AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:02 #1 Skrevet fredag kl. 21:02 Hva tenker dere om 10 år eldre mann? Siden menn dør fortere enn kvinner, er det noe å satse på noe så mye eldre? Anonymkode: 5d9b0...8f3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:03 #2 Skrevet fredag kl. 21:03 Jeg tenker bare tanken med at jeg blir alene som eldre. Hva om jeg er 50 og mannen dør av hjerteinfarkt når han er 60. Eller om jeg er 60 så er han 70. Anonymkode: 5d9b0...8f3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:09 #3 Skrevet fredag kl. 21:09 I utgangspunktet tenker jeg jo at 10 år ikke er så mye, og at det sikkert går fint. Helt til dere blir 60-70 og han blir syk. Ei kjenner er gift med en mann som er 9 år eldre, og mannen hennes fikk Alzheimer da han var 68. Han hadde nettopp pensjonert seg, og hun hadde tenkt å pensjonere seg tidlig, men innså at pensjonstida ikke kom til å bli det hun hadde sett for seg, og jobber fremdeles i en alder av 70. Men selvfølgelig kan det også gå fint, man har jo aldri garanti for noe. Og jeg tenker også at 20 fantastiske år sammen er bedre en 50 år som er ok minus… Han jeg har falt fullstendig for nå er mye mer enn 10 år eldre enn meg, og det kan jo aldri bli noe. Det er veldig hyggelig nå men er jo ikke noe som kan bli langvarig. Anonymkode: ac42e...27b 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:17 #4 Skrevet fredag kl. 21:17 Om det er han man vil ha. Bedre å leve med sin store kjærlighet i sine gode år, enn å lete etter rett alder Anonymkode: 6c594...141 5 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:17 #5 Skrevet fredag kl. 23:17 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om det er han man vil ha. Bedre å leve med sin store kjærlighet i sine gode år, enn å lete etter rett alder Anonymkode: 6c594...141 Slikt er aldri fatalt for den yngste, som fremdeles er ung nok til å gå videre når alseren til eldste begynner å merkes godt. Å ha levd sine gode år med noen kan derimot bli svært ensomt og bittert for den som brukte opp sine beste år på noen, og ble forlatt da de dårligere årene kom. Anonymkode: 5f02a...b6a 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:48 #6 Skrevet fredag kl. 23:48 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om det er han man vil ha. Bedre å leve med sin store kjærlighet i sine gode år, enn å lete etter rett alder Anonymkode: 6c594...141 Men føler det må være meget spesielt da, kanskje at man likte de i mange år i skjul, eller? Anonymkode: 5d9b0...8f3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:52 #7 Skrevet lørdag kl. 00:52 Kanskje noe jeg er alene om å henge meg opp i, men finner det trist å ikke få være på samme sted fysisk og mentalt. Anonymkode: cb29e...edb 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:16 #8 Skrevet lørdag kl. 13:16 Min mann er ti år eldre. Vi er helt på bølgelengde, har fått tre barn sammen og har det helt topp. Anonymkode: 6df4c...bc4 2 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:18 #9 Skrevet lørdag kl. 13:18 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min mann er ti år eldre. Vi er helt på bølgelengde, har fått tre barn sammen og har det helt topp. Anonymkode: 6df4c...bc4 …og bare tanken på at jeg skulle ha kastet vrak på en så fantastisk snill, kjekk, morsom og briljant mann bare fordi han var noen år eldre enn «idealet» får meg til å grøsse. Jammen bra jeg ikke var så dum den gangen vi ble sammen (for det VAR jo noe jeg tenkte på i starten). Tenk om jeg hadde endt opp med en mindre bra mann bare fordi han var yngre. Anonymkode: 6df4c...bc4 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:21 #10 Skrevet lørdag kl. 14:21 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men føler det må være meget spesielt da, kanskje at man likte de i mange år i skjul, eller? Anonymkode: 5d9b0...8f3 Likt i skjul? Vil si, dersom mam kjenner mannen, er forelsket i han og det er gjengjeldt. Man bør ha det godt sammen og ønske en felles fremtid. Anonymkode: 6c594...141
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:38 #11 Skrevet lørdag kl. 14:38 Hvem bryr seg? Ti år+ er ingenting. Denne alderismen på KG begynner å gå meg på nervene... Anonymkode: d51d2...9b2 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #12 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 13.2.2026 den 22.02): Hva tenker dere om 10 år eldre mann? Siden menn dør fortere enn kvinner, er det noe å satse på noe så mye eldre? Anonymkode: 5d9b0...8f3 Jeg tenker at 10 år i seg selv ikke er en «ulempe», det kommer helt an på menneskene. Statistikk om levealder sier lite om hvordan et konkret forhold blir. Ingen av oss har garanti for hvor lenge vi lever, uansett alder. Det viktigste er om man er på samme sted i livet når det gjelder verdier, ønsker og tempo. Mange 10 år eldre menn er friskere, mer stabile og mer emosjonelt modne enn jevnaldrende. Samtidig finnes det yngre menn som eldes fortere, både mentalt og fysisk. Hvis forholdet er preget av respekt, likeverd og felles planer, blir aldersforskjellen ofte ganske irrelevant i hverdagen. Å velge partner ut fra frykt for død eller statistikk høres mer begrensende enn realistisk ut. Kjærlighet handler tross alt mer om hvordan man lever sammen, enn om hvem som statistisk dør først. Anonymkode: 56084...1a2 1 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 13.2.2026 den 22.03): Jeg tenker bare tanken med at jeg blir alene som eldre. Hva om jeg er 50 og mannen dør av hjerteinfarkt når han er 60. Eller om jeg er 60 så er han 70. Anonymkode: 5d9b0...8f3 Jeg skjønner frykten, den er menneskelig, men den er også veldig hypotetisk. Menn på 60 dør ikke «plutselig» i hopetall, og mange lever friske langt inn i 80-årene. Samtidig kan en jevnaldrende mann bli syk eller dø tidlig, alder gir ingen garanti. Hvis man begynner å regne på «hva om»-scenarier, kan man i praksis aldri velge noen. Det å bli alene er en risiko i alle forhold, uansett aldersforskjell. Spørsmålet er kanskje heller: vil du la frykt for fremtiden styre om du lever godt nå? Et forhold bør vurderes ut fra hvordan det fungerer i dag, ikke ut fra verste tenkelige utfall. Ellers risikerer man å velge bort kjærlighet for en trygghet som egentlig ikke finnes. Anonymkode: 56084...1a2 3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Skrevet 15 timer siden Tenker nei for egen del. Er i førtiåra og finner svært få menn over 50 seksuelt tiltrekkende. Jeg ønsker partner lik alder som meg eller ca 3-8 år yngre. Kan selvsagt også være lurt ang dødelighet for menn før , og andre ting som kommer med alderen som jeg ikke ønsker å forholde meg til enda, seksuelle ting hører jeg av alle mine veninner med menn 50+++ er utfordrende f eks. Anonymkode: 2fa69...112 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #15 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg skjønner frykten, den er menneskelig, men den er også veldig hypotetisk. Menn på 60 dør ikke «plutselig» i hopetall, og mange lever friske langt inn i 80-årene. Samtidig kan en jevnaldrende mann bli syk eller dø tidlig, alder gir ingen garanti. Hvis man begynner å regne på «hva om»-scenarier, kan man i praksis aldri velge noen. Det å bli alene er en risiko i alle forhold, uansett aldersforskjell. Spørsmålet er kanskje heller: vil du la frykt for fremtiden styre om du lever godt nå? Et forhold bør vurderes ut fra hvordan det fungerer i dag, ikke ut fra verste tenkelige utfall. Ellers risikerer man å velge bort kjærlighet for en trygghet som egentlig ikke finnes. Anonymkode: 56084...1a2 Det er klart, men man kommer ikke utenom at sannsynligheten øker når aldersforskjellen øker. Anonymkode: cd20b...427 1 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #16 Skrevet 15 timer siden Hva er det med KG som gjør at de tror at alle er i fare for å bli sengeliggende fra 60-årsalderen av og tror at alle lever til de er borti 90? Folk dør i alle aldre, og kan nesten ukentlig se dødsannonser for folk i 40- og 50-årene. Kreft og hjerteinfarkt i massevis. Av de som lever lenge er det også mange spreke. En mann på 80 kan være sprekere enn ei dame på 70. 10 års aldersforskjell er ingenting, og hjemmesykepleien tar seg av de som trenger det. En i 50-årene jeg kjenner må ha hjelp hver dag. Anonymkode: 01c3b...228 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #17 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva er det med KG som gjør at de tror at alle er i fare for å bli sengeliggende fra 60-årsalderen av og tror at alle lever til de er borti 90? Folk dør i alle aldre, og kan nesten ukentlig se dødsannonser for folk i 40- og 50-årene. Kreft og hjerteinfarkt i massevis. Av de som lever lenge er det også mange spreke. En mann på 80 kan være sprekere enn ei dame på 70. 10 års aldersforskjell er ingenting, og hjemmesykepleien tar seg av de som trenger det. En i 50-årene jeg kjenner må ha hjelp hver dag. Anonymkode: 01c3b...228 Statistikk og tallenes tale er dessverre helt entydige. En mann på 78 har vesentlig større dødelighet og risiko for skrøpelighet enn en mann på 48.(og dessverre også enn en kvinne på 78). Sånn bare er det. Lik det eller ei. Anonymkode: 5280f...f29
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #18 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er klart, men man kommer ikke utenom at sannsynligheten øker når aldersforskjellen øker. Anonymkode: cd20b...427 Nå er det nå mye liv som skal leves før døden blir aktuell, og nå i 50- årene ser jeg jo at det ikke slo heldig ut for de par som hadde stor aldersforskjell. Det gikk fint til kvinnen var rundt 40, og fremdeles følte seg ung da mannen ikke lenger hadde samme drive til å leve og oppleve. Ikke ett eneste par med 10+ år i aldersforskjell har overlevd det, mens der i motsetning har vært en eneste skilsmisse blant jevnaldrende par, selv om det var og er flere av dem. Det er også den eldste som burde tenke seg godt om før forhold med stor aldersforskjell etableres. Det er uten unntak den eldre som ble forlatt, og mens den yngre fort fant yngre partner er den som var eldst alene og bitter. Anonymkode: 5f02a...b6a 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Skrevet 12 timer siden Kommer ikke på noen fordeler akkurat, så han måtte vært rimelig perfekt for at jeg ville gitt det en sjanse. Anonymkode: d379b...f8e 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #20 Skrevet 12 timer siden Anbefales ikke. Selv har jeg vært i et slikt ekteskap altfor mange år og hans alderdom preger meg i stor grad. Han eldes ikke bare fysisk men også mentalt, har lite overskudd og har blitt ekstremt rutinepreget. Jeg har tjue år igjen av arbeidslivet og han gleder seg til pensjonstilværelsen som er rett rundt hjørnet. En gang i tiden var vi svært forelsket og fikk to barn sammen, i dag er han mer som en gretten bestefar for de. Anonymkode: 5205c...872 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå