Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei😊

Jeg har nettopp vært på utredning for habituell abort. De tok mange blodprøver, men har ikke fått svar på enda.

Hatt 4 spontanaborter og prøvd å få barn i 2,5 år. 
Er det noen som har erfaring med slik utredning, hva de tester for og fant de noe hos dere? 
Tar veldig gjerne i mot alle typer erfaringer.

Takk🩷

Anonymkode: 2e81e...c7b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei😊

Jeg har nettopp vært på utredning for habituell abort. De tok mange blodprøver, men har ikke fått svar på enda.

Er det noen som har erfaring med slik utredning, hva de tester for og fant de noe hos dere? 

Takk🩷

Hei, jeg og min mann har hatt utredning. Det ble ikke funnet noe i blodprøvene hos oss. Har du sjekket livmor med hystroskopi for  diagnostisere evt septum eller andre forhold i livmor?  Her er noen av tingene det testes for i blodprøvene:

1. Antifosfolipidantistoffer 

2. Thyroidea

3. Trombofili 

4. Karyotyping av begge partnere

AnonymBruker
Skrevet

Testet grundig. Fant aldri en årsak.

Anonymkode: c04b5...ad7

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Testet grundig etter tredje MA/SA, men fant ingenting på blodprøver. På ultralyd fant de det de mistenkte var rester fra en ufullstendig abort, dette ble forsøkt fjernet på hysteroskopi (men muligens ikke helt vellykket).

Etter fjerde MA ble det oppdaget at jeg har hjerteformet livmor, noe som øker risikoen for SA/MA. Dette ble oppdaget på UL utført av en overlege inne  gynekologi som også ledet et større forskningsprosjekt innen fosterutvikling. Dette hadde ikke blitt oppdaget på tidligere UL, verken privat eller offentlig. Han så det med en gang, og antok at jeg visste det, fordt det ifølge ham var ganske åpenbart. Da jeg sa jeg aldri hadde hørt om det, tok han seg god tid og viste og fortalte mens han utførte UL-en. Han mente at det de muligens så på UL og hysteriskopi under utredning (Hausken) faktisk kunne ha vært deler av skilleveggen. 

Skulle få den fjerna kirurgisk, men ble gravid før operasjonen. Fødte et velskapt barn. 

Anonymkode: e690d...5db

• Hjerte 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ts her🩷

Fikk svar og de fant ingenting. Så da er det vel bare å fortsette🙃

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her🩷

Fikk svar og de fant ingenting. Så da er det vel bare å fortsette🙃

De fant ingenting hos meg heller på blodprøvene. 😕  Når hadde du abortene? Tidlig eller sent i svangerskapet? 

Ble det tatt ultralyd av livmor? Helst innvendig 3d ultralyd. Det er ikke alt blodprøvene viser, men som kan sees på ultralyd eller diagnositisk hystroskopi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De fant ingenting hos meg heller på blodprøvene. 😕  Når hadde du abortene? Tidlig eller sent i svangerskapet? 

Ble det tatt ultralyd av livmor? Helst innvendig 3d ultralyd. Det er ikke alt blodprøvene viser, men som kan sees på ultralyd eller diagnositisk hystroskopi.

Hatt alle mellom uke 5-7. 

Hun tok innvendig ultralyd, så fint ut😊

Men jeg har hatt ubehandlet lavt stoffskifte alle gangene, nå er det normalt så håper det er grunnen🩷

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hatt alle mellom uke 5-7. 

Hun tok innvendig ultralyd, så fint ut😊

Men jeg har hatt ubehandlet lavt stoffskifte alle gangene, nå er det normalt så håper det er grunnen🩷

Godt å høre. Da er det bare å kjøre på videre. Lykke til! 😊

• Hjerte 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Var hos gynekolog for samme utredningen. Fant ingenting heller. Men da vi hadde konsultasjon utlandet måtte jeg ta flere blodprøver i tillegg til de 4 som nevnte i tråden. Ble testet for Protein C, Protein S, Leiden V Sykdom i tillegg. Unormale verdier på disse kan forårsakes SA også. Hadde 3 SA. Ble anbefalt å ta Klexane om jeg blir gravid igjen fordi jeg ligger akkurat på grense på en av dem. 

Lykke til :)

Anonymkode: 85716...5dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 12.20):

Hei😊

Takk🩷

Jeg hadde samme problem som deg. Gikk til gyn og ba om en «skraping» på livmoren som ble sendt til dyrking. Svaret: kronisk livmorhalsbetennelse og skulle egentlig gå på noen medisiner.

Men jeg ble faktisk gravid etter den undersøkelsen og fant det ut før jeg fikk svar. Så mulig den skrapingen hjalp for at jeg ikke skulle oppleve ny SA og baby faktisk festet seg. Leste en artikkel om et annet par som hadde gjort det samme med suksess, så var derfor jeg ville ta samme undersøkelse. Og Vipps så endelig - baby💚

Anonymkode: d2897...1d7

AnonymBruker
Skrevet

har han testet seg da? det kan ha en del å si, en annen ting er at det er enkelte prøver som ikke blir tatt offentlig, jeg gikk privat å da var det enkelte prøver dem ikke hadde tatt offentlig. uansett så må han også ta prøver det er viktig å teste begge to

Anonymkode: 3c87b...ab6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...