Gå til innhold

Gifte seg borgerlig i et kirkebygg?

Anbefalte innlegg

Gjest *********blomst
Skrevet

Hva tenker dere om det å gifte seg borgerlig eller humanetisk i et kirkebygg?

Jeg mener ikke kirker som brukes til kirker nå, men kirkebygg som nå brukes som museum eller severdigheter.

Eksempel er Domkirkeruinene på Hamar, Kirker som er på museer, kirkeruiner og uinvidde kristne kapeller i andre bygg.

Synes dere det er uproblematisk?

Videoannonse
Annonse
Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Jeg ser vel ikke helt poenget...(?)

Enten vil man ha kirkelig vielse eller så vil man det ikke.. Eller?

Selv ville jeg absolutt helst hatt en prest dersom jeg skulle giftet meg i domkirkeruinene... Men dersom det av praktiske grunnen enklere lar seg gjøre å finne en "ukristen" vigselsperson er jo det helt ok.

Å ha et humanetisk bryllup i kirkeruiner derimot blir ganske selvmotsigende for meg.

Det var mitt innput.. ;)

Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet
Jeg ser vel ikke helt poenget...(?)

Enten vil man ha kirkelig vielse eller så vil man det ikke.. Eller?

Selv ville jeg absolutt helst hatt en prest dersom jeg skulle giftet meg i domkirkeruinene... Men dersom det av praktiske grunnen enklere lar seg gjøre å finne en "ukristen" vigselsperson er jo det helt ok.

Å ha et humanetisk bryllup i kirkeruiner derimot blir ganske selvmotsigende for meg.

Det var mitt innput.. ;)

Helt enig i det Aurora sier. Jeg synes det er helt rart.

Gjest gjest1
Skrevet

Enig med de to her jeg også, selvmotsigende

Skrevet

Jepp, enig. Det blir selvmotsigende. Jeg er enig i det.

Finnes mange andre plasser å gifte seg borgerlig dersom man vil ha en fin ramme på det som ikke er et kirkebygg. Dersom det er et krikebygg bir det jo litt rart å "ville ha det på hellig grunn, men ikke ha en helig mann til å vie"

Skrevet

Enig i hva som blir sagt her.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg er også enig i at det blir litt rart og selvmotsigende. For oss er det enten/eller. Synes det handler om å ta et standpunkt. Hvis man vil ha stemningen som er i kirkelige bygg kan man like greit gifte seg kirkelig og motta guds velsignelse, det er det som hører med i en slik setting mener jeg.

Gjest Binna
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt vitsen med å velge et "kirkelig bygg" hvis man ikke skal gifte seg kristent.

Jeg kunne kanskje ha giftet meg i kirken selv om jeg overhodet ikke er kristen, men det måtte ha vært pga tradisjonen, lokalet og vielsen.. Men jeg har ingen planer om det...

Skrevet

Enig med de andre her!

En kirke er ikke bare en bygning...

Skrevet

Personlig er jeg enig i det som blir sagt her, men du må gjøres det som føles riktig for deg/dere! Hvis dere vil i kirkeruinene med en borgerlig/ humanetisk vielse, så er det det dere bør gjøre! Så kan heller folk riste på hodet om de vil.

Det er deres dag!

Lykke til! (:

Skrevet

Jeg mener å ha lest at man ikke kan ha humanistisk vigsel i kirkebygg, husker ikke ordlyden men det var noe med religiøs grunn eller noe...? Så man kan ikke bare bare gå og gifte seg humanistisk i en kirke TROR jeg.

Gjest lillelou
Skrevet

Det tror jeg er sånn bortimot umulig å få til,ja. Dessuten syns jeg det høres relativt meningsløst ut med vielse på kirkelig grunn (det èr fortsatt det, selv om det er en ruin) hvis man ikke ønsker en kristen setting for vielsen i utgangspunktet.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg mener å ha lest at man ikke kan ha humanistisk vigsel i kirkebygg, husker ikke ordlyden men det var noe med religiøs grunn eller noe...? Så man kan ikke bare bare gå og gifte seg humanistisk i en kirke TROR jeg.

I vigslede kirkebygg er det umulig, men i museumskirker og kirkeruiner som ikke er i kirkelig bruk er det mulig. I uvigslede kapeller likeså.

At noen som vil gifte seg humanistisk i det hele tatt vurderer bygg med kirkelig preg er en gåte for meg, men jeg tror det er mulig.

Skrevet
Det er deres dag!

Kan ikke si hvor lei jeg er av denne kommentaren. Selv om man skal gifte seg så har man vel ikke lov til å gjøre hva pokker man vil. Etter å å ha lest div. innlegg her inne virker det som det er unntakstilstand bare fordi man skal gifte seg og da kan man gjøre hva man vil.

Man kan velge kjole, dato, lokale osv. men man kan vel ikke diktere kirken! Selv om ikke kirkeruinene er i bruk så er jo selvfølgelig et kristent sted.

Skrevet

Jeg tror det er mulig, men det er noe med at de som ikke er ordinerte prester får ikke lov å gå bak alterringen...

Det er litt selvmotsigende, det må jeg si....

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde syntes det var veldig rart, ja. What's the point? Hvis dere har tatt et standpunkt om at religion ikke hører med til deres liv og ekteskap, hvorfor da velge et slikt sted når det finnes mange andre fine steder å gifte seg?

Gjest Gjest
Skrevet
Kan ikke si hvor lei jeg er av denne kommentaren. Selv om man skal gifte seg så har man vel ikke lov til å gjøre hva pokker man vil. Etter å å ha lest div. innlegg her inne virker det som det er unntakstilstand bare fordi man skal gifte seg og da kan man gjøre hva man vil.

Man kan velge kjole, dato, lokale osv. men man kan vel ikke diktere kirken! Selv om ikke kirkeruinene er i bruk så er jo selvfølgelig et kristent sted.

Men så lenge man har lov til det - kirker som bare er ruiner (Domkirkeodden, ruinene i Maridalen o.l... Klosterruinene på Hovedøya..?) og i noen tilfelle museumskirker (ikke alle, tror jeg) regnes vel ikke som vigslede. Da er det ikke kirken som bestemmer! Nå kjenner jeg ikke reglene i detalj, men.

Å gifte seg et slikt sted, som tross alt har nokså mye med kristendom/kristentro å gjøre, og mer enn religionsnøytrale steder, synes jeg dog virker litt rart om man ikke er religiøs. For meg ville det i hvert fall blitt feil. Jeg ville heller hatt vielsen på et annet vakkert og høytidelig sted om det var det som var poenget, f eks en gammel gård e.l.

Gjest Gjest
Skrevet

Kirker er rom med en helt annen arkitektonisk framtoning enn steder hvor borgelig vigsel foregår. Jeg skjønner godt at trådstarter ønsker å gifte seg i en kirke. Har du behov for en seremoni/markering av noe slag, er det vel også naturlig at en bryr seg om hvordan denne markeringen er? Selv om jeg skjønner at det er utenkelig for de fleste her å spjåke seg ut i prinsessekjole, dra på bryllupsreise etc, så finnes det faktisk noen jenter, og enda færre gutter som setter pris på at det å gifte seg innebærer noe mer enn bare et papir i hånda.

For å svare på spm: med penger er det meste mulig...

Gjest GuestStar
Skrevet
Kan ikke si hvor lei jeg er av denne kommentaren. Selv om man skal gifte seg så har man vel ikke lov til å gjøre hva pokker man vil

Hvorfor ikke?

Har en rettigheter og makt kan en diktere. Men det er ingen som snakker om å diktere kirken her, en spør kun om hva som er mulig.

Har du noen argumenter også, eller bygger alle standpunktene dine på dogmer som du ikke kan begrunne?

Gjest Vanlig
Skrevet
Jeg hadde syntes det var veldig rart, ja. What's the point? Hvis dere har tatt et standpunkt om at religion ikke hører med til deres liv og ekteskap, hvorfor da velge et slikt sted når det finnes mange andre fine steder å gifte seg?

Fordi kirken for disse er den fineste klisjeen. Tillat vanlige folk å ha vanlig smak, please?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...