Gå til innhold

Kontrollerende mor

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har en mor som undervurderer meg mye, det har hun alltid gjort. Jeg klarer ikke noe ifølge henne. Hun er skuffet over 40 årsfeiringen min. Hun er skuffet over servering og mye annet. De andre gjestene var fornøyde. Men hun sa at jeg burde tenke litt mer på andre og ikke bare på meg selv. Dette er noe hun sier altså. Hun er nok sur fordi hun ikke fikk bestemme. Hun ville jo bestemme klokkeslett og servering og sånne ting og det fikk hun ikke. Jeg forklarte at dette var faktisk min dag, men da var jeg vist egoistisk. Jeg er bare et barn i hennes øyne. Hun elsker å fortelle hva jeg ikke får lov til å gjøre og spesielt når det er andre til stede. Foreksempel at det hjelper ikke at jeg er voksen for jeg får fortsatt ikke lov ting. Jeg sier fra men hun blir sur og gjør seg til offer. Flere her med sånne mødre? 
Hva gjør man med sånt? Det hjelper jo ikke å snakke med henne og hun kommer nok ikke til å forandre seg.

Anonymkode: 29729...cb0

Hør podcasten "Lev vel" på nrk og episoden som omhandler mor-datter forhold. Det du skriver om er spot on.

Anonymkode: 921fa...4c2

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva gjør man med sånt? Det hjelper jo ikke å snakke med henne og hun kommer nok ikke til å forandre seg.

Du er 40 år. Du er vel i stand til å sette skapet på plass?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mora er jævlig. Hva mener du hun er? Hyggelisist? Alle er ikke hyggelisister!

😂
I like you, I like that! 

Mora di er ikke hyggelisist TS, hør på denne, google litt narsissisme. 

Anonymkode: 57418...e92

Skrevet

Slutt å fortelle henne ting. Hvis hun sier du er egoistisk så kan du bare svare "Helt greit for meg at du synes det" eller noe lignende. Ikke gå i diskusjon. 

Anonymkode: 2af83...937

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva gjør man med sånt?

Først og fremst, beklager at du har ei bitch av en mor. Dette er ikke din feil.

Du har noen valg.

- Du ka svare hun har lov til å mene hva hun vil.
- Du kan si til henne at det er synd hun ikke var fornøyd.
- Du kan spørre henne hva hun ønsker å oppnå med å si det. 
- Du kan be henne om å holde kjeft

- Du kan si at man holder stilt med mindre man har noe positivt å si 

- Du kan si at av alle gjester, er hun den eneste som var misfornøyd 

- Du kan minne henne på at du er godt voksen og står godt i dine valg 
- Du kan ignorere det

- Du kan minimere kontakten med henne 

- du kan bryte helt med henne (bidrar hun med noe positivt i livet ditt i det hele tatt?) 

Det er mye du kan gjøre. Du kan en eller flere av disse ting, og sikkert mye annet. Dette var noe av det jeg kom på i farten. 

Anonymkode: 41bc4...692

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Kutt kontakt,  man skal ikke godta dritt. Uansett hvem det er. Høres ikke ut som noe tap 

• Nyttig 1
Skrevet

Ut i fra måten du formulerer deg på så tror jeg det er fornuftig av mamma å fortsatt gi deg velmenende råd. 

Anonymkode: d7d40...c3c

Atte hæ? På hvilken måte??

Anonymkode: b673a...ada

• Nyttig 1
Skrevet

Ut i fra måten du formulerer deg på så tror jeg det er fornuftig av mamma å fortsatt gi deg velmenende råd. 

Anonymkode: d7d40...c3c

Jøss, se her er jo moren til TS!

Anonymkode: 3b960...a90

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville bare latt være å fortelle henne alt. Regner med du ikke bor hjemme?

Anonymkode: b673a...ada

• Liker 1
Skrevet

Hva man gjør med sånt?

Man setter grenser. Ut i fra hva du selv ønsker å oppnå og ikke ut i fra hva din mor eller andre synes man burde gjøre, tåle eller være.

Det er slitsomt å omgås kritiske og urimelige mennesker, så det kan være fint å begrense hvor mye mulighet man gir dem til å være negativ. Enten med å fortelle dem minst mulig, eller med å omgås mindre.

Det er ikke en menneskerett å få være med i voksne barn sitt liv hvis man ikke er hyggelig mot dem.

• Nyttig 1
Skrevet

Er dette den moren du har skrevet om før?

• Liker 1
Skrevet

Din søster høres psykisk syk ut. Å true med å ta livet sitt osv, er ikke normalt. Dine foreldre er antagelig opptatt av å unngå bråk, og ofrer deg på alteret. Slik tolker jeg situasjonen. 

Det er kanskje blitt et mønster som er vanskelig å få øye på, for andre enn deg selv som rammes så hardt. 

Kanskje bør du legge kortene på bordet, først og fremst overfor dine foreldre. Så vet de iallfall hvorfor du trekker deg unna. Er i sterk tvil om at det hjelper å snakke med din søster, hun ser seg selv og kun seg selv. Antagelig et prosjekt for en psykolog. 

Skrevet

Man kan ikke forandre andre, bare seg selv.

Sett sunne grenser for deg selv, ta avstand, hvorfor involverer du henne så mye? Har du en drøm om at moren din plutselig skal bli en sånn eventyrmamma man ser på tv som elsker barna sine, støtter de i tykt og tynt gjennom livet, er respektfull og kjærlig og ser det beste i deg?

News flash. Du har ikke en sånn mor. Det er ingenting å vente på. Du vet hvem hun er og hvordan hun er. Det vil ikke forandre seg til det bedre. Til og med som dement vil hun ha personligheten sin, og deres dynamikk vil ligge til grunn. 

Hvis du ønsker å være voksen trenger du ikke tillatelse av din mor til å være det. Det er noe du er i ord og handling. 

Vi er flere født til denne verden av elendige mødre. Min er psykisk syk. Elsker å fortelle meg hvor lite verdt jeg er. At jeg har en elendig jobb. Elendig utdannelse. At jeg er en elendig mor. At jeg ikke har familie (jeg er enebarn). At det er synd på barna mine som har en mor som meg, heldigvis har de en fantastisk far (han gikk fra meg som gravid, har ikke samvær, holder ikke avtaler, ny familie, nytt liv, jobb tar mesteparten av tiden). Jeg er udugelig fordi jeg ikke har lært barna mine å spille blåseinstrument (spilte selv blåseinstrument og i løpet av 11 år kom ikke hun på en eneste konsert). Jeg har kastet bort livet mitt. Jeg er ikke flink nok til å komme på besøk. Jeg bor i et stygt hus. Bilen min er ikke bra nok. Jeg reiser for mye (besøker familie i et annet land, noe hun hater, siden mantraet er at jeg ikke har familie). 

Og sist, men ikke minst. Jeg er hennes største tabbe i livet. Den ene tingen hun angrer på og som har ødelagt livet for henne. 

min far, hyggelig nok, men han er fortsatt gift med henne. 

Anonymkode: 2dc93...be4

• Hjerte 4
Skrevet
M0NSTER skrev (5 timer siden):

Du er 40 år. Du er vel i stand til å sette skapet på plass?

Det har jeg prøvd mange ganger. Men det hjelper jo ikke. 

Skrevet
got2go skrev (1 time siden):

Nei

Skrevet
got2go skrev (1 time siden):

Det var ikke meg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det har jeg prøvd mange ganger. Men det hjelper jo ikke. 

Da kan du enten be henne holde kjeft (ja, de ordene) og etterpå kutte kontakten med henne. Da får hun ikke noen stemme i livet ditt. Det er faktisk ganske befriende. 

Anonymkode: 41bc4...692

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...