Grønnsaksvaffel Skrevet fredag kl. 19:08 #101 Skrevet fredag kl. 19:08 Soft mann skrev (11 minutter siden): I grove trekk: moms særavgifter+moms kommunale avgifter +moms er du så syndig og kjøper et hus eller hytte så er det dokumentavgift 2,5%🤔 så det er veldig dyre dokumenter til ett hus som koster 13 mill( 325k) men dei samme dokumentene koster 25k til eit billig hus🤪 er dette skrudd eller - avgiftspliktige virksomheter får fradrag for inngående mva og oppkrever utgående mva fra sluttbrukere på vegne av staten. Men der er ikke en kostnad for virksomheten. - det er ikke veldig mange virksomheter som betaler særavgifter direkte, men de som kjøper drivstoff får fradrag både for driftstoffet, mva og særavgifter - virksomheter får fradrag for kommunale avgifter og mva - virksomheter kjøper ikke så ofte hus, men dok.avgift kan legges til inngangsprisen og reduserer dermed evt. skattepliktig gevinst 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:09 #102 Skrevet fredag kl. 19:09 Soft mann skrev (2 timer siden): Argentinsk indrefilet i tyskland 14 euro/kg samme her 40 euro ish Hvor bærekraftig, miljøvennlig og beredskapsmessig fornuftig er det å kjøpe kjøtt fra Argentina? Hva blir miljøavtrykket pr. kg? Svar utbedes.. Anonymkode: b6db3...f3e 1 4
Gaia Skrevet fredag kl. 22:13 #103 Skrevet fredag kl. 22:13 Fru Uperfekt skrev (På 12.2.2026 den 23.09): Jupp, stemmer det. Har ikke lest det du har lest, så legg gjerne inn link, har kun sett på antall butikker og åpningstider i landet mange nordmenn reiser til for å handle og sammenlignet det med Norge og brukt enkel logikk Norge har 1 pr 14-1500 Sverige har 1 pr 3200 Danmark 1 pr 1500, men synker I tillegg er de større og kortere åpningstid, men de er søndagsåpent De har fantastisk godt utvalg i mange svenske butikker Så må en se på snitt inntekt forbruk på mat Norge 11-12% Sverige 13-14% Danmark 10-12 (høyeste matpriser i EU om jeg ikke husker feil) Jeg bor på Vestlandet så Danmark er et bedre handleland for meg https://e24.no/naeringsliv/i/5BQ6ob/dagligvareblogger-veldig-mange-har-misforstaatt-hvordan-matprisene-dannes Vet ikke om du får lest den? Si fra i så fall? 👍
Soft mann Skrevet lørdag kl. 02:58 #104 Skrevet lørdag kl. 02:58 Grønnsaksvaffel skrev (7 timer siden): - avgiftspliktige virksomheter får fradrag for inngående mva og oppkrever utgående mva fra sluttbrukere på vegne av staten. Men der er ikke en kostnad for virksomheten. - det er ikke veldig mange virksomheter som betaler særavgifter direkte, men de som kjøper drivstoff får fradrag både for driftstoffet, mva og særavgifter - virksomheter får fradrag for kommunale avgifter og mva - virksomheter kjøper ikke så ofte hus, men dok.avgift kan legges til inngangsprisen og reduserer dermed evt. skattepliktig gevinst Men mine 600 k får. Ingen fradrag for desse avgiftene. avskrivningen de får er vell og lik vanlig avskrivning, 22-28% ?
Soft mann Skrevet lørdag kl. 03:01 #105 Skrevet lørdag kl. 03:01 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor bærekraftig, miljøvennlig og beredskapsmessig fornuftig er det å kjøpe kjøtt fra Argentina? Hva blir miljøavtrykket pr. kg? Svar utbedes.. Anonymkode: b6db3...f3e Siden Norge ikke er i stand til og lever nok av noe til sin landsmenn. Så må vi importere. Eneste strøm vi kunne vert selvforsørget med, men det ordnet og politikerene. fisken vi produserer er vel fort opp med soya og mais fra felter, som tidligere var regnskog 2
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 07:24 #106 Skrevet lørdag kl. 07:24 Soft mann skrev (4 timer siden): Men mine 600 k får. Ingen fradrag for desse avgiftene. avskrivningen de får er vell og lik vanlig avskrivning, 22-28% ? Du klagde på fraktprisene og at fraktselskapene betaler 40 - 50 % avgifter. Jeg svarte på det. Du har bestemt for at du betaler 255 000,- i avgifter (som du selvsagt ikke gjør), så jeg gidder ikke bruke mer tid på å forklare deg at du har helt feil regnestykke. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:04 #107 Skrevet lørdag kl. 08:04 Soft mann skrev (4 timer siden): Siden Norge ikke er i stand til og lever nok av noe til sin landsmenn. Så må vi importere. Eneste strøm vi kunne vert selvforsørget med, men det ordnet og politikerene. fisken vi produserer er vel fort opp med soya og mais fra felter, som tidligere var regnskog Dette er på grunn av våre matvaner og ar vi er blitt kresne. Poteter er noe det går an å dyrke masse av her i landet og som kunne langt på vei livnært befolkningen. Kaniner kunne nesten en hver hage-eier hatt, en gris eller to likeså om en har litt stor tomt. Spør de som enda lever og opplevde krigen. Anonymkode: b6db3...f3e
Soft mann Skrevet lørdag kl. 08:07 #108 Skrevet lørdag kl. 08:07 Grønnsaksvaffel skrev (34 minutter siden): Du klagde på fraktprisene og at fraktselskapene betaler 40 - 50 % avgifter. Jeg svarte på det. Du har bestemt for at du betaler 255 000,- i avgifter (som du selvsagt ikke gjør), så jeg gidder ikke bruke mer tid på å forklare deg at du har helt feil regnestykke. Som du ser her så er det ikke feil. men tabellene viser forlite skatt. Eg betaler 40ish %
Soft mann Skrevet lørdag kl. 08:11 #109 Skrevet lørdag kl. 08:11 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er på grunn av våre matvaner og ar vi er blitt kresne. Poteter er noe det går an å dyrke masse av her i landet og som kunne langt på vei livnært befolkningen. Kaniner kunne nesten en hver hage-eier hatt, en gris eller to likeså om en har litt stor tomt. Spør de som enda lever og opplevde krigen. Anonymkode: b6db3...f3e Ja under krigen var det vel sild og poteter som redde kyst norge. I dag er sild blitt luksusmat, så det spiser eg sjelden
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 08:38 #110 Skrevet lørdag kl. 08:38 Soft mann skrev (29 minutter siden): Som du ser her så er det ikke feil. men tabellene viser forlite skatt. Eg betaler 40ish % Du betaler ikke 40 % skatt på en inntekt på kr. 600 000,-. Du betaler ca. 24 %. (145 000/600 000). 1 1
Soft mann Skrevet lørdag kl. 08:42 #111 Skrevet lørdag kl. 08:42 Grønnsaksvaffel skrev (1 minutt siden): Du betaler ikke 40 % skatt på en inntekt på kr. 600 000,-. Du betaler ca. 24 %. (145 000/600 000). Eg tener litt mer en. 600 k. dei regnestykkene der som eg la ut er for 700k inntekt. men det varier fra 50-70% i skatter og avgifter. Selv om svært mange ikke tror det. alle skriker på hvor høy skatt vi har. Men den er ikke så galen tenker eg. Vi får mye igjen for skatten. Men avgiftene er helt horrible, og skiller ikke mellom fatting og rik
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 09:33 #112 Skrevet lørdag kl. 09:33 Soft mann skrev (47 minutter siden): Eg tener litt mer en. 600 k. dei regnestykkene der som eg la ut er for 700k inntekt. men det varier fra 50-70% i skatter og avgifter. Selv om svært mange ikke tror det. alle skriker på hvor høy skatt vi har. Men den er ikke så galen tenker eg. Vi får mye igjen for skatten. Men avgiftene er helt horrible, og skiller ikke mellom fatting og rik For å betale 40 % skatt må du tjene over 2 mill. Effekten av arbeidsgiveravgift går ikke av dine "600 000,-", så det blir feil å ta med den i et regnestykke over hvor mye av inntekten din du har disponibelt etter skatt og avgifter. 2
Soft mann Skrevet lørdag kl. 09:55 #113 Skrevet lørdag kl. 09:55 Grønnsaksvaffel skrev (19 minutter siden): For å betale 40 % skatt må du tjene over 2 mill. Effekten av arbeidsgiveravgift går ikke av dine "600 000,-", så det blir feil å ta med den i et regnestykke over hvor mye av inntekten din du har disponibelt etter skatt og avgifter. 1,1 mill er 40 % uten noen fradrag. regnestykket er ikke eg som har satt opp. Som du ser så er momsen lav, skatten lav.
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 10:14 #114 Skrevet lørdag kl. 10:14 Soft mann skrev (17 minutter siden): 1,1 mill er 40 % uten noen fradrag. regnestykket er ikke eg som har satt opp. Som du ser så er momsen lav, skatten lav. Skatten ved inntekt på 1,1 mill er kr. 325 000,- som er 29,5 %.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:14 #115 Skrevet lørdag kl. 10:14 Ja det kan de. Takket være AI og økte lønnsforskjeller vil kjedene øke prisene uten at de taper på salget Anonymkode: 2d495...d52
Soft mann Skrevet lørdag kl. 10:18 #116 Skrevet lørdag kl. 10:18 (endret) Grønnsaksvaffel skrev (7 minutter siden): Skatten ved inntekt på 1,1 mill er kr. 325 000,- som er 29,5 %. Hvorfor betale er da 40% aaa eg har to boliger🙈 Endret lørdag kl. 10:21 av Soft mann
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:49 #117 Skrevet lørdag kl. 10:49 Grønnsaksvaffel skrev (34 minutter siden): Skatten ved inntekt på 1,1 mill er kr. 325 000,- som er 29,5 %. Den er nok litt høyere. Anonymkode: 59d58...316 1
Fru Uperfekt Skrevet lørdag kl. 11:32 #118 Skrevet lørdag kl. 11:32 Gaia skrev (13 timer siden): https://e24.no/naeringsliv/i/5BQ6ob/dagligvareblogger-veldig-mange-har-misforstaatt-hvordan-matprisene-dannes Vet ikke om du får lest den? Si fra i så fall? 👍 Har +, men takk for tilbudet. Skal lese den i morgen 1
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 11:33 #119 Skrevet lørdag kl. 11:33 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Den er nok litt høyere. Anonymkode: 59d58...316 Iflg skatteetatens skattekalkulator:
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:58 #120 Skrevet lørdag kl. 14:58 De som selger matvarer kan ta betalt så mye de ønsker da det er en nødvendighetsvare. Og det ser vi også. Anonymkode: 0d9b2...5a2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå