Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når vi først er inne på det er litt interessant å høre hvilke navn man forbinder med lavstatus og «white trash» og hva som er høy status. Hva er fasiten her?😄

Anonymkode: 19940...e9a

Navn som Per, Martin, Kristian,Petter, Harald, Knut, Åsmund, Erlend, Sverre, Øyvind, Olav,Torbjørn, Johan, de er vanlige og aldri lavstatus. Med sånne navn så gir du barnet et vanlig navn som alle har hørt og alle kan skrive. Navnet passer og like godt når barnet blir voksent.

Navn som er mer i tiden Tobias, Sebastian,Ludvig,Markus, Elias,Theodor  osv er helt ok det og, men da er det gjerne nok med ett navn.

Slenger du på Leander eller Andre på noen av navnene så blir det fort litt jalla. Markus Leander eller Tobias Andre=too much

Anonymkode: 1240f...aac

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dropp dobbeltnavn , det blir for mye

Anonymkode: dba67...352

AnonymBruker
Skrevet

Kan fort bli mye med to dobbeltnavn siden tvillingene ofte kommer til å bli omtalt sammen. Hvis de får to navn ville jeg likevel brukt bare det første i dagligtale. 

Jeg har selv barn med to navn, der vi bruker det ene til daglig. Det andre er oppkalling. Hvis nestemann er gutt blir det ett navn, og blir det ei jente blir det to. 

Anonymkode: 5be39...58d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Navn som Per, Martin, Kristian,Petter, Harald, Knut, Åsmund, Erlend, Sverre, Øyvind, Olav,Torbjørn, Johan, de er vanlige og aldri lavstatus. Med sånne navn så gir du barnet et vanlig navn som alle har hørt og alle kan skrive. Navnet passer og like godt når barnet blir voksent.

Navn som er mer i tiden Tobias, Sebastian,Ludvig,Markus, Elias,Theodor  osv er helt ok det og, men da er det gjerne nok med ett navn.

Slenger du på Leander eller Andre på noen av navnene så blir det fort litt jalla. Markus Leander eller Tobias Andre=too much

Dette er jo dine preferanser. Jeg har de samme, men det betyr jo på ingen måte at det er fasit. 

Å snakke om status når det kommer til navn er utrolig fremmed for meg, hvertfall.

AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (1 time siden):

Dette er jo dine preferanser. Jeg har de samme, men det betyr jo på ingen måte at det er fasit. 

Å snakke om status når det kommer til navn er utrolig fremmed for meg, hvertfall.

Ja det kan du selvsagt si.

Likevel er det sånn at vi mennesker kategoriserer ting, det er sånn vi skaper struktur i verden. Vi setter ting på et vis "i bås" for å skape en form for orden i det vi ser og opplever.

Og da vil noen typer navn havne i en viss type status og andre i en annen. ikke kun hos deg og meg, men hos de fleste.

Jeg kjenner en familie med fire barn Einar, Ragnhild, Erlend og Terje. Dette er en svært velfungerende familie begge foreldrene er høyt utdannet i prestisjeyrker. De er gift og engasjerte i hverandre, miljøet og barnas liv.  Alle barna klarer seg bra, har interesser og holder på med høyere utdanning av typen slett ikke alle kommer inn på. Er det pga navnene deres, nei selvsagt ikke. Men det er ikke helt tilfeldig at ressursterke foreldre gir barna sånn type navn.

Vi kan jo alltids diskutere smak, og hva som er god smak når det kommer til ting. Noen ganger kan og ting være kult og "edgy"

Hvis du ser på for eksempel hjemmeineriør så er det ingen fasit for hva som er god smak. Og likevel vil en stor andel si at noen typer interiør er mer smakfulle enn andre. Har lagt ved to eksempler her. De fleste vil jo være enige om at det ene bildet er en mer smakfull innredning selv om Erna skal ha for at hun er seg selv😁

77485278 (1).webp

Marmor-og-tre-scaled.jpg

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...