Gå til innhold

Barnetrygden blir jo krympet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, så heldige vi er som får penger av staten.  Du burde jo heller være litt takknemlig for at du faktisk får penger fordi du har valgt å få barn. 

Anonymkode: 05066...6c4

Heldig er vi vel ikke. Vi « får» heller ikke noen ting. Mine hardt opparbeidede Skattepenger går til blant annet barnetrygd. Så er det andre tjenester jeg ikke bruker i hele tatt, som sosialhjelp eller uføretrygd, men som likevel betales av mine skattepenger. 

Anonymkode: fb741...7ab

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hele barnetrygden burde vært kutta, Skal du absolutt ha barn får du forsørge de sjøl.

Anonymkode: 12d3c...330

Ja så kan de gamle og syke også bare forsørge seg sjøl og betale for hjelpa de trenger! 💸 💸 💸 

Anonymkode: 38075...61b

• Liker 3
Skrevet
Hololo skrev (16 timer siden):

og blir du syk så bør du ta hele regningen selv, kutt ut uføre og sosial stønader, la folk få seile sin egen sjø, det høres ut som et trivelig samfunn og leve i.

Det er et personlig valg å få barn. Man velger ikke å bli syk.

Anonymkode: 50cc7...52c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heldig er vi vel ikke. Vi « får» heller ikke noen ting. Mine hardt opparbeidede Skattepenger går til blant annet barnetrygd. Så er det andre tjenester jeg ikke bruker i hele tatt, som sosialhjelp eller uføretrygd, men som likevel betales av mine skattepenger. 

Men den dagen du blir alvorlig syk får du behandling på sykehus uten å betale ei krone. I min familie har vi hatt kreft, og den medisinen er ikke billig… Vi nyter alle godt av det sikkerhetsnettet staten har bygget opp. På en eller annen måte vil du også nyte godt av det en gang. 

Anonymkode: a1278...28d

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

I mange år så var det ingen økning i det hele tatt. Så egentlig ingenting å syte over. Her fik vi ca 950kr i barnetryg hele veien på ungene

Anonymkode: 20ca2...144

Samme her. Fra 1996 til 2018 var det 950 kr / mnd.  Den ble økt like etter min yngste ble 18. 

I tillegg har barnehageprisene blitt redusert vanvittig mye de siste årene. Så nå får jo mange nesten betalt for å ha barn i forhold. Til sammenligning betalte jeg kr 7500 pr mnd for 2 SFO og en bhg-plass...i 2002. 

Anonymkode: 41fc6...8b6

• Liker 4
Skrevet

Kult. 

Setter inn denne utbetalingen på egen sparekonto til barnet hver måned. Blir ganske mye penger når hun er voksen nok til det ☺️

Anonymkode: a165b...b54

Jeg og kan det, derfor jeg mener barnetrygd bør avskaffes så en heller kan gi skattelette til lavtlønte barnefamilier. Du vet de som faktisk trenger de pengene...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Samme her. Fra 1996 til 2018 var det 950 kr / mnd.  Den ble økt like etter min yngste ble 18. 

I tillegg har barnehageprisene blitt redusert vanvittig mye de siste årene. Så nå får jo mange nesten betalt for å ha barn i forhold. Til sammenligning betalte jeg kr 7500 pr mnd for 2 SFO og en bhg-plass...i 2002. 

Betalte over 5000 for barnehage til eldste så ja i dag er prisen for lav, sett den opp litt og øk heller bemanningen 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sånn var det for meg også. 950 kr. i barnetrygd og tror barnehageplassen kostet rundt 3600 kr. den gangen. Nå er det latterlig billig å ha barn. Barnetrygden dekker barnehageplassen, slik at man har penger til overs til klær og andre ting barnet trenger. Som alenemor hadde jeg ikke råd til å spare barnetrygden. De som har råd til det, burde ikke hatt barnetrygd. Den burde vært behovsprøvd. 

Anonymkode: e3625...3a0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja vi betalte 4200 pr barn i barnehagen, fikk ikke søsken moderasjon før barn nr 3. Sfo var svindyrt så det gadd vi ikke en gang

Anonymkode: 20ca2...144

Skrevet

Håper det blir behovsprøvd , folk som kan spare alt trenger den ikke

Anonymkode: 3c310...83b

Så alle som ikke lever på forskudd, men som disponerer penger de har  - skal ikke ha barnetrygd? 

Skal behovsprøvingen være ut fra bruttoinntekt, nettoinntekt etter skatt, sparepenger, formue?  Tenker du det samme når det gjelder sykepenger, legebesøk, medisiner på blå resept - de som har penger på konto, får ikke støtte før kontoen er tom? 

Her gikk barnetrygden ned for eldste; tidlig på 2000-tallet ble småbarnstillegget fjernet for de som ikke var enslige forsørgere. Mener vi fikk ca 1200 pr mnd i starten  - deretter ca 900, og betalte omtrent det dobbelt (2400) i barnehage. Skattefradraget for kostnader til pass og stell av barn, dekket  vel ca 50% av kostnaden. 

Anonymkode: d0628...a11

Skrevet
Hololo skrev (På 13.2.2026 den 13.55):

og blir du syk så bør du ta hele regningen selv, kutt ut uføre og sosial stønader, la folk få seile sin egen sjø, det høres ut som et trivelig samfunn og leve i.

Blir du syk har du allerede betalt inn til trygdekassen via skatten. 

Barnetrygd er gratis penger som betales ut til alle som har barn. Jeg mener den burde vært behovsprøvd og kun til de med dårlig råd.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så alle som ikke lever på forskudd, men som disponerer penger de har  - skal ikke ha barnetrygd? 

Skal behovsprøvingen være ut fra bruttoinntekt, nettoinntekt etter skatt, sparepenger, formue?  Tenker du det samme når det gjelder sykepenger, legebesøk, medisiner på blå resept - de som har penger på konto, får ikke støtte før kontoen er tom? 

Her gikk barnetrygden ned for eldste; tidlig på 2000-tallet ble småbarnstillegget fjernet for de som ikke var enslige forsørgere. Mener vi fikk ca 1200 pr mnd i starten  - deretter ca 900, og betalte omtrent det dobbelt (2400) i barnehage. Skattefradraget for kostnader til pass og stell av barn, dekket  vel ca 50% av kostnaden. 

Er du syk og får sykepenger er det jo hele inntekten din, så skjønner ikke helt sammenligningen. Behovsprøvingen bør selvsagt gå på inntektsgrunnlag, f.eks x antall Grunnbeløp eller at man setter en inntektsgrense.

Skrevet

Ja, vi som betaler skatt skal selvsagt ikke få noe igjen for det. Du er en melkeku for de som ikke jobber.

Anonymkode: 3bd3b...3ab

Skrevet

Å er man så avhengig av barnetrygden, har man fått flere barn enn man har økonomi til..

Anonymkode: d7b05...b9f

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 3c310...83b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Behovsprøvd kan og være så enkelt at lavtlønte med barn får skattefradrag

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva tror du barnehage koster?  I 2004, så fikk barnehager ca 130 000 i statstøtte pr. Barn. Og hva tror du skolen koster? Veien du kjører på? Leger, sykehus osv. de fleste av oss får mer av staten, enn vi betaler i skatt.

Anonymkode: ddb35...741

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2026 den 11.38):

Nei, tenk at dine personlige valg som koster det offentlige masse penger gjennom skolegang, barnehage, sfo, helsetjenester, nav osv ikke skal kompenseres fullstendig gjennom barnetrygden. Det er jo helt umenneskelig. :ironi:

Anonymkode: b90c5...0a5

Vent til du blir gammel og vil ha hjelp til å gå på do. Da finnes det ikke varme hender i helsevesenet pga lave fødselstall. Karma

Anonymkode: 5a528...2c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...