d56
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:12 #19 Skrevet tirsdag kl. 23:12 AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 20.27): Friskmelding til arbeidsformidling? Anonymkode: 1ad4d...79d Elendig ide. Hvis hun ikke får ny jobb i løpet av 3 mnd, så har hun 18 uker foran seg uten inntekt Anonymkode: 0043c...d56
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:14 #20 Skrevet onsdag kl. 08:14 I og med du har ny jobb på plass og økonomi ikke stopper deg, kjør på. Du skriver alt i selve oppsigelsen. Hold den kort og formell, der skriver du også ønske om å fratre tidligere. Du finner maler på nett, eller du kan få chatgpt til å formulere. Ingen grunn til å utdype noe i denne. Lever den gjennom den kanalen dere bruker, enten e-post med lesebekreftelse eller rekommandert brev. Anonymkode: 326cf...e4f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå