AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:02 #1 Skrevet torsdag kl. 21:02 Datter skal starte opp på antidepressiva, dette er nødvendig nå, men kjenner jeg er skeptisk. Redd for at hun skal bli flat og miste seg selv, avhengighet, bivirkninger osv. Noen som har erfaringer å dele? Anonymkode: 594f4...293
kjærring Skrevet torsdag kl. 21:08 #2 Skrevet torsdag kl. 21:08 De jeg kjenner ble mer deprimert av det- for at de ble flate. Prøv det, men følg med på henne
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:08 #3 Skrevet torsdag kl. 21:08 Jeg startet på Cipralex da jeg var 17 år, med relativt god effekt. Medisineringen hjalp meg med å komme i gang med andre tiltak som ledet til bedring, blant annet ved at jeg klarte å komme meg mer ut, gå tur, gikk innom kjøpesenteret for å «sosialisere» meg osv. Opplevde ikke at jeg ble flat eller at jeg mistet meg selv. Det var et verktøy i kombinasjon med behandling på BUP, som hjalp meg med å komme ut av en langvarig og alvorlig depresjon. Anonymkode: 6303b...6c6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:06 #4 Skrevet torsdag kl. 22:06 Tolvåringen min har brukt Zoloft. Mot angst riktignok, men det er et SSRI. Vi merket ingenting. Verken effekt eller bivirkninger. Anonymkode: 66a1b...121
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:27 #5 Skrevet torsdag kl. 22:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Datter skal starte opp på antidepressiva, dette er nødvendig nå, men kjenner jeg er skeptisk. Redd for at hun skal bli flat og miste seg selv, avhengighet, bivirkninger osv. Noen som har erfaringer å dele? Anonymkode: 594f4...293 Har en som var langt nede, angst,dep,utmattet (dep), har fått ett nytt liv og glad og klarer mye mer. Livet er snudd(pluss mye hjelp og støtte). Spørs hva de bruker og hvordan det virker. Noen medisiner kan du bli det av, men de fleste bivirkninger er vel bare de første ukene ellers for det meste. Hør med legen! Anonymkode: 7a14e...aa8
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:43 #6 Skrevet torsdag kl. 22:43 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har en som var langt nede, angst,dep,utmattet (dep), har fått ett nytt liv og glad og klarer mye mer. Livet er snudd(pluss mye hjelp og støtte). Spørs hva de bruker og hvordan det virker. Noen medisiner kan du bli det av, men de fleste bivirkninger er vel bare de første ukene ellers for det meste. Hør med legen! Anonymkode: 7a14e...aa8 Godt å høre ❤️Kan jeg spørre hva slags slag han bruker? Anonymkode: 594f4...293
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:44 #7 Skrevet torsdag kl. 22:44 Jeg har en datter som gikk på det i ett år, rundt 17- 18. Det hjalp henne mye. Hvis ungdommen blir flat eller føler seg verre, så må dere jo stoppe. Det er jo ikke verre.. Her var det i alle fall god effekt. Anonymkode: 3ad23...6e3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:50 #8 Skrevet torsdag kl. 22:50 Min datter ble bedre, i kombinasjon med annen behandling selvsagt. Vanskelig å si noe om hva som gjorde mest utslag. Men jeg har selv gått på antidepressiva. Jeg var alvorlig deprimert. Jeg følte meg ikke flatet ut, jeg hadde det plutselig bedre enn på lenge. Man får ikke de store toppene av hverken depresjon eller lykke, men jeg havnet et sted midt i mellom. Noe som gjorde meg også mottakelig for annen type behandling, komme meg ut på turer, finne på ting igjen osv. Anonymkode: aeba1...bcd
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:49 #9 Skrevet fredag kl. 10:49 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tolvåringen min har brukt Zoloft. Mot angst riktignok, men det er et SSRI. Vi merket ingenting. Verken effekt eller bivirkninger. Anonymkode: 66a1b...121 Håper dere blir fulgt godt opp, det vil si at det er en plan for hvor lenge og sakte seponering. Anonymkode: 10f2b...753
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:51 #10 Skrevet fredag kl. 10:51 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Håper dere blir fulgt godt opp, det vil si at det er en plan for hvor lenge og sakte seponering. Anonymkode: 10f2b...753 Det står "har brukt". som betyr at det ikke blir brukt lenger. Og de aller fleste ungdommer blir fulgt godt opp når de settes på slike preparater. Anonymkode: 40608...813
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:55 #11 Skrevet fredag kl. 10:55 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har en som var langt nede, angst,dep,utmattet (dep), har fått ett nytt liv og glad og klarer mye mer. Livet er snudd(pluss mye hjelp og støtte). Spørs hva de bruker og hvordan det virker. Noen medisiner kan du bli det av, men de fleste bivirkninger er vel bare de første ukene ellers for det meste. Hør med legen! Anonymkode: 7a14e...aa8 Noen medisiner kan også gi bivirkninger på sikt. Zoloft for eksempel, bør ikke brukes over lengre tid, kan utsette pubertet og klusse med hormoner. Vi fikk heldigvis god hjelp av lege til sakte seponering. BUP derimot pøste på med høyere og høyere dose, ingen plan for hvor lenge, ingen plan for seponering. Godt å høre dere har god oppfølging (uavhengig av type medisin). Anonymkode: 10f2b...753
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:59 #12 Skrevet fredag kl. 10:59 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det står "har brukt". som betyr at det ikke blir brukt lenger. Og de aller fleste ungdommer blir fulgt godt opp når de settes på slike preparater. Anonymkode: 40608...813 Ja, beklager det, gikk litt fort. Oppfølgingen er nok veldig variert, her ble ungdommen kastet rett ut av BUP så snart medisin virket, uten oppfølging. Det er ikke gitt at alle fastleger følger opp dette. Anonymkode: 10f2b...753
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:31 #13 Skrevet fredag kl. 13:31 Zoloft hos min ungdom også, har ikke merket noe utflating eller andre bivirkninger. Medisinen fungerer litt mot depresjonen og vanskene knyttet til den. Ikke noe mirakelkur, men ting blir *litt* lettere. Må kombineres med annen behandling, vi har gått over til privat psykolog da BUP ikke fungerte lenger for oss. Anonymkode: 4ffaf...2ac
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå