Gå til innhold

Katastrofetanker behandling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med katastrofetanker i 20 år. Er 40 år. 

De er rettet mot bilulykker, folk som mister kontroll og utsetter seg for fare når de ee ruset, og i det siste også redsel for brann. 

Igår skulle jeg bli kjørt et kort stykke av en voksen person jeg ikke kjenner. Fikk hjertebank og tankekjør. 

Dette begrenser livet litt. 

Er det noen som vet om en effektiv behandling? 

Anonymkode: b2143...45e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

det finnes god behandling for dette. 

Har du tatt kontakt med legen om dette?

Anonymkode: 1fbf6...ff8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. 

det finnes god behandling for dette. 

Har du tatt kontakt med legen om dette?

Både ja og nei. Har gått til psykolog og det var via lege. Men var flere ting og dette fikk lite fokus. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Både ja og nei. Har gått til psykolog og det var via lege. Men var flere ting og dette fikk lite fokus. 

Du bør gå til en psykolog som kan lære deg å ikke gi tankene makt. Selv fikk jeg ocd-behandling, Bergen4days bare fordelt over åtte uker. 

Nytter ikke snakke seg ut av katastrofatankene. Du må LÆRE deg å ikke gi tankene makt, og ikke "svare" på tankene og bli redd av tankene. 

Ta kontakt med fastlege igjen og be om angstbehandling. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du bør gå til en psykolog som kan lære deg å ikke gi tankene makt. Selv fikk jeg ocd-behandling, Bergen4days bare fordelt over åtte uker. 

Nytter ikke snakke seg ut av katastrofatankene. Du må LÆRE deg å ikke gi tankene makt, og ikke "svare" på tankene og bli redd av tankene. 

Ta kontakt med fastlege igjen og be om angstbehandling. 

Denne behandlingen hjalp meg ikke 

Anonymkode: e44a5...80b

AnonymBruker
Skrevet

Takk. Er helt enig i at det ikke hjelper å snakke om tankene. Det virker som det sitter mye frykt fast i kroppen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva sliter du med? Prøvd en annen behandling? 

AnonymBruker
Skrevet

Metakognitiv terapi. 

Anonymkode: 933a0...3a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva sliter du med? Prøvd en annen behandling? 

Nei. OCD og angst 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Trodde du ikke på behandlingen? For at det skal fungere må du jo forstå mekanikken i tankemønstrene dine. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare å ta seg sammen. 

Anonymkode: b33e6...a03

AnonymBruker
Skrevet

For meg hjalp det å vite hva en katastrofetanke er og øve meg på å identifisere katastrofetanker. Når jeg merker at jeg katastrofetenker så sier jeg høyt for meg selv, oi, se der, en skikkelig katastrofetanke. Ja, jeg er jo litt stresset akkurat nå, ikke rart at slike tanker kommer. Da vet jeg at jeg ikke trenger å bry meg noe mer om den tanken. Det er bare et symptom på angst og stress og akkurat innholdet er helt meningsløst og irrellevant, det behøver jeg ikke ta inn over meg.

Anonymkode: db93a...79d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg hjalp det å vite hva en katastrofetanke er og øve meg på å identifisere katastrofetanker. Når jeg merker at jeg katastrofetenker så sier jeg høyt for meg selv, oi, se der, en skikkelig katastrofetanke. Ja, jeg er jo litt stresset akkurat nå, ikke rart at slike tanker kommer. Da vet jeg at jeg ikke trenger å bry meg noe mer om den tanken. Det er bare et symptom på angst og stress og akkurat innholdet er helt meningsløst og irrellevant, det behøver jeg ikke ta inn over meg.

Nemlig. 

Du trenger ikke bry deg om katastrofetankene, ts. De er bare tanker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trodde du ikke på behandlingen? For at det skal fungere må du jo forstå mekanikken i tankemønstrene dine. 

Ja, når ting ikke fungerer, er det pasientenes feil. Det fikk vi også høre der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som sier at jeg ikke skal bry meg om tankene. Det er ikke så lett når kroppen varsler full fare 😥

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vil ikke si at det er pasientenes feil, men når jeg stod på et vippepunkt måtte jeg faktisk velge å tro på det jeg ble lært. Jeg kunne lett avvist det og lukket den døren, men jeg valgte å heller gå gjennom den. Å åpne meg for at terapeuten hadde rett og at jeg kunne gjøre det hun foreslo, selv om det var en litt bitter pille.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Til dere som sier at jeg ikke skal bry meg om tankene. Det er ikke så lett når kroppen varsler full fare 😥

Men katastrofetanker er jo ikke ekte? De er løgner som hodet ditt spinner ut fordi du er stresset.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vil ikke si at det er pasientenes feil, men når jeg stod på et vippepunkt måtte jeg faktisk velge å tro på det jeg ble lært. Jeg kunne lett avvist det og lukket den døren, men jeg valgte å heller gå gjennom den. Å åpne meg for at terapeuten hadde rett og at jeg kunne gjøre det hun foreslo, selv om det var en litt bitter pille.

Jeg vil si meg enig med 79d her. 

Den offerposisjonen din ts, den hjelper deg ikke. Den ødelegger. Det er faktisk ditt valg å ikke tro på behandlingen. Vi som derimot gjorde det og gjorde den vanskelige jobben, vi er fri. 

Ja. FRI.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil si meg enig med 79d her. 

Den offerposisjonen din ts, den hjelper deg ikke. Den ødelegger. Det er faktisk ditt valg å ikke tro på behandlingen. Vi som derimot gjorde det og gjorde den vanskelige jobben, vi er fri. 

Ja. FRI.

Vet du, jeg sjekket ikke ab-koden og ser at den jeg siterte ikke er ts. 

Poenget mitt står uansett :nikke: 

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er jo at det kan skje. Jeg begynber å tenke på At jeg selv kan dø eller at det kan skje med noen av mine blant annet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...