AnonymBruker Skrevet i går, 06:55 #1 Skrevet i går, 06:55 Sen på ballen men har begynt å spare i fond det siste året, men sliter med å helt skjønne hvordan det fungerer. Og hvorfor fond er lurere enn høyrentekonto. Noen som kan oppklare? Forenklet eksempel: jeg har satt inn 22000 i et globalt indeksfond som lenge gikk bra. Si at status så slik ut i november: 22’ innskudd 16% rente 3500 avkastning, 25 500 i beholdning. Så endrer ting seg og i dag er status 22’ innskudd, 1,8% rente, 430 i avkastning og 22 430 i beholdning. Da er altså hele den store avkastningen jeg så i november borte og jeg sitter igjen med innskuddet. Burde jeg ha realisert avkastningen på 3500 i november, dvs satt de inn som tilskudd på sparebeløpet? Og: jeg hører folk si at når avkastningen synker, som nå, da kjøper de mer i fondet. Hvorfor er det lurere for meg å spare 10’ ekstra i dette fondet i dag kontra i november når avkastningen var større? Føler at dette er ting «alle» har skjønt og kan, men jeg er helt blank her. Noen som kan forklare mekanismene med fondssparing? Anonymkode: d2f5c...9a4
AnonymBruker Skrevet i går, 07:10 #2 Skrevet i går, 07:10 Globale indexfond med lavest mulig kostnader. Men ville ikke veddet huset på "AI" og de er vektet mye på Usa.... Ikke se på historisk avkasting, fond som har gått bra før går oftest dårligere fremover. Anonymkode: 6d3f7...331
aksase Skrevet i går, 07:47 #3 Skrevet i går, 07:47 (endret) Historisk sett har det lønt seg å spare i fond fremfor høyrentekonto, men det er ingen garantier for at fond lønner seg. Det er et sjansespill. Fond vil bli påvirket av ting som skjer i verden, slik som herjingen ledelsen i USA nå driver med, eller kriger, ny teknologi som KI og andre større hendelser. Da kan verdien gå dramatisk ned, men igjen, tilbake til historien, så har historien hittil vært slik at verdien før eller siden går opp igjen og forbi der den begynte å falle, men det kan ta årevis. Sparing i fond er derfor mest egnet til langsiktig sparing og ikke et sted du plasser en masse penger som du må ta ut igjen om noen uker eller måneder. Det at mange velger å kjøpe fond etter en nedtur er fordi de tar sjansen på at nå er bunnen nådd og så får de med seg en bra opptur. Hvis du treffer på slike ting, kan du gjøre bra med penger, men det krever ofte god innsikt i verdens økonomi og trender for å treffe godt på slike spekulasjoner. Om du ikke aner hva du driver med, kan det like gjerne bli et tap. Det fine med fond, det er at du lar eksperter forvalte pengene dine, og det øker sjansene for at det går bra. Du kan også velge å forvalte pengene dine selv ved å kjøpe enkeltaksjer i selskaper du har trua på, men det krever at du følger nøye med på disse selskapene, leser økonomirapporter og regnskaper og følger med på marked og trender slik at du kan kjøpe og selge aksjer på riktig tidspunkt. Det er krevende å få til. For de fleste er det mye bedre å sette penger i et fond og la eksperter ta seg av kjøp og salg av aksjer for deg, fordi, selv om det ikke gir noen garanti for gevinst, så øker det sjansene for gevinst betydelig. Når du sparer i fond, må du ha en langsiktig tanke. Ikke bli bekymret når det går nedover og ikke selg i panikk når det går nedover. Bare vent lenge nok, og så stiger det igjen, før eller siden, nesten helt sikkert.... Jeg kan ikke garantere det, men jeg vil tro at når du kommer frem til jul 2026, vil verdien ha steget igjen, og kanskje betydelig forbi den toppen du hadde i november. Hvis du ikke har nerver til å leve med de svingningene man opplever i fond, anbefaler jeg en vanlig sparekonto. Endret i går, 07:52 av aksase
nojac Skrevet i går, 07:49 #4 Skrevet i går, 07:49 (endret) AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Sen på ballen men har begynt å spare i fond det siste året, men sliter med å helt skjønne hvordan det fungerer. Og hvorfor fond er lurere enn høyrentekonto. Noen som kan oppklare? Fond er ofte lurere fordi de historisk har hatt bedre avkasning enn en sparekonto. Men faren for at de går i minus er alltid til stede. Og i slike perioder er det bedre å ha pengene i banken. Problemet er bare at vi først i ettertid vet når fondet stiger og når det synker. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Forenklet eksempel: jeg har satt inn 22000 i et globalt indeksfond som lenge gikk bra. Si at status så slik ut i november: 22’ innskudd 16% rente 3500 avkastning, 25 500 i beholdning. Så endrer ting seg og i dag er status 22’ innskudd, 1,8% rente, 430 i avkastning og 22 430 i beholdning. Da er altså hele den store avkastningen jeg så i november borte og jeg sitter igjen med innskuddet. Burde jeg ha realisert avkastningen på 3500 i november, dvs satt de inn som tilskudd på sparebeløpet? Ingen poeng i å realisere for å sette inn i samme fond - det går i null. Det hadde lønt seg å sette pengene inn i banken til nedgangen var over, men det visste du jo ikke før det var for seint. Det ideelle er alltid å selge på topp og kjøpe på bånn, men ingen vet når dette skjer. Derfor sier man ofte at tid i markedet er viktigere enn timing av markedet. Å bli med gjennom svingningene og satse på de lange trendene. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Og: jeg hører folk si at når avkastningen synker, som nå, da kjøper de mer i fondet. Hvorfor er det lurere for meg å spare 10’ ekstra i dette fondet i dag kontra i november når avkastningen var større? De som kjøper i nedgangstider forsøker bare å time markedet, å kjøpe når det er billig. Men ingen vet når bunnen er nådd, dette er bare en form for gambling. Når du har bestemt deg for å satse på aksjer/ fond er det fordi du håper at disse vil utvikle seg bedre enn penger i banken. Men ingen kan garantere at det skjer. Derfor bør du se på de lange trendene og ikke være opptatt av de små bølgene i utviklingen. Hvis du plages hver gang verdien synker er det kanskje bedre for deg å satse på en trygg høyrentekonto 😏 EDIT: OK, aksase, vi svarte vel omtrent det samme. Men du var visst et minutt raskere med å legge det ut😏😏 Endret i går, 07:53 av nojac 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:56 #5 Skrevet i går, 07:56 Om du heller ønsker en stabil utvikling som er bedre enn bankrente så kan du kjøpe høyrente-fond. Dette er da fond som i praksis låner ut penger til bedrifter, ofte til rundt 10% rente i dagens tider. Anonymkode: 1a424...a4a
newman01 Skrevet i går, 07:58 #6 Skrevet i går, 07:58 nojac skrev (6 minutter siden): Hvis du plages hver gang verdien synker er det kanskje bedre for deg å satse på en trygg høyrentekonto 😏 Man har jo mellomtingen "rentefond" også da. "Heimdal Høyrente N" er ganske bra, med rundt 10% årlig avkastning og en risikovurdering på 3/7. Da kan man sove litt bedre på natta, og man taper ikke penger på høyrentekontoen
nojac Skrevet i går, 08:06 #7 Skrevet i går, 08:06 Det tryggeste valget er å sørge for spredning av risikoen ved å satse på ulike typer fond. Å unngå å "legge alle eggene i samme kurv". Da demper man svingningene i porteføljen.
AnonymBruker Skrevet i går, 08:06 #8 Skrevet i går, 08:06 newman01 skrev (5 minutter siden): Man har jo mellomtingen "rentefond" også da. "Heimdal Høyrente N" er ganske bra, med rundt 10% årlig avkastning og en risikovurdering på 3/7. Da kan man sove litt bedre på natta, og man taper ikke penger på høyrentekontoen Hehe, er nettopp denne jeg har satt 400k i Om Trump får renta over verden ned så skal rentefond opp, ironisk nok. Anonymkode: 1a424...a4a
Hololo Skrevet i går, 09:03 #9 Skrevet i går, 09:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sen på ballen men har begynt å spare i fond det siste året, men sliter med å helt skjønne hvordan det fungerer. Og hvorfor fond er lurere enn høyrentekonto. Noen som kan oppklare? Anonymkode: d2f5c...9a4 konto sparing har ofte rente lavere enn inflasjonen, så det vil si at du i grunn går i minus av å ha penger på konto, husk at du og betale 22% skatt på renter. AnonymBruker skrev (1 time siden): Forenklet eksempel: jeg har satt inn 22000 i et globalt indeksfond som lenge gikk bra. Si at status så slik ut i november: 22’ innskudd 16% rente 3500 avkastning, 25 500 i beholdning. Så endrer ting seg og i dag er status 22’ innskudd, 1,8% rente, 430 i avkastning og 22 430 i beholdning. Da er altså hele den store avkastningen jeg så i november borte og jeg sitter igjen med innskuddet. Burde jeg ha realisert avkastningen på 3500 i november, dvs satt de inn som tilskudd på sparebeløpet? Anonymkode: d2f5c...9a4 Nei du burde ikke realisert avkastning for de at du klarer ikke å time markede. du bør spare jevnt og trutt hele tiden . Fond vil ha periodevis med nedgang, men merkelig nok så gjør disse nedgangene at fond blir mer lønnsomt for de som sette inn fast månedlig beløp. AnonymBruker skrev (1 time siden): Og: jeg hører folk si at når avkastningen synker, som nå, da kjøper de mer i fondet. Hvorfor er det lurere for meg å spare 10’ ekstra i dette fondet i dag kontra i november når avkastningen var større? Føler at dette er ting «alle» har skjønt og kan, men jeg er helt blank her. Noen som kan forklare mekanismene med fondssparing? Anonymkode: d2f5c...9a4 Etter fall så blir fonds andelene billigere, med andre ord så får du mer for pengene, Fond er volatilt og vill gå opp og ned, f.eks i Mars/April i fjor så sank globalt indeks fond 20%, men når vi skulle gjør opp ved årsslutt så hadde det steget mye og gevinsten med globalt indeks fond vs sparekonto var ganske god. Ta og å google renters rente effekten, kort fortalt så betaler du ikke skatt på avkastningen før du realisere gevinsten som gjør at du får avkastning oppå avkastningen, i lengden så utgjør det mye ekstra gevinst, noe du ikke får på sparekonto. Fond går opp og ned, og det er periode med tildels store nedganger, men jeg ville ikke vært så bekymret så lenge du har lang spare horisont, det dummeste du kan gjør er å bli "redd" og selge deg ut på dårlige tidspunkt, la pengene stå i fred. Er dette noe som preger deg og går ut over søvn eller hverdagen så ville jeg vurdert andre muligheter, men klarer du å stå igjennom nedgangstider og lar pengene står så vil du på sikt være tjent med det.
AnonymBruker Skrevet i går, 09:44 #10 Skrevet i går, 09:44 Vær obs på vakutarisiko når du investerer i globale indeksfond. Disse fondene er veldig eksponert mot dollar. Og dollaren svekkes nå for tiden, og trolig i årene fremover. Det betyr at avkastningen blir spist opp av dollarsvekkelsen. Anonymkode: e2acf...9d7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå