Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du får jo mange svar om nettopp det? De fleste er bare enige med mannen din

Anonymkode: dc164...ad5

Nei de fleste diskriminerer navnene. Og jeg sa at jeg har fått flere svar, men at de er av de få. Mange av de som svarer på dobbeltnavn får mest frem hvor stygge navn jeg har valgt.

Anonymkode: ea9a5...d7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei de fleste diskriminerer navnene. Og jeg sa at jeg har fått flere svar, men at de er av de få. Mange av de som svarer på dobbeltnavn får mest frem hvor stygge navn jeg har valgt.

Det er ikke diskriminering, ei eller stygt  å si at  man ikke liker enkelte navn.

Synes godt dere kan gå for dobbeltnavn. Så lenge de ikke er satt sammen med bindestrek, så trenger man ikke bruke begge i det daglige. Jeg har dobbeltnavn, men bruker stort sett bare det ene i daglige. Lykke til med navnevalg 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hareena skrev (På 15.2.2026 den 19.44):

Dette må være tull.

Ingen legger ut sine barns navn her. 

Vi er på kvinneguiden. Selvfølgelig er det mange her som ikke har noe filter eller sperre for slikt. 

Anonymkode: 7ed5b...8b3

• Nyttig 1
Skrevet

Synes i aller høyeste grad det er relevant hva storesøsknene heter. Det er også en grunn til at TS har delt navnene, ikke bare sagt at de har dobbeltnavn og at dere nå vurderer enkelt kontra dobbelt. Ellers tenker jeg, som de aller fleste andre i tråden, at dere bør gi disse to små navn som er mindre belastende enn navnene dere har gitt deres to eldste.

Jeg skjønner det høres stygt ut, men de to eldste har navn som sender et klart og litt uheldig signal rent sosioøkonomisk. Folk velger ikke sine navn, det forstår heldigvis de fleste, men navnene på de to eldste vil dessverre likevel gi dem et handikap i enkelte situasjoner i voksenlivet. Det er synd, men det er også sant. At de har fått slike navn er ikke noe godt argument for å gi tilsvarende navn til småsøsken. Tvert imot.

Jeg ser uansett ingen grunn til at det skulle være noe rart i å ha dobbeltnavn på noen søsken og enkeltnavn på andre. Støtter soleklart mannen din her. 

Anonymkode: 47074...c30

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis liam er 14 år og spiller fotball så har du identifisert han.. 

Anonymkode: ab230...50e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 19.30):

Jeg og mannen skal ha tvillinger til mai. (Jenter). Vi har en gutt og en jente fra før og vi har dobbeltnavn på begge. Vi har alltid vært enig om dobbeltnavn på alle barna men nå mener han det er noe annet siden det er tvillinger. Jeg mener det er det samme som om vi skulle fått disse siste på ulike tidspunkt.. hvordan overtale? Blir feil med dobbeltnavn på to første og ikke på siste. Gutten vår heter Liam Evander og jenta vår heter Ella Othilie.
jeg har egentlig selv bestemt navn til begge jentene og han liker navnene men han mener vi plutselig ikke skal ha to navn på de. Har tenkt på Hedda Elvira og Lykke Emilie. De sitter fast i hodet mitt og jeg vil så gjerne kalle dem det. Hva tenker dere om dette? Er jeg helt dust og tullete?

Nei... det blir ikke "feil" - bare annerledes. Jeg kjenner mange som har barn med ett navn og et annet med to. Uansett: det er sjeldent noen bruker det andre navnet, selv når det står med bindestrek. Den eneste måten jeg ser at man kan overtale om noe slikt er st begge navnene blir ikke brukt uansett, så hvorfor er de i veien?

Skrevet
LilleMy_09 skrev (15 minutter siden):

Det er ikke diskriminering, ei eller stygt  å si at  man ikke liker enkelte navn.

Synes godt dere kan gå for dobbeltnavn. Så lenge de ikke er satt sammen med bindestrek, så trenger man ikke bruke begge i det daglige. Jeg har dobbeltnavn, men bruker stort sett bare det ene i daglige. Lykke til med navnevalg 

Nei det går fint at de ikke liker det, men som du ser har mange snakket skikkelig stygt. De har ikke bare sagt at de ikke liker det, men dratt den ganske langt om at jeg har ødelagt livene deres, at jeg burde ha forbud å gi barna mine navn og at det er det grusomste de har hørt. Det er ikke bare å si at de misliker navnene for det kan de fint gjøre. 
takk for det☺️ vi har ikke så dårlig tid enda så det ordner seg nok!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tre barn, der to av dem har ett fornavn og det yngste har to. Årsaken er at yngstemann er oppkalt etter min far, som døde før han ble født. Dermed valgte vi å gi minsten ett navn vi bruker til daglig, og min fars fornavn som navn nummer to. Alle barna har kun ett etternavn. 

Jeg vet om flere søskenflokker der noen av barna har ett fornavn og noen har to. Det kan være mange årsaker til det, som i vårt eksempel. 

Jeg er også uenig med dem som sier at dersom man har to fornavn, så "må" man bruke begge, ellers er det ikke noe vits i. Mange har to (eller flere) fornavn der det ene er oppkalling eller valgt pga. tradisjon e.l. Skal man bruke begge fornavn i tiltale, bør navnene være korte og passe veldig godt sammen, av typen Svein-Erik eller Lise-Lotte. Navnene TS nevner, er IKKE av hverken type navn eller sammensetning som passer til daglig bruk. Det blir "smør på flesk".

Så jeg synes ikke det er noe problem om søsknene får kun ett fornavn hver, men om de får to, synes jeg dere bør velge enklere navn som passer bedre sammen dersom planen er å bruke dem til daglig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 19.55):

Guro er ikke noe fint navn😂 

Anonymkode: 51708...2af

Enig!

Anonymkode: 573fa...743

Skrevet

Jeg kjenner ett par som har fire barn, samtlige har dobbeltnavn. Alle med sånne sære navn. Klarer aldri å huske hva alle fire heter! 

Anonymkode: 15b85...fd1

Skrevet

Navn plasserer jo foreldrene ganske godt sosioøkonomisk.

Det er forskjell på foreldre som kaller barna sine Sigurd og Liv og de som skal lage fancy navn med lange vokalrike prinsesse navn.

Akkurat som at navn er gratis så det er best å smøre tjukt på..

Anonymkode: 1240f...aac

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Kålrota skrev (På 15.2.2026 den 19.42):

Jeg er enig med mannen din, egentlig, det er mange navn å ramse opp. Ser ikke problemet med ett navn på tvillingene.

fru Alving skrev (På 15.2.2026 den 19.56):

Jeg er enig med mannen din gi nå disse tvillingene ett navn hver og finn noen enkle og vanlige navn. Guro

AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 19.55):

Så jeg er mest enig i det mannen din mener, men hvis du går med på at kun det første navnet blir brukt så er det jo fint at de får dobbelt de også. Men de MÅ ikke bare fordi storesøsknene har.

monican94 skrev (På 15.2.2026 den 20.01):

Enig med mannen

Blir for mye med den typen navn iallefall

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 20.07):

Synes det hadde passet bra med enkeltnavn på tvillingene, blir for meg litt tilgjort at alle må ha likt.

AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 20.34):

Jeg tenker at selv om dere har dobbeltnavn på de to første må dere ikke nødvendigvis ha det på tvillingene også :) jeg synes også de like godt kunne hatt enkeltnavn.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kjenner flere søskenflokker hvor ikke alle barna har like mange navn. Ser ikke noe i veien med at noen har dobbeltnavn og andre har ett navn, det blir fort litt krampeaktig når det MÅ være likt.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kan skjønne dere begge. Fint å gi alle barna samme navn / lengde, men skjønner også at det kan bli meget med tvillingene.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når det er sagt  syns jeg mannen din har rett. Spesielt når det gjelder slike sukkersøte babynavn som allerede er alt for mye. 

Anonymkode: d6d7f...c30

Skrevet

Du har altså fått mange svar om enkelt eller dobbeltnavn, du bare ignorerer dem og fokuserer på de som kommer med unødvendige kommentarer. Drit i dem, og les de ordentlige svarene du får. Noen er enig med deg, mange er enig med mannen din. Så har du fått en del input på at mange ikke synes det er rart at to barn har dobbeltnavn og to barn har enkeltnavn, og det var jo det du lurte på. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har altså fått mange svar om enkelt eller dobbeltnavn, du bare ignorerer dem og fokuserer på de som kommer med unødvendige kommentarer. Drit i dem, og les de ordentlige svarene du får. Noen er enig med deg, mange er enig med mannen din. Så har du fått en del input på at mange ikke synes det er rart at to barn har dobbeltnavn og to barn har enkeltnavn, og det var jo det du lurte på. 

Nei jeg ignorerer ikke dem. Jeg har lest de men jeg har jo ikke noe å si tilbake på det fordi de svarte på spørsmålet mitt. De som slenger drit derimot har jeg noe å svare dem, for jeg ønsker de skal forstå at de skriver teite ting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei jeg ignorerer ikke dem. Jeg har lest de men jeg har jo ikke noe å si tilbake på det fordi de svarte på spørsmålet mitt. De som slenger drit derimot har jeg noe å svare dem, for jeg ønsker de skal forstå at de skriver teite ting.

Du kunne jo svare «ok, skjønner at mange tenker som mannen min og at det ikke er automatisk at alle barna må ha dobbeltnavn - takk for svarene!» 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har to barn.

Ene har dobbeltnavn og det andre ikke. Grunnen til at den ene har dobbeltnavn er at barnet er oppkalt etter besteforelder så det ble greit å ha et navn til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kunne jo svare «ok, skjønner at mange tenker som mannen min og at det ikke er automatisk at alle barna må ha dobbeltnavn - takk for svarene!» 

Joda men blir da mange å svare det på. Jeg tror ikke alle som skriver her frivillig forventer at jeg skal svare på deres svar. Det blir litt voldsomt. Om ikke de har brukt tid og det er en super lasagne melding. De skriver nok bare raskt sin mening og stikker utav igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 20.44):

Kg altså…En gjeng med 60 år gamle kjerringer som ruller seg i grava om noen våger å kalle ungene sine noe annet enn kjerringnavn som Mari og Guro(grøss, for et grusomt navn). Navna til ts er virkelig ikke min stil heller, men det var ikke det hun lurte på.

Jeg håper virkelig dette ikke er barna dine sine ekte navn, ts. Ikke fordi de er stygge, men fordi det er veldig lett å kjenne dere igjen. Jeg synes også at det er spesielt å gi de to første barna dobbelnavn, men ikke de to siste. 

Anonymkode: 70ff8...fde

:hallo: Mari her. Ingen kjerring! 

Anonymkode: fa88e...152

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Navn plasserer jo foreldrene ganske godt sosioøkonomisk.

Det er forskjell på foreldre som kaller barna sine Sigurd og Liv og de som skal lage fancy navn med lange vokalrike prinsesse navn.

Akkurat som at navn er gratis så det er best å smøre tjukt på..

Når vi først er inne på det er litt interessant å høre hvilke navn man forbinder med lavstatus og «white trash» og hva som er høy status. Hva er fasiten her?😄

Anonymkode: 19940...e9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...