Gå til innhold

Hvordan avslutte strikketøyet?


Tjorven

Anbefalte innlegg

Jeg har nå lært meg å stikke, iallfall lært det mest grunnleggende. Men hvordan i alle dager avslutter man egentlig strikketøyet? Er det noen som har en god oppskript på hvordan jeg gjør det eller har en link jeg kan se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å avslutte så må du felle. Og det er ganske så enkelt i grunnen. Du strikker to masker, og så tar du den første masken og feller over maske nummer to. Så strikker du en ny maske, og feller over den andre. Hm.... er dette en håpløs forklaring??

Altså: Alle maskene er på den ene siden...... Du strikker to masker over på den andre siden. Du tar den første masken og drar den over maske nummer to. Da har du en maske igjen på den siden hvor du IKKE hadde masker til å begynne med. Da må du strikke en til, slik at du har to masker på den siden. Slik fortsetter du helt til du bare har en maske igjen. Da klipper du garnet og trer det gjennom den siste masken. Og voila: du har et stk ferdig strikketøy.

Er jeg HÅPLØS til å forklare?? :lol:

Jeg har nettopp lært dette selv altså.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god forklaring. Jeg leste noe liknende, men skjønte ikke helt at jeg først måtte strikke to masker på vanlig måte før jeg skulle felle den ene over den andre. Nå må jeg hjem å prøve etterpå iallfall. Takk for forklaringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere måter å felle på, alt etter hvordan du har strikket.

Hvis du bare har strikket rett-masker,feller du slik:

Stikk høyre strikkepinne inn i to masker samtidig (du må stikke pinnen inn "bak" venstre pinne,hvis ikke vrir du maskene!!), og strikk som om du strikker en rett maske. Sett så masken du nå får tilbake på venstre pinne. Gjenta dette til alle maskene er felt, og trekk tråden gjennom den siste!!

Hvis du f.eks. har strikket en rett og en vrang maske annenhver hele veien, feller du egentlig på samme måten som ovenfor; bare at du feller av ved å strikke to rett sammen - setter masken tilbake - strikk to vrangt sammen - sett masken tilbake - og gjenta !!

Ble dette for innvikla......?? :roll: ...tror det skal være greit å skjønne!! :wink:

Lykke til!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...