Gå til innhold

Opplevde jeg et overgrep ...?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ved vannlekkasje i flermannsbolig har styreleder/vaktmester/huseier el. lig. lov og bør ta seg inn for å avgrense skade. 

Ved mangel på livstegn og bekymring for helse og liv tar helsevesenet seg inn for å sjekke. De ringer på først, men får låssmed til å åpne hvis det ikke svares. Om det gjøres etter 3 dager eller 3 uker varierer fra tilfelle til tilfelle. Dette er ikke en sjelden ting, det gjøres ofte.

Du orket ikke svare på meldinger og mail, det er det ingen som tvinger deg til å gjøre, men da kan dette bli følgene. Vær heller glad for at folk bryr seg om deg nok til å varsle.

Anonymkode: 3d768...50e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du opplever dette som traumatisk og som et overgrep er nå din rett. Men sett utenfra så høres det ut som reell bekymring for både lekkasje og din helse.

Og dersom vasken rant tilsvarende når en vasker en tallerken så er det veldig forståelig at de brøyt seg inn hos seg og sannsynligvis har du ikke overholdt din vedlikeholdsplikt.

• Liker 5
Skrevet

Hvis jeg forstår riktig så var det en kran som lekket litt slik at det konstant rant litt vann ned i vasken og gjennom avløpsrørene? Dette er jo ikke noe som forårsaker vannskade.

Det er vel heller ikke unormalt å ikke ha lest epost på tre dager.

Og det kan jo være mange grunner til at folk ikke har det så ryddig og rent hjemme når de ikke venter besøk. Ikke noe den dama hadde noe med å kommentere.

• Nyttig 2
Skrevet
Thyra skrev (5 minutter siden):

Hvis jeg forstår riktig så var det en kran som lekket litt slik at det konstant rant litt vann ned i vasken og gjennom avløpsrørene? Dette er jo ikke noe som forårsaker vannskade.

Og det kan jo være mange grunner til at folk ikke har det så ryddig og rent hjemme når de ikke venter besøk. Ikke noe den dama hadde noe med å kommentere.

Greia er jo at de andre i borettslaget ikke kunne vite at det bare var litt vann som rant ned i vasken. De hørte lyden av vann som rant konstant i rørene, og ville nok forsikre seg om at det ikke var et problem som kunne gjøre skade og gå utover resten av de som bodde der. Når de da ikke får noe svar i løpet av tre dager, er de nødt til å sjekke ut hva som foregår. Både på grunn av at de ikke vet hva som er feil med vannet, og fordi TS er en person med kjent sykdom/problemer. De hadde jo dermed to grunner til å sjekke ståa.

Dersom TS har det så rotete og skittent at det er potensielt helsefarlig, så hadde faktisk den dama noe med å kommentere det. Mangel på hygiene er jo også en vanlig utfordring dersom folk er dypt deprimerte. Det dama derimot kunne ha spart seg for er å buse frem i leiligheten, være oppkjeftig og nedlatende, og behandle TS som et barn. Dama gjorde ikke noe galt, hun bare gjorde ting på feil måte.

Anonymkode: 5ea76...2a0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Greia er jo at de andre i borettslaget ikke kunne vite at det bare var litt vann som rant ned i vasken. De hørte lyden av vann som rant konstant i rørene, og ville nok forsikre seg om at det ikke var et problem som kunne gjøre skade og gå utover resten av de som bodde der. Når de da ikke får noe svar i løpet av tre dager, er de nødt til å sjekke ut hva som foregår. Både på grunn av at de ikke vet hva som er feil med vannet, og fordi TS er en person med kjent sykdom/problemer. De hadde jo dermed to grunner til å sjekke ståa.

Dersom TS har det så rotete og skittent at det er potensielt helsefarlig, så hadde faktisk den dama noe med å kommentere det. Mangel på hygiene er jo også en vanlig utfordring dersom folk er dypt deprimerte. Det dama derimot kunne ha spart seg for er å buse frem i leiligheten, være oppkjeftig og nedlatende, og behandle TS som et barn. Dama gjorde ikke noe galt, hun bare gjorde ting på feil måte.

Anonymkode: 5ea76...2a0

Vi vet jo ikke om det var så skittent og rotete at det var helsefarlig, eller om det bare var dama som syntes at det var alt for rotete.

Og å gjøre ting på feil måte kan da absolutt defineres som å gjøre noe galt. Jeg regner med at ts ikke er den eneste hun har oppført seg nedlatende mot.

• Nyttig 1
Skrevet

Du virker helt loco.

Anonymkode: be770...c2c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. Du opplevde en velferdssjekk og bekymring for vannlekasje. De hadde helt sikkert både ringt og ringt på i forkant av å ta seg inn. Godt noen bryr seg ved bekymring. Hva om du hadde ligget skadet og ikke blitt funnet før det var for sent ? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er et tiltak som er nødvendig når beboer ikke tar ansvar selv.

Anonymkode: ca280...44b

Men da ser du sikkert i teksten at det er ikke selve tiltaket man mener er unødvendig her, men utførelsen. 

Anonymkode: d86bb...b80

Skrevet

Jeg tenker at «dette kan være traumatiserende og oppleves voldsomt invaderende for TS med de forutsetninger hun har» og «dette høres ut som en helt legitim bekymring og fornuftig handlemåte fra styrets side» ikke trenger å være gjensidig utelukkende. 

Tre døgn uten å oppnå kontakt på telefon eller e-post og rennende vann like lenge gir legitimt grunnlag for bekymring. At man da til slutt tar seg inn høres riktig ut. Man hører iblant historier om folk som ligger hjelpeløse eller døde på eget gulv i lang tid uten at noen finner dem, og her synes jeg man trykket på knappen til rett tid. Både som styre med ansvar for gårdens ve og vel - og som mennesker.

Det betyr ikke at det ikke kan være voldsomt for TS, selvfølgelig. Dette hadde satt en støkk i de fleste. Samtidig hadde nok fornuften og forståelsen vært sterk nok til at uroen la seg relativt raskt. TS ser ikke ut til å mangle noen av delene, men roer seg likevel ikke. Det, og TS’ språk og beskrivelser, fremstår for meg klart sykelig. Det er ikke TS’ feil, det er ikke harselas eller hets, det er bare sånn jeg leser tråden. Det gir meg også ytterligere forståelse for at de som forholder seg til henne i virkeligheten nok må ta hennes fungering med i regnestykket.

Jeg håper TS får nødvendig hjelp. Det er fullt forståelig at dette var vondt. Dette var samtidig på ingen måte et overgrep. 

Anonymkode: b6a0f...2dc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Men du, trådstarter. Er det en mulighet for at du kan ta tilbake følelsen av trygghet ved å prate med styret i borettslaget? Mye kan løse seg ved dialog og åpenhet, i stedet for at du går rundt og er redd for at det skal skje igjen. Min bestemor har en «nabovenn» som kan låse seg inn hvis hun ikke dukker på en stund. Det er sikkert noen i borettslaget du kan ha tillit til, som  kan sjekke inn hos deg på dine premisser. Kanskje du kan føle deg trygg på at du ikke våkner i en slik situasjon igjen hvis dere har en plan B. 

Anonymkode: d86bb...b80

• Nyttig 2
Skrevet

For at en kommunalt ansatt skal kunne være med på tvangsvedtak - altså tvinge seg inn til deg så høres det ut som du allerede har en sak hos hjemmetjeneste/sykepleie/psykiatri?

Du høres veldig syk ut også psykisk.

Jeg hadde skvettet til og blitt redd selv.

Men alt som skjer etter dette handler om din psykiske helse, og går langt utover den fysiske sykdommen du forteller om. 

Men, jeg tenker du kan rette en henvendelse til kommuneoverlege evt bydelsoverlege og be om innsyn i hva som foregikk her i saksgangen. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, du opplevde ikke et overgrep. Du opplevde konsekvensene av og ikke følge med. Det får du stå for selv.

Anonymkode: 29ca1...17e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor skal det være en selvfølge at man lever et liv der man konstant sjekker e-posten, særlig når det er snakk om tre korte dager? Jeg sjekket denne e-posten sent i forrige uke; ingenting nytt, og gikk ut fra at alt var i orden. Det ville ikke i mine villeste fantasier ha vært et alternativ at man etter tre dager med e-post bryter opp en dør.

Selvfølgelig ville jeg ha lagt merke til dette og reagert umiddelbart hvis noen hadde hengt opp en lapp på døren min eller lagt den i postkassen; at helsen min ikke er noe å skryte av, betyr ikke at jeg er helt evneveik.

Anonymkode: 4efdb...4fe

Hvordan merker man umiddelbart at noen henger en lapp på utgangsdøren, forstår av det du skriver at du ikke har vært utfor døra på 3 dager heller, og langt mindre vært i postkassa. Basert på det du skriver så skulle e-post vært enkleste alternativet ditt.

De bryter ikke opp døren din bare av den grunn at du ikke svarer på e-post, men du svarer heller ikke på telefon, og vannet har stått og rent i 3 dager. 

Og for å omskrive din egen setning, jeg ville ikke i mine villeste fantasier trodd at noen som ikke svarte på telefon, e-post og har latt vannet stått og renne i tre dager, ikke trenger hjelp.

Anonymkode: d359f...f01

• Nyttig 1
Skrevet
Thyra skrev (2 timer siden):

Sitat TS: "Lekkasjen" det var snakk om her, var ingenting annet enn litt rennende vann, akkurat som når folk lar vannet renne når de holder på å vaske en tallerken på kjøkkenet."

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sitat TS: "Lekkasjen" det var snakk om her, var ingenting annet enn litt rennende vann, akkurat som når folk lar vannet renne når de holder på å vaske en tallerken på kjøkkenet."

Riktig.

Hadde dette faktisk vært en alvorlig lekkasje, hadde jeg selvfølgelig gjort noe med dette. Men dette virket som en bagatell som kunne vente til etter at vinteren er over da jeg ville be rørlegger om å bytte ut en annen kran med det samme, og jeg kunne ikke i mine villeste fantasier forestille meg at dette ville føre til et slikt resultat.

Ellers beklager jeg om jeg høres sprø ut, men mangelen på søvn gjør noe med et menneske.

I natt, altså idag, klarte jeg å sove i "hele" to timer før jeg våknet opp med voldsomt hjertebank, og innså at dette rett og slett ikke går lenger; med mindre angsten skal ta helt overhånd, er jeg nødt til å ta opp kampen med den, og et middel kan rett og slett være sinne; den f******* angsten skal ikke få vinne.

Så etter en gjennomtenkning av problemstillingen, tar jeg selvkritikk og er enig i at jeg kanskje brukte feil ord; et overgrep var dette nok ikke, men et overtramp som jeg opplevde så sterkt som jeg gjorde. Jeg ønsker ikke å være et offer; alt jeg vil, er å komme over dette.

Samtidig løser det ikke noe som helst for min egen del om jeg bagatelliserer dette; jeg er nødt til å få kontrollen over mitt liv igjen, og jeg finner meg rett og slett ikke i at angsten skal prege meg så mye som den gjør; heller finner jeg meg ikke i å bli behandlet slik den kommuneansatte behandlet meg; hun hadde aldri sagt dette til en bankdirektør.

Som nevnt før, forstår jeg styrets reaksjon, og har ingen problemer med å akseptere dette.

Takk for alle svar, også fra dere som er uenige med meg; nå er jeg simpelthen nødt til å forsøke å sove litt mer. Håper bare jeg klarer det uten flere mareritt.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Håper bare jeg klarer det uten flere mareritt.

Ta deg en prat med legen din du.

Anonymkode: ca280...44b

• Liker 1
Skrevet

Man kan ikke kalle dette et overgrep, men et realt overtramp, er det. I alle fall slik du beskriver det. Jeg hadde nok bare reagert med å bli forbanna, for min del.

Tenker at du bør ha hjelp til å bearbeide dette, fordi ut fra slik du skriver, så  virker du veldig redd og engstelig. Jeg tror du trenger hjelp i hverdagen, kanskje også når det kommer til å få ryddet i leiligheten din. Har du vært innenfor DPS-systemet tidligere? Hvis ikke, vill jeg nok prøvd å få fastlegen til å henvise meg dit. 

Anonymkode: 77ba3...e36

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde dette faktisk vært en alvorlig lekkasje, hadde jeg selvfølgelig gjort noe med dette. Men dette virket som en bagatell som kunne vente til etter at vinteren er over da jeg ville be rørlegger om å bytte ut en annen kran med det samme, og jeg kunne ikke i mine villeste fantasier forestille meg at dette ville føre til et slikt resultat.

Flere og flere kommuner har nå regler mot å frosttappe eller la kraner/rør dryppe over tid. Det er sløsing av vann og ikke noe kommuner synes er ok.

Så å la denne kranen renne i det omfanget du beskriver kan i ytterste konsekvens bøtelegges eller medføre gebyr.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ønsker ikke sympati eller medlidenhet; grunnen til at jeg skrev hovedinnlegget, var at jeg ville få satt ord på det jeg har opplevd uten å sitte inne med tankene mine; jeg er vanvittig sliten av hele saken, og det er ikke mye søvn jeg har fått siden det skjedde, så jeg kan sikkert skrive noe jeg ikke ville ha skrevet om jeg hadde tenkt på en normal, rasjonell måte.

Beklager; å gjøre meg til offer er det siste jeg ønsker.

I en normal situasjon ville også jeg ha klart å riste av meg dette.

Men nå klarer jeg det simpelthen ikke; angsten har tatt overhånd, og den har boret seg fast. Fysisk sett er jeg syk, men psykisk går det bra; det er derfor dette er så plagsomt - jeg har simpelthen mistet kontrollen over noe jeg før hadde kontroll på.

Angående e-post, er dette en e-postkonto der kommunikasjonen min med borettslaget vanligvis består av husleie to ganger i året, og dugnad. Ellers er det stille.

Du må ikke si beklager for noe. Din reaksjon er DIN reaksjon. Men jeg tror virkelig, og uten å mene å være negativ mot deg, at du har skremt deg selv her mer enn nødvendig. Hvis du leser om krisepsykologi så er faktisk nyere forskning klar; for mye fokus på hendelsen etter hendelsen, kan gi mer traume enn selve hendelsen. 

De som klarer seg best etter en skremmende opplevelse er de som "feirer" at de overlevde, børster av seg, omgir seg med folk som er glade og positive og klarer å fokusere på noe annet enn selve hendelsen. Så det vi tidligere har trodd er det beste etter en skremmende hendelse; å sitte innpakket i et pledd, hvor man snakker gjennom det gang på gang som noe skremmende og alvorlig man nesten døde av. Med tårer, klapp på skulderen og bekymrede blikk fra alle.. Det er faktisk helt feil det. 

Og jeg tror det er litt sånn du har tenkt på hendelsen i ettertid. Det at du har lurt på om du ble utsatt for et overgrep, er det som har gitt deg så alvorlig reaksjon i ettertid. Og det at du beskriver at "du ble dradd naken ut av sengen". Det ble du ikke! Men du tenker deg sånn at du ble det, og skremmer deg selv til krisereaksjon. 

Nå må du mane deg selv til å tenke at det som skremte deg er faktisk en unik og fantastisk trygghet der du bor. Sett pris på den i stedet. Og børt av deg det som var irriterende reaksjon fra folkene som kom inn. De ble skremte selv og klarte ikke reagere profesjonelt. 

Anonymkode: 051de...47d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts, jeg skjønner at dette ikke er lett for deg. Har du familie eller venner som kan hjelpe deg?

Jeg tenker også på den rennende kranen som du sa at du ville vente med å få hjelp til «etter vinteren.» Det er lenge å vente, og viser at du har behov for hjelp.

Anonymkode: 561cc...050

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...