AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:02 #1 Skrevet fredag kl. 12:02 Nå nærmer timen seg og jeg kjenner godt på fristelsen av å avbestille. Jeg gruer meg ikke til selve undersøkelsen, kun preppen. Jeg tenkte å ta citrafleet/picoprep. Men må i tillegg 2-3 dager før ta fire tabletter med Toilax-piller. Og det er faktisk pillene som skremmer meg mest. Det virker så utrolig voldsomt å måtte ta fire piller for så å drikke enda mer avføringsmiddel?🥲 Jeg vil høre deres erfaringer med disse pillene, også selve drikken. Jeg er LIVREDD, skal sies at jeg får angst av bare diare i hverdagen å. Så om jeg må starte med piller allerede 3 dager før, og det gir meg diare så tør jeg ikke spise nooooe som helst. Og det funker dårlig å faste i 3 dager faktisk😩 Koloskopien er på tirsdag så noe av preppen starter allerede nå til helga, pliiis svar! Jeg trenger å høre fra fler!! Anonymkode: 20b1d...c2d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:26 #2 Skrevet fredag kl. 12:26 Jeg har ikke vært gjennom dette, men kjenner flere nær meg som har gjort det. Den ene jeg kjenner er over 80 år. Hun syns det verste var å springe på do hele tiden, for hun er dårlig til beins og var redd for å skade seg fordi hun måtte skynde seg. I tillegg ble hun sår ytterst i enderarmen pga diaréen, men neste gang hun gjorde det, fikk hun anbefalt en krem på apoteket som hun kunne smøre på, som lindret det såre. Det anbefaler jeg deg å spørre om på apoteket😊 Hun andre jeg kjenner er mye yngre, og for henne var det verre fordi hun hadde kraftig betennelse i tarmen, det gjorde hele prosessen vondere selvsagt. Du kan selvsagt ikke la være å spise på 3 døgn, men du kan jo spise lett? Pass på å få i deg elektrolytter isåfall, som farris, det anbefaler man ved sykdom også, når man ikke orker å spise så mye. Og drikk en del mer vann enn du pleier, så du ikke blir dehydrert. Dette skal gå bra😊 Anonymkode: 76239...079
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:31 #3 Skrevet fredag kl. 12:31 Vi svarte jo i tråden du laget for noen dager siden? Anonymkode: d6d6a...c3e
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:35 #4 Skrevet fredag kl. 12:35 Spis lett, type loff med syltetøy og drikk masse buljong. Smør barrierekrem/vaselin rundt åpningen så du slipper å bli sår av all tørkingen. Det vil ikke oppleves som diaré dette her, for det er ikke sykdom som gjør at du tømmes. Siste døgnet vil du kun tømmes for væske siden man ikke skal spise da. Man går kanskje litt ofte på do, men jeg lover deg at det ikke kan sammenlignes med sykdomsfremkallende diaré! Senk skuldrene og fortell deg selv at dette ikke er farlig. Faktisk kan en slik tømming være kjempebra for tarmen fordi du rensker opp og nullstiller systemet. Angsten din trolig gjøre opplevelsen verre så viktig at du forteller deg selv at dette går bra og si det gjerne høyt. Hjernen og angsten tror på det du sier! Anonymkode: d4204...778
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:40 #5 Skrevet fredag kl. 12:40 Dette er ikke farlig. Hvor mange tror du gjør dette hvert eneste år? Det er ikke få! Hadde det vært livsfarlig så ville man aldri bedt folk om å gjøre det. Det virker farlig, du er redd for diare, men det er angst, bare. Diare er ubehagelig og angst er veldig vondt, men ingen av delene er farlig for deg. Angsten din må ikke få bestemme hva slags helsehjelp du skal få, for det kan faktisk bli farlig. Anonymkode: a98c4...496 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:40 #6 Skrevet fredag kl. 12:40 Tablettene er bittesmå, og det eneste de gjør for meg, er å mykgjøre litt. Anonymkode: 1266a...7a5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:49 #7 Skrevet fredag kl. 12:49 Lurer på det samme - må man ta ut egenmelding mens man forbereder seg? Siden man må hele tiden springe på do og sitte der mens man tømmes i flere dager? Så rart at det plutselig er 3 dager, da moren min måtte ta regelmessige undersøkelser, holdt det med ett døgn. Anonymkode: 5e71f...b19
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:54 #8 Skrevet fredag kl. 12:54 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vi svarte jo i tråden du laget for noen dager siden? Anonymkode: d6d6a...c3e Det var nok ikke meg? Første gang jeg spør nå Anonymkode: 20b1d...c2d 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:58 #9 Skrevet fredag kl. 12:58 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tablettene er bittesmå, og det eneste de gjør for meg, er å mykgjøre litt. Anonymkode: 1266a...7a5 Det var godt å høre! Hørte en lege si det gjorde bæsjen løs som ved avføringsdrikke, virket så voldsomt når man allerede skal drikke den væska hehe Anonymkode: 20b1d...c2d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:59 #10 Skrevet fredag kl. 12:59 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette er ikke farlig. Hvor mange tror du gjør dette hvert eneste år? Det er ikke få! Hadde det vært livsfarlig så ville man aldri bedt folk om å gjøre det. Det virker farlig, du er redd for diare, men det er angst, bare. Diare er ubehagelig og angst er veldig vondt, men ingen av delene er farlig for deg. Angsten din må ikke få bestemme hva slags helsehjelp du skal få, for det kan faktisk bli farlig. Anonymkode: a98c4...496 Ja, angsten styrer dessverre mye! Har angst mot kvalme, oppkast og diare så det sitter jo langt inne å gi seg selv «diare». Men den største frykten er oppkast! Anonymkode: 20b1d...c2d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:00 #11 Skrevet fredag kl. 13:00 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Spis lett, type loff med syltetøy og drikk masse buljong. Smør barrierekrem/vaselin rundt åpningen så du slipper å bli sår av all tørkingen. Det vil ikke oppleves som diaré dette her, for det er ikke sykdom som gjør at du tømmes. Siste døgnet vil du kun tømmes for væske siden man ikke skal spise da. Man går kanskje litt ofte på do, men jeg lover deg at det ikke kan sammenlignes med sykdomsfremkallende diaré! Senk skuldrene og fortell deg selv at dette ikke er farlig. Faktisk kan en slik tømming være kjempebra for tarmen fordi du rensker opp og nullstiller systemet. Angsten din trolig gjøre opplevelsen verre så viktig at du forteller deg selv at dette går bra og si det gjerne høyt. Hjernen og angsten tror på det du sier! Anonymkode: d4204...778 Takk for godt svar! Har spesfikk angst mot oppkast, og redd det skal trigge noe på den fronten Anonymkode: 20b1d...c2d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:01 #12 Skrevet fredag kl. 13:01 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har ikke vært gjennom dette, men kjenner flere nær meg som har gjort det. Den ene jeg kjenner er over 80 år. Hun syns det verste var å springe på do hele tiden, for hun er dårlig til beins og var redd for å skade seg fordi hun måtte skynde seg. I tillegg ble hun sår ytterst i enderarmen pga diaréen, men neste gang hun gjorde det, fikk hun anbefalt en krem på apoteket som hun kunne smøre på, som lindret det såre. Det anbefaler jeg deg å spørre om på apoteket😊 Hun andre jeg kjenner er mye yngre, og for henne var det verre fordi hun hadde kraftig betennelse i tarmen, det gjorde hele prosessen vondere selvsagt. Du kan selvsagt ikke la være å spise på 3 døgn, men du kan jo spise lett? Pass på å få i deg elektrolytter isåfall, som farris, det anbefaler man ved sykdom også, når man ikke orker å spise så mye. Og drikk en del mer vann enn du pleier, så du ikke blir dehydrert. Dette skal gå bra😊 Anonymkode: 76239...079 Takk for godt svar! Skal sørge for myyyye drikke Anonymkode: 20b1d...c2d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:01 #13 Skrevet fredag kl. 13:01 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, angsten styrer dessverre mye! Har angst mot kvalme, oppkast og diare så det sitter jo langt inne å gi seg selv «diare». Men den største frykten er oppkast! Anonymkode: 20b1d...c2d Du har jo skrevet en tråd her før. Du må faktisk bare gjennomføre, du har jo avlyst flere ganger allerede. På med voksenbuksene, og en dose ta deg sammen! Anonymkode: c1e36...4f0
mommyaka Skrevet fredag kl. 13:07 #14 Skrevet fredag kl. 13:07 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for godt svar! Har spesfikk angst mot oppkast, og redd det skal trigge noe på den fronten Anonymkode: 20b1d...c2d Dette er jo ikke omgangssyke...du vil ikke kaste opp. Dette vil bare gjøre at din bæsje blir flytende og at du får tømt deg
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:08 #15 Skrevet fredag kl. 13:08 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du har jo skrevet en tråd her før. Du må faktisk bare gjennomføre, du har jo avlyst flere ganger allerede. På med voksenbuksene, og en dose ta deg sammen! Anonymkode: c1e36...4f0 Hilsen tidligere emetofobiker. Det finnes forøvrig god behandling for angsten din, det bør du ta i mot. Anonymkode: c1e36...4f0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:42 #16 Skrevet fredag kl. 15:42 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, angsten styrer dessverre mye! Har angst mot kvalme, oppkast og diare så det sitter jo langt inne å gi seg selv «diare». Men den største frykten er oppkast! Anonymkode: 20b1d...c2d Når du får løs avføring pga. at du tar tabletter så er det en tilsiktet effekt og noe som er bra for deg. Å få diare pga. sykdom forstår jeg bedre at du er litt bekymret for, man kan bli redd når man er syk selv om omgangssyke heller ikke er farlig, men du skal ikke gjøre deg selv syk. Bare gjøre avføringen tynn så du kan bli tom i tarmen for undersøkelsen din. Det er en annen situasjon. Kanskje det kan hjelpe deg å tenke slik? Anonymkode: a98c4...496
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:15 #17 Skrevet fredag kl. 21:15 Dette kommer til å gå fint. Jeg har gjort koloskopi to ganger. Første gangen var verst fordi jeg hadde problemer med tarmen. Andre gangen var mer en kontroll, og da gikk det veldig fint. Var kjipt å faste, men det gikk fint. Kastet ikke opp, og hadde ikke diare-diare. Litt løst, men ikke sånn full foss… Du skal sikkert ta denne undersøkelsen av en god grunn. Vær så snill og hold ut! Jeg heier på deg!! Du klarer det!! Se deg selv i øynene og si - jeg klarer det!! Hun anonyme på forumet har gjort det to ganger - da klarer jeg det også🙏🙏 Anonymkode: b5b31...3fb
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:31 #18 Skrevet fredag kl. 21:31 Var noen dagers forberedelse for koloskopi, med tømming. Gikk helt fint. Var klare, fine instruksjoner, jeg kjenner de ikke igjen i beskrivelsene her i tråden. Jeg kokte klar kjøttkraft og drakk mens tarmene fikk gjort seg klare. Mine tidligere tarmproblemer var heftigere enn denne forberedelsen. (Jeg er så og si bra i dag). Jeg skjønner overhodet ikke hvorfor dette skulle trigge angst og virke uoverkommelig. Fokuser på å gjøre det du er bedt om og så går det helt rolig og fint, er ikke noe voldsomme greier. Anonymkode: 77c6e...c58
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #19 Skrevet 21 timer siden Hei! Det er sikkert meg de sikter til ang den forrige tråden. Jeg var gjennom dette i går, og kan gi deg noen råd😊 Jeg brukte Plenvu etter anbefaling fra klinikken. Anbefaler deg Picoprep istedet, da den skal løses i mindre væske. Tror det er 2x1,5 dl. Det verste med hele opplegget for min del var å drikke tømmemiddelet, Plenvu skal løses i 2x500ml. Smaker grusomt, med en fæl konsistens. Brakk meg og klarte ikke hele dose 2 heller. Fikk også beskjed om å ta Toilax dagen før, men dette droppet jeg da jeg ikke er plaget med forstoppelse. Tarmen var helt ren på koloskopien, og det merker du selv også når det som kommer ut til slutt er lysegult/blankt. Drikk masse, det hjelper på tømmingen. Syntes også det var fælt å faste, men det var verst fram til tømmingen startet. Da tenkte jeg ikke på mat lenger. Det tok ca 1 time fra jeg begynte å drikke tømmemiddel til jeg gikk på do. Ikke vondt i magen, og ingen ubehag annet enn det ubehaget som er med diare. Du kommer til å gå på do veldig mange ganger, først da klokka var 22 roet det seg. Jeg tok første dose kl 13. dette er nok individuelt. Sov hele påfølgende natt. Jeg ordnet meg med engangshansker, våtservietter og zinksalve. Du blir sår etterhvert, anbefaler å smøre deg fra første gang du går på do, og hver eneste gang etter det. Jeg fikk en slags bukse med hull bak på klinikken. Jeg tok koloskopi i narkose, så vet ikke hvordan undersøkelsen er. Ingen ubehag etterpå. Fantastisk følelse å spise mat etterpå😊 Anonymkode: 1bfb8...076
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #20 Skrevet 21 timer siden Siste tips- hold for nesen mens du drikker, og skyll ned med annen væske. Velger du Picoprep er det ikke store dosene, så dette klarer du❤️ Anonymkode: 1bfb8...076
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå