AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:33 #1 Skrevet søndag kl. 21:33 Jeg ønsker meg så mye en ute katt. Men jeg reiser til utlandet i 2-3 mnd annethvert år. Er det forsvarlig? Hva gjør man om man har en katt og skal være så mye borte? Å ha en venn som kommer å mater er jo absolutt ikke nok. Og siden det skal være ute katt, så føler jeg meg ikke trygg på at den er et annet sted, sikkert for stressende for katten. Noen forslag? Har vurdert hjelpe katter som skal omplasseres. Men de jeg bor hos har vært ekstremt tydelige på at det skal være en 100% husren katt. Og jeg ønsker jo en utekatt, blir veldig vanskelig med innekatt ift hvordan romfordeling er her med en veranda på sommeren (mye åpen stue til veranda). noen tips til hvordan jeg kan få dette til å fungere som også ville gjort at katten har det bra? Anonymkode: 0b083...4d8 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:37 #3 Skrevet søndag kl. 21:37 Dropp det. Du kan ikke plassere en utekatt på kattehotell i 2-3 måneder. Anonymkode: fa86b...772 14 9
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:37 #4 Skrevet søndag kl. 21:37 Abra skrev (Akkurat nå): Kattehotell Hva koster kattehotell? Anonymkode: 8f7ab...5f1
Flammen12 Skrevet søndag kl. 21:37 #5 Skrevet søndag kl. 21:37 Det første avsnittet ditt burde være en god grunn til at du ikke har tid til husdyr akuratt nå. 9 5
monican94 Skrevet søndag kl. 21:41 #6 Skrevet søndag kl. 21:41 Selv om man har utekatt kommer den jo inn hver dag og natt for mat, kos, mange for do osv. Du kan selvsagt ikke ha katt uten en plan for disse mnd borte 1 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:41 #7 Skrevet søndag kl. 21:41 Ta heller å se på mulighet for å jobbe med katter når du er hjemme. Da får du tilfredstilt kattebehovet ditt. Du kan ikke ha katt når du er så mye borte. Det er rett og slett ikke forsvarlig. Du kan være kattepasser, om det er dyrebeskyttelse eller andre organisasjoner der du bor osv. Anonymkode: 97b9d...8f9 3 8
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:43 #8 Skrevet søndag kl. 21:43 Kattedør, slik at den kan gå ut og inn.. Så må noen du stoler på mate og kose med den. Kattehotell har jeg ikke god erfaring med. Min katt trivdes ikke og satt og gjemte seg, men kom springende da jeg kom, med et stort mjau. Men ingen andre hadde sett henne. Sosial katt, så det var rart... Det er ikke heldig å dra fra dem så lenge da. Ingen i familien som kan ta katten i perioder? Anonymkode: 06668...98b
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:47 #9 Skrevet søndag kl. 21:47 Det beste er å ikke få katt i din situasjon. Du har andre ting du prioriterer, eller må prioritere høyere. Da skaffer man seg ikke et levende dyr som må bli overlatt til seg selv og fremmede en fjerdedel av året. Er du opptatt en katts beste, så kan ikke du tilby det til en katt, slik livet ditt er nå. Skal man ha dyr så må man rett og slett også være villig til å tilpasse livet sitt etter dyret/-ene. Anonymkode: fb563...a12 5 8
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:47 #10 Skrevet søndag kl. 21:47 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kattedør, slik at den kan gå ut og inn.. Anonymkode: 06668...98b Hun skriver at de hun bor hos krever 100% husren katt. Da godtas det neppe at en katt kan få gå ut og inn som den vil uten at eier er der. Hvis jeg hadde vært huseier hadde den katten blitt levert dyrebeskyttelsen. Anonymkode: fa86b...772 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:50 #11 Skrevet søndag kl. 21:50 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg ønsker meg så mye en ute katt. Men jeg reiser til utlandet i 2-3 mnd annethvert år. Er det forsvarlig? Hva gjør man om man har en katt og skal være så mye borte? Å ha en venn som kommer å mater er jo absolutt ikke nok. Og siden det skal være ute katt, så føler jeg meg ikke trygg på at den er et annet sted, sikkert for stressende for katten. Noen forslag? Har vurdert hjelpe katter som skal omplasseres. Men de jeg bor hos har vært ekstremt tydelige på at det skal være en 100% husren katt. Og jeg ønsker jo en utekatt, blir veldig vanskelig med innekatt ift hvordan romfordeling er her med en veranda på sommeren (mye åpen stue til veranda). noen tips til hvordan jeg kan få dette til å fungere som også ville gjort at katten har det bra? Anonymkode: 0b083...4d8 Dersom du skal få det til å funke å være borte fra katten over tid så må du ha en kattepasser. Det er IKKE en person som kommer innom og mater. Det er en person som flytter inn i hjemmet ditt når du er borte og tar vare på katten. Et såkalt «kattehotel» er ikke en god løsning for mer enn noen få dager, og kun i krise. Om du vet at du reiser og/eller har andre påregnelige hendelser som fører deg bort fra hjemmet (aldrende foreldre, egen sykdom, forpliktelser knyttet til arbeid etc) så må du bli kjent med og betale en kattepasser. Et muligens for deg bedre alternativ er at du er kattepasseren. Siden du skriver «de jeg bor hos» og dermed enten leier eller bor i kollektiv, kan man nok anta du ikke ville hatt veldig mye imot å bo i andre sitt hus/leilighet noen uker eller måneder av året. Anonymkode: 2705f...160 1 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:57 #12 Skrevet søndag kl. 21:57 Noen må bo hos deg når du er vekke og se til katten. Anonymkode: 81c32...722 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:03 #13 Skrevet søndag kl. 22:03 Jeg overtok katten til min avdøde kjæreste, selv om jeg er borte et par måneder hvert år. Når jeg reiser bort, har jeg en venn eller student som bor i leiligheten sammen med katten og har 100% ansvar for den, mot at de bor gratis. Anonymkode: 2d4c5...518
Flammen12 Skrevet søndag kl. 22:12 #14 Skrevet søndag kl. 22:12 24 minutter siden, AnonymBruker said: Det beste er å ikke få katt i din situasjon. Du har andre ting du prioriterer, eller må prioritere høyere. Da skaffer man seg ikke et levende dyr som må bli overlatt til seg selv og fremmede en fjerdedel av året. Er du opptatt en katts beste, så kan ikke du tilby det til en katt, slik livet ditt er nå. Skal man ha dyr så må man rett og slett også være villig til å tilpasse livet sitt etter dyret/-ene. Anonymkode: fb563...a12 Minner meg om denne tråden
AnonymBruker Skrevet i går, 01:28 #15 Skrevet i går, 01:28 Enig med alle de andre. Det er absolutt ikke forsvarlig å få katt i ditt tilfellet, og dersom du setter kattens behov først, så lar du vær. Eventuelt får noen til å flytte inn hos deg hver gsng du reiser bort, men mange katter blir stresset av det også. Det avhenger av kattens personlighet. Anonymkode: a2d4c...c9d 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 01:42 #16 Skrevet i går, 01:42 Hva er en utekatt i Norge? Katter tåler ikke mange minusgrader over lengre tid før de får frostskader eller fryser ihjel. Uansett har du jo ikke mulighet til å ha egen katt slik situasjonen din er mht reising. Jeg bor midt i en by uten utemulighet og kan dermed heller ikke ha katt selv om jeg ønsker meg det hver dag. Ville vært veldig egoistisk av meg å skaffe meg dyr i min situasjon bare fordi JEG vil ha. Så da må det bare bli sånn. Anonymkode: fedb4...5f6 4 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #17 Skrevet 22 timer siden Da MÅ du sørge for avtale med noen som enten kan ha katten hos seg i de periodene, eller bor hos deg. Du kan ikke bare ha noen til å stikke innom å fylle på mat en gang om dagen, og jeg kan ikke helt skjønne at noen skulle gidde det heller. Anonymkode: 83fd2...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #18 Skrevet 22 timer siden Mange dyr som trenger midlertidige hjem/fosterhjem. Man reiser ikke jevnlig fra dyrene sine i flere måneder av gangen. Katter er vanedyr. De liker faste rutiner og forutsigbarhet. Katter blir svært knyttet til eierene sine. Anonymkode: 3e7bf...71e 1 1
Myrmica Skrevet 15 timer siden #19 Skrevet 15 timer siden Jeg synes ikke 2 måneder borte annethvert år er så mye - får du noen til å bo hos deg og passe på katten når du er borte er jo det helt greit som regel. Du kan vel fint korte ned på de reisene også om du synes det ikke fungerer. Men jeg stusser mer på at "de du bor hos" krever en 100% husren katt. Du leier? Hva gjør du om du må flytte? Er det lett å finne ny utleiebolig når du har katt? Hva gjør du om katten ikke er/blir 100% husren? Det er det jo ingen garanti for, selv om det er en utekatt. Hva gjør du da, om dotrening tar tid eller du ikke kommer helt i mål? 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #20 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kattedør, slik at den kan gå ut og inn.. Så må noen du stoler på mate og kose med den. Kattehotell har jeg ikke god erfaring med. Min katt trivdes ikke og satt og gjemte seg, men kom springende da jeg kom, med et stort mjau. Men ingen andre hadde sett henne. Sosial katt, så det var rart... Det er ikke heldig å dra fra dem så lenge da. Ingen i familien som kan ta katten i perioder? Anonymkode: 06668...98b TS leier, å sette inn kattedør på leid enhet er nok ikke ønskelig. Anonymkode: 97b9d...8f9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå