AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:54 #1 Skrevet mandag kl. 19:54 Skolen barna mine går på har innført at elevene må selv vaske klasserommet. De skal rydde, koste og moppe. Innført fordi skolen ikke har råd til renhold. Jeg tenker intuitivt at dette ikke er greit da det tar av undervisningstiden og at det sikkert ikke blir godt nok med tanke på allergikere. Hva tenker dere? Anonymkode: d0831...5b6
Matas Skrevet mandag kl. 19:57 #2 Skrevet mandag kl. 19:57 Det er helt vanlig at elever rydder, og at ordenselevene koster klasserommet på slutten av skoledagen, men vasking derimot er uvanlig. Synes det er veldig spesielt. Har dere fått noe informasjon sendt ut fra rektor i forhold til dette? 7 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:59 #3 Skrevet mandag kl. 19:59 Der mine gikk hadde de fast hver fredag vask av egen pult, stol. Hyller i klasserommet og hylla der de hadde sko og klær. I tilleg hadde de kjøkken vakt da måtte de lage mat til alle på skolen og rydde etter mat. Så hadde de ordensvakt: tørke av tavle, gå ut med søppel og vannet plantene u klasserommet Anonymkode: 1f016...79d 5 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:00 #4 Skrevet mandag kl. 20:00 Jeg hadde laget en sak. Dette handler ikke om at ungdommene ikke kan ta i et tak, eller har godt av det. Dette handler om at det er kommunens ansvar å sørge for skikkelig renhold i en offentlig bygning. Anonymkode: fd39f...10d 7 9
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:00 #5 Skrevet mandag kl. 20:00 Ts: Nei, ingen info. Jeg har bed FAU ta opp saken. Anonymkode: d0831...5b6 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:01 #6 Skrevet mandag kl. 20:01 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde laget en sak. Dette handler ikke om at ungdommene ikke kan ta i et tak, eller har godt av det. Dette handler om at det er kommunens ansvar å sørge for skikkelig renhold i en offentlig bygning. Anonymkode: fd39f...10d Det er barneskole. Anonymkode: d0831...5b6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:02 #7 Skrevet mandag kl. 20:02 Ikke greit! FAU-sak Anonymkode: 0b542...0a0 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:04 #8 Skrevet mandag kl. 20:04 Altså… dersom det er pedagiske grunner så ja, livsmestring etc. Men dersom begrunnelsen er at skolen skal spare penger, og at dette erstatter profesjonelt renhold - absolutt ikke. Varsle statsforvalteren du! Anonymkode: b0134...f77 5 3
Brutex Skrevet mandag kl. 20:04 #9 Skrevet mandag kl. 20:04 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde laget en sak. Dette handler ikke om at ungdommene ikke kan ta i et tak, eller har godt av det. Dette handler om at det er kommunens ansvar å sørge for skikkelig renhold i en offentlig bygning. Anonymkode: fd39f...10d Det handler vel også om at barna lærer å ta ansvar og lærer å vaske? Hvis kommunen gjør alt, når skal barna lære? Det er ikke alle foreldre som kan rydde og vaske! Endret mandag kl. 20:06 av Brutex 8 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:04 #10 Skrevet mandag kl. 20:04 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skolen barna mine går på har innført at elevene må selv vaske klasserommet. De skal rydde, koste og moppe. Innført fordi skolen ikke har råd til renhold. Jeg tenker intuitivt at dette ikke er greit da det tar av undervisningstiden og at det sikkert ikke blir godt nok med tanke på allergikere. Hva tenker dere? Anonymkode: d0831...5b6 Rydde og koste? Innafor Mopping? Innafor dersom det gjøres som endel av pedagogisk opplegg jf. Livsmestring. Altså, at barna får veiledning og oppfølging av lærer og beskyttelsesutstyr (hansker). IKKE ok dersom barna får hoved ansvaret for at skolen er ren slik at skolen kan spare penger. Anonymkode: e1327...308 3 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:06 #11 Skrevet mandag kl. 20:06 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er barneskole. Anonymkode: d0831...5b6 De kan i det minste ha ansvar for å tørke pult, sin stol og hylle. Det hadde vårea, pluss der klærne hang. Gå ut med søppel gjorde de og. Husker selv fra barneskole 1980-1990 vi vasket tavla, gikk ut med søppel, tørket av tavla og måtte vaske pulten og stolen selv. Fra første klasse Det har jo noe med livsmestring som de og ska lære Men bør være renholder som går over gulv osv uansett for å ta litt grundig Anonymkode: 1f016...79d 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:07 #12 Skrevet mandag kl. 20:07 Brutex skrev (2 minutter siden): Det handler vel om at barna lærer å ta ansvar og lærer å vaske? Hvis kommunen gjør alt, når skal barna lære? Det er ikke alle foreldre som kan rydde og vaske! Barn skal ikke i befatning med kjemikalier som er nødvendige for å vaske offentlige bygg. Anonymkode: 8a257...5d4 7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:07 #13 Skrevet mandag kl. 20:07 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De kan i det minste ha ansvar for å tørke pult, sin stol og hylle. Det hadde vårea, pluss der klærne hang. Gå ut med søppel gjorde de og. Husker selv fra barneskole 1980-1990 vi vasket tavla, gikk ut med søppel, tørket av tavla og måtte vaske pulten og stolen selv. Fra første klasse Det har jo noe med livsmestring som de og ska lære Men bør være renholder som går over gulv osv uansett for å ta litt grundig Anonymkode: 1f016...79d Livsmestring skal de lære hjemme. Anonymkode: 8a257...5d4 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:07 #14 Skrevet mandag kl. 20:07 Det er mye læring i dette og pedagogisk kan det støttes i den overordnede læreplanen. Anonymkode: b162c...ba4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:09 #15 Skrevet mandag kl. 20:09 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barn skal ikke i befatning med kjemikalier som er nødvendige for å vaske offentlige bygg. Anonymkode: 8a257...5d4 Så dine får ikke lov å vaske hjemme en gang? Det blir ikke brukt så mye kjemikaler lenger innen renhold, lite vann, lite såpe, stort sett tørt blir der vasket med nå. Renholdsmidle vi brukte på jobb er mildere en fleste bruker hjemme. Anonymkode: 1f016...79d 3 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:09 #16 Skrevet mandag kl. 20:09 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Livsmestring skal de lære hjemme. Anonymkode: 8a257...5d4 Står i læreplan nå at de ska lære det i skolen Anonymkode: 1f016...79d 4
late_argument Skrevet mandag kl. 20:13 #17 Skrevet mandag kl. 20:13 Det er bra. Lær de ansvar og disiplin. Alle skoler burde innføre det samme! 1
late_argument Skrevet mandag kl. 20:13 #18 Skrevet mandag kl. 20:13 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Barn skal ikke i befatning med kjemikalier som er nødvendige for å vaske offentlige bygg. Anonymkode: 8a257...5d4 nørd 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:15 #19 Skrevet mandag kl. 20:15 Da jeg gikk på skolen måtte vi vaske pulten vår hver dag og sette opp stolen. Ordenselevene tørrmoppet og kostet gulvet, vasket tavla og bar ut søpla. Vaskedamene vasket også, men siden det allerede var (i teorien) fritt for rusk og rot på gulvet gikk det fortere. Da jeg jobbet på sfo på første trinn var en av oppgavene mine å sprite pultene, henge opp stolene, moppe gulvet og gå ut med søpla. De eldre barna gjorde det selv, bortsett fra spriting av pulter. Anonymkode: a8d2b...6e3 1 2
Matas Skrevet mandag kl. 20:24 #20 Skrevet mandag kl. 20:24 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ts: Nei, ingen info. Jeg har bed FAU ta opp saken. Anonymkode: d0831...5b6 Så hvordan vet du at dette stemmer?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå