eurora Skrevet 7. april 2006 #1 Skrevet 7. april 2006 Hei! Vi holder på å skal bygge hus. Og nå er det store spørsmålet om vi skal ha diagonalvindu i mønene eller ikke.. Vi har ikke noen tilgang til disse vinduene for de ligger på loftet og loftet er for lite til å komme til. Så er det noen som har slike vinduer og har erfaring med de? For det jeg lurer på er hvordan gjør en det med rengjøring etc.? Vil ikke vinduene ha behov for å gjøres rene av og til selv om dette er på et rom som ikke blir brukt? Det er ingen åpne mekanisme på de heller. De koster 4000 kr. stk., altså 16 000 kr. til sammen, det er dyre vinduer og det er dumt å angre seg etter at huset er ferdigstilt ... Håper noen kan hjelpe meg!! mvh eurora
hilli Skrevet 7. april 2006 #2 Skrevet 7. april 2006 Lurer du på om dere skal ha vinduer til et loft som man ikke kommer til på? I så fall syns jeg det høres unødvendig ut. Vinduer er jo der for å slippe inn lys, ikke for å dekorere huset utvendig. Hvis jeg misforsto og vinduene slipper inn lys til oppholdsrom så kan det helt sikkert bli fint
eurora Skrevet 7. april 2006 Forfatter #3 Skrevet 7. april 2006 Lurer du på om dere skal ha vinduer til et loft som man ikke kommer til på? I så fall syns jeg det høres unødvendig ut. Vinduer er jo der for å slippe inn lys, ikke for å dekorere huset utvendig. Hvis jeg misforsto og vinduene slipper inn lys til oppholdsrom så kan det helt sikkert bli fint ← Takk for svar hilli Det er riktig, det er ikke et rom en kommer til på, så vi får ikke noen utbytte av lyset, men det er mere for dekkoren sin del. Det ser pent ut ersom vinduene skal flyttes litt ned slik at vi får utbytte av lyset i rommene i 2 etg. så vil det koste oss enda mere...... Det er faktisk ikke uvanlig å velge denne løsningen, men jeg vet ikke om det er slik med de fleste at de ikke kommer til for å f.eks. vaske vinduene, eller om de da kanskje har ett lite kryp-loft... Vi har ikke muligheten for ett kryp-loft, da all ventilasjonen etc. kommer til å gå der....
eurora Skrevet 7. april 2006 Forfatter #4 Skrevet 7. april 2006 Ingen flere som vet? *dytte oppover litt*
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #5 Skrevet 7. april 2006 Ville ikke hatt vinduer man ikke kan komme til fra innsiden, nei. Bare unødvendig å skulle bekymre seg for vask.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #6 Skrevet 7. april 2006 Hva med å male de vinduene da - litt styrete det også? Jeg hadde droppet dem.
eurora Skrevet 9. april 2006 Forfatter #7 Skrevet 9. april 2006 Vi velger å beholde de. Tror det nesten blir verre dersom vi maler de, tenk dersom malingen falner eller flaker av..? Da blir det ett problem i seg selv... Vinduene er så små at det skal noe til å greie å se f.eks. spindelvev i de, eller støv for den saks skyld.. Så vi tror det ikke skal bli noe problem! Vi har forhørt oss litt rundt også ang. denne problemstillingen, og de har aldrig hørt at men evt. problemstilling skal bli noe problem..
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #8 Skrevet 9. april 2006 Tror det nesten blir verre dersom vi maler de, tenk dersom malingen falner eller flaker av..? Da blir det ett problem i seg selv... Hææ? Jeg mente da ikke at dere skulle male glasset. Jeg forsøkte å påpeke at det er et større problem å male vinduer som er plassert høyt oppe på fasaden, enn det er å pusse dem. Derfor hadde jeg droppet vinduene - ikke fordi møkka synes, for det vil knapt synes så lenge loftet er mørkt.
Veronal Skrevet 9. april 2006 #9 Skrevet 9. april 2006 Tror det nesten blir verre dersom vi maler de, tenk dersom malingen falner eller flaker av..? Da blir det ett problem i seg selv... Hvis det er maling av vinduskarmen det er snakk om så har jo maling en beskyttende effekt i seg selv - vinduer bør ikke forbli ubehandlet med tanke på råteskader.
Gjest Donna Skrevet 9. april 2006 #10 Skrevet 9. april 2006 Tror der er litt misforståelser ute og går her Noen snakker om å male selve glasset - mens noen snakker om å male karmene Litt vanskelig å si når jeg ikke har sett hustegningene - men jeg heller nok mot å droppe vinduene dersom det ikke blir veldig nakent.
eurora Skrevet 9. april 2006 Forfatter #11 Skrevet 9. april 2006 Vi skal så absolutt, selvfølgelig, male vinduskarmen Men noen har faktisk foreslått å male selve vinduet (glasset) sort, eller sote det med en film for å unngå at vinduet skal se skittent ut. Det er det jeg mener ikke vil se fint ut, eller praktisk. (vet ikke om det var noen her inne som foreslo det, eller om det var noen bekjente). Men vinduet er i en høyde på 5 meter, så jeg tror ikke et spindelvev eller litt støv vil vises så godt uansett, derfor velger vi vinduene. Huset blir så kjedelig og nakent uten synes vi.
Gjest susanna i.i Skrevet 9. april 2006 #12 Skrevet 9. april 2006 Hei! Jeg tror vi skal ha samme type vindu som dere, og vi også hadde denne problemstillingen en stund, men velger å ha vnduene uansett. Har ikke hørt noe negativ erfarng med de. Har litt bilder av huset i dagboken min (som vi SKAL TIL å bygge ) Tror ikke vi gjør ett dumt valg. Skal selvfølgelig male karmene, men ellers så gjør vi ingen ting med de. Lykke til! -Susanna ,ikke innlogget-
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #13 Skrevet 9. april 2006 Hei! Vi holder på å skal bygge hus. Og nå er det store spørsmålet om vi skal ha diagonalvindu i mønene eller ikke.. Vi har ikke noen tilgang til disse vinduene for de ligger på loftet og loftet er for lite til å komme til. Så er det noen som har slike vinduer og har erfaring med de? For det jeg lurer på er hvordan gjør en det med rengjøring etc.? Vil ikke vinduene ha behov for å gjøres rene av og til selv om dette er på et rom som ikke blir brukt? Det er ingen åpne mekanisme på de heller. De koster 4000 kr. stk., altså 16 000 kr. til sammen, det er dyre vinduer og det er dumt å angre seg etter at huset er ferdigstilt ... Håper noen kan hjelpe meg!! mvh eurora ← kjøper du så dyre vinduer som du ikke har mulighet til å få vasket+ da gjør du et møkkakjøp.
eurora Skrevet 9. april 2006 Forfatter #14 Skrevet 9. april 2006 kjøper du så dyre vinduer som du ikke har mulighet til å få vasket+ da gjør du et møkkakjøp. ← Den som lever får se Takk for tips susanna! Det er samme typen vindu dere har som vi også skal ha, så det er godt å høre det ikke er noe dumt valg Jeg har også forhørt meg en del, og har enda ikke hørt noen som har negative erfaringer med denne typen vindu. Valget er tatt, vi beholder vinduene! Men takk for innspill uansett til de som har komt med det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå