Gå til innhold

Folk som skriver "hvar"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser flere som skriver dette. Er fra et sted der folk sier va, ikke var. Æ va på butikken i går, æ va sint på han osv. Men de skriver det som hva/hvar! Æ hva på butikken. Hvordan kan dette være mulig? Det henger ikke på greip for meg hvor den h'en kommer fra! Kan noen forklare? 

Dagens frustrasjon😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert autocorrect

Anonymkode: a2c40...34f

Skrevet

Har også sett ei på SoMe skrive konstant hva når det skal stå var…

Anonymkode: 57d6f...90f

Skrevet

Det finnes også voksne med dysleksi som er gode på rettskriving, men som likevel har noen faste skrivefeil slik som hvar. Det er logisk da spørreordet hva starter med h, og ordene er veldig like.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Er selv fra nord, og ser MANGE nordleninger gjøre dette automatisk. Grunnen til dette er fordi de er vant til at spørreordene hvordan, hvorfor, hvilken, hvem, hvor, hva, skrives med HV. Altså ord vi vanligvis ville sagt med K i stedet for HV (kordan, koffør, kordan, kem, kor, ka). 
Så den «Eg/Æ hva på butikken» kommer bare automatisk fordi man er vandt til at spørreord som uttales med V skal skrives med HV. 

Kjæresten min gjorde dette, helt til jeg spurte hvorfor, han trodde det bare skulle være sånn siden ordet begynte med en V. Jeg fortalte han at hvis vi uttaler ordet med en K så skal det skrives med HV, hvis vi uttaler med V, så skal det skrives med V. 

Det glipper likevel innimellom hos han, fordi han har skrevet det sånn i 30 år. 

Så det trenger IKKE ha noe med dysleksi å gjøre, bare en skrivefeil vane. 

Endret av Hattifnatti
Skrivefeil
Skrevet
TinaChristina skrev (9 timer siden):

Ser flere som skriver dette. Er fra et sted der folk sier va, ikke var. Æ va på butikken i går, æ va sint på han osv. Men de skriver det som hva/hvar! Æ hva på butikken. Hvordan kan dette være mulig? Det henger ikke på greip for meg hvor den h'en kommer fra! Kan noen forklare? 

Dagens frustrasjon😅

Helgelendinger? 🤭

Skrevet
Hattifnatti skrev (4 timer siden):

Er selv fra nord, og ser MANGE nordleninger gjøre dette automatisk. Grunnen til dette er fordi de er vandt til at spørreordene hvordan, hvorfor, hvilken, hvem, hvor, hva, skrives med HV. Altså ord vi vanligvis ville sagt med K i stedet for HV (kordan, koffør, kordan, kem, kor, ka). 
Så den «Eg/Æ hva på butikken» kommer bare automatisk fordi man er vandt til at spørreord som uttales med V skal skrives med HV. 

Kjæresten min gjorde dette, helt til jeg spurte hvorfor, han trodde det bare skulle være sånn siden ordet begynte med en V. Jeg fortalte han at hvis vi uttaler ordet med en K så skal det skrives med HV, hvis vi uttaler med V, så skal det skrives med V. 

Det glipper likevel innimellom hos han, fordi han har skrevet det sånn i 30 år. 

Så det trenger IKKE ha noe med dysleksi å gjøre, bare en skrivefeil vane. 

- vant til -

Anonymkode: 26b8d...b8a

• Liker 1
Skrevet
Luringa skrev (15 timer siden):

Det finnes også voksne med dysleksi som er gode på rettskriving, men som likevel har noen faste skrivefeil slik som hvar. Det er logisk da spørreordet hva starter med h, og ordene er veldig like.

Men «var» er ingen spørre ord. Vi ser ikke at dem gjør dette med andre ord som begynner på V, som vann, vil og varm.

Anonymkode: 0bf53...08f

Skrevet

Kan det tenkes at de er svensker som har flyttet til landet vårt?

Anonymkode: f44cc...d29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kan det tenkes at de er svensker som har flyttet til landet vårt?

Anonymkode: f44cc...d29

Eller heter Ihvar.

Anonymkode: 4f54e...49e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...