AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #21 Skrevet 23 timer siden Fru Uperfekt skrev (7 minutter siden): Har du mer å tilføye eller var det bare veldig veldig nøye at alle ord er skrevet fullt ut og når en bruker en normal og godkjent forkortelse? Feks hva synes du om de norske matvareprisene i forhold til våre naboland? Mill er som regel brukt som forkortele for million. Anonymkode: 59d58...316 1 4
Druid Skrevet 22 timer siden #22 Skrevet 22 timer siden Gaia skrev (1 time siden): Jeg tror også at hvis de ser at det selges mindre av en matvare etter at de har satt opp prisen, setter de den ned igjen og kaller det et priskutt, for da er de så snille, atte. Hæ!!! Er det slik at norske forbrukere er totalt kunnskapsløse rundt hvordan vareprising fungerer? Daglivaremarkedet har svært lave marginer og generelt korte salgstider: nøkkelen for overlevelse er volum og hastighet. Hva du beskriver er dagligvareprising 101 , første kapittel! (tro meg , du vil ikke tilbake til kostpåslag.) 2
Druid Skrevet 22 timer siden #23 Skrevet 22 timer siden Fru Uperfekt skrev (27 minutter siden): Feks hva synes du om de norske matvareprisene i forhold til våre naboland? Overraskende like. Jeg var i København i forrige uke, og deler av kjøttdisken var merkbart dyrere. Og jeg ser mye av det samme vi ser i Norge med større bruk av modifisering av produkter for å presse prisen ned ( kjøttdeig av blanding storfe/gris) 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #24 Skrevet 22 timer siden Fru Uperfekt skrev (55 minutter siden): Har du mer å tilføye eller var det bare veldig veldig nøye at alle ord er skrevet fullt ut og når en bruker en normal og godkjent forkortelse? Feks hva synes du om de norske matvareprisene i forhold til våre naboland? De er veldig like Anonymkode: d2ce6...c30
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #25 Skrevet 14 timer siden De få, men mektige matvareaktørene med sine eiere har selvfølgelig for lengst skjønt at matbutikker må vi ha da alle må ha mat. Akkurat som vi alltid må ha begravelsesbyråer. At prisene øker,- ja. Men det gjør også lønna vår og det meste annet. Hva tjente folk på 60-70 tallet? Hva kostet et brød den gangen, bensin eller en ny bil? Til syvende og sist står vel forholdet seg ganske stabilt priser/innkomst eller har noen tall på dette? Anonymkode: b6db3...f3e
Grønnsaksvaffel Skrevet 13 timer siden #26 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): De få, men mektige matvareaktørene med sine eiere har selvfølgelig for lengst skjønt at matbutikker må vi ha da alle må ha mat. Akkurat som vi alltid må ha begravelsesbyråer. At prisene øker,- ja. Men det gjør også lønna vår og det meste annet. Hva tjente folk på 60-70 tallet? Hva kostet et brød den gangen, bensin eller en ny bil? Til syvende og sist står vel forholdet seg ganske stabilt priser/innkomst eller har noen tall på dette? Anonymkode: b6db3...f3e Folk brukte større andel av lønna på mat på 60-70-tallet enn nå. 2
Fru Uperfekt Skrevet 13 timer siden #27 Skrevet 13 timer siden Druid skrev (8 timer siden): Overraskende like. Jeg var i København i forrige uke, og deler av kjøttdisken var merkbart dyrere. Og jeg ser mye av det samme vi ser i Norge med større bruk av modifisering av produkter for å presse prisen ned ( kjøttdeig av blanding storfe/gris) København er dyr ja, enklere å ta toget til Malmø og handle om en er der. Var i Danmark i starten av året og skal tilbake om ikke så lenge. Kommer billigere unna på deg jeg skal ha + varer som ikke er tilgjengelig i Norge
Fru Uperfekt Skrevet 13 timer siden #28 Skrevet 13 timer siden Grønnsaksvaffel skrev (7 minutter siden): Folk brukte større andel av lønna på mat på 60-70-tallet enn nå. Stemmer, og bolig var rimeligere 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #29 Skrevet 13 timer siden Grønnsaksvaffel skrev (6 minutter siden): Folk brukte større andel av lønna på mat på 60-70-tallet enn nå. Med andre ord, svært liten grunn til å klage på matpriser, vi skulle heller verdsette den som noe vi er avhengig av. Anonymkode: b6db3...f3e 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #30 Skrevet 13 timer siden Politikere maser stadig om at de skal gjøre noe men ingenting skjer, jeg tør ikke ha med barna på butikken for de vil ha mye frukt og grønt i handlevognen, og jeg har ikke råd til å handle det, det er ikke rett sånn det har blitt, agurk til 28 kr som de spiser på 15 min er ikke nok med 1, jordbær 70 kr, og tror du det er nok med bare 1 av hver? Det er jo bare billig å kjøpe ferdig produkter med muk og drit! Anonymkode: a9556...688 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #31 Skrevet 13 timer siden Problemet til mange er vel at de bruker penger på mye ræl som ikke fantes på 60-70 tallet. Man får heller slutte å shoppe alt mulig man strengt tatt ikke trenger. Da har man fint råd til den maten som trengs. Anonymkode: b6db3...f3e 1 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #32 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Politikere maser stadig om at de skal gjøre noe men ingenting skjer, jeg tør ikke ha med barna på butikken for de vil ha mye frukt og grønt i handlevognen, og jeg har ikke råd til å handle det, det er ikke rett sånn det har blitt, agurk til 28 kr som de spiser på 15 min er ikke nok med 1, jordbær 70 kr, og tror du det er nok med bare 1 av hver? Det er jo bare billig å kjøpe ferdig produkter med muk og drit! Anonymkode: a9556...688 Dette stemmer jo bare ikke. Nå har kylling vært på tilbud flere steder. Fiks har Kiwi noen gode priser på akkurat nå. Obs har karbonadedeig til 69 kr. Hver uke har alle de ulike kjedene tilbud på noen frukt/ grønnsaker. Du kan fint fordele an agurk hjemme, bare si at den skal vare noen dager. At de spiser litt mindre agurk for å spare penger er bedre enn at de spiser drittmat for å spare mindre. Frosne frukt/ grønnsaker er like god kvalitet og har bedre pris, selv om det også har steget da. Ikke lenge siden coop hadde alle sine på 50% for medlemmer. Da fylte jeg opp fryseren. At man spiser usunt og forer barna med dritt får man ikke skylde på prisene altså. Man kan ta smarte valg og benytte tilbud. Anonymkode: b4d2a...109 1 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #33 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette stemmer jo bare ikke. Nå har kylling vært på tilbud flere steder. Fiks har Kiwi noen gode priser på akkurat nå. Obs har karbonadedeig til 69 kr. Hver uke har alle de ulike kjedene tilbud på noen frukt/ grønnsaker. Du kan fint fordele an agurk hjemme, bare si at den skal vare noen dager. At de spiser litt mindre agurk for å spare penger er bedre enn at de spiser drittmat for å spare mindre. Frosne frukt/ grønnsaker er like god kvalitet og har bedre pris, selv om det også har steget da. Ikke lenge siden coop hadde alle sine på 50% for medlemmer. Da fylte jeg opp fryseren. At man spiser usunt og forer barna med dritt får man ikke skylde på prisene altså. Man kan ta smarte valg og benytte tilbud. Anonymkode: b4d2a...109 Helt korrekt! selv kjøpte jeg en hel eske med kaffe for en ukes tid siden da den var på tilbud foruten at jeg rullerer på et greit lager med varer jeg har som beredskap når det er tilbud. Anonymkode: b6db3...f3e
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #34 Skrevet 8 timer siden Samme om det er bolig eller mat vil prisen presses opp til folk protesterer. Og de kollektive protestene har startet der tilliten til matvarebutikkene nå er elendig. F.eks får ikke matvarebutikkene lenger solgt sjokolade fordi de har gått for langt for alle brukergrupper: ingen! gidder kjøpe sjokoladeplater til 60-70 kr. F.eks så jeg nettopp man også forsøkte selge freia påskeegg i ny forpakning til 99 kr😂 Det kan de bare glemme å få solgt. Men folk burde stå over gammel sjokolade på tilbud og for den blir hvit oppå og smaker dritt. Anonymkode: 3bb34...68c 1
Soft mann Skrevet 8 timer siden #35 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er akkurat, nordmenn bruker fortsatt en veldig liten andel på mat i forhold til resten av Europa. Prisene i Norge har også økt stabilt med Europa Anonymkode: d2ce6...c30 I dette falsk regnestykket som kommer frem til at vi ikke bruker penger på mat, og verst av alt at mage tror på det. en person som tener ca 600k, har ca 200k til og leve for. hvis denne personen tillegg brødfør andre, ex unger. Så vil det si at minst 50% av nettolønn går til mat. en må huske på at vi betaler mellom 30-40%i avgifter. På mange varer betaler vi mye mer.
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #36 Skrevet 8 timer siden Gaia skrev (15 timer siden): Leste hva Anders Nordstad skrev om dette i sommer, og jeg tror han og du har rett. Matvareprisene er som de er, fordi kjøpekraften vår er som den er. Jeg tror også at hvis de ser at det selges mindre av en matvare etter at de har satt opp prisen, setter de den ned igjen og kaller det et priskutt, for da er de så snille, atte. Så en økonom med fortid i bonde- og småbrukarlaget sitter på fasiten. Snakk om å la seg lure. Han tyter på det samme gang etter gang - en av grunnbegrepene i propaganda - gjenta folk ofte nok til at folk tror det utroligste. Selvsagt er kjøpekraften et poeng - men det er jo igjen en faktor av kostnadsnivå i et land - ikke minst lønnskostnader. Dessuten er jo det konkurranse i markedet - mellom 3 kjeder, som samlet sett har et overskudd som er mye mindre enn f.eks. det samlede overskuddet i Norges største bank.... Å mene at de gjør prisene er en korutslutning av dimensjoner. Det store problemet med den karen er jo at han sier BÅDE at matvareprisene er for høye pga daglivarekjedene (...) samtidig sier han at prisene i Norge er LAVE og at vi bør betale mer for å beholde mer spredt landbruk i Norge. De aller fleste økonomer (som ikke har egeninteresse av å fremme landbruksinteresser, som han har) er tydelig på at mindre importvern og toll vil gjøre maten billigere. Ikke minst vil det bety at man kunne få inn en utenlandsk kjede som kan komme inn med sine produkter innenfor for meieri* (ost, youghurt, iskrem etc) og diverse kjøttprodukter (fra pålegg til rent kjøtt). *gjentatte ganger har an gnålt om melk -det er et ferskvareprodukt som stort sett aldri blir eksportert, men det er dette han skriver om hver gang. Anonymkode: a5684...620
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #37 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette stemmer jo bare ikke. Nå har kylling vært på tilbud flere steder. Fiks har Kiwi noen gode priser på akkurat nå. Obs har karbonadedeig til 69 kr. Hver uke har alle de ulike kjedene tilbud på noen frukt/ grønnsaker. Du kan fint fordele an agurk hjemme, bare si at den skal vare noen dager. At de spiser litt mindre agurk for å spare penger er bedre enn at de spiser drittmat for å spare mindre. Frosne frukt/ grønnsaker er like god kvalitet og har bedre pris, selv om det også har steget da. Ikke lenge siden coop hadde alle sine på 50% for medlemmer. Da fylte jeg opp fryseren. At man spiser usunt og forer barna med dritt får man ikke skylde på prisene altså. Man kan ta smarte valg og benytte tilbud. Anonymkode: b4d2a...109 Problemet er jo at hyllene er tomme. I hvertfall der vi bor så hang det det lapp om at de desverre ikke hadde tilbudsvarer allikevel. Så her har en ikke fått kjøpt kylling på tilbud, hyllene er tomme Anonymkode: de44a...9c8
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #38 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Matvarebransjen kan strekke strikken så langt de bare vil så lenge kunder er villige til å betale prisen det koster. Sammenligner du ikke priser, kjøper det meste på tilbud eller drar til nabolandene våre, må du nesten ta en del av skylden selv. Hvis du skulle selge en ting du har en innkjøpspris inn til 10 kroner og også har egne forsyningslinjer, så kan du minst doble profitten. Deretter kan butikkene ta en ekstra del og da er du gjerne oppe i 3 ganger prisen. Samme varen som du kjøper på butikken her hjemme kan koste dobbelt og trippelt av det som varen koster i Sverige eller Danmark med samme kjede. Hvorfor? Fordi kundene fortsetter å kjøpe varene uansett pris… Jeg handler flere ganger årlig på storhandlinger i Sverige og Danmark. Er enorme summer å spare i løpet av ett år i tillegg til tilbudene her hjemme. Anonymkode: 76d8d...b7e Overskuddet i den største dagligvarekjeden i Norge, Norgesgruppen var på 1,8 milliarder kroner i fjor Oversuddet til den største banken i Norge, DNB, var på 54 milliarder kroner. Jeg ville nok heller drive bank enn å drive dagligvarebutikk for å bli rik. Fortsetter å handle uansett pris - det stemmer jo ikke. En velger alternative varer, handler ikke - eller handler i andre butikker.... .. og til de som mener at kjedene stikker av med "fortjenesten" - hvorfor koster lammekotelettene på Bonden Marked 4 ganger så mye som på Coop.. ... Er det fordi at kjeden tar så mye de kan - eller henger det sammen med at de har en utrolig effektiv distribusjon og drift. Anonymkode: a5684...620 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #39 Skrevet 8 timer siden Når jeg spør min vennekrets om hva et produkt kostet for 2 år siden, 5 år siden, 10 år siden så vet de ikke. Det forteller jo alt du trenger å vite om hvor lite viktig pris er for de aller fleste. Det er først nå folk har begynt å gjøre det jeg har gjort i over 20 år. Men altså ingen fare, fordi dette er ingenting. Anonymkode: 78b5f...1d0
Leo Skrevet 7 timer siden #40 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Politikere maser stadig om at de skal gjøre noe men ingenting skjer, jeg tør ikke ha med barna på butikken for de vil ha mye frukt og grønt i handlevognen, og jeg har ikke råd til å handle det, det er ikke rett sånn det har blitt, agurk til 28 kr som de spiser på 15 min er ikke nok med 1, jordbær 70 kr, og tror du det er nok med bare 1 av hver? Det er jo bare billig å kjøpe ferdig produkter med muk og drit! Anonymkode: a9556...688 Det er jo selvfølgelig ingen tvil om at mat har blitt dyrere, men å bruke eksempler på matvarer som alltid har vært eksklusive, eller ikke tilgjengelige i det hele tatt, i Norge, for ikke å si Europa, i februar blir litt dumt. Soft mann skrev (35 minutter siden): I dette falsk regnestykket som kommer frem til at vi ikke bruker penger på mat, og verst av alt at mage tror på det. en person som tener ca 600k, har ca 200k til og leve for. hvis denne personen tillegg brødfør andre, ex unger. Så vil det si at minst 50% av nettolønn går til mat. en må huske på at vi betaler mellom 30-40%i avgifter. På mange varer betaler vi mye mer. Det du kaller "falsk regnestykke" heter statistikk. Noen bruker kanskje 1 - 2% av inntekten sin på mat og andre bruker 80% av inntekten sin på mat. I gjennomsnitt blir det 11 - 12%. Bruker man 200.000 i året på mat utgjør det nesten 17.000 kroner i måneden. Enten velger man da å bruke mye penger på mat eller så forsørger man minst 2 - 3 unger og har følgelig dårlig råd jfr. inntekt vs. forsørgerbyrde. At det er vanskelig å forsørge 2 - 3 barn på en forholdsvis normal inntekt kan man jo mene mye om, men det er ikke regnestykket det er noe feil med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå