AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:01 #121 Skrevet lørdag kl. 15:01 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De som selger matvarer kan ta betalt så mye de ønsker da det er en nødvendighetsvare. Og det ser vi også. Anonymkode: 0d9b2...5a2 ..... og fordi det er en nødvendighetsvare vi nyter burde vi verdsette den mer også. Det å spise seg mett hver dag er det langt fra alle som kan i verden. Anonymkode: b6db3...f3e 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:10 #122 Skrevet lørdag kl. 15:10 AnonymBruker skrev (22 timer siden): De kan øke så mye de vil så lenge folk er villig til å betale det det koster. Folk må BOIKOTTE/STREIKE for matprisene om det skal ha noe effekt. Anonymkode: ecd89...454 Jeg har aldri handlet så lite i Norge som jeg gjør nå. Også har jeg endret handlevanene. Før kjøpte jeg en del EMV. Det har jeg nå redusert til et minimum. Jeg hater EMV, jeg hater å se hvordan det har redusert utvalget i butikken. Det er så sørgelig å gå i de ørten tusen butikkene i Norge som har akkurat det samme usselige utvalget. Rett og slett deprimerende. Og på torsdag da jeg handlet, hadde de i tillegg også økt prisene igjen. Det endte meg at det var flere ting jeg ikke handlet. De varene overførte jeg til handlelisten min til Sverige som for meg er ca 50 min unna, heldigvis! Jeg prøver å handle moralsk og etisk, og ikke minst sunt. Det er derfor mange merkevarer og varegrupper jeg ikke handler. Så ja, en tur i butikken er som reklamen sier, fort gjort. Anonymkode: 3b8a7...318 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:14 #123 Skrevet lørdag kl. 15:14 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er på grunn av våre matvaner og ar vi er blitt kresne. Poteter er noe det går an å dyrke masse av her i landet og som kunne langt på vei livnært befolkningen. Kaniner kunne nesten en hver hage-eier hatt, en gris eller to likeså om en har litt stor tomt. Spør de som enda lever og opplevde krigen. Anonymkode: b6db3...f3e Jeg kommer til å savne egendyrka poteter den dagen nåværende hus blir solgt. Her er jeg selvforsynt med potet, gulrot og løk. Det er ikke store plassen man egentlig trenger pr person for å klare det. Anonymkode: 3b8a7...318 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:33 #124 Skrevet lørdag kl. 15:33 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har aldri handlet så lite i Norge som jeg gjør nå. Også har jeg endret handlevanene. Før kjøpte jeg en del EMV. Det har jeg nå redusert til et minimum. Jeg hater EMV, jeg hater å se hvordan det har redusert utvalget i butikken. Det er så sørgelig å gå i de ørten tusen butikkene i Norge som har akkurat det samme usselige utvalget. Rett og slett deprimerende. Og på torsdag da jeg handlet, hadde de i tillegg også økt prisene igjen. Det endte meg at det var flere ting jeg ikke handlet. De varene overførte jeg til handlelisten min til Sverige som for meg er ca 50 min unna, heldigvis! Jeg prøver å handle moralsk og etisk, og ikke minst sunt. Det er derfor mange merkevarer og varegrupper jeg ikke handler. Så ja, en tur i butikken er som reklamen sier, fort gjort. Anonymkode: 3b8a7...318 Moralsk? Hvor moralsk er det å handle utenlands og skvise ut de bøndene vi fremdeles har, for det er de det vil gå ut over, ikke butikkene. En dag det kommer ei krise kan det hende vi trenger hver eneste flekk jord vi har til å dyrke mat, da hjelper det lite hvis jorda er nedbygd eller grodd igjen. Er ikke gitt at mat kan kjøpes i utlandet lenger. Anonymkode: b6db3...f3e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:06 #125 Skrevet lørdag kl. 19:06 Jytte skrev (På 13.2.2026 den 18.29): Hva med minstepensjonistene? Den er også lavere i Sverige (Garantipensjon som det heter der) Anonymkode: d2ce6...c30 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:39 #126 Skrevet søndag kl. 08:39 Grønnsaksvaffel skrev (21 timer siden): Iflg skatteetatens skattekalkulator: På 1100000 i inntekt og ingen andre fradrag, havner vi på rundt 352000 i skatt. Anonymkode: 59d58...316
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:08 #127 Skrevet søndag kl. 09:08 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Moralsk? Hvor moralsk er det å handle utenlands og skvise ut de bøndene vi fremdeles har, for det er de det vil gå ut over, ikke butikkene. En dag det kommer ei krise kan det hende vi trenger hver eneste flekk jord vi har til å dyrke mat, da hjelper det lite hvis jorda er nedbygd eller grodd igjen. Er ikke gitt at mat kan kjøpes i utlandet lenger. Anonymkode: b6db3...f3e De norske bøndene får en forsvinnede liten andel av prisen i butikkene. I Sverige handler jeg svensk kjøtt. Jeg dyrker også i egen hage. Anonymkode: 3b8a7...318
Grønnsaksvaffel Skrevet søndag kl. 09:11 #128 Skrevet søndag kl. 09:11 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): På 1100000 i inntekt og ingen andre fradrag, havner vi på rundt 352000 i skatt. Anonymkode: 59d58...316 Hvordan kommer dere fram til det tallet?
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:31 #129 Skrevet søndag kl. 16:31 Ikke nok med at vi må betale stadig mer for å ha mat i skapet, men utvalget i butikkene blir bare dårligere. Uansett kjede, er det samme kjedelige varer, til omtrent samme pris. Anonymkode: 0f5d1...293
AnonymBruker Skrevet i går, 00:30 #130 Skrevet i går, 00:30 Ingenting tyder på en brems enda. Så nylig at noe som økte 8% så seint som sist sommer allerede har økt 5% til nå i februar. Sliter veldig med å se noen rasjonell grunn til det. Anonymkode: 69808...c61
AnonymBruker Skrevet i går, 08:09 #131 Skrevet i går, 08:09 Grønnsaksvaffel skrev (22 timer siden): Hvordan kommer dere fram til det tallet? Ved å ta en hvilken som helst skattekalkulator, taste inn 1100000 på inntekt og påse at det ikke er tatt med noen fradrag. Anonymkode: 59d58...316 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:07 #132 Skrevet i går, 09:07 Du kan handle så lite du vil, de kan sett opp prisen uansett. Anonymkode: 0d9b2...5a2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå