Gå til innhold

ANGST OG KOLOSKOPI ERFARINGER?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Neste uke skal jeg ta koloskopi, har allerede avbestilt 5 ganger tidligere fordi jeg feiger ut. Jeg er ikke spesielt redd for selve undersøkelsen men tarmtømmingen.

Jeg sliter med fobi mot oppkast og kvalme (EMETOFOBI). Jeg blir ofte kvalm av angst, så det er jeg forberedt på å kjenne på. Jeg vet at noen mennesker har enklere for å kaste opp enn andre. Men vil gjerne høre fra de som ikke brekker seg så lett.

HVILKET AVFØRINGSMIDDEL ER BEST?

HVA SLAGS BIVIRKNINGER FIKK DU?

Anonymkode: f768f...412

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du henter ut en egen pakke med avf.midler for koloskopi på apoteket. Du skal ikke tømme deg ved å kaste opp. Det er smertefritt, men det blir noen turer på do.

Hadde ingen bivirkninger.

Anonymkode: e67c2...763

• Nyttig 1
Skrevet

Kan ikke huske jeg ble kvalm og kastet i alle fall ikke opp, men kan ikke huske hvilke avføringsmiddel jeg fikk. Tok bare det jeg fikk resept på. Gikk jo greit, som jeg kan huske :)

Anonymkode: ab04f...6e6

• Liker 1
Skrevet

Har hatt flere runder med koloskopi. Aldri hatt bivirkninger som kvalme/oppkast av avføringsmiddelet, har brukt picoprep. Bare husk å få i deg godt med vann og salter mens det står på 😅 jeg kan ihvertfall bli svimmel/uggen av å ikke få i meg mat, men om jeg holder væskebalansen oppe går det bedre.  

Koloskopi kan virke skummelt, men som sagt - aldri hatt noe trøbbel med kvalme i forbindelse med dette. Håper undersøkelsen går greit for deg ❤️

Anonymkode: 7dce2...bdd

Skrevet

Aldri blitt kvalm, ikke den veien tarmen tømmes. Bruker avføringsmiddelet jeg får beskjed om av klinikken.

Anonymkode: f4ab1...495

Skrevet

Det finnes god behandling for emetofobi. Søk hjelp, det finnes et godt liv på "den andre siden". 

Anonymkode: 3bbda...25a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...