Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Okei, dette er veldig vanskelig å ta opp, men jeg trenger råd og erfaringer fra andre som har vært i en liknende situasjon.

Jeg jobber på sykehjem og fikk for noen år siden en ny sykepleierkollega. Etter hen begynte har det vært et høyt antall dødsfall på avdelingen hen har hatt ansvar for. Vi er mange som har reagert, men det er jo veldig vanskelig å si noe om årsak og pasientene blir ikke obdusert. Noe av det vi observerer er at hen argumenterer godt ovenfor legen om bruk av opioider. Og pasientene blir satt på ting fast og ved behov, som blir brukt hyppig av denne sykepleieren. 

Dette er veldig farlig å spekulere i, men faktum er at det har vært flere dødsfall enn hva vi som har jobbet der i over 10 år noen gang har opplevd tidligere. Og det har ikke vært snakket om, men da det ble tatt opp så er vi flere som har sittet med samme dårlige magefølelse. Vi har jo blitt tilkalt for å medisinere pasienter når denne pleieren ikke har vært på jobb, og vi ser ingen tegn til at pasienten skal medisineres så sterk (vi har jo da ikke gjort det, og dokumentert godt hvorfor).

Er det noen som har vært borti noe liknende, hvem tar man kontakt med for å drøfte dette? Jeg har forsiktig prøvd å ta dette opp med nærmeste leder, men følte litt at det ikke skulle diskuteres, og det kan jo være mange grunner til det, men faktum er at hen fremdeles den dag i dag jobber og holder på og jeg føler at jeg ikke kan gå å kjenne på det at det kanskje er noe å ikke gjøre noe med det.

Anonymkode: 2ba59...771

Har sett lignende situasjoner i løpet av over 20 år på sykehjem. Har derimot som deg ikke hatt noe soleklare bevis. Bare hendt jeg har hatt en dårlig magefølelse. Min metode var å skrive om MINE observasjoner til neste legevisitt. Om en pasient fikk (alt)for mye smertestillende fordi en pleier hadde fått det for seg at vedkommende hadde uhorvelige smerter, så skrev jeg at jeg ikke opplevde pasienten som særlig smertepåvirket i hverdagen og stilte spørsmål til legen om det var nødvendig med så mye smertestillende. Da det tilsynelatende sløvet pasienten og førte til nedsatt appetitt og livskvalitet. I disse tilfellene følte jeg stort sett at jeg ble hørt og det hendte også legen kom på ekstra tilsyn av pasienten for å gjøre egne observasjoner. Da fikk legen ofte bekreftelsene som trengtes og legemidlene ble ofte trappet ned og seponert eller byttet ut. I ett tilfelle skrev legen tydelig i legejournalen om det hun mente var feil bruk av medikamenter. At pas ikke virket særlig smertepåvirket ved tilsyn og ellers observasjoner og benektet også selv smerter. Så legen mente pasienten hadde blitt feilmedisinert med sterke opioder for å dempe uro hos pasienten. 

Alle sykepleiere som jobber på samme sykehjem og har felles medansvar for pasientene med tilgang til journalen, har like mye rett å skrive om observasjoner og forespørsler til legevisitt. Vær pasientens advokat og bruk denne makten. Om legen av en eller annen grunn nekter å høre på deg eller lar være å ta tilsyn av pasienten selv, så ville jeg tatt det videre. Men trå varsomt er mitt tips. Insinuerer du at din kollega doper ned pasienter med vilje kan det fort falle tilbake på deg selv uten sterke bevis.
Det er ihvertfall min erfaring.

Anonymkode: db451...25e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvorfor er det bare denne ene sykepleieren som har så sterke meninger om hvor mye medisiner hver enkelt pasient skal ha?

Er det ikke vakthavende lege som har det overordnede ansvaret da?

Anonymkode: e7ca5...da1

Dette!

Slik jeg leser det får pasienten kun det som legen har foreskrevet, ergo er det legens ansvar. 

Anonymkode: a70fe...5af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo ikke slik at det blir satt en dødelig dose så forsvinner de. Dette er jo noe som pågår over tid. Det er en sykepleier på den avdelingen, hen dokumenterer godt behovet for opioider, vi andre ser pasientene av og til. Så dette er veldig komplekst. Jeg kan ikke bare gå til leder å si at jeg har en misstanke om at Per dreper. Fordi det blir mye ord mot ord. Særlig da når dødsfallene fremstår som naturlige fordi de gradvis blir dårligere (dopes ned, spiser ikke, blir sengeliggende, terminale, dør) 

Du bør få med deg flere og gå sammen, og så trenger dere ikke å bruke ord som å drepe. Begrunn heller begymringen faglig med spørsmål om det er så nødvendig med såpass sterke opioder. Er ikke det legen som er ansvarlig for utskriving av medisin? Dere bør også ha dette skriftlig, slik at dersom noe kommer opp så kan dere dokumentere at dere har stilt spørsmål/varslet om bekymring. Dersom flere reagerer, så er det ofte noe i det, og da er det bedre å være på den sikre siden, uten å rett ut anklage noen for mord. Ordlegg dere smart for å unngå å bruke disse ordene, men at alvorlig bekymring for overmedisinering kommer frem likevel.

Anonymkode: 17db8...bce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Maskinfører skrev (26 minutter siden):

Nei jeg har ikke lest noen journal jeg ba de på sykehjemmet skrive en beskjed i legens bok om at jeg ønsket en opprigning fra denne legen for jeg lurte på hva som skjedde legen ringte meg aldri var 34 år på dette tidspunktet så en forklaring burde vært på sin plass 

Jeg hadde nok aldri gitt meg på denne. Du kunne til og med krevd obduksjon for å få nøyaktig dødsårsak. Men skjønner jo det egentlig ikke nytter å dvele over dette nå. Prøv å tenke det beste og at det aller mest sannsynlig ikke var noen som gjorde noe feil eller ville din far noe vondt❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Slik jeg ser det så drepte de bestefaren min. På sykehjemmet sa de at han ikke ville spise og så snart han ikke ville det så brukte de seg av det og dro det helt ut. 
De satt jo faktisk talt i gang en aktiv dødsprosess.

Han hadde Alzheimer så de bare prata om sykdommen hans og hvor vanlig det er at Alzheimer pasienter slutter å spise på slutten. De gjorde ingenting for å få han til å spise heller….hvertfall svært lite for å si det sånn. 

Han hadde sulte streika tidligere åsså hjemme i sitt eget hjem og alle vi andre var bekymra, men til slutt spiste han,..før eller seinere. Hvorfor skulle det nå dømmes nedenom og hjem alt ?? 

Hvorfor fikk han ikke mat via sonde? Hvorfor sendte de han ikke til sykehuset for innleggelse så han fikk hjelp med å legge på seg ? 

Etter noen dager var han sengeliggende og nå starta de opp med morfin og all dritten, men ikke mat. De bare fuktet lepper og munn med å dyppe en q-tips i vann å sveipe over med den. Er det mest patetiske jeg har vært vitne til...

Anonymkode: 5bf28...548

Det blir ofte krise av å gjøre drastiske ting med demente folk. De skjønner ikke hvorgir de får dren, sonde etc. Vår stkehjemslege sa rett ut at de ikke ønska dette for mamma, og det skjønner jeg godt. Jeg var med henne på sykehuset da hun var innlagt, og hun var veldig redd og hallusinerte mye. Et veldig uverdig kapittel i livet. Heldigvis fikk hun heller dø på sykehjemmet. Hun sultet ihjel, men det var sykdommen som gjorde det. Vi opplevde aldri det som neglegt fra sykehjemmets side. Det var god kommunikasjonen hele veien. 

Anonymkode: 9fb18...63e

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde nok aldri gitt meg på denne. Du kunne til og med krevd obduksjon for å få nøyaktig dødsårsak. Men skjønner jo det egentlig ikke nytter å dvele over dette nå. Prøv å tenke det beste og at det aller mest sannsynlig ikke var noen som gjorde noe feil eller ville din far noe vondt❤️

Nei ikke jeg heller spurte pappa en stund før han døde om han ville obduseres og sa nei så respekterte det jeg har følt at legen tok livet hans helt siden de avsluttet livet hans ❤️ 

Skrevet
Maskinfører skrev (12 minutter siden):

Nei ikke jeg heller spurte pappa en stund før han døde om han ville obduseres og sa nei så respekterte det jeg har følt at legen tok livet hans helt siden de avsluttet livet hans ❤️ 

Det skal uansett mye til å få obduksjon. For en obduksjonen vil ofte bare avdekke at livet tok slutt fordi hjertet stoppa. Det er jo sånn de fleste dør, av hjertestans. Det er ikke sånn at en obduksjon nødvendigvis kan si noe om forløper fram til hjertet stoppa, eller i så fall avdekke noe kriminelt. Spesielt ikke når det gjelder eldre som naturlig nok er preget av alderdomsprosesser, og som ofte også har en eller flere sykdommer som i seg selv er potensielt dødelige. Dessverre er mange demenssykdommer dødelige. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg vet om 4 sykehjem og ett sykehus hvor de har hatt samme praksis som det du beskriver her trådstarter. De har vært i forskjellige deler av landet og det har vært en stilletiende praksis å «sulte ihjel og dope ned» beboeren/pasienten. Det er ikke bærekraftig at de skal ha en til en til ulike måltider, sondebruk og lignende når de ser at det ikke går veien. Hardt, men dessverre så skjønner en liten del av meg dette etter å ha vært pårørende mang en gang. Det er ikke noe som snakkes høyt om, og jeg kunne ønske at det fantes aktiv dødshjelp de selv kunne velge før det gikk så langt. Et familiemedlem ønsket virkelig å dø og visste hvor det bar, men ble holdt i livet i flere år med pining med sterke medisiner. Det er et betent tema…

Anonymkode: de915...047

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det skal uansett mye til å få obduksjon. For en obduksjonen vil ofte bare avdekke at livet tok slutt fordi hjertet stoppa. Det er jo sånn de fleste dør, av hjertestans. Det er ikke sånn at en obduksjon nødvendigvis kan si noe om forløper fram til hjertet stoppa, eller i så fall avdekke noe kriminelt. Spesielt ikke når det gjelder eldre som naturlig nok er preget av alderdomsprosesser, og som ofte også har en eller flere sykdommer som i seg selv er potensielt dødelige. Dessverre er mange demenssykdommer dødelige. 

Ja det skal nok det står uspesifisert hjertestans i dødsattesten ja er mulig det pappa var klar i toppen til de siste 5 minuttene og døde ikke kontaktbar 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fentanyl, morfin, oxycontin og oxynorm, doseringen varierer, men starter gjerne lavt, rapporterer at det ikke er nok, får høyere dosering osv.

Syns det er veldig rart at sykehjemslegen godtar dette - for bruken av opioider må jo på generell basis NED. Ikke opp!

Og jeg er ikke ts sin kollega. Jeg er bare en sykepleier som lurte siden det hørtes veldig rart ut siden legen må jo faktisk vurdere pasienten som får medikamentene. Har selv fått ut opioider til pasienter, men det har vært sykt strengt, og ofte er palliativt team på sykehuset involvert i bruken av disse, da det er de som er ekspertene på akkurat det feltet.

Selvfølgelig skal mistanke om dette rettes til Statsforvalteren.

Anonymkode: a72c6...ebe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er jo ikke slik at det blir satt en dødelig dose så forsvinner de. Dette er jo noe som pågår over tid. Det er en sykepleier på den avdelingen, hen dokumenterer godt behovet for opioider, vi andre ser pasientene av og til. Så dette er veldig komplekst. Jeg kan ikke bare gå til leder å si at jeg har en misstanke om at Per dreper. Fordi det blir mye ord mot ord. Særlig da når dødsfallene fremstår som naturlige fordi de gradvis blir dårligere (dopes ned, spiser ikke, blir sengeliggende, terminale, dør) 

Til syvende og sist så er det legens ansvar for hva som forskrives pasientene. Om sykepleiereb har lavere terskel for bruk av opiater enn dere andre på avdelingen, så er det jo bare å kontakte sykehjemslegen å drøfte dette. Verre er det ikke. Legen må få relevant info om pasienten, og da han legen gå inn å endre dosering eller seponere medikamentet. Denne sykepleieren får ikke gitt mer morfin enn det som er dosert til pasienten, da vil det bli store avvik i narkoregnskap

Anonymkode: 9ebd4...1a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det meldes inn som avvik. Hver og en av dere som opplever dette melder det inn som avvik. Så må det sjekkes opp i. 
Et sted dere også kan sjekke er i medisinkortene. Hvem har gitt opioider når? Noen som gir hyppigere enn andre? 
Hva er dødsårsakene? Brå uventet død? Pasienter som har vært i terminal fase en stund? Har de fleste pasientene vært hos dere lenge slik det kan være tilfeldig at pasientene en etter en takker for seg?

Og har du snakket med legen? Spiller null rolle hva denne sykepleieren oppfordrer til rundt medisinering. Det er legen som bestemmer hvilke medisiner. 

Anonymkode: 58727...6dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 23.10):

Okei, dette er veldig vanskelig å ta opp, men jeg trenger råd og erfaringer fra andre som har vært i en liknende situasjon.

Jeg jobber på sykehjem og fikk for noen år siden en ny sykepleierkollega. Etter hen begynte har det vært et høyt antall dødsfall på avdelingen hen har hatt ansvar for. Vi er mange som har reagert, men det er jo veldig vanskelig å si noe om årsak og pasientene blir ikke obdusert. Noe av det vi observerer er at hen argumenterer godt ovenfor legen om bruk av opioider. Og pasientene blir satt på ting fast og ved behov, som blir brukt hyppig av denne sykepleieren. 

Dette er veldig farlig å spekulere i, men faktum er at det har vært flere dødsfall enn hva vi som har jobbet der i over 10 år noen gang har opplevd tidligere. Og det har ikke vært snakket om, men da det ble tatt opp så er vi flere som har sittet med samme dårlige magefølelse. Vi har jo blitt tilkalt for å medisinere pasienter når denne pleieren ikke har vært på jobb, og vi ser ingen tegn til at pasienten skal medisineres så sterk (vi har jo da ikke gjort det, og dokumentert godt hvorfor).

Er det noen som har vært borti noe liknende, hvem tar man kontakt med for å drøfte dette? Jeg har forsiktig prøvd å ta dette opp med nærmeste leder, men følte litt at det ikke skulle diskuteres, og det kan jo være mange grunner til det, men faktum er at hen fremdeles den dag i dag jobber og holder på og jeg føler at jeg ikke kan gå å kjenne på det at det kanskje er noe å ikke gjøre noe med det.

Hørt om Arnfinn Nesset?!

Anonymkode: 56283...080

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Slik jeg ser det så drepte de bestefaren min. På sykehjemmet sa de at han ikke ville spise og så snart han ikke ville det så brukte de seg av det og dro det helt ut. 

Han hadde Alzheimer så de bare prata om sykdommen hans og hvor vanlig det er at Alzheimer pasienter slutter å spise på slutten. De gjorde ingenting for å få han til å spise heller….hvertfall svært lite for å si det sånn. 

Han hadde sulte streika tidligere åsså hjemme i sitt eget hjem og alle vi andre var bekymra, men til slutt spiste han,..før eller seinere. Hvorfor skulle det nå dømmes nedenom og hjem alt ?? 

Hvorfor fikk han ikke mat via sonde? Hvorfor sendte de han ikke til sykehuset for innleggelse så han fikk hjelp med å legge på seg ? 

Etter noen dager var han sengeliggende og nå starta de opp med morfin og all dritten, men ikke mat. De bare fuktet lepper og munn med å dyppe en q-tips i vann å sveipe over med den. Er det mest patetiske jeg har vært vitne til, og dessverre er man så ute av i stand til å tenke dypere over det og ikke før mennesket er død skjønner man hvor sinnsykt systemet er og at de driver å tar livet (i det stille) av mange pasienter i året. 

Dette er et tema jeg syntes er skikkelig kvalmende og at det skjer i vårt land er ganske sprøtt å tenke på. 

De fleste jeg snakker med tror ikke på det eller de bagatelliserer det eller de sier at det må jo være et spesielt tilfelle dette er snakk om ?

Ikke at det skjer ofte og med fullt overlegg? Det nekter de å se eller tro. 

hilsen fra ei som hopper gledelig på havet lamme deg ,lenge før en sånn der skjebne i vente . 

Dette er vanlig behandlinger av alzeimer pasient. Vitne til dette selv.  

Anonymkode: 7547d...2e9

• Liker 2
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår problemstillingen. Hvis du tror pasientene dopes ned over tid slik at de dør som følge av det, hvorfor er det sykepleieren du mistenker/anklager, og ikke legen? Det er legen som har ansvaret her, og må meldes til Statsforvalteren. Sykepleier tildeler bare det lege har forskrevet, og legen har ansvaret her. Hvis du mener sykepleier lyver til legen er det jo veldig rart at dere andre ikke har korrigert informasjonen overfor legen?! Og uansett har legen et ansvar for å følge opp at medisinene ikke gjør pasienten dårligere. 

Videre er det ikke noe rart at pasienter dør oftere nå enn før. Eldre er sykere enn før når de blir lagt inn, og liggetiden på sykehjem går derfor ned. Sykehjem er for de sykeste, det er ikke et koselig botilbud. Så vær forsiktig med å se sammenhenger som ikke er der. 

Mistenker du at legen overmedisinerer, så si ifra. 

Ellers er overbehandling av eldre ved livets sluttfase et velkjent fenomen i helsevesenet. Helsepersonell som greier å stå imot overbehandling vil rent statistisk kunne oppleves å ha "flere dødsfall", men det betyr ikke at de gjør noe galt. Mange helsepersonell forlenger bare døden og utsetter pasientene for mer lidelse enn nødvendig, i sin iver etter å redde liv (forståelig - det er det de er opplært til). 

Alle helseinstitusjoner bør ha den diskusjonen med jevne mellomrom, fra et faglig perspektiv. Hva er forsvarlig behandling til pasientens beste? 

Anonymkode: 5b6b3...649

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 3.36):

Etter noen dager var han sengeliggende og nå starta de opp med morfin og all dritten, men ikke mat. De bare fuktet lepper og munn med å dyppe en q-tips i vann å sveipe over med den. Er det mest patetiske jeg har vært vitne til, og dessverre er man så ute av i stand til å tenke dypere over det og ikke før mennesket er død skjønner man hvor sinnsykt systemet er og at de driver å tar livet (i det stille) av mange pasienter i året. 

Dette er et tema jeg syntes er skikkelig kvalmende og at det skjer i vårt land er ganske sprøtt å tenke på. 

De fleste jeg snakker med tror ikke på det eller de bagatelliserer det eller de sier at det må jo være et spesielt tilfelle dette er snakk om ?

hilsen fra ei som hopper gledelig på havet lamme deg ,lenge før en sånn der skjebne i vente . 

Dette er helt etter boka. Mulig du skulle fått bedre informasjon, men det virker som du ikke helt tar til deg den infoen de gir- for det høres ut som de har forsøkt å informere så godt de kan. 
Man setter ikke inn sondemat til en terminal Alzheimer-pasient som viser alle tegn på at det går mot slutten, det vil bare gjøre vondt verre. Når kvalifisert helsepersonell starter opp med palliasjonspakke så bør takknemlig for at pasienten får lindring for sine plager, og får ro på sine siste dager. Det er ikke bra om slik medisinering starter opp for sent.  Mat og drikke når kroppen naturlig har gitt opp dette gjør skade og fører til stor lidelse. 

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/lindrende-behandling-i-livets-sluttfase/erkjennelse-av-at-livet-gar-mot-slutten-og-at-doden-naermer-seg/vurder-om-pasienten-er-i-livets-siste-dager-og-om-doden-er-naert-forestaende

Anonymkode: 0d931...d32

• Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår problemstillingen. Hvis du tror pasientene dopes ned over tid slik at de dør som følge av det, hvorfor er det sykepleieren du mistenker/anklager, og ikke legen? Det er legen som har ansvaret her, og må meldes til Statsforvalteren. Sykepleier tildeler bare det lege har forskrevet, og legen har ansvaret her. Hvis du mener sykepleier lyver til legen er det jo veldig rart at dere andre ikke har korrigert informasjonen overfor legen?! Og uansett har legen et ansvar for å følge opp at medisinene ikke gjør pasienten dårligere. 

Videre er det ikke noe rart at pasienter dør oftere nå enn før. Eldre er sykere enn før når de blir lagt inn, og liggetiden på sykehjem går derfor ned. Sykehjem er for de sykeste, det er ikke et koselig botilbud. Så vær forsiktig med å se sammenhenger som ikke er der. 

Mistenker du at legen overmedisinerer, så si ifra. 

Ellers er overbehandling av eldre ved livets sluttfase et velkjent fenomen i helsevesenet. Helsepersonell som greier å stå imot overbehandling vil rent statistisk kunne oppleves å ha "flere dødsfall", men det betyr ikke at de gjør noe galt. Mange helsepersonell forlenger bare døden og utsetter pasientene for mer lidelse enn nødvendig, i sin iver etter å redde liv (forståelig - det er det de er opplært til). 

Alle helseinstitusjoner bør ha den diskusjonen med jevne mellomrom, fra et faglig perspektiv. Hva er forsvarlig behandling til pasientens beste? 

Anonymkode: 5b6b3...649

100% enig i dette innlegget. Overbehandling er et mye større problem enn at pasienter får for mye lindring i livets sluttfase. La de gamle og syke få lov til å dø i fred. 

Ps: De dør ikke fordi de ikke får mat, de slutter å spise fordi de er døende. 

Anonymkode: 0d931...d32

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår bekymringen din, ts, men her må du jo ha statistikk. Du sier at dere har flere som dør enn den andre avdelingen. Hvor mange? Hvor mange flere dør nå enn tidligere? Kan det knyttes opp til overdreven opiatbruk? 

Hvis du ikke kan tallfeste påstandene bøir det bare ord mot ord.

Anonymkode: afa43...67f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 3.36):

Det er mange tegn som viser seg på forhånd når livet til en person med Alzheimer eller annen demens går mot slutten. Bla. får man mindre interesse for ting rundt seg, sover mye, snakker lite, ikke interessert i mat eller drikke. Når pleiere har sett disse tegnene opptre samtidig og over en viss tid vil man tilkalle legen som undersøker og eventuelt gir klarsignal for lindrende medisiner. Det kan være f.eks. smertestillende, angstdempende og medisiner som fjerner vann fra lungene.

Når man er i aller siste fase av livet så greier ikke kroppen ta til seg næring lenger og derfor gir man ikke sonde. Det eneste som skjer hvis man gir næring i sonde er at personen kan få veldig magesmerter.

Du sier at du synes dette var et patetisk opplegg, men det er fordi du ikke har sett alternativet. Før i tiden fikk man ikke lindrende medisin og disse menneskene opplevde fryktelig lidelse i mange dager før de til slutt døde. Generasjonene før oss husker dette og det er ikke av ingen grunn at de er så redde for å dø. Vi skal være veldig glad for at det ikke skjer slik i dag.

Dette ble en avsporing, da TS snakker om noe annet. Men ville informere om at det denne pasienten har opplevd høres ut som helt normal, moderne (og god) pleie i livets siste fase.

Anonymkode: 23346...4b5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hør podcasten om Arnfinn Nesset.., og så ber du rådmannen om et møte. 

Anonymkode: df794...458

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...