Gå til innhold

Mannen har fått krystallsyke

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen begynte på lørdag og klage over at han var svimmel og på søndag var han så svimmel at han lå i sengen hele dagen. Jeg har aldri opplevd noe slikt, men jeg skjønner at det må.være ubehagelig. Han er svimmel hele tiden  bortsett fra når han sitter stille. 

Nå over til poenget her. Han dro til legen etter 3 dager tiltross for at jeg mente han måtte dra asap. Kom seg til legen og fikk diagnosen krystallsyke. Han fikk en rekke øvelser han skal gjøre for å bli fortere frisk. Nå har han vært så svimmel i 5 dager og jeg tar hensyn til det og ordne med alt i huset. Unger om morgenen, alt husarbeidet, lager mat til han når han sier han er sulten, middag, lekser, kvelds osv. Mannen sover til 11 og deretter sitter han og gamer på PCen fra det øyeblikket han våkner til han legger seg utpå natten. Jeg har ikke sagt noe om det. Problemet er at han ikke gjør øvelsene han har fått beskjed om å gjøre fordi han sier han blir kvalm. Dette er utrolig frustrerende. Jeg har forståelse for at det sikkert er fælt, men jeg syntes ikke han gjør nok for å forsøke å bli bedre når han har fått disse øvelsene. Han prøvde en gang også vil han ikke mer. Så da må jeg fortsette å ordne med alt for han mens han gamer hele dagen. 

Er jeg urimelig? Han sier dette kan ta ukesvis og det vet jeg ikke om jeg har tålmodighet til når han ikke gjør noen innsats for å bli bedre...

Anonymkode: 3c42b...a61

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har krystallsyke selv og synes du er urimelig. Det er klart det blir en ekstrabelastning på deg som er slitsomt, men som partner stiller man jo opp når det er sykdom? 

Øvelsene kan lindre symptomene noe, men de fikser ikke problemet. Det er det bare tid som gjør. 

Endret av Kålrota
  • Liker 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har krystallsyken akkurat nå for andre gang. Det er helt grusomt når det står på og man må bare være tålmodig. Men jeg tror ikke jeg hadde hatt samvittighet til å sitte å game hele dagen mens mannen min gjorde alt rundt meg. Når jeg ikke kan bidra så mye som normalt så administrerer jeg i form av å planlegge middager, skrive handleliste på mobilen, bestille dagligvarer med hjemkjøring, brette klær mens jeg sitter i sofaen etc. Ville tatt en prat med mannen om at det finnes ting han kan bidra med. 

Anonymkode: d152f...161

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble frisk etter noen få behandlinger hos kiropraktor. Finn en som er ekspert på krystallsyke. 

Anonymkode: 36c16...8f7

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (12 minutter siden):

Jeg har krystallsyke selv og synes du er urimelig. Det er klart det blir en ekstrabelastning på deg som er slitsomt, men som partner stiller man jo opp når det er sykdom? 

Øvelsene kan lindre symptomene noe, men de fikser ikke problemet. Det er det bare tid som gjør. 

Stille opp gjør jeg jo, som beskrevet over. Men ja jeg er kanskje urimelig. Jeg kan ikke sette meg inn i det i det hele tatt. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har krystallsyken akkurat nå for andre gang. Det er helt grusomt når det står på og man må bare være tålmodig. Men jeg tror ikke jeg hadde hatt samvittighet til å sitte å game hele dagen mens mannen min gjorde alt rundt meg. Når jeg ikke kan bidra så mye som normalt så administrerer jeg i form av å planlegge middager, skrive handleliste på mobilen, bestille dagligvarer med hjemkjøring, brette klær mens jeg sitter i sofaen etc. Ville tatt en prat med mannen om at det finnes ting han kan bidra med. 

Anonymkode: d152f...161

Nei, det hørtes ikke godt ut. Men jeg vet ikke om jeg får satt han til å gjøre noe som helst, for bare det å røre på hodet sier han gjør han svimmel så han må sitte og se rett frem. Jeg kan ikke sette meg inn i det, så det er kanskje derfor det er vanskelig for meg å og forstå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ble frisk etter noen få behandlinger hos kiropraktor. Finn en som er ekspert på krystallsyke. 

Anonymkode: 36c16...8f7

Det er en god ide. Skal absolutt sjekke det!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere som har hatt krystallsyken, virker som om det nesten må gå sin gang, en venninne ble verre for alt hun prøvde var ikke før hun tok det med ro hun ble bra igjen. Håper ikke du virker så masete på han i virkeligheten for det er jo et mareritt å ha det slik.

Anonymkode: 633f3...d06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg hadde problemer med svimmelhet så hadde jeg aldri kunnet sitte på en dataskjerm og se på den. Er du sikker på at han ikke lurer deg?

Be han gå til en balansefysioterapeut. Jeg ble helt bra der

Anonymkode: 8537e...1d1

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Trist at legen ikke informerer om behandling hos kiropraktor. Se om du finner en kiropraktor med spesialisering innen svimmelhet (og med en rotasjonsstol) der du bor. 

Det er som regel ikke mange behandlinger som skal til. 

Anonymkode: 94197...270

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Mannen begynte på lørdag og klage over at han var svimmel og på søndag var han så svimmel at han lå i sengen hele dagen. Jeg har aldri opplevd noe slikt, men jeg skjønner at det må.være ubehagelig. Han er svimmel hele tiden  bortsett fra når han sitter stille. 

Nå over til poenget her. Han dro til legen etter 3 dager tiltross for at jeg mente han måtte dra asap. Kom seg til legen og fikk diagnosen krystallsyke. Han fikk en rekke øvelser han skal gjøre for å bli fortere frisk. Nå har han vært så svimmel i 5 dager og jeg tar hensyn til det og ordne med alt i huset. Unger om morgenen, alt husarbeidet, lager mat til han når han sier han er sulten, middag, lekser, kvelds osv. Mannen sover til 11 og deretter sitter han og gamer på PCen fra det øyeblikket han våkner til han legger seg utpå natten. Jeg har ikke sagt noe om det. Problemet er at han ikke gjør øvelsene han har fått beskjed om å gjøre fordi han sier han blir kvalm. Dette er utrolig frustrerende. Jeg har forståelse for at det sikkert er fælt, men jeg syntes ikke han gjør nok for å forsøke å bli bedre når han har fått disse øvelsene. Han prøvde en gang også vil han ikke mer. Så da må jeg fortsette å ordne med alt for han mens han gamer hele dagen. 

Er jeg urimelig? Han sier dette kan ta ukesvis og det vet jeg ikke om jeg har tålmodighet til når han ikke gjør noen innsats for å bli bedre...

Hva gamer han? Jeg har selv krystallsyken og for meg er det umulig å game f.eks. Call of duty, CS eller lignende, når jeg er i perioder med «aktive» anfall. Tenker at han fint kan klare å bidra mer hjemme, hvis han klarer å sitte med gaming hele dagen. 

Anonymkode: 57c8f...dc0

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Krystallsyke er grusomt. Jeg kunne ikke røre på hodet, uten at jeg trodde jeg skulle besvime.

Hadde absolutt ikke klart å sitte på pc.

Øvelsene var også fæle 😂. Jeg måtte ha hjelp av mannen min. Klamret meg fast i ham. Den følelsen av å skulle svime av er veldig ekkel. Det tok over en mnd før jeg ble litt bedre. Mye lenger tid før jeg ble frisk. Uaktuelt å kjøre bil, eller andre ting der man plutselig må vri på hodet.

Anonymkode: dbdee...eca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjenner flere som har hatt krystallsyken, virker som om det nesten må gå sin gang, en venninne ble verre for alt hun prøvde var ikke før hun tok det med ro hun ble bra igjen. Håper ikke du virker så masete på han i virkeligheten for det er jo et mareritt å ha det slik.

Anonymkode: 633f3...d06

Jeg har ikke sagt noe som helst til han. Som skrevet over ordner jeg og styrer nettopp fordi jeg ikke vet hvordan det er. Jeg syntes bare det er litt småfrustrende når han ikke gjør øvelsene, men sitter og gamer hele dagen. Men jeg forstår nå at jeg må la det gå sin gang 😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når jeg hadde problemer med svimmelhet så hadde jeg aldri kunnet sitte på en dataskjerm og se på den. Er du sikker på at han ikke lurer deg?

Be han gå til en balansefysioterapeut. Jeg ble helt bra der

Anonymkode: 8537e...1d1

Nei, jeg tror ikke han lurer meg. Det tror jeg ikke han hadde giddet 😂

AnonymBruker
Skrevet

Hva gamer han? Jeg har selv krystallsyken og for meg er det umulig å game f.eks. Call of duty, CS eller lignende, når jeg er i perioder med «aktive» anfall. Tenker at han fint kan klare å bidra mer hjemme, hvis han klarer å sitte med gaming hele dagen. 

Han har ikke anfall, er bare døds svimmel hele tiden. Han spiller wow. 😅

AnonymBruker
Skrevet

Krystallsyke er grusomt. Jeg kunne ikke røre på hodet, uten at jeg trodde jeg skulle besvime.

Hadde absolutt ikke klart å sitte på pc.

Øvelsene var også fæle 😂. Jeg måtte ha hjelp av mannen min. Klamret meg fast i ham. Den følelsen av å skulle svime av er veldig ekkel. Det tok over en mnd før jeg ble litt bedre. Mye lenger tid før jeg ble frisk. Uaktuelt å kjøre bil, eller andre ting der man plutselig må vri på hodet.

Anonymkode: dbdee...eca

Huff 😔 Skjønner at jeg må være tålmodig og forsette som jeg gjør. Var ikke klar over at det er så gale. Nei, han får ikke kjøre bil, det er uaktuelt! Håper han slipper å ha det sånn i en måned. Takk for at du deler erfaring ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han har ikke anfall, er bare døds svimmel hele tiden. Han spiller wow. 😅

Tror ikke han er så dårlig som han får deg til å tro, hvis han klarer å sitte foran skjermen hele dagen. Og med aktive anfall mener jeg bare at jeg er i en periode hvor jeg sliter med svimmelheten. Å flakke med blikket som man gjør på en PC-skjerm, tilsier for meg at han ikke er så preget som han prøver å fremstille det som. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Trist at legen ikke informerer om behandling hos kiropraktor. Se om du finner en kiropraktor med spesialisering innen svimmelhet (og med en rotasjonsstol) der du bor. 

Det er som regel ikke mange behandlinger som skal til. 

Anonymkode: 94197...270

Skal absolutt undersøke det. Takk for tips!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

For meg tok det rundt 10 dager, med kiropraktorbehandling hver 3. dag.
Jeg klarte heller ikke øvelsene/egenbehandlingen, for jeg kastet opp hver gang jeg prøvde.  

Men jeg kunne ikke "legge meg til", slik mannen din gjør.  Jeg måtte stå opp om morgenen, ta meg av barna, lage middag, og gjøre alt det jeg måtte gjøre.

Anonymkode: 6f677...ea4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Han sitter å gamer? 
Jeg har KS nå og har hatt det i et par mnd- eneste jeg klarer er å gå tur. Ellers er jeg for svimmel til å se på tv og på laptopen. 

Høres mer ut for meg som at han har blitt bedre og er mer «syk» enn syk. 

Anonymkode: 7e9e9...e47

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...