Gå til innhold

Barn i klassen som lukter vondt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er begynt en ny gutt i klassen som ifølge guttegjengen «stinker», går i samme klærne en uke osv. Jeg har møtt ham, og han virker litt treg og kan nok ikke styre klær og utstyr optimalt. Gjør og sier en del rart. Jeg får så vondt av ham! Bør jeg si ifra til lærer så hun kan si forsiktig fra til foreldrene? 

Har selvfølgelig snakket med guttene som var her. 

Anonymkode: 48bd7...f0b

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kor gammal er han?

Skilnad på ein 7-åring og ein 14-åring...

Anonymkode: 288c5...f2b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kor gammal er han?

Skilnad på ein 7-åring og ein 14-åring...

Anonymkode: 288c5...f2b

Han er 9..

AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet. 

Anonymkode: d669e...897

• Nyttig 3
Skrevet

Beste er jo om barn tar det opp med læreren og lærer opp med foreldre 

Det kan jo være at læreren vet om dette og kanskje ikke kan gjøre noe med situasjonen 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Si ifra, vi hadde en gutt i klassen som luktet vondt i hele barneskolen - hele klassen unngikk han. Det gikk heldigvis bra med han som voksen (fikk både kone og barn), men det kan ikke ha vært lett for han som barn.

Anonymkode: 0309d...6e5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Si i fra til lærer. Veldig viktig! Dette er er omsorgssvikt. 

selv hadde jeg nok tatt en telefon til barnevernstjenesten. Helt klart foreldre her som trenger litt veiledning.

Anonymkode: b2eb1...81a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta det med lærer.

Anonymkode: 83b3f...d98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnevernet. 

Anonymkode: d669e...897

Jeg tror ikke egentlig det er barnevernssak. Har bare en litt..sjuskete familie, men som er arbeidsomme og hyggelige. Noen er jo bare mer rotete og møkkete, men tenker at det bør sies forson når det gjelder barn..

mommyaka skrev (2 minutter siden):

Beste er jo om barn tar det opp med læreren og lærer opp med foreldre 

Det kan jo være at læreren vet om dette og kanskje ikke kan gjøre noe med situasjonen 

Tenker du at jeg bør si ifra til gutta at de skal ta det opp med læreren? Det kan ikke gjøre vondt verre.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Si ifra, vi hadde en gutt i klassen som luktet vondt i hele barneskolen - hele klassen unngikk han. Det gikk heldigvis bra med han som voksen (fikk både kone og barn), men det kan ikke ha vært lett for han som barn.

Anonymkode: 0309d...6e5

Ja, var litt sånn jeg tenkte.. Vi hadde noen i klassen som bodde på gård (var noen som bodde på gård som var ordentlige i tøyet også altså!), og enkelte av dem luktet fjøs på skolen. Når jeg tenker tilbake på egen klasse tror jeg at mye kunne ha vært gjort bare det hadde vært tatt litt tak i dusj, klær og utstyr..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke egentlig det er barnevernssak. Har bare en litt..sjuskete familie, men som er arbeidsomme og hyggelige. Noen er jo bare mer rotete og møkkete, men tenker at det bør sies forson når det gjelder barn..

Tenker du at jeg bør si ifra til gutta at de skal ta det opp med læreren? Det kan ikke gjøre vondt verre.

Ja, var litt sånn jeg tenkte.. Vi hadde noen i klassen som bodde på gård (var noen som bodde på gård som var ordentlige i tøyet også altså!), og enkelte av dem luktet fjøs på skolen. Når jeg tenker tilbake på egen klasse tror jeg at mye kunne ha vært gjort bare det hadde vært tatt litt tak i dusj, klær og utstyr..

Selvfølgelig er det barnevernssak hvis han lukter og går i samme klær en hel uke! Barnevernet er jo der hovedsakelig for å hjelpe og veilede familier, og det høres ut som de foreldrene her trenger veiledning.

Anonymkode: 2230d...850

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det barnevernssak hvis han lukter og går i samme klær en hel uke! Barnevernet er jo der hovedsakelig for å hjelpe og veilede familier, og det høres ut som de foreldrene her trenger veiledning.

Det her er jo hva en guttegjeng sier, jeg kan ikke ta alt for god fisk liksom. Barnevernet i kommunen her er helt inkompetente. De tok fra en annen familie et barn, og de fikk barnet igjen etter en måned siden det var gjort feil. For et traume. Et annet barn ble hentet på skolen så alle så det, men fikk komme tilbake etter en uke. Når det er sånn de driver, så er det helt uaktuelt å blande dem inn når jeg ikke vet stort mer enn 9-åringene sier, og de har det med å overdrive.

Lurer mest på om det er ok å sende en forsiktig melding til lærer.

AnonymBruker
Skrevet

Gjør som min mor, si at han alltid er hjertelig velkommen - men da må han dusje - og send ham i dusjen hos dere.

Anonymkode: 998ac...729

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjør som min mor, si at han alltid er hjertelig velkommen - men da må han dusje - og send ham i dusjen hos dere.

Anonymkode: 998ac...729

Puh 😅 Jeg skulle ønske jeg hadde turt det 😅 Har sagt mange ganger at han er velkommen når jeg har sett ham på skolen, men han kommer ikke. Har et annet barn i klassen som jeg «mater» og passer litt ekstra på, men akkurat dusj og rene klær synes jeg er vanskeligere å blande seg inn i. Det er enklere å spørre de som sjelden får middag, om de vil spise middag hos oss enn å si at de skal gå i dusjen 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med lærer, mtp at det kan hemme inkludering sosialt.  

Samme klær 1 uke, redusert hygiene, treg og gjør og sier mye rart kan også være diagnose, så det kan være greit å ikke gå så hardt ut.

Men det bør tas opp. 9 år gamle kropper stinker vel ikke typisk så voldsomt, selv med samme klær en uke. 

I mitt yrke kommer jeg av og til uplanlagt hjem til folk, og det finnes hjem som kan sette stank i tøy 🫣 

Anonymkode: 8fce2...02a

AnonymBruker
Skrevet

kanskje Feigt, men tror jeg hadde sendt et anonymt brev til foreldrene… 

Har opplevd det samme, og det er så sårt at det går ut over barna 😢

Anonymkode: 30401...eb1

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars gutt. Ville sagt i fra til lærer. Læreren har sikkert kjent det selv allerede, men bare si ifra likevel. Da får læreren litt ekstra puff…

Anonymkode: 036f4...e0e

AnonymBruker
Skrevet

kanskje Feigt, men tror jeg hadde sendt et anonymt brev til foreldrene… 

Har opplevd det samme, og det er så sårt at det går ut over barna 😢

Anonymkode: 30401...eb1

Er det ikke bedre å ta det med lærer da? Anonyme brev gir meg skikkelig vond følelse i magen.. Det må være grusomt å motta.

AnonymBruker
Skrevet

Inviter barnet og noen fler med i svømnehallen s å kan den voksne som er med i garderoben observere hygienen og barnet får dusjet

Anonymkode: d862e...46c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du som mor har reagert, så tror du vel kanskje at læreren som er sammen med denne gutten i flere timer hver dag har merka noe? 

Jeg er lærer, og det er alltid noen som lukter, og det er sensitivt. Jeg bruker alltid å ta det med barnet først, gi tydelig beskjed typ «I dag når du kommer hjem så må du dusje, vaske håret og hele kroppen, og så ta på helt rene klær før du kommer i morgen.» Av og til er det nok. Om det ikke er det, så må man være tydeligere. «Vet du, nå lukter føttene dine så sterkt at vi andre i rommet merker det. Så nå må du være flink til å vaske deg bedre. Du må skifte sokker hver dag.»  Hvis det fortsatt ikke hjelper, må jeg ta den ubehagelige samtalen hjem. Ikke sjelden opplever man at foresatte er like lite nøye med hygiene selv, det merker man i utviklingssamtalen. Da er det lite man får gjort. 

Jeg ville ventet litt og sett om det gikk seg til, og hvis det er like ille om ei uke eller to ville jeg nevnt det for lærer. Med begrunnelse i at dette kan være sosialt hemmende for ungen, og at du ser/hører at de andre reagerer. 

Anonymkode: 8f9e1...c4d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det må være høy terskel for å kontakte barnevernet, de er ufattelig brutale i sine undersøkelser. Ikke verdt å utsette en familie for sånt traume fordi gutten lukter. Bedre læreren tar det opp på en elevsamtale.

Anonymkode: 47ddf...3b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...