AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:10 #1 Skrevet søndag kl. 22:10 Okei, dette er veldig vanskelig å ta opp, men jeg trenger råd og erfaringer fra andre som har vært i en liknende situasjon. Jeg jobber på sykehjem og fikk for noen år siden en ny sykepleierkollega. Etter hen begynte har det vært et høyt antall dødsfall på avdelingen hen har hatt ansvar for. Vi er mange som har reagert, men det er jo veldig vanskelig å si noe om årsak og pasientene blir ikke obdusert. Noe av det vi observerer er at hen argumenterer godt ovenfor legen om bruk av opioider. Og pasientene blir satt på ting fast og ved behov, som blir brukt hyppig av denne sykepleieren. Dette er veldig farlig å spekulere i, men faktum er at det har vært flere dødsfall enn hva vi som har jobbet der i over 10 år noen gang har opplevd tidligere. Og det har ikke vært snakket om, men da det ble tatt opp så er vi flere som har sittet med samme dårlige magefølelse. Vi har jo blitt tilkalt for å medisinere pasienter når denne pleieren ikke har vært på jobb, og vi ser ingen tegn til at pasienten skal medisineres så sterk (vi har jo da ikke gjort det, og dokumentert godt hvorfor). Er det noen som har vært borti noe liknende, hvem tar man kontakt med for å drøfte dette? Jeg har forsiktig prøvd å ta dette opp med nærmeste leder, men følte litt at det ikke skulle diskuteres, og det kan jo være mange grunner til det, men faktum er at hen fremdeles den dag i dag jobber og holder på og jeg føler at jeg ikke kan gå å kjenne på det at det kanskje er noe å ikke gjøre noe med det. Anonymkode: 2ba59...771
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:24 #2 Skrevet søndag kl. 22:24 Men hvor tafatt kan man være? Du har "forsiktig prøvd"? Dersom du/dere har mistanke om at noen blir tatt av dage der du jobber så håper jeg virkelig du varsler skikkelig og får du ikke gehør hos leder så tar man det selvfølgelig videre. Det er snakk om menneskeliv her og pårørende. Anonymkode: c8355...c83 10 3
Fighter83 Skrevet søndag kl. 22:31 #3 Skrevet søndag kl. 22:31 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Okei, dette er veldig vanskelig å ta opp, men jeg trenger råd og erfaringer fra andre som har vært i en liknende situasjon. Jeg jobber på sykehjem og fikk for noen år siden en ny sykepleierkollega. Etter hen begynte har det vært et høyt antall dødsfall på avdelingen hen har hatt ansvar for. Vi er mange som har reagert, men det er jo veldig vanskelig å si noe om årsak og pasientene blir ikke obdusert. Noe av det vi observerer er at hen argumenterer godt ovenfor legen om bruk av opioider. Og pasientene blir satt på ting fast og ved behov, som blir brukt hyppig av denne sykepleieren. Dette er veldig farlig å spekulere i, men faktum er at det har vært flere dødsfall enn hva vi som har jobbet der i over 10 år noen gang har opplevd tidligere. Og det har ikke vært snakket om, men da det ble tatt opp så er vi flere som har sittet med samme dårlige magefølelse. Vi har jo blitt tilkalt for å medisinere pasienter når denne pleieren ikke har vært på jobb, og vi ser ingen tegn til at pasienten skal medisineres så sterk (vi har jo da ikke gjort det, og dokumentert godt hvorfor). Er det noen som har vært borti noe liknende, hvem tar man kontakt med for å drøfte dette? Jeg har forsiktig prøvd å ta dette opp med nærmeste leder, men følte litt at det ikke skulle diskuteres, og det kan jo være mange grunner til det, men faktum er at hen fremdeles den dag i dag jobber og holder på og jeg føler at jeg ikke kan gå å kjenne på det at det kanskje er noe å ikke gjøre noe med det. Anonymkode: 2ba59...771 Du sender inn avvik i avvikssystemet som blir brukt der du jobber + via https://melde.no/ Endret søndag kl. 22:32 av Fighter83 2 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:32 #4 Skrevet søndag kl. 22:32 Du bør vel varsle politiet! Anonymkode: 31962...a42 1 2
monican94 Skrevet søndag kl. 22:39 #5 Skrevet søndag kl. 22:39 Og dette har du bare latt gå i flere år fordi ????? 5 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:39 #6 Skrevet søndag kl. 22:39 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men hvor tafatt kan man være? Du har "forsiktig prøvd"? Dersom du/dere har mistanke om at noen blir tatt av dage der du jobber så håper jeg virkelig du varsler skikkelig og får du ikke gehør hos leder så tar man det selvfølgelig videre. Det er snakk om menneskeliv her og pårørende. Anonymkode: c8355...c83 Det er jo ikke slik at det blir satt en dødelig dose så forsvinner de. Dette er jo noe som pågår over tid. Det er en sykepleier på den avdelingen, hen dokumenterer godt behovet for opioider, vi andre ser pasientene av og til. Så dette er veldig komplekst. Jeg kan ikke bare gå til leder å si at jeg har en misstanke om at Per dreper. Fordi det blir mye ord mot ord. Særlig da når dødsfallene fremstår som naturlige fordi de gradvis blir dårligere (dopes ned, spiser ikke, blir sengeliggende, terminale, dør) Anonymkode: 2ba59...771 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:41 #7 Skrevet søndag kl. 22:41 Her vasler du! Dersom det er noen som dreper de eldre er det alvorlig. Anonymkode: 2fdac...a5a 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:42 #8 Skrevet søndag kl. 22:42 monican94 skrev (Akkurat nå): Og dette har du bare latt gå i flere år fordi ????? Se svar over. Det er ikke så enkelt som at det blir satt en dødelig dose. Hen dokumenterer behovet for sterke smertestillende, men de blir så sløve at de ikke får i seg mat til slutt, blir sengeliggende og terminale. Det er vanskelig å si sikkert at det er det som skjer, fordi det er en langsom prosess og kan ha naturlige årsaker Anonymkode: 2ba59...771 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:43 #9 Skrevet søndag kl. 22:43 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her vasler du! Dersom det er noen som dreper de eldre er det alvorlig. Anonymkode: 2fdac...a5a Ja, svar over. Varsler man politiet? Statsforvalter? Anonymkode: 2ba59...771
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:44 #10 Skrevet søndag kl. 22:44 Kontakt kommunelegen! Anonymkode: 29125...7a8 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:44 #11 Skrevet søndag kl. 22:44 Det er mange måter helsepersonell kan kverke pasienter og eldre på sykehjem på, og bare komme seg unna med at det "bare er sånn" og at det er en "risiko" og bla bla. Ut fra det jeg har sett på sykehjem som pårørende, så hopper jeg heller i havet når den tid kommer, enn å havne på et norsk sykehjem, for det jeg har sett i 2024 som ikke er så lenge siden, er verre enn ting fra Øst-Europa på 1990-tallet, og Norge våger å kalle seg selv for "et av de rikeste landene". Oljefondet er rikt. Rike kakse jævler som har eiendommer, aksjer og fond er rike. Men vanlige eldre og sårbare mennesker med lite eller ingen formue - de lever i en helt annen verden med brutalitet og "saksbehandling" og "prioriteringer" og "kommunalt budsjett". Det virker som man har bestemt low key å få folk unna inn i graven så raskt de har kommet inn på sykehjem. Og man vet jo at det er siste stoppet mot graven uansett. Er ikke botiden på sykehjem ca 2 år i snitt? Så hvis man kan redusere det ytterliggere, så kjører man sikkert på - in the name of kommunalt budsjett + skattelettelser til de rikeste er viktig. Anonymkode: bebc5...58d 2 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:47 #12 Skrevet søndag kl. 22:47 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kontakt kommunelegen! Anonymkode: 29125...7a8 Ja, det kan kanskje være et greit sted å starte Anonymkode: 2ba59...771
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:52 #13 Skrevet søndag kl. 22:52 Jeg forstår at mange reagerer, men «bevisene» jeg har er vage. Og dette er jo noe som pågår over ganske lang tid ofte. Men det har død over dobbelt så mange på den ene avdelingen som på de andre avdelingene til sammen, så det er jo klart at det stilles spørsmål. Legen har jo også her et ansvar for hva hen forskriver, men legen igjen er jo prisgitt sykepleiers vurderinger, ettersom legen kun er innom få ganger per uke og ikke har tid til å observere pasientene. Dette er en veldig vanskelig sak, men jeg klarer ikke legge det fra meg Anonymkode: 2ba59...771 2
Maskinfører Skrevet søndag kl. 22:53 #14 Skrevet søndag kl. 22:53 Min far ble satt på noe 10 Desember 2023 16 Desember døde han 78 år gammel lurer på åssen dette gikk for seg ? 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:56 #15 Skrevet søndag kl. 22:56 Er bare nysgjerrig.. hvilke opioider er dette snakk om, og hvilken dosering? Anonymkode: a72c6...ebe 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:58 #16 Skrevet søndag kl. 22:58 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, svar over. Varsler man politiet? Statsforvalter? Anonymkode: 2ba59...771 Du skal varsle statsforvalteren først og fremst. Anonymkode: 2fdac...a5a 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:59 #17 Skrevet søndag kl. 22:59 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, det kan kanskje være et greit sted å starte Anonymkode: 2ba59...771 Nei, statsforvalteren er rett her. Anonymkode: 2fdac...a5a 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:00 #18 Skrevet søndag kl. 23:00 Maskinfører skrev (6 minutter siden): Min far ble satt på noe 10 Desember 2023 16 Desember døde han 78 år gammel lurer på åssen dette gikk for seg ? Jeg er lei for det 😕 Anonymkode: 2fdac...a5a 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:01 #19 Skrevet søndag kl. 23:01 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er bare nysgjerrig.. hvilke opioider er dette snakk om, og hvilken dosering? Anonymkode: a72c6...ebe Fentanyl, morfin, oxycontin og oxynorm, doseringen varierer, men starter gjerne lavt, rapporterer at det ikke er nok, får høyere dosering osv. Anonymkode: 2ba59...771
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:01 #20 Skrevet søndag kl. 23:01 Er det ingen andre sykepleiere der du kan diskutere dette kritisk med? Er vel flere som har visitt med legen og som kan argumentere for ikke bruk av opiater? Kan vel ikke være bare en sykepleier som styrer dette? Isåfall bør man begynne å se på narkoregnskapet å ta det derfra. Hvis pasientene får overdoser må det jo være svinn derfra. og den legen burde også bli sjekka grundig ut. Er ikke slik at sykepleier skal styre over legens bestemmelser. Anonymkode: a81dd...244 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå