AnonymBruker Skrevet 13. februar #1 Skrevet 13. februar Lurer litt på dette i forbindelse med mulig anskaffelse av kattunge. Når blir kattungen voksen (antall måneder) Vanlig levetid for katter (år) Anonymkode: cd53c...8a9
AnonymBruker Skrevet 13. februar #2 Skrevet 13. februar Katter er voksne rundt 1,5årsalderen, og de kan bli mellom 12-18 år gamle. De blir kjønnsmodne rundt 6mnd alderen, som selvfølgelig ikke er det samme som at de er voksne. Anonymkode: 304d9...79e 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar #3 Skrevet 13. februar Katter kan bli over 20 år Anonymkode: 623e4...4a6 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar #4 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Lurer litt på dette i forbindelse med mulig anskaffelse av kattunge. Når blir kattungen voksen (antall måneder) Vanlig levetid for katter (år) Anonymkode: cd53c...8a9 Katter kan bli over 20 år gamle. Anonymkode: 3f685...7bc
AnonymBruker Skrevet 13. februar #5 Skrevet 13. februar Kan fort bli 20år. Ved rett stell og at de ikke blir syke Vennina mi har en katt som nå er 21år. Søstre til mannen har en som nå er 22 år, Anonymkode: 040e9...117 1
WhimsyTea Skrevet 13. februar #6 Skrevet 13. februar Hatt mange katter i livet, og kan ikke tenke meg et liv uten. Men de lever lenger enn de fleste hunder, 12-18 år er vel sett på som normal levetid for en frisk katt, men kan leve til 20+ Eldre katter krever mye om de blir syke både av tid, penger og mentalt. Jeg var utmattet etter min gamle katt ble syk og gammel. Den evige uroen for han var nesten uutholdelig, og sorgen endeløs, men ville aldri byttet ut tiden med han for noe eller noen. en annen ting mange dessverre tror er at katter er billige (iallfall billigere enn hunder), noe de absolutt ikke er. Vaksiner/kasterering/chipping og forsikring, mat osv er dyrt. Katten jeg har nå har kostet meg tusenvis av kroner i veterinærutgifter. Han er en kløne-slosskjempe og koster matmor en god del «feriepenger» 😆raskt regnet koster han nok 1000kr i mnd lett (uten tur til veterinær) bare i mat, kattesand og forsikring. katter anses som fullvoksne ved 1-1.5års alder, men blir kjønnsmodne rundt 6mnd. kattunger er mye jobb, er høyt og lavt og krever trening på lik linje med hunder. De skal også ha pass ved ferier og kan ikke være alene mer enn maks 24timer. kankje mer enn du spurte om, men føler så mange tror katt er så «enkelt». 1 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar #7 Skrevet 13. februar 3 av mine katter har avgått med døden før de har vært 3 år gamle så det er veldig forskjellig fra katt til katt og om det er alvorlige sykdommer. Innekatter har større sannsynlighet til å ikke bli skadet, ha nok mat og stell. Den eldste katten i Norge var vel 30 år (140 katteår). I USA var det en som ble 38 år (168 katteår). 15-18 år er det vanligste hvis det ikke er alvorlig sykdom. https://www.zooplus.no/magasin/katt/kattehelse-kattepleie/kattear Katteår Menneskeår 1 måned 6 måneder 2 – 3 måneder 2-5 år 4 måneder 6 – 8 år 6 måneder 10 år 7 måneder 12 år 12 måneder 15 – 16 år 18 måneder 20 – 21 år 2 år 24 år 3 år 28 år 4 år 32 år 5 år 36 år 6 år 40 år 7 år 44 år 8 år 48 år 9 år 52 år 10 år 56 år 11 år 61 år 12 år 64 år 13 år 68 år 14 år 72 år 15 år 76 år 16 år 80 år 17 år 84 år 18 år 88 år 19 år 92 år 20 år 96 år Anonymkode: edbba...572 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #9 Skrevet 14. februar WhimsyTea skrev (9 timer siden): Hatt mange katter i livet, og kan ikke tenke meg et liv uten. Men de lever lenger enn de fleste hunder, 12-18 år er vel sett på som normal levetid for en frisk katt, men kan leve til 20+ Eldre katter krever mye om de blir syke både av tid, penger og mentalt. Jeg var utmattet etter min gamle katt ble syk og gammel. Den evige uroen for han var nesten uutholdelig, og sorgen endeløs, men ville aldri byttet ut tiden med han for noe eller noen. en annen ting mange dessverre tror er at katter er billige (iallfall billigere enn hunder), noe de absolutt ikke er. Vaksiner/kasterering/chipping og forsikring, mat osv er dyrt. Katten jeg har nå har kostet meg tusenvis av kroner i veterinærutgifter. Han er en kløne-slosskjempe og koster matmor en god del «feriepenger» 😆raskt regnet koster han nok 1000kr i mnd lett (uten tur til veterinær) bare i mat, kattesand og forsikring. katter anses som fullvoksne ved 1-1.5års alder, men blir kjønnsmodne rundt 6mnd. kattunger er mye jobb, er høyt og lavt og krever trening på lik linje med hunder. De skal også ha pass ved ferier og kan ikke være alene mer enn maks 24timer. kankje mer enn du spurte om, men føler så mange tror katt er så «enkelt». Og om man også tar med i beregningen at katter som oftest blir mye eldre enn hunder så vil jo det også bety at man vil ha disse vanlige hverdagslige utgiftene i en lengre periode. Anonymkode: 3f685...7bc
AnonymBruker Skrevet 14. februar #10 Skrevet 14. februar Jeg skal ikke remse opp alle punkter som må vurderes når det gjelder å skaffe seg katt, men sjekk ut veterinærene der du bor. Dessverre ble min egen tatt over av en kjede nå og prisene er rett og slett hinsides all fornuft. Husk også at katter ikke skal overlates til seg mer enn et døgn. Vurder også hvordan du skal aktivisere en evt innekatt om du ikke har trygge uteområder. Levetid varierer veldig. 12-18 er normalt, men de kan bli 20 også. Over det er veldig usannsynlig, men det skjer. Anonymkode: 1a7e3...e58 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #11 Skrevet 14. februar To av kattene mine gikk bort som følge av skade/sykdom ved 11 og 13 år. Den siste gikk bort i en alder av 17 år. Alderdom rett og slett Anonymkode: f2870...fcc 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #12 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Kan fort bli 20år. Ved rett stell og at de ikke blir syke Vennina mi har en katt som nå er 21år. Søstre til mannen har en som nå er 22 år, Anonymkode: 040e9...117 Katten til mormor og morfar ble 23 år når jeg var barn. Tror ikke han fikk noe stell akkurat. Men heller fri tilgang til skogen Anonymkode: 494c4...0c8
AnonymBruker Skrevet 14. februar #13 Skrevet 14. februar Min pus er straks 9 år, og det er utrolig fint å se at fra erfaringene i tråden kan jeg våge å forvente at vi bare er halvveis 💗 Anonymkode: 55c6c...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #14 Skrevet 14. februar Mine to herrer ble 16 og 17 år. Han ene fikk nyresvikt og måtte avlives. Den andre ble dement og blind. Han måtte også desverre avlives. De var friske og fine og hadde gode katteliv, helt til det siste halve året av livet. Savn 💔 Anonymkode: 616cc...9cd 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar #15 Skrevet 14. februar Det varierer. Mine katter har blitt 7 (påkjørt), 8 (væske i lungene), 19 (alderdom/kreft), den jeg har nå, er 15. Har inntrykk av at vanlige huskatter generelt blir eldre enn rasekatter. Anonymkode: 0461e...11e
AnonymBruker Skrevet 14. februar #16 Skrevet 14. februar Min ble ca 5 år, fikk blodpropp i to av potene så valgte avliving. Anonymkode: 47f14...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #17 Skrevet 14. februar Katt 1 ble bare 1 år, ble tatt av gaupe (vi bor på landet). Katt 2 ble 10 år, ble påkjørt og hadde så store og kompliserte skader at vi i samråd med veterinær måtte la han slippe. Katt 3 ble 7-8 år, ble akutt syk, veterinær fant ikke ut av årsak, men han kunne dessverre ikke reddes. Katt 4 er nå 12 år og er foreløpig sprek og i fin form. Mine har vært og er utekatter. Jeg tror innekatter generelt lever lengre, men fattigere liv. Uansett om du skal ha inne- eller utekatt, husk forsikring! Anonymkode: ebd5d...627
Helene Skrevet 14. februar #18 Skrevet 14. februar Katter kan leve til 20 år +. Hadde 2 søstre. Måtte ta den ene pga skade, hun var 14. søster tok jeg da hun var 16, pga sykdom. I dag har jeg en katt som er 16 år. Han har det vondt. Vet at jeg må han gå. Greide ikke gjøre det nå da datter mistet sin far. En begravelse i gangen. Det skal sies. Katten har smertestillende. Men å få en kattunge er stort. Da luna kom, hun ristet opp 2 døvne gutter. Å få en kattunge, det var helt fantastisk.
AnonymBruker Skrevet 14. februar #19 Skrevet 14. februar eldste katten vi har hatt ble 20 år, de andre mellom 13 og 18.. og det var utekatter alle som en.. Anonymkode: 3770c...e79
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå