Gå til innhold

ANGST OG KOLOSKOPI ERFARINGER?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Neste uke skal jeg ta koloskopi, har allerede avbestilt 5 ganger tidligere fordi jeg feiger ut. Jeg er ikke spesielt redd for selve undersøkelsen men tarmtømmingen.

Jeg sliter med fobi mot oppkast og kvalme (EMETOFOBI). Jeg blir ofte kvalm av angst, så det er jeg forberedt på å kjenne på. Jeg vet at noen mennesker har enklere for å kaste opp enn andre. Men vil gjerne høre fra de som ikke brekker seg så lett.

HVILKET AVFØRINGSMIDDEL ER BEST?

HVA SLAGS BIVIRKNINGER FIKK DU?

Anonymkode: f768f...412

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du henter ut en egen pakke med avf.midler for koloskopi på apoteket. Du skal ikke tømme deg ved å kaste opp. Det er smertefritt, men det blir noen turer på do.

Hadde ingen bivirkninger.

Anonymkode: e67c2...763

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke huske jeg ble kvalm og kastet i alle fall ikke opp, men kan ikke huske hvilke avføringsmiddel jeg fikk. Tok bare det jeg fikk resept på. Gikk jo greit, som jeg kan huske :)

Anonymkode: ab04f...6e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt flere runder med koloskopi. Aldri hatt bivirkninger som kvalme/oppkast av avføringsmiddelet, har brukt picoprep. Bare husk å få i deg godt med vann og salter mens det står på 😅 jeg kan ihvertfall bli svimmel/uggen av å ikke få i meg mat, men om jeg holder væskebalansen oppe går det bedre.  

Koloskopi kan virke skummelt, men som sagt - aldri hatt noe trøbbel med kvalme i forbindelse med dette. Håper undersøkelsen går greit for deg ❤️

Anonymkode: 7dce2...bdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri blitt kvalm, ikke den veien tarmen tømmes. Bruker avføringsmiddelet jeg får beskjed om av klinikken.

Anonymkode: f4ab1...495

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes god behandling for emetofobi. Søk hjelp, det finnes et godt liv på "den andre siden". 

Anonymkode: 3bbda...25a

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det?

Anonymkode: afb7f...840

AnonymBruker
Skrevet

Bare å ta reisesyketabletter. De nye midlene gjør deg ikke videre kvalm. Mye mindre å drikke. 

Anonymkode: 5aa0c...d7c

AnonymBruker
Skrevet

Du blir ikke kvalm av Plenvu som brukes til tarmtømming ved koloskopi. Smaken er helt ok. Hold den avkjølt, så går den ned uten problem. Det verste for meg var at jeg ble sår i tuten. Så et tips er å kjøpe hjem mykt toalettpapir og sinksalve. Selve undersøkelsen var for meg over på 10-15 min. Kjente ingen ubehag. 

Anonymkode: f129f...bb5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du blir ikke kvalm av Plenvu som brukes til tarmtømming ved koloskopi. Smaken er helt ok. Hold den avkjølt, så går den ned uten problem. Det verste for meg var at jeg ble sår i tuten. Så et tips er å kjøpe hjem mykt toalettpapir og sinksalve. Selve undersøkelsen var for meg over på 10-15 min. Kjente ingen ubehag. 

Tuten? Mener du rævhullet?

Anonymkode: dddc5...0df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tuten? Mener du rævhullet?

Anonymkode: dddc5...0df

Jepp 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen bedøvelse/beroligende?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Innførsel i "Tuten" kan du og øve og tøye på hjemme. Trenger ikke være så ubehagelig om man er vant til å føre ting opp der selv :)

Anonymkode: 6823d...7c3

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde aldri oppkast eller kvalme, men selve undersøkelsen var veldig vond. Ingen bedøvelse eller noe. 

Anonymkode: 45dc3...781

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Opplevde aldri oppkast eller kvalme, men selve undersøkelsen var veldig vond. Ingen bedøvelse eller noe. 

Anonymkode: 45dc3...781

Hva var vondt? Slange inn? Luften? Traff den på noe vondt??

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Innførsel i "Tuten" kan du og øve og tøye på hjemme. Trenger ikke være så ubehagelig om man er vant til å føre ting opp der selv :)

Anonymkode: 6823d...7c3

I min tut, er det kun ting som skal ut. Har du tatt Plenvu, vet du hvordan du er i tuten etterpå. Det er sårt, det svir og du vil helst unngå å pisse pga sterk svie.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen bedøvelse/beroligende?

Jeg kunne få beroligende, men da kunne jeg ikke kjøre bil på 24 timer.

Valgte å prøve uten, og det gikk helt fint. Merket ingenting. Ikke vondt eller ubehagelig i det hele tatt. Men, dette er kun min personlige opplevelse. Er du bekymret og litt redd, ta beroligende og så får du noen til å kjøre deg til/fra.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.2.2026 den 17.47):

Hei! Neste uke skal jeg ta koloskopi, har allerede avbestilt 5 ganger tidligere fordi jeg feiger ut. Jeg er ikke spesielt redd for selve undersøkelsen men tarmtømmingen.

Jeg sliter med fobi mot oppkast og kvalme (EMETOFOBI). Jeg blir ofte kvalm av angst, så det er jeg forberedt på å kjenne på. Jeg vet at noen mennesker har enklere for å kaste opp enn andre. Men vil gjerne høre fra de som ikke brekker seg så lett.

HVILKET AVFØRINGSMIDDEL ER BEST?

HVA SLAGS BIVIRKNINGER FIKK DU?

Anonymkode: f768f...412

Jeg hadde ikke noe oppkast, var ikke kvalm heller. Men hadde diaré. Gikk fint, uten smerter. Lykke til ❤️

Anonymkode: 6605d...bb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...