BareMay Skrevet torsdag kl. 19:33 #1 Skrevet torsdag kl. 19:33 Kort fortalt: Kom bort i en bil på parkeringsplass. Jeg tok bilder på stedet. Det ble sendt inn til forsikringsselskapet. Skaden er minimal og jeg fikk en pris for reparasjon på et godkjent verksted nær oss begge. Pris er langt under egenandel på forsikringa. Jeg kontaktet motparten og fortalte dette og at jeg kan betale dette beløpet direkte for reparasjon.Dette godtok ikke motpart og ville ha det gjennom forsikringen. Hun/hann fortalte at de hadde fått en helt annen takst, men vil ikke fortelle hva og ikke får jeg se bildene som de har tatt i etterkant. Jeg frykter de vil prøve å "melke ut" langt mer enn omfanget tilsier.. Hva kan jeg vente ut av dette? Har jeg rett til å se disse bildene og takseringen motparten snakker om?
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:42 #2 Skrevet torsdag kl. 19:42 Du skal vel bare dekke motpartens egenandel?? Om hva de evt får fra forsikringsselskapet er vel ikke noe du har noe med? Jeg hadde også foretrukket å forholde meg til forsikringsselskapet og ikke til den som har ødelagt bilen min Anonymkode: 5b571...527 8 6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:43 #3 Skrevet torsdag kl. 19:43 Man kan jo ikke få takst uten å ha vært på verkstedet. Altså takst ut i fra et bilde som du har tatt. Var ei som så vidt var borti min bil også. Vi regnet egentlig med at det ikke var noe spesielt, men så viste det seg at hun hadde vært borti noe sensorgreier så det ble en kostbar greie. Dette er forsikringsmat. Anonymkode: 442f6...84c 4 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:44 #4 Skrevet torsdag kl. 19:44 Krever skaden lakkering? I så fall høres det rart ut at du har fått pris som er lavere enn egenandelen. Venter på time for en liten parkeringsskade på min bil, en veldig liten bulk og tre riper i lakken. Når bilen var nedrimet, så vi ikke skaden. Han som var uheldig verken hørte eller kjente at han var borti, men ville sjekke for sikkerhets skyld da han skjønte at han muligens hadde feilberegnet. Skaden er taksert til den nette sum av 39.000 kr… Anonymkode: fe50b...7b0 2
BareMay Skrevet torsdag kl. 20:06 Forfatter #5 Skrevet torsdag kl. 20:06 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Krever skaden lakkering? I så fall høres det rart ut at du har fått pris som er lavere enn egenandelen. Venter på time for en liten parkeringsskade på min bil, en veldig liten bulk og tre riper i lakken. Når bilen var nedrimet, så vi ikke skaden. Han som var uheldig verken hørte eller kjente at han var borti, men ville sjekke for sikkerhets skyld da han skjønte at han muligens hadde feilberegnet. Skaden er taksert til den nette sum av 39.000 kr… Anonymkode: fe50b...7b0 Dette er kun en veldig liten overfladisk ripe i lakken.
BareMay Skrevet torsdag kl. 20:13 Forfatter #6 Skrevet torsdag kl. 20:13 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du skal vel bare dekke motpartens egenandel?? Om hva de evt får fra forsikringsselskapet er vel ikke noe du har noe med? Jeg hadde også foretrukket å forholde meg til forsikringsselskapet og ikke til den som har ødelagt bilen min Anonymkode: 5b571...527 Ja, en kan jo velge å være så fiendtlig som mulig. Forsikringsselskapet er orientert. Har vært på tilbudssiden hele veien for å ordne opp i dette. Og bilen er ikke ødelagt. Makan til svar. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:23 #7 Skrevet torsdag kl. 20:23 BareMay skrev (9 minutter siden): Ja, en kan jo velge å være så fiendtlig som mulig. Forsikringsselskapet er orientert. Har vært på tilbudssiden hele veien for å ordne opp i dette. Og bilen er ikke ødelagt. Makan til svar. Skjønner godt om motparten vil ha hele feltet lakkert og ikke bare flikking av en stripe. Anonymkode: 9d208...227 4
BareMay Skrevet torsdag kl. 20:26 Forfatter #8 Skrevet torsdag kl. 20:26 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner godt om motparten vil ha hele feltet lakkert og ikke bare flikking av en stripe. Anonymkode: 9d208...227 Ja, men det går jo an å kommunisere det..
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:29 #9 Skrevet torsdag kl. 20:29 BareMay skrev (1 minutt siden): Ja, men det går jo an å kommunisere det.. Ta det via forsikringsselskapet ditt. Fortell dem gjerne at ha ikke godtok tilbudet ditt og ikke vil vise deg takst. Bare si at du mistenker at de prøver seg..... Anonymkode: 9d208...227 1 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:29 #10 Skrevet torsdag kl. 20:29 Jeg hadde også ville forholde meg til forsikringsselskapet. Fikk du takst på deres bil via et bilde? Anonymkode: 9f43c...d91
Leo Skrevet torsdag kl. 20:32 #11 Skrevet torsdag kl. 20:32 BareMay skrev (45 minutter siden): Kort fortalt: Kom bort i en bil på parkeringsplass. Jeg tok bilder på stedet. Det ble sendt inn til forsikringsselskapet. Skaden er minimal og jeg fikk en pris for reparasjon på et godkjent verksted nær oss begge. Pris er langt under egenandel på forsikringa. Jeg kontaktet motparten og fortalte dette og at jeg kan betale dette beløpet direkte for reparasjon.Dette godtok ikke motpart og ville ha det gjennom forsikringen. Hun/hann fortalte at de hadde fått en helt annen takst, men vil ikke fortelle hva og ikke får jeg se bildene som de har tatt i etterkant. Jeg frykter de vil prøve å "melke ut" langt mer enn omfanget tilsier.. Hva kan jeg vente ut av dette? Har jeg rett til å se disse bildene og takseringen motparten snakker om? Men vet du med sikkerhet at du har egenandel ved ansvarsskade? Mange selskaper/avtaler har ikke det. Det er ikke en gang sikkert at du har bonustap ved denne typen skade. Jeg ville for øvrig heller ikke ha godtatt kontantoppgjør fra motparten ved en slik skade. Selv om det kan se ut som det er enkelt å fikse, så er det ikke nødvendigvis det og på min forholdsvis nye bil vil jeg ha det skikkelig gjort og slippe å irritere meg over f.eks. skjolder etter lakkering. Hvis du vil betale for skaden fordi du f.eks. ønsker å unngå bonustap så må du gjerne det, men da må du nesten ta det med forsikringsselskapet ditt. 1
BareMay Skrevet torsdag kl. 20:33 Forfatter #12 Skrevet torsdag kl. 20:33 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde også ville forholde meg til forsikringsselskapet. Fikk du takst på deres bil via et bilde? Anonymkode: 9f43c...d91 Ja, to bilder. Det var gode bilder sa de. Var ikke noe fart involvert her. Ingen merke på min bil.
BareMay Skrevet torsdag kl. 20:35 Forfatter #13 Skrevet torsdag kl. 20:35 (endret) Leo skrev (3 minutter siden): Men vet du med sikkerhet at du har egenandel ved ansvarsskade? Mange selskaper/avtaler har ikke det. Det er ikke en gang sikkert at du har bonustap ved denne typen skade. Jeg ville for øvrig heller ikke ha godtatt kontantoppgjør fra motparten ved en slik skade. Selv om det kan se ut som det er enkelt å fikse, så er det ikke nødvendigvis det og på min forholdsvis nye bil vil jeg ha det skikkelig gjort og slippe å irritere meg over f.eks. skjolder etter lakkering. Hvis du vil betale for skaden fordi du f.eks. ønsker å unngå bonustap så må du gjerne det, men da må du nesten ta det med forsikringsselskapet ditt. Har egenandel på forsikringen ja. Skjolder var det på bilen fra før. Litt over det merket som ble nå. Det er vel det de ser muligheten til å få rettet på kanskje.. Endret torsdag kl. 20:37 av BareMay
Leo Skrevet torsdag kl. 20:43 #14 Skrevet torsdag kl. 20:43 BareMay skrev (2 minutter siden): Har egenandel på forsikringen ja. Skjolder var det på bilen fra før. Litt over det merket som ble nå. Det er vel det de ser muligheten til å få rettet på kanskje.. Sjelden det er egenandel på ansvarsskader på private kjøretøy, men hvis du sier det så. Uansett er det opp til den som takserer skaden for forsikringsselskapet til motparten å avgjøre om det er snakk om ny og gammel skade eller begge deler. Du kan informere ditt selskap, som er de som til syvende og sist betaler for skaden, og også sende dem bildene, men det stopper der.
BareMay Skrevet torsdag kl. 20:47 Forfatter #15 Skrevet torsdag kl. 20:47 Leo skrev (1 minutt siden): Sjelden det er egenandel på ansvarsskader på private kjøretøy, men hvis du sier det så. Uansett er det opp til den som takserer skaden for forsikringsselskapet til motparten å avgjøre om det er snakk om ny og gammel skade eller begge deler. Du kan informere ditt selskap, som er de som til syvende og sist betaler for skaden, og også sende dem bildene, men det stopper der. Forsikringsselskapet har bildene og er orientert om tilbud fra verksted osv. De regnet også med at dette var greit å ta privat. Det var virkelig lite og overfladisk.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:24 #16 Skrevet torsdag kl. 21:24 BareMay skrev (1 time siden): Dette er kun en veldig liten overfladisk ripe i lakken. Har du fått pris på kun flikking av skaden? For at resultatet skal bli bra, må hele panelet lakkeres. I vårt tilfelle går den lille skaden over to paneler, dermed må hele støtfangeren og hele sidepanelet (fra støtfanger bak til støtfanger fremme, over dører) lakkeres. Kunne helt sikkert vært løst med flikking, men resultatet vil sannsynligvis ikke bli bra. Anonymkode: fe50b...7b0 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:26 #17 Skrevet torsdag kl. 21:26 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du fått pris på kun flikking av skaden? For at resultatet skal bli bra, må hele panelet lakkeres. I vårt tilfelle går den lille skaden over to paneler, dermed må hele støtfangeren og hele sidepanelet (fra støtfanger bak til støtfanger fremme, over dører) lakkeres. Kunne helt sikkert vært løst med flikking, men resultatet vil sannsynligvis ikke bli bra. Anonymkode: fe50b...7b0 Den andre bilen hadde ikke noen merker. Anonymkode: fe50b...7b0
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:34 #18 Skrevet torsdag kl. 21:34 BareMay skrev (58 minutter siden): Ja, to bilder. Det var gode bilder sa de. Var ikke noe fart involvert her. Ingen merke på min bil. Kan si her på min bil så skaddene små ut. Bilen ble kjøpt på verksteder forsikring selskapet forlangte skulle gjøre jobben og den strippe hos meg kom på 45.000 kr. Så forstår de tar det via forsikring tviler en går reparert riper nå på dagens pris på et skikkelig verksted for under 10.000 kr hvis det er det egenandel er. I tilleg kan det være sensorer, så det på bil til gubben en som ryggen på bakfanger. Vi så ingen ting uten opp at lakk hadde gått av, men når vi vrei im nøkler lyste det rødt. 4 sensorer gått og det var 35.000 Anonymkode: 601ef...2bb
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:39 #19 Skrevet torsdag kl. 21:39 Hadde aldri gått utenom forskning selskapet uansett hva motparten hadde tilbudt får at vi skulle unngå det Anonymkode: b777b...f30 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:40 #20 Skrevet torsdag kl. 21:40 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Den andre bilen hadde ikke noen merker. Anonymkode: fe50b...7b0 Kan fort være skader uten at det er synlige merker Anonymkode: b777b...f30
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå