Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker folk om dette? 

Anonymkode: aec05...cc3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skulle stå for før intervju. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt tåpelig. 

Alle de jeg har tatt har med spørsmål som som handler om om jeg rømte hjemme fra som barn osv... 🤦‍♀️

Anonymkode: dcc65...bf1

Skrevet

Helt standard i min bransje.... både evnetester og personlighetstest. Pleier å gi 2-3 ulike som hver seg tar 5-10 min.

Skrevet

Fikk jeg slikt så valgte jeg første alternativ på alt. Ufyselige greier det der. 

AnonymBruker
Skrevet

Liker det ikke. Har vært borti det er par ganger, og gjorde det ikke spesielt bra. Ikke fordi jeg er dum eller noe, men fordi jeg har ikke hjerne som klarer å tenke klart på de logiske oppgavene. Så jeg faller alltid gjennom på sånne 

Anonymkode: 1818f...54b

AnonymBruker
Skrevet

Det gir ikke spesielt godt inntrykk av arbeidsgiver, for det er ikke uvanlig at de blir brukt helt feil. Enten er testene irrelevant for oppgavene som skal løses, eller resultatene feiltolkes/overtolkes i forbindelse med stillingen som skal besettes. 

Anonymkode: d21a4...6ed

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2026 den 12.55):

Intervju er jo kvalitativ forskning - en samler statistikk. Her bør en være litt føre var med å hoppe til konklusjoner, i og med en faktisk planlegger hva en skal si og snakke om. Eneste som gjelder her er evnen til å utforme de riktige spørsmålene, samt være god til å undersøke dokumenter, kilder og slikt som del av planleggings prosessen.

Anonymkode: 737ee...c75

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tenker vanlige evne tester, som den som blir intervjuet må utføre, så kan det være nyttig for å senke kravet til erfaring (f.eks 5 års .NET erfaring eller de som faktisk er best i .NET i "evnetest/kunnskapstest") 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2026 den 12.55):

Mener du ferighetstester eller IQ- tester?

Har studert (blantannet) dette blant annet, og IQ er den enkeltfaktoren som best forutsier gode prestasjoner, med unntak av lederstillinger. 

Studier har vist at den mest intelligente ansatte i en butikk gjør det best på de fleste oppgaver. 

Det handler om at intelligens innebærer læringspotensiale, jo smartere du er, jo lettere skjønner du hvordan ting fungerer og hva som kreves 

Anonymkode: fd804...4ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det gir ikke spesielt godt inntrykk av arbeidsgiver, for det er ikke uvanlig at de blir brukt helt feil. Enten er testene irrelevant for oppgavene som skal løses, eller resultatene feiltolkes/overtolkes i forbindelse med stillingen som skal besettes. 

Du blander sammen ferdighetstester og evnetester.

Ser en del over også blander sammen med persoblighetstester.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener du ferighetstester eller IQ- tester?

Har studert (blantannet) dette blant annet, og IQ er den enkeltfaktoren som best forutsier gode prestasjoner, med unntak av lederstillinger. 

Studier har vist at den mest intelligente ansatte i en butikk gjør det best på de fleste oppgaver. 

Det handler om at intelligens innebærer læringspotensiale, jo smartere du er, jo lettere skjønner du hvordan ting fungerer og hva som kreves 

Evnetester er til info et annet ord for IQ- tester 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Intervju er jo kvalitativ forskning - en samler statistikk. Her bør en være litt føre var med å hoppe til konklusjoner, i og med en faktisk planlegger hva en skal si og snakke om. Eneste som gjelder her er evnen til å utforme de riktige spørsmålene, samt være god til å undersøke dokumenter, kilder og slikt som del av planleggings prosessen.

Hva i alle dager snakker du om?!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Intervju har relativt lav prediktiv validitet,selv om den kan økes marginalt ved bruk av mer strukturert intervju. 

Intervjuere bør snakke minst mulig selv og lytte mest mulig. 

IQ- test eller ferdighetstest bør brukes etter førstegangsintervju, siden kandidaten har krav på tilbakemelding og det bør være dialog om resultatene med kandidaten. Noen jukser kanskje ved å få andre til å ta dem for seg, og man kan dessuten skåre falskt lavt grunnet nervøsitet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du blander sammen ferdighetstester og evnetester.

Ser en del over også blander sammen med persoblighetstester.

Nei, jeg gjør ikke det. Du velger å misforstå meg. 

Skrevet

Disse testene er verdiløse om de som gjennomfører dem ikke har peiling på hvordan de skal tolkes. Det kreves det gjerne kompetansenivå nesten lik klinisk psykolog for å gjøre og den kompetansen har gjerne ikke den gjennomsnittlige HR ansatt.

Skrevet

Jeg tok nylig en personlighetstest på 220 spørsmål,- og fikk ikke en gang tilsendt resultatene. Jeg møtte opp på 2 gangs intervjuet og ser den sykeste oversikten ever, man skulle tro man planlegger en reise til verdensrommet.. totalt elendig, tåpelig og rotete oversikt som gir null mening ved første øyekast. Takk gud for at jeg kjente igjen flere av de samme spørsmålene slik at jeg scorte max på troverdighet... syns det er elendig. og det de fokuserte på var utrolig mye om dette Hvordan man foretrekker å gi tilbakemeldinger til andre,- som om arbeidsmiljøet alllerede er sterkt preget av passiv aggresive kommentarer for å fornærme andre, mobbing osv... det er altfor gjentakende spørsmål om det samme, det blir rart. Men det gikk jo såklart bra, dem ser vi kan passe kjempegodt sammen som team, og jeg kan jobben. 

Hver gang jeg føler håp så slår virkeligheten meg midt i trynet. 
For attpå til vil ikke en gang referansen min svare meg når jeg spør om hun kan stille opp. Hater at man må involvere referanser når jeg blir kalt inn til intervju så ofte... det er så utrolig slitsomt.. jeg vurderer å droppe den ene og må kanskje nevne en mye eldre referanse.. det er nok med at skjebnen ligger i arbeidsgiveren sine hender,- hvorfor skal man i tillegg være avhengig av referanser.. jeg er så sliten og utmattet og jeg vet ikke hvor lenge jeg skal holde ut med denne jobbsøkingen...

Anonymkode: 41fb8...818

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...