AnonymBruker Skrevet i går, 13:54 #1 Skrevet i går, 13:54 Vi er ikke gift, og er nå gravide. Mitt etternavn er ikke veldig vanlig, men mer enn hans. Hans etternavn er det kun familien hans som har, siden bestefaren lagde det, så det er spesielt. Det eneste som er dumt er at det er et ganske hardt etternavn med en del harde konsonanter, og må som regel staves ut for folk hvis de skal skrive det ned. Jeg har vært på tanken om at vi evt bare kan bytte til et nytt, eget, og starte selv, men vet ikke. Jeg har ikke lyst at barna har to etternavn. Hva gjorde dere? Anonymkode: f5cbf...ad9
AnonymBruker Skrevet i går, 13:57 #2 Skrevet i går, 13:57 Vi tok det jeg syntes var finest. Partner hadde ingen sterke meninger om det. Anonymkode: a95f1...ba4
AnonymBruker Skrevet i går, 14:01 #3 Skrevet i går, 14:01 Jeg hadde gitt barnet faren sitt etternavn iom at det kun tilhører familien. Syntes det er veldig spesielt. Anonymkode: c08c4...179 2 3
AnonymBruker Skrevet i går, 14:23 #4 Skrevet i går, 14:23 Vi trakk lodd for førstemann. Neste barn fikk den andres navn, osv. Verken vi foreldre eller barna har mellomnavn, bare ett fornavn og etternavn. Anonymkode: f750f...625
AnonymBruker Skrevet i går, 14:28 #5 Skrevet i går, 14:28 Da vi giftet oss tok mannen mitt etternavn og det samme fikk våre to barn. Min mann hadde ingen store kvaler med å endre etternavnet sitt og jeg ville ikke endre mitt eget da jeg misliker sterkt den utdaterte tradisjonen med at vi kvinner alltid skal frasi oss etternavnet vårt. Om han hadde vært påståelig med å beholde sitt navn hadde vi nok beholdt våre respektive etternavn og barna hadde fått begge disse. Men siden begge våre etternavn ender på samme tre bokstaver og hadde det sett teit ut og blitt veldig tungvint da det ene navnet er ganske langt. Så veldig glad vi slapp det. Anonymkode: 43435...4bc 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:36 #6 Skrevet i går, 14:36 Mine barn har fars etternavn. Jeg ønsket det slik. Anonymkode: c29f9...e70
AnonymBruker Skrevet i går, 14:48 #7 Skrevet i går, 14:48 Vi valgte mitt. Under 150 som har. Faren har et -sen-navn. Vi er ikke gift. Anonymkode: 65db4...875
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er ikke gift, og er nå gravide. Mitt etternavn er ikke veldig vanlig, men mer enn hans. Hans etternavn er det kun familien hans som har, siden bestefaren lagde det, så det er spesielt. Det eneste som er dumt er at det er et ganske hardt etternavn med en del harde konsonanter, og må som regel staves ut for folk hvis de skal skrive det ned. Jeg har vært på tanken om at vi evt bare kan bytte til et nytt, eget, og starte selv, men vet ikke. Jeg har ikke lyst at barna har to etternavn. Hva gjorde dere? Anonymkode: f5cbf...ad9 Vi tok mannen sitt, har dårlige minner fra mitt etternavn, så kvittet meg med det. Alle heter det samme. Kort og fint. Anonymkode: 90209...a03
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #9 Skrevet 23 timer siden For meg vil sjeldent og beskyttet etternavn trumfe det meste. Navnet skal være bra merkelig før jeg hadde satt foten ned. "Hard klang" er heller ikke det samme som "stygt". Hvis begges etternavn er sjeldne: la nr 1 få det sjeldneste og nestemann det andre navnet. Barna er akkurat like mye søsken om de har ulike etternavn. Anonymkode: b89ce...89b 1 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Skrevet 23 timer siden Vi har hans etternavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn. Vi er gift og har hver våre etternavn. Anonymkode: 9b8fe...874
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Skrevet 23 timer siden Jeg var fast bestemt på at jeg og barnet jeg gikk gravid med å fødte skulle ha samme etternavn som mitt. Siden vi ikke var gift eller delte etternavn ble mitt navn etternavn og hans navn mellomnavn. Begge navnene er av den sjeldne typen, hans kanskje mere skjeldent. Dette var ikke viktig for meg. Det som var viktig for meg var å dele navn med mitt eget barn. Anonymkode: af53d...87f
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #12 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi trakk lodd for førstemann. Neste barn fikk den andres navn, osv. Verken vi foreldre eller barna har mellomnavn, bare ett fornavn og etternavn. Anonymkode: f750f...625 Så deres barn har to ulike etternavn? Spesielt... Anonymkode: c08c4...179 2 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Skrevet 23 timer siden Vi tok mitt, ingen andre heter det og deT må også staves Anonymkode: 57ab7...664
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #14 Skrevet 23 timer siden Våre barn har mitt navn. Mannen min tror det er tilfeldig, men han satte premissene og jeg spilte spillet hans la opp til perfekt om jeg får si det selv. Anonymkode: 78053...596
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #15 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så deres barn har to ulike etternavn? Spesielt... Anonymkode: c08c4...179 Uvanlig, men ikke ukjent, og man er akkurat like mye familie likevel. Anonymkode: b89ce...89b 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #16 Skrevet 23 timer siden Barna har mors etternavn som er et sjeldent navn. Fars etternavn er et vanlig navn som barna har som mellomnavn. I det daglige blir kun etternavnet brukt. Og mellomnavnet blir bare en bokstav med punktum bak før etternavnet. Som feks Lars H. Sneve Anonymkode: 802e6...8d3
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (22 timer siden): ganske hardt etternavn med en del harde konsonanter, og må som regel staves ut for folk hvis de skal skrive det ned Ikke gi et slikt navn til barna dine. De bør ha et navn som er fint og som fungerer godt i hverdagen. Anonymkode: 77e62...304
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Skrevet 3 timer siden Her fikk barna begge etternavene, selv om fars er veldig sjeldent, og mitt er -sen. Vi har beholdt våre navn selv om vi er gift. Ingen vil bytte. Jeg er glad i etternavnet mitt selv om det er veldig vanlig. I mitt yrke (akadmemia) er det derimot uvanlig med -sen navn, og med bakgrunn fra "arbeiderklassen så er jeg plutselig den sjeldne i flokken. Så det har en slags stolthet at jeg nådd dit jeg har nått med min bakgrunn. Anonymkode: c2cff...623
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Skrevet 3 timer siden Vi tok mitt. Det er mest sjeldent, lettere å la være å stave, har bare en skrivemåte her vi bor osv. Mannen sitt var ikke uvanlig, hadde mange skrivemåter og ble uttalt på en annen måte i den delen av Norge han er fra kontra her. Vi giftet oss mens jeg var gravid med nr to, og han tok mitt etternavn. Det var veldig viktig for oss at barna kun hadde et etternavn Anonymkode: c7a2e...b04
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Skrevet 3 timer siden Jeg er mann og her har vi alle mitt etternavn. Ikke fordi jeg er mann, men fordi jeg har et etternavn vi var åtte i verden som hadde mens kona hadde et sen-navn på topp 10-listen i Norge. Tenker selvfølgelig at dette er noe folk får styre helt selv, men har jo i utgangspunktet større forståelse for at man vil bevare sjeldne navn enn noe som ikke sier noen verdens ting om hvor du er fra eller hvem du er eller hvem du er i familie med. Anonymkode: fb8e2...cfc 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå