Gå til innhold

LIVREDD KOLOSKOPI PREP, erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar! Har tatt Toilax piller og tror det tømte tarmen HELT! Så er litt spent på hvordan den drikka blir, for etter pillene kom det til slutt bare gjennomsiktig/gult slim😅

Er forresten redd for at det skal føre til kvalme og oppkast for dere som syns det er vanskelig å forstå hvordan det trigger. Det er fordi jeg har lest folks erfaringer og folk har kastet opp av den drikka, derfor jeg er så bekymret.

Anonymkode: 20b1d...c2d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for gode svar! Har tatt Toilax piller og tror det tømte tarmen HELT! Så er litt spent på hvordan den drikka blir, for etter pillene kom det til slutt bare gjennomsiktig/gult slim😅

Er forresten redd for at det skal føre til kvalme og oppkast for dere som syns det er vanskelig å forstå hvordan det trigger. Det er fordi jeg har lest folks erfaringer og folk har kastet opp av den drikka, derfor jeg er så bekymret.

Nei, det var vel ikke derfor du ble så bekymret. Det var jo noe som gjorde at du begynte å lete etter erfaringer og så fant ting på nett som gjorde deg mer urolig (veldig vanlig). Vær litt oppmerksom på det til en annen gang, googling er ikke alltid det beste når man har tendens til å bli livredd for helt ufarlige ting som oppkast og diare.

Anonymkode: a98c4...496

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Prøv å drikk masse i tillegg, det hjelper slik at tømmingen går raskere/enklere. 

Jeg synes eplejuice funket best, og gul saft. Drakk også litt buljong for å få noe varmt, for ble litt frossen av lite næring. 

Husk å smøre deg!😊

Anonymkode: 1bfb8...076

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2026 den 13.31):

Vi svarte jo i tråden du laget for noen dager siden?

Anonymkode: d6d6a...c3e

AnonymBruker skrev (På 13.2.2026 den 14.01):

Du har jo skrevet en tråd her før. 

Du må faktisk bare gjennomføre, du har jo avlyst flere ganger allerede. 

På med voksenbuksene, og en dose ta deg sammen! 

Anonymkode: c1e36...4f0

Hvorfor må det alltid dukke opp sånne folk på kg? Jeg vet hvem som må ta på "voksenbuksene", og det er ikke TS. 

Anonymkode: c62b7...2cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar fekal transplantasjon en gang i året, og må tømme tarmen i forkant. Har tatt koloskopi flere ganger. Har aldri tatt noen tabletter, kun Picoprep. Opplever det som veldig uproblematisk, nå er det vel nesten rutine for meg etter 10 år. 

Mine beste tips:

- praktiser periodisk faste til hverdags, det gjør deg i stand til å takle sult på en mye bedre måte. Det er bedre for tarmen også. Jeg har 8 timers spisevindu, og kjører en 2 dagers faste noen ganger i året. Etter at jeg begynte med dette har jeg lært at det ikke er noen krise for meg å gå uten mat en stund, og dermed blir et døgn med faste før behandling helt uproblematisk. Det er helt vanvittig befriende å erfare at man ikke dør av å være litt sulten, før ble jeg dritstressa av å gå 4 timer uten mulighet for mat. 

- drikk masse. Jeg pleier å konsumere en liter juice (uten fruktkjøtt), blandet med 1,5 liter farris. Jeg har en liten klype havsalt i hvert glass for å slippe å bli så dehydrert. 

- slutt å spise 24 timer før koloskopien, og hold deg til klar væske. Da blir det tomt og fint etter en runde med picoprep. 

- hold deg i nærheten av en do. Det går unna når det slår inn. Og det varierer veldig hvor lang tid det tar før det virker, noen starter tømming etter 30 min, andre kan måtte vente 5-6 timer. 

- eg har prøvd andre midler enn picoprep, husker ikke navna, men den ene fikk meg nesten til å kaste opp for smaken var så kvalmende og søt. Picoprep smaker litt sur appelsin, mye bedre enn de andre. Den er faktisk nesten god. 

Dette går fint TS, anbefaler smertestillende under koloskopien hvis du har aktiv betennelse i tarmen da, det hadde jeg første gang og det var VONDT. 😝 ❤️ 

Anonymkode: 5a2aa...a83

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tar fekal transplantasjon en gang i året, og må tømme tarmen i forkant. Har tatt koloskopi flere ganger. Har aldri tatt noen tabletter, kun Picoprep. Opplever det som veldig uproblematisk, nå er det vel nesten rutine for meg etter 10 år. 

Mine beste tips:

- praktiser periodisk faste til hverdags, det gjør deg i stand til å takle sult på en mye bedre måte. Det er bedre for tarmen også. Jeg har 8 timers spisevindu, og kjører en 2 dagers faste noen ganger i året. Etter at jeg begynte med dette har jeg lært at det ikke er noen krise for meg å gå uten mat en stund, og dermed blir et døgn med faste før behandling helt uproblematisk. Det er helt vanvittig befriende å erfare at man ikke dør av å være litt sulten, før ble jeg dritstressa av å gå 4 timer uten mulighet for mat. 

- drikk masse. Jeg pleier å konsumere en liter juice (uten fruktkjøtt), blandet med 1,5 liter farris. Jeg har en liten klype havsalt i hvert glass for å slippe å bli så dehydrert. 

- slutt å spise 24 timer før koloskopien, og hold deg til klar væske. Da blir det tomt og fint etter en runde med picoprep. 

- hold deg i nærheten av en do. Det går unna når det slår inn. Og det varierer veldig hvor lang tid det tar før det virker, noen starter tømming etter 30 min, andre kan måtte vente 5-6 timer. 

- eg har prøvd andre midler enn picoprep, husker ikke navna, men den ene fikk meg nesten til å kaste opp for smaken var så kvalmende og søt. Picoprep smaker litt sur appelsin, mye bedre enn de andre. Den er faktisk nesten god. 

Dette går fint TS, anbefaler smertestillende under koloskopien hvis du har aktiv betennelse i tarmen da, det hadde jeg første gang og det var VONDT. 😝 ❤️ 

Anonymkode: 5a2aa...a83

Har tatt første dose med Picoprep og det gikk veldig fint, begynner nok å være ferdig tømt på denne dosen nå😊 Håper dosen 05 i morgen tidlig blir like overkommelig👍🏼

takk for gode svar!

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper koloskopien gikk bra TS.

Jeg var igjennom samme regla i september, bare at jeg var innlagt på sykehuset mens dette foregikk (akuttinnleggelse). Ikke særlig gøy å drive med tømming mens jeg delte rom med en dement gammel dame, som ropte og skrek. 

Anonymkode: 53bc6...2f1

• Hjerte 2
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Klarte du dette TS? 

Anonymkode: 72eb3...31f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...