BareMay Skrevet torsdag kl. 22:33 Forfatter #41 Skrevet torsdag kl. 22:33 Leo skrev (4 minutter siden): Årsaken til at jeg ville ha valgt å ta dette via forsikringsselskapet i 10 av 10 tilfeller ser du i denne tråden her. En av grunnene til at jeg har forsikring er at jeg ikke ønsker å havne i en diskusjon med en privatperson om hva som er et OK verksted, hva består egentlig skaden i, hvordan skal den repareres osv. osv. Godt svar.
Handerrefyren Skrevet torsdag kl. 22:55 #42 Skrevet torsdag kl. 22:55 (endret) strengt definert er ikke dette en sak mellom deg og skadelidt, det er en sak mellom ditt forsikringsselskap (som bedømmer skyld) og den skadelidte! dette for nettopp unngå slike ting som dette, slike uenigheter oppstår gjerne når noe skal fikses (gjerne på eget verksted eller til og med svart) har du ansvarsforsikring så er det selskapet du er forsikret i som er din representant i saken og som sitter på den økonomiske risikoen (eventuelle egenandeler kommer til fradrag), skriv det du opplevde i skadeskjema, verksteder er ikke uvant med disse sakene der det hevdes å være/ikkevære skader fra før. slipp det og la forsikringsselskapet orden opp. det er deres ansvar nå og de gjør det mange hundre ganger om dagen! Endret torsdag kl. 22:55 av Handerrefyren rettet skrivefeil! 1 3
BareMay Skrevet torsdag kl. 23:49 Forfatter #43 Skrevet torsdag kl. 23:49 Handerrefyren skrev (51 minutter siden): strengt definert er ikke dette en sak mellom deg og skadelidt, det er en sak mellom ditt forsikringsselskap (som bedømmer skyld) og den skadelidte! dette for nettopp unngå slike ting som dette, slike uenigheter oppstår gjerne når noe skal fikses (gjerne på eget verksted eller til og med svart) har du ansvarsforsikring så er det selskapet du er forsikret i som er din representant i saken og som sitter på den økonomiske risikoen (eventuelle egenandeler kommer til fradrag), skriv det du opplevde i skadeskjema, verksteder er ikke uvant med disse sakene der det hevdes å være/ikkevære skader fra før. slipp det og la forsikringsselskapet orden opp. det er deres ansvar nå og de gjør det mange hundre ganger om dagen! Ikke noe svart og godkjent verksted som jeg ikke har noe "slektskap til". Jeg trudde kanskje motparten ønsket rask opprydding. Jeg tok feil. Snakker med forsikringen i morgen så de åpner saken igjen. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:34 #44 Skrevet fredag kl. 08:34 Det du gjør er at du kontakter ditt forsikringsselskap og sier at du ønsker å vite kostnaden til motparten før det belastes din forsikring. For du må ikke bruke forsikringen selv om det tas gjennom forsikringsselskapene, du kan velge å ta hele regningen selv ved å betale regningen til forsikringsselskapet. Da får du ikke bonustap. Selv om det er bare en liten ripe så kan det være elektronikk under som er berørt, så skjønner at motparten vil ha det skikkelig sjekket. Anonymkode: 1a11d...3cf 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:08 #45 Skrevet fredag kl. 13:08 BareMay skrev (13 timer siden): Ikke noe svart og godkjent verksted som jeg ikke har noe "slektskap til". Jeg trudde kanskje motparten ønsket rask opprydding. Jeg tok feil. Snakker med forsikringen i morgen så de åpner saken igjen. For motparten vil det ikke være noe mer jobb å ta det gjennom forsikringen, regner med det til og med vil være mindre styr for dem enn å ordne opp privat. Har de en toppdekning i forsikringen, får de med all sannsynlighet også dekket leiebil den dagen eller dagene bilen er til reparasjon. Da leverer de bilen på verksted, og får leiebil i bytte. Med andre ord veldig lite styr. Regner med at du ikke har tatt høyde for dekning av leiebil i din pris? Anonymkode: fe50b...7b0 3
ChrisTønn Skrevet fredag kl. 16:33 #46 Skrevet fredag kl. 16:33 Skjønner godt de vil ha de via forsikring. Jeg har gjort det samme, og han prøvde å melke det via forskilring og verksted. Men han fikk det ikke godkjent. Ditt forsikringselskap vil ikke betale mer enn de må. Så falsk takst blir ofte avslørt. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:56 #47 Skrevet fredag kl. 16:56 BareMay skrev (21 timer siden): Kort fortalt: Kom bort i en bil på parkeringsplass. Jeg tok bilder på stedet. Det ble sendt inn til forsikringsselskapet. Skaden er minimal og jeg fikk en pris for reparasjon på et godkjent verksted nær oss begge. Pris er langt under egenandel på forsikringa. Jeg kontaktet motparten og fortalte dette og at jeg kan betale dette beløpet direkte for reparasjon.Dette godtok ikke motpart og ville ha det gjennom forsikringen. Hun/hann fortalte at de hadde fått en helt annen takst, men vil ikke fortelle hva og ikke får jeg se bildene som de har tatt i etterkant. Jeg frykter de vil prøve å "melke ut" langt mer enn omfanget tilsier.. Hva kan jeg vente ut av dette? Har jeg rett til å se disse bildene og takseringen motparten snakker om? Du må bare godta de vil ta det via forsikring, uten å ha sett noe som helst her hadde jeg selv aldri gått med på å ta det utenom forsikringen. Du vet pent lite om forholdet de har til bilen eierskap mm. Ergo forsikring, da er det ryddigst å ha det via godkjente verksted fra forsikringen. Anonymkode: 721e0...0b8 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:42 #48 Skrevet fredag kl. 17:42 Til info, takst av skader på bil blir dagen i dag i stor grad tatt igjennom bilder, flere og flere forsikringsselskaper benytter seg også av denne løsningen i dag. Dette fordi, det blir kun tatt bilder og sett kjapt på når du møter opp på verksted, ingenting blir demontert og ingen pc blir koblet opp til bilen. Kun hvis det er stor mistanke om at det er større feil i bakkant, da feilmeldinger eller annet. Jobber med dette så dette vet jeg godt. Trenger ikke å bety at det er et useriøst verksted. Anonymkode: 4080d...28d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:51 #49 Skrevet fredag kl. 20:51 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Man betaler jo bare egenandelen (og evt bonustap) Anonymkode: b777b...f30 Ja det er forsåvidt greit og den var vel på rundt 8K, men at en usynlig skade skal kunne medføre sånne summer er helt hinsides. Her tenker jeg det er en del som har venner som jobber på verksteder og fikser mye annet enn det som står på skademeldingsskjemaet for å si det sånn. Anonymkode: a8784...af8
Umbreon Skrevet fredag kl. 22:22 #50 Skrevet fredag kl. 22:22 Helt vanlig at man ønsker å ta det via forsikringsselskapet. Hadde selv aldri akseptert å «gjøre opp privat».
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:52 #51 Skrevet fredag kl. 23:52 Leo skrev (På 12.2.2026 den 21.43): Sjelden det er egenandel på ansvarsskader på private kjøretøy, men hvis du sier det så. Uansett er det opp til den som takserer skaden for forsikringsselskapet til motparten å avgjøre om det er snakk om ny og gammel skade eller begge deler. Du kan informere ditt selskap, som er de som til syvende og sist betaler for skaden, og også sende dem bildene, men det stopper der. Jeg var uheldig og rygget på en parkert bil for noen år siden. Jeg måtte betale egenandel for skaden som kom på den andre bilen. Anonymkode: c6ff3...b0b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå