Gå til innhold

3 barn uten hjelp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har fem barn, og ingen avlastning. Det går helt fint. Men vi har god kontakt med naboer, venner, barnas venners foreldre osv, som har kunnet trå til ved "kriser". Naboen passet barn natta yngstemann ble født, barn har blitt med venner hjem fra barnehagen hvis vi har blitt forsinket osv.

Anonymkode: d5972...487

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når de er små er det ikke så vanskelig å få kabalen til å gå opp. Det er når de blir eldre at logistikken kan bli vanskelig med tre barn og to voksne.  

Tre barn som skal følges opp på forskjellige aktiviteter. Kanskje det er to- tre kamper på en dag? Eller aktiviteter på forskjellige steder til samme tid.  

Anonymkode: aa6a4...446

Helt klart det er veldig relevant og noe jeg gjerne tar mot synspunkter på? Erfaringer?

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har 3 barn og null avlastning.

Vil vi gjøre noe betaler vi for barnevakt.

Anonymkode: a617d...334

Høres bra ut. Det går greit for dere?

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, om dere ønsker dere 3 barn så gjør dere det. Vi hadde lite tilgang på barnevakt der vi bodde før. Min mor var lite interessert i å være barnevakt, men vi ønsket oss uansett 3 barn. Heldigvis kom svigermor og svigerfar da vi fikk nr 3. 

Vi flyttet 45 mil, og bor nå i nabohuset (vi skal overta gården om 2 år) til svigers og har det helt supert og heldige med barnevakt. Skulle vi noe tidligere måtte vi betale i dyre dommer til unge jenter, som jeg opplevde var mest opptatt av å få betalt og sitte på telefonen. 

Anonymkode: ef451...f91

Wow så positivt at det ordnet seg! :)

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skulle ikke to voksne barn klare å ta seg av tre barn selv? Har vært helt alene med 2 stk og ser ikke helt problemet. 

Anonymkode: ae4e2...a09

Spørsmålet oppsto fordi jeg kjenner mange med 2-3 som "ikke vet hva de skulle gjort uten besteforeldre!" og leser mye samme på ulike forum.. greit med litt synspunkter 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har fem barn, og ingen avlastning. Det går helt fint. Men vi har god kontakt med naboer, venner, barnas venners foreldre osv, som har kunnet trå til ved "kriser". Naboen passet barn natta yngstemann ble født, barn har blitt med venner hjem fra barnehagen hvis vi har blitt forsinket osv.

Anonymkode: d5972...487

Så bra, det hjelper nok med et sånt nettverk. 

Anonymkode: e8cf6...63b

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet her? Er den ene av dere mye alene sammen med barna, mens den andre er bortreist feks i forbindelse med jobb? Eller er det snakk om turnusjobbing på dere kanskje? 

Anonymkode: 8dcf6...5b0

Skrevet

Jeg hadde kjørt på! Om det er seks år aldersforskjell mellom eldste og ditt evt yngste, så vil ditt eldste barn antagelig kunne sitte barnevakt når eldste er i tenårene. Jeg mener Selvfølgelig ikke at man skal belage seg på det, men muligheten er der om man skulle kjenne behov for en date eller noe.

Min beste venninne er alenemor til tre. Hun er flink til å samkjøre med foreldrene til barnas venner. Da planlegger hun at alle tre barna overnatter hos hver sin venn fra f.els lørdag til søndag. Hun sier at når hun forklarer situasjonen, så er det null problem, alle foreldrene til vennene stiller gladelig opp og forstår hvor deilig det er med en kveld med barnefri. 

Anonymkode: 12583...7f6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt problemet her? Er den ene av dere mye alene sammen med barna, mens den andre er bortreist feks i forbindelse med jobb? Eller er det snakk om turnusjobbing på dere kanskje? 

Anonymkode: 8dcf6...5b0

Hei! Det har jeg svart på tidligere, at det baserer seg på andre folk som har delt erfaringer om hvor avhengige de er av hjelp fra besteforeldre osv :) mannen har i perioder noe reisejobb men det kan en jo gjøre noe med. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg hadde kjørt på! Om det er seks år aldersforskjell mellom eldste og ditt evt yngste, så vil ditt eldste barn antagelig kunne sitte barnevakt når eldste er i tenårene. Jeg mener Selvfølgelig ikke at man skal belage seg på det, men muligheten er der om man skulle kjenne behov for en date eller noe.

Min beste venninne er alenemor til tre. Hun er flink til å samkjøre med foreldrene til barnas venner. Da planlegger hun at alle tre barna overnatter hos hver sin venn fra f.els lørdag til søndag. Hun sier at når hun forklarer situasjonen, så er det null problem, alle foreldrene til vennene stiller gladelig opp og forstår hvor deilig det er med en kveld med barnefri. 

Anonymkode: 12583...7f6

Så bra, det var jo veldig positivt 😃

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi er en familie med 2 voksne og 2 barn. Har god plass, økonomi og bor nærme det meste av fasiliteter.

Har derimot veldig lite hjelp fra familie og venner. De har ikke mulighet til å være barnevakt osv uten at det er kritisk. 

Hadde dere turt å få et tredje barn i en slik situasjon? 

Vi har heller ikke barnevakt eller hjelo til daglig. Men har nødpersoner i nøden

Anonymkode: bb80f...01f

• Nyttig 1
Skrevet

Det eneste du bør tenke på er følgende; klarer du eller mannen dere alene hvis der blir skilt og en har hovedomsorgen? Majoriteten skiller seg, det er dyrere med tre enn to barn, og vanskeligere å skaffe bolig med nok soverom til alle når man er alene. Hvis en av dere bli syk og uten inntekt, evt lavest ufør/aap, går økonomien da rundt? Også hvis du blir alene med den inntekten? 

Anonymkode: 6c0dc...f19

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det eneste du bør tenke på er følgende; klarer du eller mannen dere alene hvis der blir skilt og en har hovedomsorgen? Majoriteten skiller seg, det er dyrere med tre enn to barn, og vanskeligere å skaffe bolig med nok soverom til alle når man er alene. Hvis en av dere bli syk og uten inntekt, evt lavest ufør/aap, går økonomien da rundt? Også hvis du blir alene med den inntekten? 

Anonymkode: 6c0dc...f19

Jeg har reflektert på dette og forstår at det praktiske blir tøffere jo flere barn, men synes bare det er så utrolig pessimistisk å legge dét som hovedgrunn for et sånt valg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi er en familie med 2 voksne og 2 barn. Har god plass, økonomi og bor nærme det meste av fasiliteter.

Har derimot veldig lite hjelp fra familie og venner. De har ikke mulighet til å være barnevakt osv uten at det er kritisk. 

Ja hvorfor ikke? Barnevakt benyttes lite , haddde ikke planlagt barn utfra det nei 

Anonymkode: 8fc24...f9d

• Nyttig 2
Skrevet

Vi har tre barn uten avlastning og det går helt fint. Vi avlaster hverandre slik så vi får vært sosiale på hver vår kant og passer på å ha «datenights» hjemme en gang i blant etter at barna har lagt seg. Med godt samarbeid mellom foreldre går det helt fint. 

Anonymkode: 92e4b...290

• Nyttig 2
Skrevet

Tenker det går helt fint om tredje barnet er frisk og utvikler seg normalt. Slikt kan man jo ikke vite på forhånd, men sannsynligheten for det er jo stor🙂

Anonymkode: 1ce0e...271

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva betaler dere pr time da? Og er dette i Oslo?

Anonymkode: 42580...308

Dette er på Nordvestlandet, 120-150kr i timen. Kommer an på når på døgnet det passes, og hvor mange av barna det er 

Anonymkode: 286ae...af7

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vi har tre barn uten avlastning og det går helt fint. Vi avlaster hverandre slik så vi får vært sosiale på hver vår kant og passer på å ha «datenights» hjemme en gang i blant etter at barna har lagt seg. Med godt samarbeid mellom foreldre går det helt fint. 

Anonymkode: 92e4b...290

Så fint. Det er sant. Og vi samarbeider bra her altså 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tenker det går helt fint om tredje barnet er frisk og utvikler seg normalt. Slikt kan man jo ikke vite på forhånd, men sannsynligheten for det er jo stor🙂

Anonymkode: 1ce0e...271

Ja det er også en faktor, sykt barn eller utfordringer helsemessig vil jo ha en negativ effekt.

Skrevet

Det er jo helt umulig å svare på, uten å vite hvordan deres kapasitet og livssituasjon er. Hva gjør dere hvis sistemann har spesielle behov?

Nå synes jeg det er ganske spesielt å forvente at familie og venner skal stille opp som barnevakt.

Anonymkode: 25ef4...57d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har reflektert på dette og forstår at det praktiske blir tøffere jo flere barn, men synes bare det er så utrolig pessimistisk å legge dét som hovedgrunn for et sånt valg?

Tror ikke du tenker slikt dersom du har 3 barn og er enke.

Livet er veldig uforutsigbart.

Anonymkode: 4967a...b4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Folk flest har jo nok med sitt eget. valget med å få flere barn , må være basert på egne evner/ muligheter / ønsker, ikke andres . 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om de får et søsken som planlagt så blir aldersforskjell ca baby, 3-3.5 og 7 år. 

Vi har nøyaktig denne aldersforskjellen, og det har gått fint. Vi jobber til og med turnus. Ingen hjelp, kjenner litt på det nå som de er store og krever litt mer taxi kjøring overalt, dugnader ol. Jeg klarer ikke å være 3 steder på engang. 

Anonymkode: 2387c...989

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tror ikke du tenker slikt dersom du har 3 barn og er enke.

Livet er veldig uforutsigbart.

Anonymkode: 4967a...b4d

Det er klart, men det er også veldig mange med barn der ute som ikke blir enke(-mann) i ung alder. 

NiceOrNothing skrev (9 timer siden):

Folk flest har jo nok med sitt eget. valget med å få flere barn , må være basert på egne evner/ muligheter / ønsker, ikke andres . 

Ja men greit å høre litt innspill fra folk med reell erfaring

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har nøyaktig denne aldersforskjellen, og det har gått fint. Vi jobber til og med turnus. Ingen hjelp, kjenner litt på det nå som de er store og krever litt mer taxi kjøring overalt, dugnader ol. Jeg klarer ikke å være 3 steder på engang. 

Anonymkode: 2387c...989

Det skjønner jeg. Logistikken blir nok litt mer krevende med 3.

AnonymBruker
Skrevet

Har tre barn og ingen familie rundt oss. Får ingen hjelp i hverdagen eller helgene. Går helt fint. I krise situasjoner så har vi noen venner vi kan ty til som hjelp, som for eksempel akutt sykdom og ambulanse/legevakt. Om ikke så må den ene voksne være hjemme om den andre voksne er syk. 

Anonymkode: c99c7...e1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har tre barn og ingen familie rundt oss. Får ingen hjelp i hverdagen eller helgene. Går helt fint. I krise situasjoner så har vi noen venner vi kan ty til som hjelp, som for eksempel akutt sykdom og ambulanse/legevakt. Om ikke så må den ene voksne være hjemme om den andre voksne er syk. 

Anonymkode: c99c7...e1d

Så bra, det høres jo overkommelig ut det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...