Gå til innhold

Konfirmasjonsgave til fadderbarn: sum

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sønnen til min beste venninne og fadderbarnet mitt konfirmerer seg neste år. Vi har et nært forhold og er mye sammen. Jeg tror jeg bør sette opp litt sparing til gave, men hva er vanlig å gi i sånne anledninger og med den relasjonen?

Anonymkode: 0b4d9...40d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gav tusen kroner til niesen som jeg også er fadder til. Men en Gulden regel er å gi noe økonomien din tillater, ikke hva andre mener og tenker at du bør gi.

Anonymkode: 81105...f53

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg ga femtenhundre, men gi hva du kan du. 

Endret av Natttåke
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

1000,- er fint.

Anonymkode: 0307a...a4c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gav tusen kroner til niesen som jeg også er fadder til. Men en Gulden regel er å gi noe økonomien din tillater, ikke hva andre mener og tenker at du bør gi.

Vi har ganske god råd sånn egentlig. Eller, vi bruker litt det vi har 🙈 Er derfor jeg føler det er greit å sette av en sum. Vi kan brenne 150.000 på en reise, men vi sparer ikke så mye mer enn 1000-2000 per mnd, og jeg føler at om vi skal gi en dyr gave, så bør jeg sette av? Har hørt om dem som sparer i mange år på fond til fadderbarna, men det er kanskje ikke så vanlig som jeg tror?

Skrevet

Vi ga 5000 til mitt fadderbarn

Anonymkode: ca4ea...eeb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har ganske god råd sånn egentlig. Eller, vi bruker litt det vi har 🙈 Er derfor jeg føler det er greit å sette av en sum. Vi kan brenne 150.000 på en reise, men vi sparer ikke så mye mer enn 1000-2000 per mnd, og jeg føler at om vi skal gi en dyr gave, så bør jeg sette av? Har hørt om dem som sparer i mange år på fond til fadderbarna, men det er kanskje ikke så vanlig som jeg tror?

Hva som er vanlig eller ikke aner jeg ikke. Men jeg gidder faktisk ikke å gi konfirmanter tusenvis av kroner i gave selvom de er fadderbarna mine, det er ikke mitt ansvar å spare til dem, jeg velger å være der for dem på andre måter enn økonomisk. Er det flere du er fadder til som du har like godt forhold til? Isåfall bør du ta hensyn til det når du gir første gave slik at du har anledning til å gi det samme til de andre.

Skrevet

Jeg valgte å gi trafikalt grunnkurs i gave til den jeg er fadder til fordi det er en gave som "varer evig". Hvis jeg skulle gitt rene penger så hadde jeg gitt 1000 kr, rett og slett fordi det er stor forskjell på hva 1000 kr i f.eks fond mot 1000kr i klær faktisk gir deg i reell verdi gjennom et liv. Og det er viktig for meg at gaver jeg gir er en investering i barnas fremtid. 

Andre setter mer pris på opplevelser og gir heller mer penger til det. Folk er forskjellige og du må finne ut hva som er viktig for deg. 

Anonymkode: 2d5ea...f26

Skrevet

Jeg har ikke gitt noen spesielt stor gave til mine fadderbarn. Den store "gaven" du gir som fadder er jo å følge opp de oppgavene du utfordres til som fadder, nemlig å gi omsorg til og be for fadderbarnet.

Jeg har valgt å gi fadderbarna et medlemsskap i Dåpsklubben. Jeg betaler medlemskapet og da får barnet tilsendt fine ting et par ganger i året tilpasset barnets alder. Medlemskapet varer fra barnet blir døpt og frem til konfirmasjonen.

Anonymkode: efe37...d65

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva som er vanlig eller ikke aner jeg ikke. Men jeg gidder faktisk ikke å gi konfirmanter tusenvis av kroner i gave selvom de er fadderbarna mine, det er ikke mitt ansvar å spare til dem, jeg velger å være der for dem på andre måter enn økonomisk. Er det flere du er fadder til som du har like godt forhold til? Isåfall bør du ta hensyn til det når du gir første gave slik at du har anledning til å gi det samme til de andre.

Nei, ikke fadder til flere, men fadderbarnet har søsken, så bør kanskje ikke gjøre for stor forskjell?

Jeg valgte å gi trafikalt grunnkurs i gave til den jeg er fadder til fordi det er en gave som "varer evig". Hvis jeg skulle gitt rene penger så hadde jeg gitt 1000 kr, rett og slett fordi det er stor forskjell på hva 1000 kr i f.eks fond mot 1000kr i klær faktisk gir deg i reell verdi gjennom et liv. Og det er viktig for meg at gaver jeg gir er en investering i barnas fremtid. 

Andre setter mer pris på opplevelser og gir heller mer penger til det. Folk er forskjellige og du må finne ut hva som er viktig for deg. 

Anonymkode: 2d5ea...f26

Takk for praktiske og gode tips!

Jeg har ikke gitt noen spesielt stor gave til mine fadderbarn. Den store "gaven" du gir som fadder er jo å følge opp de oppgavene du utfordres til som fadder, nemlig å gi omsorg til og be for fadderbarnet.

Jeg har valgt å gi fadderbarna et medlemsskap i Dåpsklubben. Jeg betaler medlemskapet og da får barnet tilsendt fine ting et par ganger i året tilpasset barnets alder. Medlemskapet varer fra barnet blir døpt og frem til konfirmasjonen.

Anonymkode: efe37...d65

Barnet hadde navnefest, ikke kristelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sønnen til min beste venninne og fadderbarnet mitt konfirmerer seg neste år. Vi har et nært forhold og er mye sammen. Jeg tror jeg bør sette opp litt sparing til gave, men hva er vanlig å gi i sånne anledninger og med den relasjonen?

Hæ? sette av litt? 1000-1500 er mer enn nok!

Anonymkode: 368cf...83a

Skrevet

Vi ga 500 kr til de første, så økte vi til 1000 kr og hun siste som sto i fjor fikk 1500 kr. 

Vi skiller ikke i søskenflokken om vi er faddere eller ikke. De har fått likt ut i fra normen når de sto til konfirmasjon

Anonymkode: d1ad8...996

Skrevet

Vi skal gi en gave som koster rett over 2000 kroner til mitt fadderbarn som konfirmeres til sommeren. Hadde jeg gitt penger, ville jeg gitt 2000. Det blir ikke feil med 1000 heller.  

Anonymkode: b2dd5...896

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vi skal gi en gave som koster rett over 2000 kroner til mitt fadderbarn som konfirmeres til sommeren. Hadde jeg gitt penger, ville jeg gitt 2000. Det blir ikke feil med 1000 heller.  

Anonymkode: b2dd5...896

Ja, jeg føler at vi er såpass nære at vi kanskje bør gi mer. Har gitt 1000 til andre som er litt mindre nære (datter til kusine osv).

Det som gjør meg litt ekstra usikker er at faren er fra det man kan kalle overklassen, og den andre fadderen er venn av ham. Har liksom ikke lyst til at det skal bli altfor stor forskjell på gavene fra den andre fadderen og meg, så det er nok derfor jeg føler ekstra på usikkerhet.

Skrevet

Sønnen her fikk fra den ene fadderen 1000kr og den andre ga 3000kr

Datteren fikk fra ene fadderen 1500kr og fra andre fadderen bunadskjorte

• Nyttig 1
Skrevet
moomino skrev (På 12.2.2026 den 21.51):

Sønnen her fikk fra den ene fadderen 1000kr og den andre ga 3000kr

Datteren fikk fra ene fadderen 1500kr og fra andre fadderen bunadskjorte

Hva tenkte du om summene, hvis du skal være ærlig og siden du er anonym? 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva tenkte du om summene, hvis du skal være ærlig og siden du er anonym? 😅

Jeg tenker folk må gi det en har mulighet til.

Mine fikk beskjed at de ikke måtte regnet med å få like mye som mange andre fikk.

Til sammen i kontant fikk mine 16.000kr pga liten familie.

Så selv ble vi overrasket da sønnen fikk 3000 fra ene fadderen. Men som ho sa han arvet jo ikke noe bunad, som trengte bunadkjorte. Ho syde og broderte skjorte til yngste, til bunad ho arvet 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gitt 5000 kr til hvert av barna vi er tante og onkel til. Det er til sammen fire barn og vi er faddere på to av dem. 

Anonymkode: c2460...34a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...