AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:20 #21 Skrevet mandag kl. 19:20 Pingvinen skrev (8 minutter siden): Har 2 voksne barn. Har aldri lagt meg opp i hva de ville studere og jobbe med. Kun støttet de. Foreldre bestemmer ikke over voksne barn Nei man kan jo aldri bestemme hva barn skal studere og jobbe med. Likevel synes jeg det er greit og et tegn på omsorg om man spør forsiktig om hva barnet tenker om fremtidsutsiktene til studiet. Noen er ikke så flinke til å tenke langsiktig, mens andre har tenkt grundig igjennom det hele. Hadde du bare vært støttende og ikke stilt spørsmål om barnet ditt skulle gå skuespillerutdanning på Nice, tre år med høy gjeld på privat skole?. Eller medier og kommunikasjon på UIO? Studier hvor det er vanskelig å få en fast og stabil jobb. Anonymkode: b519b...5c3 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:25 #22 Skrevet mandag kl. 19:25 Jeg vet om en som tok utdannelsen innen kunsthistorie og nå er dronning av Norge. Det er jo ikke så mange ledige stillinger som dronning, men kan ikke helt se bort fra at det blir en ledig som kronprinsesse. Anonymkode: 246ac...335 5 1 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:31 #23 Skrevet mandag kl. 19:31 Det er greit nok at vi har blitt vandt med at maan skal få velge selv, studere det man er interessert i osv. men verden er i ending. Fremtiden er usikker. Velferdsstaten vil nok ikke være den samme når ditt barn blir pensjonist, skal få barn, kanskje får brystkreft osv. Arbeidsmarkedet er allerede veldig vanskelig for mange nyutdannede, også de med gode, attraktive mastere. Nå må vi begynne å sikre oss selv og ta trygge og gode valg. Jeg støtter også et år på folkehøgskole med kunst, kos og moro, så får hun tenke litt mer på hva som er et fornuftig valg for fremtiden. Anonymkode: dabcd...eaf 2
Pingvinen Skrevet mandag kl. 19:33 #24 Skrevet mandag kl. 19:33 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei man kan jo aldri bestemme hva barn skal studere og jobbe med. Likevel synes jeg det er greit og et tegn på omsorg om man spør forsiktig om hva barnet tenker om fremtidsutsiktene til studiet. Noen er ikke så flinke til å tenke langsiktig, mens andre har tenkt grundig igjennom det hele. Hadde du bare vært støttende og ikke stilt spørsmål om barnet ditt skulle gå skuespillerutdanning på Nice, tre år med høy gjeld på privat skole?. Eller medier og kommunikasjon på UIO? Studier hvor det er vanskelig å få en fast og stabil jobb. Anonymkode: b519b...5c3 Jeg hadde vært støttende ja. Min sønn valgte en sånn type utdanning som du neppe hadde støttet. Han hadde satt seg nøye inn i den og hva det gikk ut på. Og var klar over risiko. Da kunne vi ikke annet enn å være støttende. Han er hardt arbeidende og det har gått veldig bra. Har fast jobb i det yrket og tjener dobbelt så mye som meg. Han er typen som ikke er redd for å ta en helt annen jobb dersom han måtte det. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:45 #25 Skrevet mandag kl. 19:45 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er hennes valg og mitt beste råd er å ikke legge deg opp i det og støtte henne. Skjønner at du ønsker det beste for datteren din, men det beste er virkelig at hun finner en jobb hun elsker. Ikke mest mulig penger. Hilsen en som ble oppfordret til å ta høy og lang utdanning og ser at jeg fulgte andres forventninger og ikke mine egne drømmer. Anonymkode: 23dad...720 Greit nok å studere noe man liker, men man bør være litt realistisk også. Jeg mener ikke at man skal ignorere sine interesser, men at man kan kombinere dem med en trygg grunnutdanning. Nå har videreutdanninger og mastere blitt mer tverrfaglige, som vil si at har man en trygg grunnutdanning - så kvalifiserer man seg til flere videreutdanninger som ikke har noe med utdanningen å gjøre. Jeg tok selv en 5-årig utdanning, der man i praksis er sikret jobb - fordi etterspørselen er så stor. På masteroppgaven skrev jeg om hobbyen min. Nå har jeg mulighet til å jobbe med interessen min. Samtidig kan jeg falle tilbake på en trygg grunnutdanning. Anonymkode: 2f8eb...266 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:02 #26 Skrevet mandag kl. 20:02 Pingvinen skrev (24 minutter siden): Jeg hadde vært støttende ja. Min sønn valgte en sånn type utdanning som du neppe hadde støttet. Han hadde satt seg nøye inn i den og hva det gikk ut på. Og var klar over risiko. Da kunne vi ikke annet enn å være støttende. Han er hardt arbeidende og det har gått veldig bra. Har fast jobb i det yrket og tjener dobbelt så mye som meg. Han er typen som ikke er redd for å ta en helt annen jobb dersom han måtte det. Men da er han klar over jobbmulighetene og risiko på forhånd. Så lenge det er gjennomtenkt hadde ikke jeg som mor trengt å komme med noen innvendinger. Da kan man bare være støttende. Men om du har et barn som er stille og forsiktig, og er dårlig på å selge seg selv, så er vel ikke det å jobbe med film og media aller best egnet. En niese ville bli lærer,men hun tør knapt å heve stemmen i forsamlinger. Etter å tenkt over dette, valgte hun å bli sykepleier istedenfor. Velger man å støtte barna økonomisk, noe man kanskje må gjøre om de velger utdanninger som ikke blir støttet av lånekassa, synes jeg absolutt man bør spørre om de har en plan for studiet og videre jobbmuligheter. Anonymkode: b519b...5c3 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:26 #27 Skrevet mandag kl. 20:26 Dersom hun vil jobbe på museum anbefaler jeg en master i kulturedelse. Anonymkode: 4107b...b9c
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:52 #28 Skrevet mandag kl. 20:52 Knirke skrev (5 timer siden): Jeg kan ikke noe om jobbmarkedet for kunst og kultur, men jeg kan tenke meg det er rimelig smalt og vanskelig å få jobb. Det er vanskelig å skulle gi råd til egne barn, man kan ende opp med at de gjør stikk motsatt kun for å gjøre et poeng av det. MEN: Jeg skulle ønske mine foreldre blandet seg mer i mine studievalg. Jeg endte opp som arbeidsledig og med å jobbe strøjobber som ufaglært. Måtte bite i det sure eplet og ta en ny bachelorgrad i en alder sv 32. Jeg kunne spart mye tid og tapt inntekt på at noen hadde satt meg ned som 19-åring, sett meg inn i øynene og spurt «Hva er planen din?» Ikke bare «hva har du lyst til å jobbe med?» men spørsmål som: - Vil du jobbe i det offentlige eller privat? (Stor forskjell). Hvilke arbeidstider, og hvilket arbeidssted? Det kan hende hun må flytte til andre enden av landet for å få et lite vikariat. - Hvor ser du for deg å jobbe om 5 år, 10 år, 15 år? Hvordan ser karrierestigen ut? - Hvilken livsstil ønsker du å ha? Dvs hvor mye lønn forventer du? Hvis hun er oppvokst i et øvre middelklassehjem må hun forberede seg på å gå ned i levestandard. Men ville du virkelig som 19-åring vært mottakelig for slike råd fra dine foreldre? Du ville ikke bare blitt enda mer bestemt på å studere det du ønsket selv? Jeg studerte historie etter folkehøgskole. Visste allerede da at det ikke var matnyttig (ville ikke bli lærer). Men det var gøy og interessant Anonymkode: 5832a...ac4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:59 #29 Skrevet mandag kl. 20:59 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Særlig at dere er lege og professor. Hilsen professor ved UiO. En professor spør ikke om noe sånt på KG, men er fullt ut i stand til å finne ut sånt vi andre kanaler. Anonymkode: 1c8eb...3e7 Og en professor/lege ville heller ikke skrevet at de var det i en sånn tråd, for det har ikke noe med temaet å gjøre. Anonymkode: 5f6ee...926 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:00 #30 Skrevet mandag kl. 21:00 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet om en som tok utdannelsen innen kunsthistorie og nå er dronning av Norge. Det er jo ikke så mange ledige stillinger som dronning, men kan ikke helt se bort fra at det blir en ledig som kronprinsesse. Anonymkode: 246ac...335 Haha, dagens innlegg! 🥇🏆 Anonymkode: 5f6ee...926 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:06 #31 Skrevet mandag kl. 21:06 Ikke eksisterende Anonymkode: 510cf...1ec
AnonymBruker Skrevet i går, 04:12 #32 Skrevet i går, 04:12 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er selvfølgelig viktig å gjøre noe man liker, men hvordan finanserer du dette? Har du tatt opp studielån eller jobber du andre steder for å få betalt regninger? Anonymkode: b519b...5c3 Jeg jobber ved siden av studiene. Det gjør de fleste av mine medstudenter også. Relevant jobb får man uansett sjelden før man er ferdigutdannet. Anonymkode: ce0d6...94f
AnonymBruker Skrevet i går, 05:12 #33 Skrevet i går, 05:12 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har en datter som skal begynne å studere til høsten. Hun vil ta en bachelor i kunsthistorie (og sikkert master etterpå). Hvordan ser jobbmarkedet ut for en med en sånn utdanning? Han sier hun har lyst til å jobbe på museum eller lignende. Ble litt bekymret, men NAV skal vel ikke blande seg i valgene deres. Vi foreldre er henholdsvis lege og professor, de to ekte søsknene har studert/studerer juss og økonomi… Anonymkode: b883e...f31 Måten du skriver på fremstår ikke akkurat som en som er spesielt utdannet, HAN sier hun har lyst å jobb...., og at du ikke vet at Nav ikke har noe med hva en velger å utdanne seg som. Og de to EKTE søsknene 🤣 Anonymkode: 7f987...f84 4
Knirke Skrevet i går, 05:30 #34 Skrevet i går, 05:30 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men ville du virkelig som 19-åring vært mottakelig for slike råd fra dine foreldre? Du ville ikke bare blitt enda mer bestemt på å studere det du ønsket selv? Jeg studerte historie etter folkehøgskole. Visste allerede da at det ikke var matnyttig (ville ikke bli lærer). Men det var gøy og interessant Anonymkode: 5832a...ac4 Det er jo akkurat det… Sannsynligvis ville jeg trosset rådene, men jeg hadde hatt i bakhodet at jeg måtte være forberedt til å kjempe hardt om å få jobb. Det var jeg ikke, og fikk ingen jobb. Det beste hadde vært å få råd fra noen som ikke var i nær familie, som kunne stilt noen kritiske spørsmål. Å studere noe som er gøy og interessant er en luksus man ikke har råd til når man er 19. Jeg skjønte det altfor sent. 1
Lønnesirup01 Skrevet i går, 05:31 #35 Skrevet i går, 05:31 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Masse professorer fra både Cambridge og Oxford med kunsthistorie i fagkretsen. Anonymkode: 9fd2a...6e9 I England spiller faget du studerer liten rolle. De ser på universitetet som en dannelsesreise, så kan du gjøre hva du vil etterpå om skolen og karakterene er gode nok. Det jobber folk i City med finans som studerte teologi. Norge er mye mer snevert, du har faget du tar og ingenting mer. Men de som har studert kunst kan jobbe i galleri, museum eller kunstrettede organisasjoner. Evt. undervise kunst selv. Hun kan ta påbygning innen kulturledelse og jobbe innenfor offentlig sektor. La henne kjøre på. Foreldrene mine blandet seg fælt, og jeg skulle idag ønske jeg fokuserte mer på mine evner og interesser enn arbeidsmarkedet. Det er uansett henne som person som avgjør hvordan hun gjør det jobbmessig, noe man forstår bedre som voksen. 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:37 #36 Skrevet i går, 05:37 Hva med kjønnsforskning? Gjerne professor. Anonymkode: 5a703...ac4 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:47 #37 Skrevet i går, 05:47 Med denne utdanningen kan hun blant annet få jobb innen: Museum og galleri: Kurator, konservator (ofte med tilleggsutdanning), formidlingsansvarlig, eller gallerileder. Offentlig forvaltning: Rådgiver eller saksbehandler hos antikvariske myndigheter (som Riksantikvaren), i kommunale kulturetater eller i Kulturrådet. Undervisning og forskning: Universitetslektor eller forsker (krever ofte PhD). Du kan også undervise i skolen hvis du tar praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Media og kommunikasjon: Kulturjournalist, redaktør, eller informasjonsrådgiver innen kulturfeltet. Privat næringsliv: Kunstkonsulent, auksjonsforvalter, eller arbeid i private stiftelser og forsikringsselskaper som vurderer kunst. https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/kunsthistoriker#:~:text=De fleste kunsthistorikere jobber på,For eksempel hos antikvariske myndigheter. https://www.uio.no/studier/program/kunsthistorie-master/karriereintervjuer/#:~:text=Se så mye kunst som mulig! Oppsøk,kunsthistorie og eier og driver Galleri Golsa. Anonymkode: 2de91...f7a 2
AnonymBruker Skrevet i går, 05:50 #38 Skrevet i går, 05:50 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kjenner ei som studerte kunsthistorie. Nå jobber hun tilkallingsdeltid i barnehage. Der kan hun sikkert bedømme barnas tegninger og se hvem hun skal oppmuntre til å studere kunst og kunsthistorie om femten år. Hun jobber også som servitør i mange helger. Hurra for et utdanningssystem som fraskriver seg ethvert ansvar for å opplyse ungdommen om sjansene til relevant jobb innen de aktuelle studiene. Mange unge ser ut til å tro at hvis studievalget finnes så finnes også jobben. Ingenting er lengre fra sannheten. For et sløseri! Anonymkode: 2166c...fe1 Og jeg jobber som seniorrådgiver. Synes ikke det er dumt å studere kunsthistorie. Anonymkode: 5172e...3d7 1
NoaideBiehtar Skrevet i går, 06:16 #39 Skrevet i går, 06:16 Knirke skrev (14 timer siden): - Vil du jobbe i det offentlige eller privat? (Stor forskjell). En nittenåring har da ingen forutsetning for å svare på dette, ingen uten arbeidserfaring har egentlig forutsetning for å svare skikkelig på dette. Og hva skal man gjøre med svaret? Hvilke studier er det du mener utelukker det offentlige eller det private? Helsevesenet og læreryrket kan også utøves i det private, politi er populære i flere bransjer enn selve Politiet. Hva skal en nittenåring med denne problemstillingen? Kritiske spørsmål er sunt det, men ikke grav dere ned i uvesentlige detaljer. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 06:21 #40 Skrevet i går, 06:21 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dersom hun vil jobbe på museum anbefaler jeg en master i kulturedelse. Anonymkode: 4107b...b9c Du tror det er lettere å få jobb på museum med master i kulturedelse enn master i kunsthistorie? Anonymkode: ce0d6...94f 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå