Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan de fortsette å øke så mye?  

Anonymkode: 46977...6a3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja de øker så mye som folk er villige til å betale.

Problemet i Norge er for mange matbutikker, for lange åpningstider, og for få eiere.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nå må man faktisk bruke hjernen når man skal gjøre innkjøp. Før var det faceroll på innkjøp og jallahallo liksom. Ingen hadde peiling på hva en vare koster 10 år før, 5 år før osv.. (unntatt meg da, siden jeg bare får et kick av å vite alt for å beskytte meg mot slike ting vi ser mer av i dag)

Anonymkode: 78b5f...1d0

• Liker 2
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (9 minutter siden):

Ja de øker så mye som folk er villige til å betale.

Problemet i Norge er for mange matbutikker, for lange åpningstider, og for få eiere.

Leste hva Anders Nordstad skrev om dette i sommer, og jeg tror han og du har rett. Matvareprisene er som de er, fordi kjøpekraften vår er som den er.

Jeg tror også at hvis de ser at det selges mindre av en matvare etter at de har satt opp prisen, setter de den ned igjen og kaller det et priskutt, for da er de så snille, atte. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (2 minutter siden):

Leste hva Anders Nordstad skrev om dette i sommer, og jeg tror han og du har rett. Matvareprisene er som de er, fordi kjøpekraften vår er som den er.

Jeg tror også at hvis de ser at det selges mindre av en matvare etter at de har satt opp prisen, setter de den ned igjen og kaller det et priskutt, for da er de så snille, atte. 

Det er akkurat, nordmenn bruker fortsatt en veldig liten andel på mat i forhold til resten av Europa. Prisene i Norge har også økt stabilt med Europa

Anonymkode: d2ce6...c30

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig,økning i drivstoffpriser vil føre til økte kostnader i alle ledd. 

Anonymkode: 87056...0a2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Selvfølgelig,økning i drivstoffpriser vil føre til økte kostnader i alle ledd. 

Anonymkode: 87056...0a2

Det er bare det at gjennomsnittlig drivstoffpris ikke har økt særlig de siste to årene. Økningen ligger langt under det matvareprisene har økt i prosent. 

Skjermbilde 2026-02-12 kl. 23.05.10.png

Anonymkode: 4d328...c10

• Liker 4
Skrevet (endret)
Gaia skrev (40 minutter siden):

Jupp, stemmer det.

Har ikke lest det du har lest, så legg gjerne inn link, har kun sett på antall butikker og åpningstider i landet mange nordmenn reiser til for å handle og sammenlignet det med Norge og brukt enkel logikk

Norge har 1 pr 14-1500

Sverige har 1 pr 3200 

Danmark 1 pr 1500, men synker

I tillegg er de større og kortere åpningstid, men de er søndagsåpent 

De har fantastisk godt utvalg i mange svenske butikker 

Så må en se på snitt inntekt forbruk på mat 

Norge 11-12%

Sverige 13-14%

Danmark 10-12 (høyeste matpriser i EU om jeg ikke husker feil)

Jeg bor på Vestlandet så Danmark er et bedre handleland for meg

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er akkurat, nordmenn bruker fortsatt en veldig liten andel på mat i forhold til resten av Europa. Prisene i Norge har også økt stabilt med Europa

Irland, Luxembourg og England feks bruker mindre enn oss 

Antar og de ikke tar med den store grensehandelen så Sverige jekkes opp og Norge ned

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden):

Irland, Luxembourg og England feks bruker mindre enn oss 

Antar og de ikke tar med den store grensehandelen så Sverige jekkes opp og Norge ned

Så stor er ikke grensehandelen 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner mye annet er dyrt. Men akkurat mat provoserer meg ekstremt.

Null og nader til bonden, transporten eller ansatte i kassa. ALLE jævla milliardene går til milliardærer på toppen.

Våkn opp politikere!! 

Anonymkode: 2acf4...0af

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så stor er ikke grensehandelen 

Jo den er på flere mill

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner mye annet er dyrt. Men akkurat mat provoserer meg ekstremt.

Null og nader til bonden, transporten eller ansatte i kassa. ALLE jævla milliardene går til milliardærer på toppen.

Våkn opp politikere!! 

Anonymkode: 2acf4...0af

Forbrukerne må og våkne

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nå må man faktisk bruke hjernen når man skal gjøre innkjøp. Før var det faceroll på innkjøp og jallahallo liksom. Ingen hadde peiling på hva en vare koster 10 år før, 5 år før osv.. (unntatt meg da, siden jeg bare får et kick av å vite alt for å beskytte meg mot slike ting vi ser mer av i dag)

Anonymkode: 78b5f...1d0

Jeg har, spesielt ,,billige'' ting som løk, sopp og poteter har økt noe forjævlig 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Jo den er på flere mill

Men ikke stort nok til at den gjør utslag på et land. Husk at alkohol og tobakk ikke er med 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men ikke stort nok til at den gjør utslag på et land. Husk at alkohol og tobakk ikke er med 

Vet at alkohol og tobakk ikke er med og selv uten de to faktorene 

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (13 minutter siden):

Jo den er på flere mill

Milliarder.

Anonymkode: 59d58...316

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Milliarder.

Anonymkode: 59d58...316

Har du mer å tilføye eller var det bare veldig veldig nøye at alle ord er skrevet fullt ut og når en bruker en normal og godkjent forkortelse?

Feks hva synes du om de norske matvareprisene i forhold til våre naboland?

AnonymBruker
Skrevet

Matvarebransjen kan strekke strikken så langt de bare vil så lenge kunder er villige til å betale prisen det koster. Sammenligner du ikke priser, kjøper det meste på tilbud eller drar til nabolandene våre, må du nesten ta en del av skylden selv.

Hvis du skulle selge en ting du har en innkjøpspris inn til 10 kroner og også har egne forsyningslinjer, så kan du minst doble profitten. Deretter kan butikkene ta en ekstra del og da er du gjerne oppe i 3 ganger prisen. Samme varen som du kjøper på butikken her hjemme kan koste dobbelt og trippelt av det som varen koster i Sverige eller Danmark med samme kjede. Hvorfor? Fordi kundene fortsetter å kjøpe varene uansett pris… Jeg handler flere ganger årlig på storhandlinger i Sverige og Danmark. Er enorme summer å spare i løpet av ett år i tillegg til tilbudene her hjemme.

Anonymkode: 76d8d...b7e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...