Gå til innhold

Hund som slikker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en unghund og når hun slikker gjør hun det så grundig at tennene kommer borti oss, Det er bare lukkete tenner, slik at vi ikke får vondt eller noe slikt. 

Noen foreslo at dette er hengivent, hun rengjør skikkelig, slik hun en dag vil vaske valper. (Vi er forverter, så oppretter skal avle,) Men bør vi irettesette dette?

Anonymkode: a3bc8...0f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, absolutt ikke. Det blir jo som å kjefte på noen som viser vennlighet, det er temmelig ufint gjort.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Tabris skrev (Akkurat nå):

Nei, absolutt ikke. Det blir jo som å kjefte på noen som viser vennlighet, det er temmelig ufint gjort.

Så du mener det er vennlig, Men hva om den brått blir ivrig og glemmer seg og biter?

Takk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så du mener det er vennlig, Men hva om den brått blir ivrig og glemmer seg og biter?

Takk.

Ville ikke kjeftet uansett. Heller funnet ut årsaken og jobbet forebyggende. 

• Nyttig 1
Skrevet

De bruker jo av og til tennene for å virkelig rengjøre 😄 min unghund kan finne på å gjøre det i håret vårt feks hvis den kommer til. Men det holder jo å bare vise at du ikke liker det ved å trekke bort hånden eller hva det er, kanskje si au.

Anonymkode: 935e7...c98

Skrevet

Takk for svar, begge to, Jeg misliker det ikke, men jeg bare tenker hva om den plutselig skulle feilbite og skade meg. Til nå har det jo gått bra.

Skrevet

Min ene gjør dette innimellom og det virker som om det er en måte for han å regulere stress/følelser. Han blir nesten litt "manisk" om han først setter i gang og det kommer gjerne etter at han har stresset seg opp for ett eller annet. Ikke alltid, men ofte. Innimellom holder det med å dytte han vennlig vekk, andre ganger må det koses eller avledes til han gir seg. Han har aldri bitt, selv om han også blir ivrig :) 

Anonymkode: 0bd7a...174

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar, begge to, Jeg misliker det ikke, men jeg bare tenker hva om den plutselig skulle feilbite og skade meg. Til nå har det jo gått bra.

Slikt skjer så og si aldri. 

• Liker 2
Skrevet

Har drevet å fått opp en reklame i det siste som sier at hunder som slikker er stresset eller noe sånt. 

Anonymkode: 1a830...9c6

Skrevet

Takk for svar, Hun virker ikke veldig stressa, bare glad og kosete, men det kan være vi feitolker henne. 

Skrevet

I dag gjorde hun dette, de vanlige koselydene, så lot jeg henne få lov helt rolig. Hun slutta og la seg ned og ville ha kos. Takk for rådene. Jeg føler meg mindre redd for å bli bitt nå, 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har en unghund og når hun slikker gjør hun det så grundig at tennene kommer borti oss, Det er bare lukkete tenner, slik at vi ikke får vondt eller noe slikt. 

Noen foreslo at dette er hengivent, hun rengjør skikkelig, slik hun en dag vil vaske valper. (Vi er forverter, så oppretter skal avle,) Men bør vi irettesette dette?

Hunder er rare 💗

Noen raser viser alle tennene sine, men «smiler ikke» slik vi oppfatter som «å smile». «😁»

En mynde-rase vil kunne vise frem alle tennene sine på samme måte som en 5-åring prøver å vise foreldrene sine at h*n har pusset ALLE tennene sine «😬»

Anonymkode: 19ec2...b84

AnonymBruker
Skrevet

Vi lærte opp hundene til å ikke sleike på folk siden det jo er ekstremt uhygienisk. Men når de vasket seg selv etter å ha badet eller vært i dusjen kunne de ofte også bruke tennene litt på pelsen (det er vel sikkert et instinkt for å få opp floker, eller møkk som sitter godt i pelsen).

Anonymkode: 0e49c...67c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 10.2.2026 den 20.02):

Hvis du er ukomfortabel med det så kan du gi hunden beskjed om å slutte. Et "Nei" bør holde hvis hunden vet hva det betyr.

Endret av Sioux

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...