Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #1 Skrevet 6. april 2006 Hei. Jeg er en godt voksen dame, som i år tar generell studiekompetanse. Holder i den forbindelse på å skrive oppgave i samfunnslære, der jeg har følgende problemstilling: "Hvorfor er det vanskeligere for innvandrere å få jobb, og hvilke tiltak gjøres/bør gjøres for å endre dette?". Hvis noen har stikkord på hva jeg bør ta tak i, eller gode nettsteder jeg kan besøke, ville jeg satt meget pris på det.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #2 Skrevet 6. april 2006 ja, dette er jo veldig aktuelt. Var en artikkel om en innvandrer som ikke fikk jobb bpde i dag og på søndag var det vel. Mange blir jo ikke innkalt til intervju engang, bare pga navnet. Vi mennesker er slik at vi er mer positive til mennesker som er like oss selv. Derfor faller nok mange innvandrere igjennom på intervju. Dette er ubevisst hos den som intervjuer arbeidssøkerne, og har ikke noe med uttalt rasisme å gjøre. Språket kan være et hinder. I enkelte yrker kreves det at man kan skrive/snakke norsk godt. Men nå er det en generasjon innvandrere som er født og oppvokst i Norge som også melder om at de kan få problemer med å få seg jobb også. Og mange arbeidsgivere føler de mangler et kvalitetsstempel på utdannelsen de har tatt i utlandet, siden de ikke vet noe om skolene i de landene. Det er selvsagt en del som blir stoppet av fordommer. mange forbinder innvandrergutter med de kriminelle gjengene fra Oslos østkant. Og innvandrerjentene forbinder mange med tvnagsgifting. Det er uten tvil de innvandrerne fra ikke-vestlige land som har mest problemer på arbeidsmarkedet. Dansker og Svensker har jo ikke noen problemer her, heller ikke andre fra vestlige land. Jeg tror imidlertid det veldig ofte er det at vi ubevisst liker best mennesker som er like oss selv, som gjør at innvandrere ikke får jobb hvis de kommer til intervjuet
liv Skrevet 6. april 2006 #3 Skrevet 6. april 2006 Hvorfor er det vanskeligere; Språk Fordommer Mangel på dokumentasjon fra tidligere arbeid Ingen referanser Usikkerhet i forhold til utdannelsen kulturelle forskjeller (f.eks ei jeg kjenner som ikke kan jobbe som frisør her for da må hun også kunne klippe menn) Hva kan gjøres; Bedre språkopplæring Arbeidspraksis Kurs i samfunnslære/sosial integrering Aetat har noe som heter Intro; http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=34239
Bauche Skrevet 7. april 2006 #4 Skrevet 7. april 2006 Det første jeg tenker på er integreringspolitikken i dette landet! Her er en artikkel om Europarapporten om integreringspolitikk, kanskje du finner noe fornuftig her... http://www.udi.no/templates/Page.aspx?id=3543
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå