Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

TS - IKKE legg ut noen detaljer om dette!

For alt du vet kan det være kollegaen som ønsker å vite siden du nå vil varsle...

Kontakt Statsforvalteren og politiet!

Anonymkode: d2e38...ef1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er lei for det 😕

Anonymkode: 2fdac...a5a

Ja det er jeg også pappa var den siste jeg hadde 😭❤️💔 ble 78 år 

• Hjerte 2
Skrevet

Statsforvalter er korrekt varslingsinstans hvis nærmeste leder ikke følger opp. Statens Helsetilsyn er også en mulighet, men da bør du være sikker i din sak. 

Anonymkode: dda0e...f47

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS - IKKE legg ut noen detaljer om dette!

For alt du vet kan det være kollegaen som ønsker å vite siden du nå vil varsle...

Kontakt Statsforvalteren og politiet!

Jeg er enig i dette. Ikke gi noen mulighet til å forsvare seg ved å lese her. Be gjerne admin slette tråden også om det gjør det tryggere. 

Statsforvalter og politi. ikke drøft med kollegaer først. Du vet ikke hvor de står.

• Liker 3
Skrevet
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Ja det er jeg også pappa var den siste jeg hadde 😭❤️💔 ble 78 år 

❤️ Stor klem om du vil ha den. Og mine gode tanker.

• Hjerte 2
Skrevet

❤️ Stor klem om du vil ha den. Og mine gode tanker.

Klemmer er alltid gode takk ❤️ tusen takk for gode tanker også 

• Hjerte 1
Skrevet
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Klemmer er alltid gode takk ❤️ tusen takk for gode tanker også 

Værsågod. Jeg har også mistet ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er enig i dette. Ikke gi noen mulighet til å forsvare seg ved å lese her. Be gjerne admin slette tråden også om det gjør det tryggere. 

Statsforvalter og politi. ikke drøft med kollegaer først. Du vet ikke hvor de står.

Takk, for gode råd alle, jeg skal prøve å få admin til å slette. Jeg kommer ikke til å gi opp saken, for ingen skal få holde på slik dersom det er det som skjer. 

Til alle pårørende, vær kritiske, be om en god begrunnelse for bruk av opioider!

Anonymkode: 2ba59...771

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk, for gode råd alle, jeg skal prøve å få admin til å slette. Jeg kommer ikke til å gi opp saken, for ingen skal få holde på slik dersom det er det som skjer. 

Til alle pårørende, vær kritiske, be om en god begrunnelse for bruk av opioider!

Lykke til! 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er veldig glad for å høre at du tar dette på alvor og gjør noe med dette.

❤️ 

Lurt å få slettet tråden!

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okei, dette er veldig vanskelig å ta opp, men jeg trenger råd og erfaringer fra andre som har vært i en liknende situasjon.

Jeg jobber på sykehjem og fikk for noen år siden en ny sykepleierkollega. Etter hen begynte har det vært et høyt antall dødsfall på avdelingen hen har hatt ansvar for. Vi er mange som har reagert, men det er jo veldig vanskelig å si noe om årsak og pasientene blir ikke obdusert. Noe av det vi observerer er at hen argumenterer godt ovenfor legen om bruk av opioider. Og pasientene blir satt på ting fast og ved behov, som blir brukt hyppig av denne sykepleieren. 

Dette er veldig farlig å spekulere i, men faktum er at det har vært flere dødsfall enn hva vi som har jobbet der i over 10 år noen gang har opplevd tidligere. Og det har ikke vært snakket om, men da det ble tatt opp så er vi flere som har sittet med samme dårlige magefølelse. Vi har jo blitt tilkalt for å medisinere pasienter når denne pleieren ikke har vært på jobb, og vi ser ingen tegn til at pasienten skal medisineres så sterk (vi har jo da ikke gjort det, og dokumentert godt hvorfor).

Er det noen som har vært borti noe liknende, hvem tar man kontakt med for å drøfte dette? Jeg har forsiktig prøvd å ta dette opp med nærmeste leder, men følte litt at det ikke skulle diskuteres, og det kan jo være mange grunner til det, men faktum er at hen fremdeles den dag i dag jobber og holder på og jeg føler at jeg ikke kan gå å kjenne på det at det kanskje er noe å ikke gjøre noe med det.

Anonymkode: 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg forstår at mange reagerer, men «bevisene» jeg har er vage. Og dette er jo noe som pågår over ganske lang tid ofte. Men det har død over dobbelt så mange på den ene avdelingen som på de andre avdelingene til sammen, så det er jo klart at det stilles spørsmål. Legen har jo også her et ansvar for hva hen forskriver, men legen igjen er jo prisgitt sykepleiers vurderinger, ettersom legen kun er innom få ganger per uke og ikke har tid til å observere pasientene.

Dette er en veldig vanskelig sak, men jeg klarer ikke legge det fra meg

Men hvorfor er det bare denne ene sykepleieren som har så sterke meninger om hvor mye medisiner hver enkelt pasient skal ha?

Er det ikke vakthavende lege som har det overordnede ansvaret da?

Anonymkode: e7ca5...da1

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Men hvem setter opp opiod-dosering, er det ikke sykehjemslegen?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okei, dette er veldig vanskelig å ta opp, men jeg trenger råd og erfaringer fra andre som har vært i en liknende situasjon.

Jeg jobber på sykehjem og fikk for noen år siden en ny sykepleierkollega. Etter hen begynte har det vært et høyt antall dødsfall på avdelingen hen har hatt ansvar for. Vi er mange som har reagert, men det er jo veldig vanskelig å si noe om årsak og pasientene blir ikke obdusert. Noe av det vi observerer er at hen argumenterer godt ovenfor legen om bruk av opioider. Og pasientene blir satt på ting fast og ved behov, som blir brukt hyppig av denne sykepleieren. 

Dette er veldig farlig å spekulere i, men faktum er at det har vært flere dødsfall enn hva vi som har jobbet der i over 10 år noen gang har opplevd tidligere. Og det har ikke vært snakket om, men da det ble tatt opp så er vi flere som har sittet med samme dårlige magefølelse. Vi har jo blitt tilkalt for å medisinere pasienter når denne pleieren ikke har vært på jobb, og vi ser ingen tegn til at pasienten skal medisineres så sterk (vi har jo da ikke gjort det, og dokumentert godt hvorfor).

Er det noen som har vært borti noe liknende, hvem tar man kontakt med for å drøfte dette? Jeg har forsiktig prøvd å ta dette opp med nærmeste leder, men følte litt at det ikke skulle diskuteres, og det kan jo være mange grunner til det, men faktum er at hen fremdeles den dag i dag jobber og holder på og jeg føler at jeg ikke kan gå å kjenne på det at det kanskje er noe å ikke gjøre noe med det.

Høres ut som oppdiktet vissvass

Anonymkode: d68bb...1dd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

*slettet*

Endret av Perle
Skrevet

Altså det er jo leger som helt på ekte har mista jobben fordi de ikke medisinerer eller vaksinert i tråd med god skikk. 

Sykepleiere lager dosetter men har ikke lov til å justere doser ut over det legen har foreskrevet. Dette er jo veldig strengt, man har ikke en gang lov å gi paracet som ikke står på medisinlista i akkurat den dosen. 

• Liker 1
Skrevet

Slike finnes dessverre. Vært borti det tidligere men var ikke i noen posisjon til å kunne varsle. Ønsker ikke gå inn i detaljer her. 

Anonymkode: 7547d...2e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvor tafatt kan man være? Du har "forsiktig prøvd"? Dersom du/dere har mistanke om at noen blir tatt av dage der du jobber så håper jeg virkelig du varsler skikkelig og får du ikke gehør hos leder så tar man det selvfølgelig videre. Det er snakk om menneskeliv her og pårørende. 

Anonymkode: c8355...c83

Du aner ikke hvor både strengt og drøyt systemet er mht varsling. Jeg har jobbet som sykepleier i over 20 år og de 3 sterke varslerne jeg kjenner til mistet jobben og muligheter for nye jobber. Dette har da vært ulike varslingssaken der det har blitt uttrykt bekymring for pasientsikkerheten og forsvarlighet.

Du skal altså ha ganske klare bevis før en varsler mistanke om at kollega misbruker medisiner. I dette tilfelle mistanke om feilmedisinering overmedisinering av pasient. Hvis ikke er det stor fare for at varselet faller tilbake på en selv. 

Anonymkode: db451...25e

• Liker 1
Skrevet
Maskinfører skrev (3 timer siden):

Min far ble satt på noe 10 Desember 2023 16 Desember døde han 78 år gammel lurer på åssen dette gikk for seg ? 

Regner med du leste journalen og så hvilke medisiner han fikk og hvorfor?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Regner med du leste journalen og så hvilke medisiner han fikk og hvorfor?

Nei jeg har ikke lest noen journal jeg ba de på sykehjemmet skrive en beskjed i legens bok om at jeg ønsket en opprigning fra denne legen for jeg lurte på hva som skjedde legen ringte meg aldri var 34 år på dette tidspunktet så en forklaring burde vært på sin plass 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mange måter helsepersonell kan kverke pasienter og eldre på sykehjem på, og bare komme seg unna med at det "bare er sånn" og at det er en "risiko" og bla bla. Ut fra det jeg har sett på sykehjem som pårørende, så hopper jeg heller i havet når den tid kommer, enn å havne på et norsk sykehjem, for det jeg har sett i 2024 som ikke er så lenge siden, er verre enn ting fra Øst-Europa på 1990-tallet, og Norge våger å kalle seg selv for "et av de rikeste landene". Oljefondet er rikt. Rike kakse jævler som har eiendommer, aksjer og fond er rike. Men vanlige eldre og sårbare mennesker med lite eller ingen formue - de lever i en helt annen verden med brutalitet og "saksbehandling" og "prioriteringer" og "kommunalt budsjett". 

Det virker som man har bestemt low key å få folk unna inn i graven så raskt de har kommet inn på sykehjem. Og man vet jo at det er siste stoppet mot graven uansett. Er ikke botiden på sykehjem ca 2 år i snitt? Så hvis man kan redusere det ytterliggere, så kjører man sikkert på - in the name of kommunalt budsjett + skattelettelser til de rikeste er viktig. 

Anonymkode: bebc5...58d

Slik jeg ser det så drepte de bestefaren min. På sykehjemmet sa de at han ikke ville spise og så snart han ikke ville det så brukte de seg av det og dro det helt ut. 
De satt jo faktisk talt i gang en aktiv dødsprosess.

Han hadde Alzheimer så de bare prata om sykdommen hans og hvor vanlig det er at Alzheimer pasienter slutter å spise på slutten. De gjorde ingenting for å få han til å spise heller….hvertfall svært lite for å si det sånn. 

Han hadde sulte streika tidligere åsså hjemme i sitt eget hjem og alle vi andre var bekymra, men til slutt spiste han,..før eller seinere. Hvorfor skulle det nå dømmes nedenom og hjem alt ?? 

Hvorfor fikk han ikke mat via sonde? Hvorfor sendte de han ikke til sykehuset for innleggelse så han fikk hjelp med å legge på seg ? 

Etter noen dager var han sengeliggende og nå starta de opp med morfin og all dritten, men ikke mat. De bare fuktet lepper og munn med å dyppe en q-tips i vann å sveipe over med den. Er det mest patetiske jeg har vært vitne til, og dessverre er man så ute av i stand til å tenke dypere over det og ikke før mennesket er død skjønner man hvor sinnsykt systemet er og at de driver å tar livet (i det stille) av mange pasienter i året. 

Dette er et tema jeg syntes er skikkelig kvalmende og at det skjer i vårt land er ganske sprøtt å tenke på. 

De fleste jeg snakker med tror ikke på det eller de bagatelliserer det eller de sier at det må jo være et spesielt tilfelle dette er snakk om ?

Ikke at det skjer ofte og med fullt overlegg? Det nekter de å se eller tro. 

hilsen fra ei som hopper gledelig på havet lamme deg ,lenge før en sånn der skjebne i vente . 

Anonymkode: 5bf28...548

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...