Druid Skrevet 9 timer siden #41 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg ville nok heller drive bank enn å drive dagligvarebutikk for å bli rik. La oss huske på at kjedene faktisk i liten grad driver dagligvarehandel. De leverer infrastrukturen rundt dagligvarer. Distribusjon, franchise, lokaler og forhandlinger; dagligvarehandel i seg selv er opp til lokale eiere. Legg også merke til at kjedene er to familiebedrifter og ett kooperativ : det er ingen allmenn aksjeselskaper som ser potensialet i Norsk varehandel. 1
Jytte Skrevet 9 timer siden #42 Skrevet 9 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Problemet til mange er vel at de bruker penger på mye ræl som ikke fantes på 60-70 tallet. Man får heller slutte å shoppe alt mulig man strengt tatt ikke trenger. Da har man fint råd til den maten som trengs. Anonymkode: b6db3...f3e Jeg bruker ikke penger på ræl. Og har lav inntekt som varierer litt. AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Samme om det er bolig eller mat vil prisen presses opp til folk protesterer. Og de kollektive protestene har startet der tilliten til matvarebutikkene nå er elendig. F.eks får ikke matvarebutikkene lenger solgt sjokolade fordi de har gått for langt for alle brukergrupper: ingen! gidder kjøpe sjokoladeplater til 60-70 kr. F.eks så jeg nettopp man også forsøkte selge freia påskeegg i ny forpakning til 99 kr😂 Det kan de bare glemme å få solgt. Men folk burde stå over gammel sjokolade på tilbud og for den blir hvit oppå og smaker dritt. Anonymkode: 3bb34...68c Sjokolade er luksus i følge meg, men kjøper mørk sjokolade selv om den er dyr, spiser bare en bit til kaffen. Men at den er dyr, ja utvilsomt. Handlet banansjokolader for par uker siden til barnebarna, tror det kosta 70 kr. på Meny for en liten pose. Grunnen til at det var på Meny, var fordi vi var der for å handle andre ting. Jeg aner ikke hva jeg har i matbudsjett, men mer enn før. Da prisene steg voldsomt tidlig på nittitallet var det faktisk de mest sunne og billigste varene som steg mest, hadde barn da og det gjorde et stort fall i økonomien vår. Endret 9 timer siden av Jytte
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #43 Skrevet 8 timer siden Jytte skrev (56 minutter siden): Jeg bruker ikke penger på ræl. Og har lav inntekt som varierer litt. Sjokolade er luksus i følge meg, men kjøper mørk sjokolade selv om den er dyr, spiser bare en bit til kaffen. Men at den er dyr, ja utvilsomt. Handlet banansjokolader for par uker siden til barnebarna, tror det kosta 70 kr. på Meny for en liten pose. Grunnen til at det var på Meny, var fordi vi var der for å handle andre ting. Jeg aner ikke hva jeg har i matbudsjett, men mer enn før. Da prisene steg voldsomt tidlig på nittitallet var det faktisk de mest sunne og billigste varene som steg mest, hadde barn da og det gjorde et stort fall i økonomien vår. Hvor mye bruker du til klær i året, til mobil, hobby/trening, personlig pleie/sminke for å nevne noe? Går sikkert an å prioritere mat foran en del her. Anonymkode: b6db3...f3e
Soft mann Skrevet 8 timer siden #44 Skrevet 8 timer siden Leo skrev (1 time siden): Det er jo selvfølgelig ingen tvil om at mat har blitt dyrere, men å bruke eksempler på matvarer som alltid har vært eksklusive, eller ikke tilgjengelige i det hele tatt, i Norge, for ikke å si Europa, i februar blir litt dumt. Det du kaller "falsk regnestykke" heter statistikk. Noen bruker kanskje 1 - 2% av inntekten sin på mat og andre bruker 80% av inntekten sin på mat. I gjennomsnitt blir det 11 - 12%. Bruker man 200.000 i året på mat utgjør det nesten 17.000 kroner i måneden. Enten velger man da å bruke mye penger på mat eller så forsørger man minst 2 - 3 unger og har følgelig dårlig råd jfr. inntekt vs. forsørgerbyrde. At det er vanskelig å forsørge 2 - 3 barn på en forholdsvis normal inntekt kan man jo mene mye om, men det er ikke regnestykket det er noe feil med. Eg skrev vel 100 k, ett tall som er høyst relevant. så ut fra tallene som eg brukte, tall som heller ikke er uvanlig. Så bruker en 50% på mat. dei andre 50(100k) skal da dekke klær, bil, leilighet, strøm, diesel, etc
Grønnsaksvaffel Skrevet 7 timer siden #45 Skrevet 7 timer siden Soft mann skrev (1 time siden): I dette falsk regnestykket som kommer frem til at vi ikke bruker penger på mat, og verst av alt at mage tror på det. en person som tener ca 600k, har ca 200k til og leve for. hvis denne personen tillegg brødfør andre, ex unger. Så vil det si at minst 50% av nettolønn går til mat. en må huske på at vi betaler mellom 30-40%i avgifter. På mange varer betaler vi mye mer. Jeg skjønner ikke regnestykket ditt. Av en lønn på 600 000,- blir det ca. 145 000,- i skatt. Hvor blir de resterende 255 000,- av?
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #46 Skrevet 7 timer siden Soft mann skrev (2 timer siden): I dette falsk regnestykket som kommer frem til at vi ikke bruker penger på mat, og verst av alt at mage tror på det. en person som tener ca 600k, har ca 200k til og leve for. hvis denne personen tillegg brødfør andre, ex unger. Så vil det si at minst 50% av nettolønn går til mat. en må huske på at vi betaler mellom 30-40%i avgifter. På mange varer betaler vi mye mer. Tjener man 600k så har man ikke 200k netto, ingen med 600k i brutto betaler over 65% i skatt så regnestykket ditt blir jo ikke reelt Anonymkode: d2ce6...c30
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #47 Skrevet 7 timer siden Har ingen problemer med matvareprisene. Synes ikke det er dyrt. Bortsett fra sjokolade. Det er litt dyrt, men er jo ikke noe man kjøper noe særlig av uansett Anonymkode: 1853e...fd9
Leo Skrevet 7 timer siden #48 Skrevet 7 timer siden Soft mann skrev (18 minutter siden): Eg skrev vel 100 k, ett tall som er høyst relevant. så ut fra tallene som eg brukte, tall som heller ikke er uvanlig. Så bruker en 50% på mat. dei andre 50(100k) skal da dekke klær, bil, leilighet, strøm, diesel, etc Nei, du skrev ikke 100.000 noe sted, men det spiller for så vidt ingen rolle for poenget mitt som gjaldt statistikk og gjennomsnitt. 2
Soft mann Skrevet 7 timer siden #49 Skrevet 7 timer siden Grønnsaksvaffel skrev (9 minutter siden): Jeg skjønner ikke regnestykket ditt. Av en lønn på 600 000,- blir det ca. 145 000,- i skatt. Hvor blir de resterende 255 000,- av? 25%moms av nesten alt du kjøper+++++++ alle andre avgifter du betaler.
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #50 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er bare det at gjennomsnittlig drivstoffpris ikke har økt særlig de siste to årene. Økningen ligger langt under det matvareprisene har økt i prosent. Anonymkode: 4d328...c10 Vent til den nye avgiften kommer. Anonymkode: 87056...0a2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #51 Skrevet 7 timer siden Det er jo riktig at matvareprisene har økt mer enn andre varer/priser de siste årene, men like fullt ligger andelen folk (i snitt!) bruker på mat om lag på det samme nivået som før. Vi er nok genrelt likevel relativt priviligerte i Norge - jeg har reist litt lengre øst i Europa og sjekket litt priser - lokale varer er selvsagt billigere, men en typisk vare som kaffe koster faktisk omtrent det samme rent nominelt - og det i land der innekten ligger på langt under halvparten av den norske.. .. overordnet og politisk merker jeg meg at det er lettvint for alle - fra influensere til politikere å skylde på dagligvarekjedene. Det er veldig lettvint - og svært sjelden blir disse påstandene imøtegått. Første gangen jeg hørte noen motargumenterte mot dette var Høyres Nikolai Astrup på fra Høyre på Dagsnytt 18. Ap-regjeringens medlemmer bare babler i vei om at man skal se på det og underliggende her at det er dagligvarekjedene som tjener for mye. Poenget her er jo at e tjener så lite at ingen andre aktører, f.eks. fra utlandet, ser det som et marked det er mulig å tjene penger i. Det er også forbausende mange oppegående mennesker som tror på dette narrativet - at høye priser skyldes grådiger eiere. Gjerne folk som er litt venstre-orienterte - om det var noen som skulle fått noe av overskuddet fra de to store eierne, var det snarest de ansatte, som tjener temmelig dårlig... Anonymkode: a5684...620
Soft mann Skrevet 7 timer siden #52 Skrevet 7 timer siden Leo skrev (3 minutter siden): Nei, du skrev ikke 100.000 noe sted, men det spiller for så vidt ingen rolle for poenget mitt som gjaldt statistikk og gjennomsnitt. Nei eg skrev minst 50% av netto, som eg oppga til 200k.
Soft mann Skrevet 7 timer siden #53 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tjener man 600k så har man ikke 200k netto, ingen med 600k i brutto betaler over 65% i skatt så regnestykket ditt blir jo ikke reelt Anonymkode: d2ce6...c30 Tam med alle avgiften du betaler og, start med 25%moms😉
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #54 Skrevet 7 timer siden Soft mann skrev (1 minutt siden): Tam med alle avgiften du betaler og, start med 25%moms😉 Det er da ikke sånn man regner og på matvarer som det er snakk om her er det 15% mva. Anonymkode: d2ce6...c30 1
Jytte Skrevet 7 timer siden #55 Skrevet 7 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvor mye bruker du til klær i året, til mobil, hobby/trening, personlig pleie/sminke for å nevne noe? Går sikkert an å prioritere mat foran en del her. Anonymkode: b6db3...f3e Kom frem til ca. 12 tusen i året på det du nevnte inkl. frisør, men bruker en del på medisiner, og er ofte innom helsekost. På helsekosten kan jeg minske ser jeg. Er omtrent fanatiker, men har en del problemer med helsa og på privat lege bruker jeg kanskje 5000,- i året.. Bruker en del på bøker, kanskje 3-400 kr i mnd., av og til mer. Strømmetjenester ca. 400 kr. i mnd. Der skal jeg kutte ut den ene. Men jeg er glad i å spise ute av og til, kanskje tusen kr. i mnd. Transport ca. det samme. Alkohol kanskje 800 kr. mnd. Og så røyker jeg, der går det raskt 3500-4000 i mnd. Der kan jeg /skal jeg kutte. Kan ikke se at jeg er en overforbruker, unntaket er helsekost og røyk. Og skal be legen søke meg til offentlige behandlere, men siden det er lang ventetid har jeg ikke noe valg. edit. Jeg spiser lite, men god og sunn mat jeg lager fra bunnen. Er liten så trenger ikke så mange kalorier. For fem eller seks år siden klarte jeg meg på kr. 400 - 500 i uka. på mat, nå bruker jeg nesten det dobbelte. Bruker ikke svare ab-ere som vil ha alle detaljer, men vil tilføye at jeg bruker lite sminke. Hva bruker du selv? Endret 7 timer siden av Jytte
Soft mann Skrevet 7 timer siden #56 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er da ikke sånn man regner og på matvarer som det er snakk om her er det 15% mva. Anonymkode: d2ce6...c30 Ja men av lønnen som de hel tiden refererer til så tilkommer alle avgifter og skatt. men det tar dei ikke med når dei sier vi bruker 8-10 % av lønnen vår. Og at ingen andre land bruker så lite av lønnen ja 15% moms på mat, men det er toll og avgifter på utenom. og det er og mye som er avgiftsbelagt med svært høye prosenter
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #57 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vent til den nye avgiften kommer. Anonymkode: 87056...0a2 Hvilken avgift? Har jeg gått glipp av noe? Anonymkode: a652f...84c
Grønnsaksvaffel Skrevet 7 timer siden #58 Skrevet 7 timer siden (endret) Soft mann skrev (27 minutter siden): 25%moms av nesten alt du kjøper+++++++ alle andre avgifter du betaler. Hvis du har betalt 255 000,- i mva har du handler for 1,02 mill. Godt gjort med en inntekt på 600 000,-. Edit: Regnet feil 1,02 mill er eksl. mva. Riktig beløp blir 1,275 mill. Endret 7 timer siden av Grønnsaksvaffel Lagt til setning. 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #59 Skrevet 7 timer siden Soft mann skrev (3 minutter siden): Ja men av lønnen som de hel tiden refererer til så tilkommer alle avgifter og skatt. men det tar dei ikke med når dei sier vi bruker 8-10 % av lønnen vår. Og at ingen andre land bruker så lite av lønnen ja 15% moms på mat, men det er toll og avgifter på utenom. og det er og mye som er avgiftsbelagt med svært høye prosenter Jo det blir tatt med når man man snakker om hvor stor andel man bruker på mat (eller andre ting) Det er ikke mye matvarer det er toll på som selges i norske dagligvarebutikker Anonymkode: d2ce6...c30
Soft mann Skrevet 7 timer siden #60 Skrevet 7 timer siden Grønnsaksvaffel skrev (4 minutter siden): Hvis du har betalt 255 000,- i mva har du handler for 1,02 mill. Godt gjort med en inntekt på 600 000,-. +++++++++ andre avgifter😉 hvor mye betaler du i avgift pr liter diesel, bar et eksempel
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå