Gå til innhold

Posten Har Sluttet Med Frimerker...

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og det er et problem fordi?

Anonymkode: 84315...fdc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ThereGoesBob skrev (13 minutter siden):

Ser ikke ut som det lenger er mulig å kjøpe digitale frimerker. Nå er det visst tykt eller tynt brev som gjelder..

https://sending.posten.no/bestill/brev

Dette er jo digitale frimerker (eller sendekode). Grensene er kanskje endret, ellers er det jo det samme som før?

Anonymkode: c2ca1...5b9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Når jeg leste tittel tenkte jeg fysiske frimerker.

De selges fortsatt fysiske frimerker https://www.posten.no/nettbutikker

Digitale frimerker er en kode som en skriver utenpå og kan også bestilles. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Så... De har ikke sluttet med noe som helst? 🤔

Anonymkode: 69a09...777

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Så nå koster det 28 kr å sende et vanlig brev???

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tough cookie skrev (1 minutt siden):

Ja, det har økt med 3-4 kroner siden ifjor.. jeg sender julekort hvert år og det er helt sykt dyrt, og enda verre nå. 

280kr for 10 kort med personlig hilsen, trist. 

Anonymkode: a1729...299

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det har økt med 3-4 kroner siden ifjor.. jeg sender julekort hvert år og det er helt sykt dyrt, og enda verre nå. 

280kr for 10 kort med personlig hilsen, trist. 

Hvorfor sender du det ikke digitalt? Så kan de få som faktisk vil ha kort, skrive det ut. De andre bare kaster det.

Anonymkode: 2a18a...002

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor sender du det ikke digitalt? Så kan de få som faktisk vil ha kort, skrive det ut. De andre bare kaster det.

Fordi det er tradisjon, det er meg og den faste gjengen som har sendt hverandre fysiske julekort i mange mange år, og vil gjerne fortsette med det. Men synes det er trist hvordan posten legger mer og mer opp til at alt skal digitaliseres. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å kjøpe "digitale frimerker" til full pris er mildt sagt dumt når man kan få kjøpt ubrukte frimerker i samlemarkedet ned til 20% av pålydende, og til og med under det.

Senest for noen dager siden kjøpte jeg en bunke hele ark (med blant annet 100 stykker 15-kroners-merker) til 1/6 av prisen frimerkene i sin tid kostet på postkontoret.

frimerker.png.3ab75cb994deb500cf2e0301efbf1836.png

Anonymkode: 7fbbf...9c8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å kjøpe "digitale frimerker" til full pris er mildt sagt dumt når man kan få kjøpt ubrukte frimerker i samlemarkedet ned til 20% av pålydende, og til og med under det.

Senest for noen dager siden kjøpte jeg en bunke hele ark (med blant annet 100 stykker 15-kroners-merker) til 1/6 av prisen frimerkene i sin tid kostet på postkontoret.

... men de som ønsker å kaste bort pengene sine, kan naturligvis få lov til det; såkalte "digitale frimerker" (som i praksis er en dum kode, i motsetning til internettmerker med QR-kode som man kan printe ut selv, og har et motiv) er fortsatt å få kjøpt på Posten:

https://www.posten.no/sende/i-norge/brev/digitalt-frimerke

Internettmerker i andre land:

Frankrike: https://www.laposte.fr/mon-timbre-en-ligne/parcours/configuration

Tyskland: https://shop.deutschepost.de/internetmarke

Skrevet

Dette var ment som et kritisk søkelys på Posten og digitaliseringen. 28 kroner for å sende et brev er jo veldig dyrt.

Ikke alle som har fått med seg dette...mange tenker nok jaja sukk sånn er det. Må si jeg savner fysiske frimerker.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tydeligvis aldri opplevd å få et julekort i postkassa di før du nei. Digitalt julekort, for en vits..

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Tough cookie skrev (6 timer siden):

Voldsomt til pris, for å sende et brev i et 100% statseid foretak. 

I hodet mitt koster det fortsatt 2,50.

Anonymkode: b0714...2ea

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Handler jo også om at volumet av brev har gått ned kraftig, da må kostnader som uansett må være der (som sortering, fordeling av distribusjon av brevene) fordeles på færre brev, noe som gir prisøkning. 

Anonymkode: e899f...f79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvilken samlerauksjon kommer dette fra?

Anonymkode: b8091...7b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor klage over noe som ikke er å klage over?

Som jeg tidligere viste til, få man kjøpt frimerker til langt under pålydende - som takket være Posten fortsatt er frankeringsgyldige - slik at den reelle prisen for å sende et brev idag, er ca. kr.5,50-6,00.

Man kan sammenligne situasjonen med hva som har skjedd i Danmark; der skrudde man først opp prisen til 25 danske kroner for å sende et brev innenlands og 50 kroner til utlandet, noe som naturlig nok førte til nedgang i antall sendte brev, og konkluderte med at man derfor like gjerne kunne legge ned hele brevposten, noe som skjedde ved nyttår. Alle danske frimerker mistet med dette verdien sin som frankeringsmiddel.

Det danske postvesenet, som klarte å overleve både Napoleonskrigene og to verdenskriger, måtte gi tapt for blårussen i PostNord. I forhold til dette er Posten rene engler.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilken samlerauksjon kommer dette fra?

Anonymkode: b8091...7b9

Vil ikke komme med reklame her, men det andre objektet fra høyre i nederste rekke på bildet burde gi et hint om hvilket auksjonshus som selger dette.

AnonymBruker
Skrevet
ThereGoesBob skrev (5 timer siden):

Dette var ment som et kritisk søkelys på Posten og digitaliseringen. 28 kroner for å sende et brev er jo veldig dyrt.

Ikke alle som har fått med seg dette...mange tenker nok jaja sukk sånn er det. Må si jeg savner fysiske frimerker.

Nei det er det faktisk ikke 

Anonymkode: cb046...1a7

Skrevet
Tough cookie skrev (11 timer siden):

Jeg syns det er helt grei pris. Kunne godt vært 50 kr hvis det er forsikret at postarbeiderne ikke stjeler samlermyntene til mannen min.

AnonymBruker
Skrevet
kaninkatt skrev (4 minutter siden):

Jeg syns det er helt grei pris. Kunne godt vært 50 kr hvis det er forsikret at postarbeiderne ikke stjeler samlermyntene til mannen min.

Dette er dessverre et kinkig punkt, da brevet ikke på noen måte er forsikret, og brevsendinger av verdi forsvinner rett som det er (for eksempel pass).

Ønsker man å sende noe av verdi som er forsikret mot tap, kan man sende dette som en rekommandert sending (tillegg fra kr.213 og oppover), eller verdibrev (tillegg fra kr.656 og oppover).

Så prisene har ikke stått stille; da jeg begynte å leie en postboks i 1991, var prisen kr.30 pr. år. Idag er den kr.1616.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...