Gå til innhold

Barn i klassen som lukter vondt

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det her er jo hva en guttegjeng sier, jeg kan ikke ta alt for god fisk liksom. Barnevernet i kommunen her er helt inkompetente. De tok fra en annen familie et barn, og de fikk barnet igjen etter en måned siden det var gjort feil. For et traume. Et annet barn ble hentet på skolen så alle så det, men fikk komme tilbake etter en uke. Når det er sånn de driver, så er det helt uaktuelt å blande dem inn når jeg ikke vet stort mer enn 9-åringene sier, og de har det med å overdrive.

Lurer mest på om det er ok å sende en forsiktig melding til lærer.

Anonymkode: 48bd7...f0b

Melding til læreren er helt ok. Mest riktige måten å gripe saken an. 

Anonymkode: 47ddf...3b5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du som mor har reagert, så tror du vel kanskje at læreren som er sammen med denne gutten i flere timer hver dag har merka noe? 

Jeg er lærer, og det er alltid noen som lukter, og det er sensitivt. Jeg bruker alltid å ta det med barnet først, gi tydelig beskjed typ «I dag når du kommer hjem så må du dusje, vaske håret og hele kroppen, og så ta på helt rene klær før du kommer i morgen.» Av og til er det nok. Om det ikke er det, så må man være tydeligere. «Vet du, nå lukter føttene dine så sterkt at vi andre i rommet merker det. Så nå må du være flink til å vaske deg bedre. Du må skifte sokker hver dag.»  Hvis det fortsatt ikke hjelper, må jeg ta den ubehagelige samtalen hjem. Ikke sjelden opplever man at foresatte er like lite nøye med hygiene selv, det merker man i utviklingssamtalen. Da er det lite man får gjort. 

Jeg ville ventet litt og sett om det gikk seg til, og hvis det er like ille om ei uke eller to ville jeg nevnt det for lærer. Med begrunnelse i at dette kan være sosialt hemmende for ungen, og at du ser/hører at de andre reagerer. 

Anonymkode: 8f9e1...c4d

Ja, jeg tror sikkert læreren har merket noe, dersom dette som guttene sier faktisk er reelt.

Det jeg er usikker på om læreren vet, er at det nå er snakk om denne gutten, at han har blitt gjort narr av på skolen o.l. Jeg føler at når de nå snakket åpent om dette så jeg fikk det med meg, da har det på en måte gått såpass langt at dette virker å være en greie i klassen. Bare litt redd det skal utarte seg videre og «bli en slags sannhet» om denne gutten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du som mor har reagert, så tror du vel kanskje at læreren som er sammen med denne gutten i flere timer hver dag har merka noe? 

Jeg er lærer, og det er alltid noen som lukter, og det er sensitivt. Jeg bruker alltid å ta det med barnet først, gi tydelig beskjed typ «I dag når du kommer hjem så må du dusje, vaske håret og hele kroppen, og så ta på helt rene klær før du kommer i morgen.» Av og til er det nok. Om det ikke er det, så må man være tydeligere. «Vet du, nå lukter føttene dine så sterkt at vi andre i rommet merker det. Så nå må du være flink til å vaske deg bedre. Du må skifte sokker hver dag.»  Hvis det fortsatt ikke hjelper, må jeg ta den ubehagelige samtalen hjem. Ikke sjelden opplever man at foresatte er like lite nøye med hygiene selv, det merker man i utviklingssamtalen. Da er det lite man får gjort. 

Jeg ville ventet litt og sett om det gikk seg til, og hvis det er like ille om ei uke eller to ville jeg nevnt det for lærer. Med begrunnelse i at dette kan være sosialt hemmende for ungen, og at du ser/hører at de andre reagerer. 

Hvorfor tar du det ikke med foreldrene først? Stakkars barn. 

Anonymkode: 096ad...0d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For unger på denne alderen er læreren ofte en tillitsperson som også har en form for oppdragende og dannende rolle. Så jeg ser ikke noe feil med metoden. Det kan ofte være mer skamfullt om det har gått via lærer og så til foreldre, og deretter fra foreldre til barn igjen. Da tenker jeg at det kan tilføre noen ytterligere lag til den samtalen som foreldrene tar med barnet sitt. Nettopp derfor er dette så sensitivt og veldig vanskelig tema. Jeg følte dessverre ikke at jeg ble klokere av denne tråden.

Melde til barnevern- uaktuelt, for alvorlige følger.

Avvente- usikker, tenker på om situasjonen kan bli verre.

Anonymt brev til foreldre- HELT uaktuelt.

Ta med barnet hjem for en dusj- vanskelig å løse både praktisk og tilstrekkelig sensitivt.

Si ifra til lærer- eller vente litt.. Usikker

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du gir et hint til lærer eventuelt en bekymringsmelding.

Er mange særinger i dag som mener barn ikke skal vaskes og som heller ikke vasker klær som oss andre uten at det er store hull i omsorgsevnen ellers. Vi har vært borti to slike familier som meinte at de ikke trengte å dusje hver dag for de lukter ikke. Altså de luktet, skikkelig og men hva kan man gjøre? 

Vi har nok virket like sære for de for vi dusjer hver dag og vasker klærne heller for mye da jeg liker det slik. Synd at skitne klær og ingen dusjing går utover barna da.

Anonymkode: 76d09...b97

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp på grunn av det brukeren under deg sier. Barna har jeg en relasjon til. En diskret, vennlig beskjed sammen med et smil og en klapp på skuldra er ofte det som skal til. En litt tydeligere beskjed, men fortsatt vennlig og helt klart godt ment dersom det ikke blir bedre dagen etter. Med en trygg relasjon i bunnen kan man snakke om mye direkte med barnet, og det er tross alt barnas eget ansvar å vaske seg. Nå skal det sies at jeg jobber med ungdommer/eldre barn, men jeg ville gjort det samme med en tiåring. 

Hvis beskjeden skal gå via hjemmet, vet jeg ikke hvordan den blir formidlet. Kanskje de føler på skam, kanskje de blir sinte på barnet, kanskje de blir sinte på de andre barna eller på meg. Jeg har brent meg noen ganger på akkurat det, hjemmet har tatt mindre saker ille opp og det har blitt blåst ut av proporsjoner. Derfor prøver jeg alltid å løse saker der og da selv, når alvorlighetsgraden er lav såklart. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tror sikkert læreren har merket noe, dersom dette som guttene sier faktisk er reelt.

Det jeg er usikker på om læreren vet, er at det nå er snakk om denne gutten, at han har blitt gjort narr av på skolen o.l. Jeg føler at når de nå snakket åpent om dette så jeg fikk det med meg, da har det på en måte gått såpass langt at dette virker å være en greie i klassen. Bare litt redd det skal utarte seg videre og «bli en slags sannhet» om denne gutten.

Akkurat det synes jeg du skal fortelle nå. Læreren kjenner nok lukta, men det er ikke sikkert at hen vet at det er blitt et samtaleemne. Si ifra. Det er jo snakkisen du sier ifra om, ikke at barnet er skittent. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som lærer ville nok sagt til foreldrene til barnet at det er flere av barna som kommenterer lukt og at jeg som lærer derfor ville snakke med dem om det før barnet tar skade av mobbing og barn som trekker seg unna. Da er det liksom litt mindre «jeg» som hever meg over og mener noe om deres hygiene, men heller barn i klassen som sier noe om det. Og jeg som lærer vil hjelpe og avverge mobbing.

Anonymkode: bd72b...3f9

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nettopp på grunn av det brukeren under deg sier. Barna har jeg en relasjon til. En diskret, vennlig beskjed sammen med et smil og en klapp på skuldra er ofte det som skal til. En litt tydeligere beskjed, men fortsatt vennlig og helt klart godt ment dersom det ikke blir bedre dagen etter. Med en trygg relasjon i bunnen kan man snakke om mye direkte med barnet, og det er tross alt barnas eget ansvar å vaske seg. Nå skal det sies at jeg jobber med ungdommer/eldre barn, men jeg ville gjort det samme med en tiåring. 

Hvis beskjeden skal gå via hjemmet, vet jeg ikke hvordan den blir formidlet. Kanskje de føler på skam, kanskje de blir sinte på barnet, kanskje de blir sinte på de andre barna eller på meg. Jeg har brent meg noen ganger på akkurat det, hjemmet har tatt mindre saker ille opp og det har blitt blåst ut av proporsjoner. Derfor prøver jeg alltid å løse saker der og da selv, når alvorlighetsgraden er lav såklart. 

Syns synd på barnet her. Du induserer skam. Gi heller beskjed til foreldrene om at det er barn som trekker seg unna og kommenterer lukt. Si at de fleste i 9-års alderen har begynt å dusje daglig og noen til og med må bruke deodorant. Så sier du at du vil foreldrene skal innføre daglig dusj for barnets del, og at de ikke skal si noe om samtalen de har hatt med deg. Da slipper kanskje barnet få vite at det er en snakkis blant både barn og voksne.

Anonymkode: bd72b...3f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være tusen grunner til at barnet ikke dusjer. Det kan f.eks ha en diagnose som gjør at det er vanskelig å dusje og/eller skifte til rene klær. Foreldrene er antagelig veldig godt klar over det, men priser seg lykkelig over at barnet i det hele tatt kommer seg på skolen.

Anonymkode: 4a8ca...90f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da er det på tide at du melder bekymring til barnevernet. Det er ikke sikkert dette barnet har hverken rene sokker, undertøy eller klær engang. Når du ber barnet om å vaske seg bedre, så håper jeg inderlig at dette ikke skjer med de andre barna i hørevidde. Barnet, som ikke har lært hvordan man vasker seg, gnir kanskje litt ekstra oppa føttene fordi han vet hvordan han skal gjøre dette.

Kansje er foreldrene så sløve at klesvasken bare blir liggende. Barn må både ha god veiledning og tilrettelegging for å ivareta personlig hygiene. Alt må læres. Og dette er så grunnleggende og viktig at det ikke skal ignoreres. Når barn kommer i barnehage/skole skitne og ustelte over tid, er dette en sak for barnevernet. Fordi dette kommer til å sette seg som en gnagende skam i denne ungen som vil skade den sosiale utviklingen.

Hilsen en tidligere unge som gikk på skolen uflidd, feit i håret og til skole tannlegen en gang i året med råtne melketenner og verkebyller i munnen. Som ung voksen fulgte det noen år med vannvittig vaskemani hvor jeg omtrent skrubbet huden av meg, fordi jeg følte jeg aldri ble ren nok. Dette er tilbakelagt nå. Men snart seksti år etter, hører jeg fortsatt de små "ærsj" og ansiktsuttrykk som fulgte. Og skammen flauheten sitter fortsatt som en "klo i magen" 

"Da er det lite en får gjort" :

Meld fra til barnevernet. Det får du gjort og det er din plikt.

Dette går seg ikke til raskt nok.

Endret av BareMay
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sikkert han går i samme klærne hver dag. 

Har ei jente på 9 år som muligens ser ut som hun går i de samme klærne daglig. Hun har kun en type svarte sokker hun bruker, en type leopard bukse hun har minst fem av, og en strikkegenser hun har to av. Dette går hun med minst 90% av tiden. Hun har problemer med at mye føles feil på, sømmer,nupper++  har en adhd diagnose.

Andre tenker nok at hun ikke har mye klær, men joda de bare ligger i skapet.....

Anonymkode: 05cf4...802

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ikke sikkert han går i samme klærne hver dag. 

Har ei jente på 9 år som muligens ser ut som hun går i de samme klærne daglig. Hun har kun en type svarte sokker hun bruker, en type leopard bukse hun har minst fem av, og en strikkegenser hun har to av. Dette går hun med minst 90% av tiden. Hun har problemer med at mye føles feil på, sømmer,nupper++  har en adhd diagnose.

Andre tenker nok at hun ikke har mye klær, men joda de bare ligger i skapet.....

Anonymkode: 05cf4...802

Men her snakker de jo i tillegg om lukt. De er jo bare 9 år, så jeg er overrasket over at dette er slikt de tenker over i det hele tatt..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Melding til læreren er helt ok. Mest riktige måten å gripe saken an. 

Anonymkode: 47ddf...3b5

Læreren er sammen med barnet i klassen og må ha kjent lukten selv. Lærer må jo være bedre til å vurdere fakta enn foreldre til niårige klassekamerater. Hva vet vel ts om hva som er gjort i saken? 
En melding til lærer der man kun referer til hva eget barn har fortalt hjemme uten å bedømme sannhetsgehalten i utsagnet og med en undertone der man forstår at lærer er inneforstått med problematikken er vel veien å gå, mener jeg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars gutt😢 rart ikke lærer reagerer. Skulle nok vært et besøk hjemme hos dem. Å sett hvordan det var der. 

Anonymkode: 87b84...80d

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver… «virker litt treg og kan nok ikke styre klær og utstyr optimalt. Gjør og sier en del rart»

Og så roper halve tråden Barnevernet?

Det er så mye som kan gjøres her uten å blande inn barnevernet.

Barnet mitt gikk i klasse med en et barn med flere diagnoser, dusj var vanskelig, bytte av klær var vanskelig… foreldrene  var fantastiske! Stod på hele tiden for dette barnet… barnet hadde mange tvangstanker ang legging, spising osv… så om de fikk barnet sitt til å kle på seg å gå på skolen, var det at hun brukte de samme klærne flere dager det minste problemet. 

En annen familie jeg kjenner er over normalen opptatt av miljø, der vaskes det sjelden klær, og klærne blir brukt over flere dager.  De lukter ikke skyllemiddel (som uansett for meg er grusomt) men de lukter ikke vondt. Kan det være dette guttene mener? Han lukter ikke nyvasket? For i så fall er det de andre barna som har noe å lære… 

Og om dette barnet virkelig stinker, så kan du vel fortrolig ta det opp med læreren hvordan de andre barna snakker om han, så læreren kan bygge et godt klassemiljø, og ta en samtale med foreldrene til dette barnet. 

Anonymkode: 67e00...484

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at å bruke samme klærne over flere dager ikke er varsels tegn. Så lenge klærne ikke er møkkete eller lukter svette kan mine bruke sine klær over flere dager. Nå dusjer de daglig og har god hygiene. Men å vaske klær etter engangs bruk bare fordi er verken bra for miljøet eller klærne.

Anonymkode: aa59a...691

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være naturlig lukt? Kommer fra et land hvor noen ( mange fra en etnisitet) har en vondt naturlig kroppslukt. Dette uansett om de dusjer 1 eller 2 ganger daglig. Lukta har til og med fått et navn. 
Så er det mange afrikanske kulturer som tenner på stoffer i huset som lukter godt for dem, men vondt for resten av oss. De luktene setter seg mye i klærne. 
Ta det med læreren uansett, det kan ikke være bra for gutten når de andre barna snakker om det.

Anonymkode: c4ce2...9a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Si i fra til lærer. Veldig viktig! Dette er er omsorgssvikt. 

selv hadde jeg nok tatt en telefon til barnevernstjenesten. Helt klart foreldre her som trenger litt veiledning.

Anonymkode: b2eb1...81a

Dette vet du ikke noe om!!

Snakk med lærer. Tenker at lærer vet en god del mer.

Anonymkode: 6966f...2fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det her er jo hva en guttegjeng sier, jeg kan ikke ta alt for god fisk liksom. Barnevernet i kommunen her er helt inkompetente. De tok fra en annen familie et barn, og de fikk barnet igjen etter en måned siden det var gjort feil. For et traume. Et annet barn ble hentet på skolen så alle så det, men fikk komme tilbake etter en uke. Når det er sånn de driver, så er det helt uaktuelt å blande dem inn når jeg ikke vet stort mer enn 9-åringene sier, og de har det med å overdrive.

Lurer mest på om det er ok å sende en forsiktig melding til lærer.

Høres ut som der vi bor. Der virket det som bv hadde klippekort på å hente bsrn, for så at barna kom tilbake etter kort tid pga feil. Her ble det tatt opp i fylket og hoder begynte å rulle

Anonymkode: 170d7...5d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...