Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #1 Skrevet 6. april 2006 Jeg prøver å komme meg i gang med et firma (import, egenproduksjon og videresalg til private) jeg har tenkt på i flere år. Tror det kan fungere, og risikoen er såpass lav at jeg tåler det økonomisk. Problemet er bare at jeg eier ikke kunnskaper om lover og regler ang regnskap, og tror det beste er å skaffe meg regnskapsfører først som sist. Men hvordan går jeg frem? Jeg har problemer med angst noe som gjør at jeg må ha svært mye informasjon før jeg takler ukjente situasjoner tilstrekkelig. Så jeg spør her, og håper jeg kanskje kan få noe informasjon som hjelper meg videre. Jeg håper at dette ikke utvikler seg til en diskusjon om sosial angst, årsaken til at jeg i det hele tatt nevner det er for å prøve å unngå spekulasjoner om hvorfor jeg spør om såpass “dumme” ting, ikke for å starte en debatt om angst og takling av situasjoner generelt. For det første: Hvordan finner jeg en regnskapsfører? Jeg finner ingen i min begrensede omgangskrets og det er heller ingen som kjenner noen, så da blir det vel gule sider. Hvilken informasjon må være forberedt før første telefonkontakt? Hvilke spørsmål kan bli stilt osv. Vil det være merkelig å ta med en person som ikke er direkte involvert i firmaplanene? Vedkommende er svært optimistisk på mine vegne (egentlig mer enn det jeg selv er ) og kan fungere som en ekstrahjelp slik at sjansen for at alt forsvinner i en blackout reduseres. Men blir dette “dumt”? Vedkommende er like grønn som meg når det gjelder å styre og opprette et firma, men er mye tøffere enn meg når det gjelder å stille “dumme” spørsmål. Jeg vet ikke om dette blir aktuelt, men jeg vurderer det. Hvilke papirer og lignende må jeg ha med til første møte? Jeg har ikke kontaktet leverandører eller registrert meg i Brønnøysund ennå pga at jeg vil helst vite at jeg klarer den bøygen det er å få tak i en regnskapsfører. Er det allikevel papirer jeg må ta med? Kan jeg risikere at regnskapsføreren mener dette for å være et håpløst eller for lite prosjekt til at han/hun vil ha noe med det å gjøre? Det kommer antakeligvis til å være et svært lite firma i starten, men som sagt, jeg føler meg ikke i nærheten av å være kompetent nok til å klare alt på egenhånd. Dette er det jeg kommer på i første omgang, men jeg ser ikke bort fra at det kan komme flere spørsmål fra meg etter hvert som ting forhåpentligvis kommer i gang
Leonora Skrevet 6. april 2006 #2 Skrevet 6. april 2006 Det å ha med et annet menneske som kan bistå deg er stort sett bare en fordel. Du kan lett bli ensom i oppstarten av et firma. Jeg tror at alle kommuner har næringsavdeling. Der kan du gå og få masse hjelp. Sjekk også ut etablerer kurs i kommunen eller fylket du bor. Jeg vil tro at kommunen også kan gi deg gode råd ang regnskapsfører. Det er veldig lurt å benytte regnskapsfører hvis du ikke har rette kompetansen selv. Det er utrulig mye lover og regler som man ellers måtte sette seg inn i. Jeg har selv startet firma og har avtale med min regnskapsfører om hva han gjør og hva jeg gjør. Jeg kan også forandre dette og f.eks regisrere bilag selv som han etterpå gjør de rette plaseringene i regnskapet. Foreløpig betaler jeg bare regningene og sorterer etter bankutskrift. Jeg ser at noen andre som også benytter samme regnskapsfører leverer regningene til han og han ordner også betaling. Du kan også finne mye stoff om bedriftsetablering på nettet. Du finner mye på www.bedin.no Oppsøk også andre som driver noe innen det samme og spør om de vil gi deg noen råd. Her hvor jeg bor har vi et veldig godt sammarbeid alle som driver innen samme næring. Jeg vil ønske deg lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #3 Skrevet 6. april 2006 Bedin kjenner jeg til og har brukt en god del tid på å sette meg inn i, og har mailet til de når det har stoppet helt opp. Meget gode sider som har hjulpet meg mye. Så de kjenner jeg til, men takk for tipset Har hatt noe kontakt med noen som driver med omtrent det samme som jeg planlegger, og får inntrykk av at resten av det å drive et firma av denne typen skal jeg greit kunne klare. Det er alle momsreglene, fakturering osv som får det til å gå fullstendig i surr for meg når jeg prøver å forstå det. Virker som en veldig enkel og grei løsning å bare kunne overlate det til noen andre, og ta det jeg føler meg kompetent til selv. Mulig det blir litt dyrere enn om jeg hadde gjort mesteparten selv, men det betyr lite om det gjør at jeg faktisk kan komme meg i gang og få det til. Var på et etablererkurs for flere år tilbake, og føler egentlig ikke at jeg trenger noe nytt kurs i den retning. Mulig jeg tar et slikt kurs til, men i utgangspunktet sliter den rent sosiale biten (småprat osv) såpass mye på meg at jeg håper å unngå det om jeg kan. Så som du sikkert forstår, ensomhet ser jeg nesten på som et pluss ved å starte for meg selv Men for å komme tilbake til hovedtemaet her: Du nevner at kommunen kanskje har råd om hvilken regnskapsfører som kan være til å anbefale, vet du tilfeldigvis hvem i kommunen er det jeg henvender meg til? Kan fylkeskontoret til Innovasjon Norge være rett instans? De har jeg faktisk ikke tenkt på at kan ha mulighet til å anbefale regnskapsførere, men når du sier det så virker det fullstendig logisk Takk for tips og lykkeønskninger, de kommer til å komme godt med når det blir mer fart i dette
Leonora Skrevet 6. april 2006 #4 Skrevet 6. april 2006 Det er alle momsreglene, fakturering osv som får det til å gå fullstendig i surr for meg når jeg prøver å forstå det. Virker som en veldig enkel og grei løsning å bare kunne overlate det til noen andre, og ta det jeg føler meg kompetent til selv. Mulig det blir litt dyrere enn om jeg hadde gjort mesteparten selv, men det betyr lite om det gjør at jeg faktisk kan komme meg i gang og få det til. Du kan fort spare myyye penger på å benytte rett kompetanse på regnskap Og dette med moms er ikke enkelt. Jeg har benyttet den lokale næringsavdelinga i vår kommune men det kan også hende fylket kan gi deg råd. Hør gjerne med andre i samme bransje om hvem de bruker og hvem de anbefaler.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #5 Skrevet 7. april 2006 Sjekk denne linken, gå på kontornett nederst til venstre, her finner du hvertfall mange Ellers kan du jo sjekke Narf (Norske Autoriserte regnskapsføreres forening). Uansett hva du finner ut - masse lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #6 Skrevet 7. april 2006 (Om oss og så kontornett var det visst forresten, sorry)
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #7 Skrevet 7. april 2006 Var mange gode råd her. Kanskje du kunne henvende deg til en regnskapsfører på mail i første omgang? Du virker jo veldig trygg skriftlig, og klar og tydelig også. Så kan du rett og slett spørre hva du trenger å ha med til første møte og hvordan du skal gå fram for å komme igang med det formelle? Og det er ingen ting i veien for å ha med deg noen i møter. Bare si at det er en ressursperson for deg eller noe. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #8 Skrevet 7. april 2006 Leonora: De jeg kjenner som driver i samme bransje er på helt motsatt side av landet, så det blir litt upraktisk. Prøver og å holde det litt “skjult” at jeg prøver å starte opp noe, slik at det ikke blir et offentlig nederlag om det skulle gå helt galt. Så jeg nøyer meg med å spørre litt diskret, og høre om det virker som det er noe jeg kan trives med Gjest1: Det ser ikke ut til at vismaservices har noe kontor her i området, men en grei side til å sette meg litt mer inn i hva en regnskapsfører egentlig gjør og hvordan jeg kan “håndtere” de. Så takk for linken Gjest2: Mail var en god ide, merkelig at jeg ikke har tenkt på det selv? Får bare håpe det er mulig å kontakte den regnskapsføreren det blir snakk om via mail, men de fleste har nå mail i våre dager. Tusen takk for at du nevnte det, tror noe så enkelt som du foreslår kan løse mye i starten. Tror jeg har det litt klarere for meg enn det var for et døgn siden. Jeg får først se om jeg kan få et navn på en regnskapsfører via Innovasjon. Enten har fylkeskontoret noen kunnskap om noen, eller så kan de forhåpentligvis peke i rett retning. Så når regnskapsfører er funnet så er det å formulere en kort mail til regnskapsfører, noe som bør gå greit, så sant jeg klarer å fatte meg i korthet Det ser faktisk overkommelig ut dette her Takk igjen til dere som har tatt dere tid til å svare meg seriøst og oppmuntrende, ting ser plutselig mye lysere ut enn det gjorde for et døgn siden
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 18. april 2006 #9 Skrevet 18. april 2006 Hei igjen At jeg ikke har sett det før! Det går an å kontakte det lokale innovasjonskontoret via mail Ser denne akseptabel ut? Eller har noen et bedre forslag? --------------------- Hei Jeg er i oppstartsfasen på et firma (netthandel, import, egenproduksjon og videresalg til private) og er i den sammenheng på utkikk etter en regnskapsfører i …….området. Har dere kontaktinformasjon til en regnskapsfører som kan være aktuell? Vennlig hilsen …………… --------------------------------------- Jeg er litt usikker på om “kontaktinformasjon” er korrekt ordbruk. Vil jeg være nærmest garantert å få en e-postadresse (om regnskapsføreren har dette), eller er faren stor for at jeg får et telefonnummer og det er det?
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #10 Skrevet 18. april 2006 Jeg skjønner at du er litt sjenert og usikker i ukjente situasjoner. Men hvis du skal drive din egen bedrift må du nok ta mange telefoner. Du må nok nesten bare hoppe i det. Jeg var før selv redd for å ringe til kontorer ol, men etter å ha jobbet på kontor selv har jeg skjønt at de som sitter i andre enden av telefonen også er mennesker. Og så tenker ikke folk så mye akkurat ordlyden på en mail. Så lenge de forstår hva du mener er de fornøyd! Du aner ikke hvor mange mail man mottar daglig når man jobber på kontor. Såvidt man rekker å lese gjennom alle mailene i løpet av dagen. Derfor vil ingen tenke over hvordan du har ordlagt deg i mailen. Og pga all mailen man får og all spamen, så er det mye større sannsynlighet for å få svar hvis man møter opp/ringer i stedet for mail. Dette var mine råd.
Koriander Skrevet 18. april 2006 #11 Skrevet 18. april 2006 Jeg har også startet firma på et tidspunkt da jeg hadde null og niks peiling på regnskap (kan vel ikke veldig mye mer nå heller, om sant skal sies...). Det er kjempelurt å ha med en person til. Regnskap er vedlig vanskelig, og da er det fint å være to som lytter og to som kan diskutere sakene etterpå. Du kan jo bare si at det er en person du bruker som rådgiver og sparringspartner. Du skal kjøpe tjenesten av regnskapskontoret, så det er du som bestemmer Jeg skaffet meg regnskapskontor før jeg sendte inn noe til Brønnøysund jeg - slike skjemaer er jo noe regnskapskontorer virkelig kan så jeg overlot den jobben til dem. Jeg har erfaring med tett samarbeid med tre ulike regnskapskontorer, og ting fungerte veldig ulikt! Det er derfor viktig å være klar på hva du (tror du) trenger, slik at dere vet hva dere forventer av hverandre. Jeg har hatt et regnskapskontor som kun førte og innbetalte, men ikke ga meg noen tips om hva som var lurt å gjøre. Det var veldig tungt når jeg ikke hadde peiling selv. Jeg har også hatt et veldig stort regnskapskontor (stor kjede). Det føltes trygt, men jeg fikk veldig lite personlig oppfølging. Jeg ville lagt stor vekt på de første samtalene før jeg bestemte meg. Hvis du kan lite om regnskap, og synes det er vanskelig å komme på banen før du kan endel er det utrolig viktig at du har god kjemi med din kontaktperson slik at det blir lettere å ta uformell kontakt. Det er helt normalt å ta kontakt med flere regnskapsfører, be om tilbud både når det gjelder service og timepris. De selger en tjeneste, og er vant til at kunder ønsker uforpliktende samtaler. Lykke til!
Gjest Gjest_embla50_* Skrevet 18. april 2006 #12 Skrevet 18. april 2006 Hei. Når du føler deg usikker og synes at alt dette med regnskap virker kjempevanskelig, er det veldig viktig at du har en regnskapsfører som bryr seg og forstår at dette er hennes felt og ikke ditt. INGEN spørsmål er for dumme!! Som en annen sier her, det er stor forskjell på regnskapsførere, du bør absolutt finne en som er engasjert og lar deg føle at du er hennes eneste kunde :-). Ikke tenk for mye timepris, en tikroning pr time betyr ingenting så lenge du får god hjelp. lykke til! Hilsen regnskapsfører.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå