AnonymBruker Skrevet i går, 07:45 #1 Skrevet i går, 07:45 Jeg er midt i et samlivsbrudd og må tilbake på leiemarkedet. Fått leilighet hvor det er 3x husleie i depositum = 51 000. I tillegg må jeg kjøpe en hel haug av møbler (brukt), men det blir veldig mye penger og ut med kort tid og nå har jeg jo blitt alenemor til to små. Bufferen min ble brukt opp da jeg tok over dødsbo til pappa i fjor og det kom et krav jeg absolutt ikke visste om eller som sto i noen register (gjeld som ble opprettet rett før dødsfallet). Så jeg står liksom litt på bar bakke. Men jeg vil ikke framstå som rotete/dårlig økonomi for jeg har egentlig orden i økonomien, bare ikke akkurat nå med alt som har skjedd. Hva hadde du tenkt om meg om jeg foreslo 2 måneder depositum? Det er en forholdsvis gammel leilighet og vi har flere felles bekjente så jeg er ikke helt ukjent for henne og vi fikk en god tone på tlf. Jeg har ikke tenkt å spørre om det før leieavtalen er skrevet under og det går bra med 3 måneder, men hadde vært best med 2 🥲 Jeg vet man kan opprette depositumsgaranti via nav, men da tenker jeg 2 måneder depositum er bedre forslag? Føler hvertfall nav-garanti gir dårlig førsteinntrykk 👀 Tanker? Og hvor mye skal jeg egentlig brette ut om livet mitt når jeg foreslår det? Hun har jo ikke noe med det men samtidig er det viktig for meg at hun ikke får helt feil førsteinntrykk også. Her kommer alenemoren med 0 kroner på bok og bare kaos 💀 Anonymkode: 4093a...93d
AnonymBruker Skrevet i går, 08:26 #2 Skrevet i går, 08:26 Beklager, men jeg hadde aldri under noen omstendigheter gått ned på depositum. Depositum er satt av en grunn, og det hjelper lite hvor hyggelig leieboer var vedkommende flyttet inn hvis ting går skeis senere. For alt kan skje, det har du selv erfart nå. Anonymkode: 01ee4...4f8 5
AnonymBruker Skrevet i går, 08:34 #3 Skrevet i går, 08:34 Jeg hadde til nød gått med på litt lengre innbetaling på den siste måneden enn bare to måneder depositum, det hadde ikke vært aktuelt. Men at du f.eks betaler inn fem tusen i to måneder og syv den tredje måneden, men at det må skje i løpet av få måneder. Eventuelt kan du høre med banken om du kan låne de 17.tusen. Anonymkode: 73105...8c2
AnonymBruker Skrevet i går, 08:35 #4 Skrevet i går, 08:35 Det kommer an på hvor mye utleier ønsker å ha deg - er det mange andre interesserte, kan det være at utleier tenker at hen gjør en god gjerning ved å ha 2 måneders depositum etc? Jeg tenker at det å vente med å spørre til du har kontrakten foran deg er fornuftig. Er det en mulighet at du kan spare opp den siste måneden med depositum litt over tid? Presenter i så fall en spareplan! Vi leier ut en leilighet, den lyses alltid ut med 6 måneders depositum. På det viset får vi luket ut en del vi rett og slett ikke er interesserte i å leie ut til. Vi har hatt folk som har vært rusa på visning, for å nevne noe. Men hvis noen aktuelle kandidater begynner med antyde at det er litt mye, går vi veldig kjapt ned til 3 måneder. Lykke til! Anonymkode: f3e89...c78 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:41 #5 Skrevet i går, 08:41 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Beklager, men jeg hadde aldri under noen omstendigheter gått ned på depositum. Depositum er satt av en grunn, og det hjelper lite hvor hyggelig leieboer var vedkommende flyttet inn hvis ting går skeis senere. For alt kan skje, det har du selv erfart nå. Anonymkode: 01ee4...4f8 For en tullete holdning. Om du tror livet går på skinner fra du er tenåring til du går i grava så tar du skammelig feil. 99 prosent befolkningnen vil på et tidspunkt i livet komme litt skjevt ut, selv den som har planlagt alt kan få uforutsette kostnader som man trenger fleksibilitet til for å ordne opp i. Om man ikke har skapet fult av skjellet så er det ingenting i veien for å søke fleksible løsninger for en midlertidlig periode.. Man skal i hvertfall ikke føle noe skam ved det. Et samlivsbrudd og dødsfall i nær familie defineres definitivt som uforutsette kostnader. Anonymkode: 4dd55...b43 4
tankebobla Skrevet i går, 08:45 #6 Skrevet i går, 08:45 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg er midt i et samlivsbrudd og må tilbake på leiemarkedet. Fått leilighet hvor det er 3x husleie i depositum = 51 000. I tillegg må jeg kjøpe en hel haug av møbler (brukt), men det blir veldig mye penger og ut med kort tid og nå har jeg jo blitt alenemor til to små. Bufferen min ble brukt opp da jeg tok over dødsbo til pappa i fjor og det kom et krav jeg absolutt ikke visste om eller som sto i noen register (gjeld som ble opprettet rett før dødsfallet). Så jeg står liksom litt på bar bakke. Men jeg vil ikke framstå som rotete/dårlig økonomi for jeg har egentlig orden i økonomien, bare ikke akkurat nå med alt som har skjedd. Hva hadde du tenkt om meg om jeg foreslo 2 måneder depositum? Det er en forholdsvis gammel leilighet og vi har flere felles bekjente så jeg er ikke helt ukjent for henne og vi fikk en god tone på tlf. Jeg har ikke tenkt å spørre om det før leieavtalen er skrevet under og det går bra med 3 måneder, men hadde vært best med 2 🥲 Jeg vet man kan opprette depositumsgaranti via nav, men da tenker jeg 2 måneder depositum er bedre forslag? Føler hvertfall nav-garanti gir dårlig førsteinntrykk 👀 Tanker? Og hvor mye skal jeg egentlig brette ut om livet mitt når jeg foreslår det? Hun har jo ikke noe med det men samtidig er det viktig for meg at hun ikke får helt feil førsteinntrykk også. Her kommer alenemoren med 0 kroner på bok og bare kaos 💀 Anonymkode: 4093a...93d Du kan jo spørre om å få bruke denne depositumforsikringen.. Husleie.no f.eks har den. da betaler du bare en liten sum men for huseieren er det ikke så elendig avtale
AnonymBruker Skrevet i går, 08:48 #7 Skrevet i går, 08:48 Hadde dessverre ikke gått med på redusert depositum, fordi de fleste utleie-forsikringene stiller krav om 3 måneder. Jeg hadde ikke vært villig til å miste forsikringen for å være snill. Anonymkode: 9bceb...4fa 3
AnonymBruker Skrevet i går, 08:58 #8 Skrevet i går, 08:58 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): For en tullete holdning. Om du tror livet går på skinner fra du er tenåring til du går i grava så tar du skammelig feil. 99 prosent befolkningnen vil på et tidspunkt i livet komme litt skjevt ut, selv den som har planlagt alt kan få uforutsette kostnader som man trenger fleksibilitet til for å ordne opp i. Om man ikke har skapet fult av skjellet så er det ingenting i veien for å søke fleksible løsninger for en midlertidlig periode.. Man skal i hvertfall ikke føle noe skam ved det. Et samlivsbrudd og dødsfall i nær familie defineres definitivt som uforutsette kostnader. Anonymkode: 4dd55...b43 Det er fullt mulig å ha all verdens forståelse for dette, men samtidig ikke ønske å eksponere seg for egne økonomiske problemer. Å være utleier i dag innebærer jo allerede en ganske stor risiko, så jeg hadde vært veldig forsiktig med å redusere depositum permanent. Hvis det på ingen måte var noen andre kandidater for leie hadde jeg kanskje vært tilbøyelig for å se etter en midlertidig løsning, men det enkleste er nok å bare gå for en annen leietager som har fullt depositum klart. At du har tatt over et dødsbo uten å fullt ut sjekke hva det inneholdt og dermed brukte opp alle sparepengene er nok noe du ikke burde fortelle en fremtidig huseier. Det gir lite sympati, men viser heller at et fremtidig leieforhold kan bli "spennende". Anonymkode: 3027d...48d 3
AnonymBruker Skrevet i går, 09:00 #9 Skrevet i går, 09:00 Takk for svar! Da blir det 3 måneder 😊 ts Anonymkode: 4093a...93d
AnonymBruker Skrevet i går, 09:03 #10 Skrevet i går, 09:03 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er fullt mulig å ha all verdens forståelse for dette, men samtidig ikke ønske å eksponere seg for egne økonomiske problemer. Å være utleier i dag innebærer jo allerede en ganske stor risiko, så jeg hadde vært veldig forsiktig med å redusere depositum permanent. Hvis det på ingen måte var noen andre kandidater for leie hadde jeg kanskje vært tilbøyelig for å se etter en midlertidig løsning, men det enkleste er nok å bare gå for en annen leietager som har fullt depositum klart. At du har tatt over et dødsbo uten å fullt ut sjekke hva det inneholdt og dermed brukte opp alle sparepengene er nok noe du ikke burde fortelle en fremtidig huseier. Det gir lite sympati, men viser heller at et fremtidig leieforhold kan bli "spennende". Anonymkode: 3027d...48d TS har ingen økonomiske problemer. Hun trenger fleksibilitet for en liten periode slik at hun kommer i balanse igjen. Dette er et ganske uproblematisk problemstilling, og du nedvurderer menneskers lyst til å hjelpe andre. Å være fleksibel betyr så mangt, da gjør to partner en avtale som ganger begge parter, på kort sikt og på lang sikt. Du lager type ikke-eksisterende-scenarioer som ikke har rot i virkeligheten. Anonymkode: 4dd55...b43
AnonymBruker Skrevet i går, 09:05 #11 Skrevet i går, 09:05 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): For en tullete holdning. Om du tror livet går på skinner fra du er tenåring til du går i grava så tar du skammelig feil. 99 prosent befolkningnen vil på et tidspunkt i livet komme litt skjevt ut, selv den som har planlagt alt kan få uforutsette kostnader som man trenger fleksibilitet til for å ordne opp i. Om man ikke har skapet fult av skjellet så er det ingenting i veien for å søke fleksible løsninger for en midlertidlig periode.. Man skal i hvertfall ikke føle noe skam ved det. Et samlivsbrudd og dødsfall i nær familie defineres definitivt som uforutsette kostnader. Anonymkode: 4dd55...b43 Selvfølgelig tror jeg ikke livet går på skinner til enhver tide, det er derfor jeg garderer meg og ikke rikker på depositumet. Jeg sikrer meg selv til den dagen ting ikke går på skinner. Så får andre sikre seg selv slik de ønsker. Jeg tar iallfall ikke risiko på ukjentes vegne. Anonymkode: 01ee4...4f8 2
AnonymBruker Skrevet i går, 09:05 #12 Skrevet i går, 09:05 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar! Da blir det 3 måneder 😊 ts Anonymkode: 4093a...93d Du må slutte å høre på mennesker som lever livet sitt bak tastaturet, og som har laget seg noen regide regler som ikke representerer "hvermannsen".. Det burde nesten vært forbud mot enkelte grupper mennesker å gi råd på nettet spør du meg. Anonymkode: 4dd55...b43 2 1
Fru Uperfekt Skrevet i går, 09:06 #13 Skrevet i går, 09:06 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er midt i et samlivsbrudd og må tilbake på leiemarkedet. Fått leilighet hvor det er 3x husleie i depositum = 51 000. I tillegg må jeg kjøpe en hel haug av møbler (brukt), men det blir veldig mye penger og ut med kort tid og nå har jeg jo blitt alenemor til to små. Bufferen min ble brukt opp da jeg tok over dødsbo til pappa i fjor og det kom et krav jeg absolutt ikke visste om eller som sto i noen register (gjeld som ble opprettet rett før dødsfallet). Så jeg står liksom litt på bar bakke. Men jeg vil ikke framstå som rotete/dårlig økonomi for jeg har egentlig orden i økonomien, bare ikke akkurat nå med alt som har skjedd. Hva hadde du tenkt om meg om jeg foreslo 2 måneder depositum? Det er en forholdsvis gammel leilighet og vi har flere felles bekjente så jeg er ikke helt ukjent for henne og vi fikk en god tone på tlf. Jeg har ikke tenkt å spørre om det før leieavtalen er skrevet under og det går bra med 3 måneder, men hadde vært best med 2 🥲 Jeg vet man kan opprette depositumsgaranti via nav, men da tenker jeg 2 måneder depositum er bedre forslag? Føler hvertfall nav-garanti gir dårlig førsteinntrykk 👀 Tanker? Og hvor mye skal jeg egentlig brette ut om livet mitt når jeg foreslår det? Hun har jo ikke noe med det men samtidig er det viktig for meg at hun ikke får helt feil førsteinntrykk også. Her kommer alenemoren med 0 kroner på bok og bare kaos 💀 Anonymkode: 4093a...93d Jeg har droppet depositum på noen og andre har hatt ordning hvor depositum betales over max 12 mnd 2
AnonymBruker Skrevet i går, 09:07 #14 Skrevet i går, 09:07 Jeg kunne under tvil gått med på å dele opp depositumet og f.eks betale 2/3 ved innflytting og 1/3 etter en måned. Men oppsigelsen hadde kommet ganske kjapt hvis den siste tredjedelen ikke ble betalt inn som avtalt. Anonymkode: c5db8...318 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:09 #15 Skrevet i går, 09:09 Min utleier var snill og jeg fikk betale 2/3 av depositumet ved kontraktsinngåelse, og 3 mnd på å betale siste rest. Anonymkode: 80681...037 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:13 #16 Skrevet i går, 09:13 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er midt i et samlivsbrudd og må tilbake på leiemarkedet. Fått leilighet hvor det er 3x husleie i depositum = 51 000. I tillegg må jeg kjøpe en hel haug av møbler (brukt), men det blir veldig mye penger og ut med kort tid og nå har jeg jo blitt alenemor til to små. Bufferen min ble brukt opp da jeg tok over dødsbo til pappa i fjor og det kom et krav jeg absolutt ikke visste om eller som sto i noen register (gjeld som ble opprettet rett før dødsfallet). Så jeg står liksom litt på bar bakke. Men jeg vil ikke framstå som rotete/dårlig økonomi for jeg har egentlig orden i økonomien, bare ikke akkurat nå med alt som har skjedd. Hva hadde du tenkt om meg om jeg foreslo 2 måneder depositum? Det er en forholdsvis gammel leilighet og vi har flere felles bekjente så jeg er ikke helt ukjent for henne og vi fikk en god tone på tlf. Jeg har ikke tenkt å spørre om det før leieavtalen er skrevet under og det går bra med 3 måneder, men hadde vært best med 2 🥲 Jeg vet man kan opprette depositumsgaranti via nav, men da tenker jeg 2 måneder depositum er bedre forslag? Føler hvertfall nav-garanti gir dårlig førsteinntrykk 👀 Tanker? Og hvor mye skal jeg egentlig brette ut om livet mitt når jeg foreslår det? Hun har jo ikke noe med det men samtidig er det viktig for meg at hun ikke får helt feil førsteinntrykk også. Her kommer alenemoren med 0 kroner på bok og bare kaos 💀 Anonymkode: 4093a...93d Hybel.no depositumsforsikring. Møbler får du brukt. Ble alene ifjor og mine sparepenger var også brukt opp. Betalte 4200 i depositumsforsikring deretter 10 000 i pent brukt møbler og hvitevarer. Har 3 barn med på lasset. Du får uansett ikke garanti fra nav uten å ha forsøkt med hybel.no først. Anonymkode: 75d99...cb9
AnonymBruker Skrevet i går, 09:18 #17 Skrevet i går, 09:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er midt i et samlivsbrudd og må tilbake på leiemarkedet. Fått leilighet hvor det er 3x husleie i depositum = 51 000. I tillegg må jeg kjøpe en hel haug av møbler (brukt), men det blir veldig mye penger og ut med kort tid og nå har jeg jo blitt alenemor til to små. Bufferen min ble brukt opp da jeg tok over dødsbo til pappa i fjor og det kom et krav jeg absolutt ikke visste om eller som sto i noen register (gjeld som ble opprettet rett før dødsfallet). Så jeg står liksom litt på bar bakke. Men jeg vil ikke framstå som rotete/dårlig økonomi for jeg har egentlig orden i økonomien, bare ikke akkurat nå med alt som har skjedd. Hva hadde du tenkt om meg om jeg foreslo 2 måneder depositum? Det er en forholdsvis gammel leilighet og vi har flere felles bekjente så jeg er ikke helt ukjent for henne og vi fikk en god tone på tlf. Jeg har ikke tenkt å spørre om det før leieavtalen er skrevet under og det går bra med 3 måneder, men hadde vært best med 2 🥲 Jeg vet man kan opprette depositumsgaranti via nav, men da tenker jeg 2 måneder depositum er bedre forslag? Føler hvertfall nav-garanti gir dårlig førsteinntrykk 👀 Tanker? Og hvor mye skal jeg egentlig brette ut om livet mitt når jeg foreslår det? Hun har jo ikke noe med det men samtidig er det viktig for meg at hun ikke får helt feil førsteinntrykk også. Her kommer alenemoren med 0 kroner på bok og bare kaos 💀 Anonymkode: 4093a...93d Du kan ikke opprette depositum garanti via nav med mindre du naver.. I Anonymkode: b38aa...de2
AnonymBruker Skrevet i går, 09:26 #18 Skrevet i går, 09:26 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): TS har ingen økonomiske problemer. Hun trenger fleksibilitet for en liten periode slik at hun kommer i balanse igjen. Dette er et ganske uproblematisk problemstilling, og du nedvurderer menneskers lyst til å hjelpe andre. Å være fleksibel betyr så mangt, da gjør to partner en avtale som ganger begge parter, på kort sikt og på lang sikt. Du lager type ikke-eksisterende-scenarioer som ikke har rot i virkeligheten. Anonymkode: 4dd55...b43 Jeg skriver ikke om trådstarters økonomiske problemer, jeg skriver om mine egne mulige økonomiske problemer som utleier. Fint om du kan lese hva folk skriver. Å "utvise fleksibilitet" er første ledd i veien ut til en leietager som har, for all del, all verdens gode forklaringer på hvorfor pengene ikke er der akkurat nå, men det innebærer også at pengene ikke er der. Noen utleiere har gode erfaringer med å være fleksibel, og det er flott for dem. Selv ønsker jeg ikke å åpne for problemer. TS har et økonomisk problem; Hun er forventet å stille med et visst beløp penger som hun er usikker på om har. Det er jo selve kroneksempelet på et problem. At andre skal måtte utvise fleksibilitet, og eksponere seg for risiko for å avhjelpe er så klart en mulig løsning, men det er ikke noe en leietager kan kreve. Anonymkode: 3027d...48d
AnonymBruker Skrevet i går, 09:35 #19 Skrevet i går, 09:35 Har aldri måttet betale 3 måneders depositum. Om utleier ser at du er et menneske med stabil inntekt og normal boevne, så vil nok de fleste kunne forhandle på depositumet. Er uansett lov å spørre. Anonymkode: 37390...d33 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:45 #20 Skrevet i går, 09:45 Depositum er jo ingen garanti, er leietaker kødd nok lar vedkommende være å betale husleie de tre siste månedene før utflytting, etter å ha påført leiligheten skader. Anonymkode: 1e070...563
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå