Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min ektefelle er syk, lege er besøkt og vi venter på svar. 

Symptomene er bl.a. fryktelig tretthet og langvarig oppkast. Antageligvis er det cøliaki tenker jeg. Det er jo vesentlig større sjans for det enn verre potensielle ting. Det er ingen symptomer som ikke passer inn med cøliaki. 

Men jeg blir så enormt handlingslammet. Jeg klarer ikke la være å tenke det verste, ulike kreftformer feks. Og det er jo helt tåpelig. For dersom det viser seg at det er kreft, hjelper det jo ingenting at jeg har sittet pal på kvinneguiden mens jeg ser min partner som sover på sofaen i flere uker... 

Jeg er også så sliten av å i praksis være alenemor, samtidig vil jeg ikke be om hjelp fra familie, da jeg frykter å gjøre dem bekymret. Og jeg orker heller ikke at de skal bekrefte mine bekymringer. Og det samme med venner. 

Dermed går jeg rundt i mine egne tanker mens jeg prøver å holde a/s familie i gang. Og det gjør meg ikke mindre sliten. 

Og jeg blir så sur på min partner som bruker opp kreftene på jobb, for å så bare sove hjemme. Og så får jeg dårlig samvittighet for at jeg blir irritert på en som tydelig er syk. 

Er det noen som har noen gode råd?

Anonymkode: 3aa63...6fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere mistenker cøliaki, men er da kostholdet endret deretter? Eller venter han bare på svar først..? 

Anonymkode: f13aa...f3c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere mistenker cøliaki, men er da kostholdet endret deretter? Eller venter han bare på svar først..? 

Man må spise gluten til det er avklart. Skulle det være noe som gjør at man ikke har fått svar i første runde så vil glutenfri kost ødelegge for testing av cøliaki. 
Etter at det evt er påvist cøliaki kan det ta opp mot ett år å bli så bra man blir. 
avhengig av hvor skadd  tarmtottene er så er det heller ikke alltid man blir helt bra for med cøliaki vil man alltid ha risiko for å ikke få helt godt opptak av alle næringsstoffer, at man får i seg små mengder gluten ved en feil osv. 

De  med cøliaki har også risikoen for å utvikle flere autoimmune sykdommer. Størst sjangs for kvinner men menn er ikke fritatt for risiko de heller.

Anonymkode: 1a656...3f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min ektefelle er syk, lege er besøkt og vi venter på svar. 

Symptomene er bl.a. fryktelig tretthet og langvarig oppkast. Antageligvis er det cøliaki tenker jeg. Det er jo vesentlig større sjans for det enn verre potensielle ting. Det er ingen symptomer som ikke passer inn med cøliaki. 

Men jeg blir så enormt handlingslammet. Jeg klarer ikke la være å tenke det verste, ulike kreftformer feks. Og det er jo helt tåpelig. For dersom det viser seg at det er kreft, hjelper det jo ingenting at jeg har sittet pal på kvinneguiden mens jeg ser min partner som sover på sofaen i flere uker... 

Jeg er også så sliten av å i praksis være alenemor, samtidig vil jeg ikke be om hjelp fra familie, da jeg frykter å gjøre dem bekymret. Og jeg orker heller ikke at de skal bekrefte mine bekymringer. Og det samme med venner. 

Dermed går jeg rundt i mine egne tanker mens jeg prøver å holde a/s familie i gang. Og det gjør meg ikke mindre sliten. 

Og jeg blir så sur på min partner som bruker opp kreftene på jobb, for å så bare sove hjemme. Og så får jeg dårlig samvittighet for at jeg blir irritert på en som tydelig er syk. 

Hva tenker legen? 
Oppkast er vel et mindre symptom, sammenlignet med diaré, vil jeg tro? Oppkast er vanligvis ikke et innledende symptom ved Cøliaki. Det er først når man har begynt med glutenfri kost en stund, at man normalt vil reagere med oppkast når man får i seg gluten. Har legen foreslått magesår? 

Anonymkode: 8eb88...dbe

AnonymBruker
Skrevet

Klarer han å gå på jobb med oppkast? Uansett, jeg forstår bekymringen din. Har han tatt avførings prøve også? Det er dessverre ingenting annet å få gjort enn å prøve å ikke ta sorgene på forskudd. Du blir nok sint på han fordi du er redd, og det er helt naturlig. Håper dere finner ut av det snart, og at han får god hjelp slik at det blir bedre. I mellomtiden må du prøve å legge bekymringene litt til side, og fokusere på deg selv og barna. Det hjelper ikke på at du går til grunne. Men forstår selvsagt hvor vanskelig det må være. Ønsker dere alt godt 🫶

Anonymkode: 77c7b...d0d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han tatt gastroskopi? Hvis ikke er det ikke testa for cøliaki. Blodprøve angir bare genet som 1/3 av befolkning har.

Anonymkode: ff8de...6d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

...Jeg blir så sur på min partner som bruker opp kreftene på jobb, for å så bare sove hjemme. Og så får jeg dårlig samvittighet for at jeg blir irritert på en som tydelig er syk. 

Det er vanlig å få sykemelding mens man venter på svar på gastroskopi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har han tatt gastroskopi? Hvis ikke er det ikke testa for cøliaki. Blodprøve angir bare genet som 1/3 av befolkning har.

Nei, har tatt en haug av blodprøver og venter på svar, samt blitt henvist til videre undersøkelser. Så det er kun venting å gjøre akkurat nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tenker legen? 
Oppkast er vel et mindre symptom, sammenlignet med diaré, vil jeg tro? Oppkast er vanligvis ikke et innledende symptom ved Cøliaki. Det er først når man har begynt med glutenfri kost en stund, at man normalt vil reagere med oppkast når man får i seg gluten. Har legen foreslått magesår? 

Legen sa vel ikke så mye konkret. Bare bestilte en haug med blodprøver og sendte henvisning til videre undersøkelser. Så vi bare venter. 

(I følge nettsida til cøliakiforeningen kan oppkast være et symptom).  Det er ikke kun oppkast som plager, det er vel stort sett alt av mageproblemer. Men heldigvis ingen blod!

AnonymBruker
Skrevet

Venting er noe av det verste ved sykdom.

Jeg foretrekker å få vite fra mine nærmeste familiemedlemmer når det er noe alvorlig man går og venter på å få beskjed om. 

Anonymkode: d87b8...724

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Legen sa vel ikke så mye konkret. Bare bestilte en haug med blodprøver og sendte henvisning til videre undersøkelser. Så vi bare venter. 

(I følge nettsida til cøliakiforeningen kan oppkast være et symptom).  Det er ikke kun oppkast som plager, det er vel stort sett alt av mageproblemer. Men heldigvis ingen blod!

Oppkast er et symptom når den med cøliaki har gått på glutenfri kost en stund. Ikke før man har endret kostholdet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 11.08):

Man endrer ikke kosthold før prøver og biopsi er tatt. Etter det tar det oppmot et år før man blir frisk btw 

Anonymkode: 4ff70...dbc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Man gentester ikke blodprøve for cøliaki. Man tester IgA og IgG, som viser om man har typ en allergisk reaksjon, enkelt fortalt. Det sier ikke at det ER cøliaki, det får man kun svar på ved biopsi. Men normal IgA og IgG indikerer ofte at cøliaki kan utelukkes 

Anonymkode: 4ff70...dbc

Skrevet

Du er nødt til å ta vare på deg selv for at du skal kunne ta vare på de rundt deg. Har du personer i nettverket ditt som du kan be om hjelp så hadde jeg gjort det.

For hva skjer med Familien AS dersom du ryker på en smell nå samtidig?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om hjelp og støtte. Det er en uting å skjule alt mulig og lide i stillhet. Lykke til ♥️

Anonymkode: 85851...59f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...