Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter som skal begynne å studere til høsten. Hun vil ta en bachelor i kunsthistorie (og sikkert master etterpå). Hvordan ser jobbmarkedet ut for en med en sånn utdanning? Han sier hun har lyst til å jobbe på museum eller lignende. 
Ble litt bekymret, men NAV skal vel ikke blande seg i valgene deres. Vi foreldre er henholdsvis lege og professor, de to ekte søsknene har studert/studerer juss og økonomi…

Anonymkode: b883e...f31

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Saklig at foreldrene er lege og professor, og trenger skrive dette innlegget på Kvinneguiden om råd om kunsthistorie. Topper det hele med og si at de andre (ekte?!) barna har tatt bedre valg…

Blir bekymret? Nav skal vel ikke blande seg? 

Give me a fucking break! 

0/10 poeng på ragebait-trolleri. 

Anonymkode: 86b70...f25

• Liker 36
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er hun skal studere. Hva dere er, og hva søskene har studert er irrelevant. 

Dere som er så høyt utdannet skal vel klare å finne ut av jobbmarkedet… 

Troll skal ikke legg seg opp i hva trollbarna vil studere. 

Anonymkode: b38b3...e60

Skrevet

Jeg kan ikke noe om jobbmarkedet for kunst og kultur, men jeg kan tenke meg det er rimelig smalt og vanskelig å få jobb. 

Det er vanskelig å skulle gi råd til egne barn, man kan ende opp med at de gjør stikk motsatt kun for å gjøre et poeng av det. MEN: Jeg skulle ønske mine foreldre blandet seg mer i mine studievalg. Jeg endte opp som arbeidsledig og med å jobbe strøjobber som ufaglært. Måtte bite i det sure eplet og ta en ny bachelorgrad i en alder sv 32. Jeg kunne spart mye tid og tapt inntekt på at noen hadde satt meg ned som 19-åring, sett meg inn i øynene og spurt «Hva er planen din?» Ikke bare «hva har du lyst til å jobbe med?» men spørsmål som: 

- Vil du jobbe i det offentlige eller privat? (Stor forskjell). Hvilke arbeidstider, og hvilket arbeidssted? Det kan hende hun må flytte til andre enden av landet for å få et lite vikariat.

- Hvor ser du for deg å jobbe om 5 år, 10 år, 15 år? Hvordan ser karrierestigen ut?

- Hvilken livsstil ønsker du å ha? Dvs hvor mye lønn forventer du? Hvis hun er oppvokst i et øvre middelklassehjem må hun forberede seg på å gå ned i levestandard. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer kunsthistorie. Om det blir jobb av det vil jo tiden vise, men for min del er det absolutt viktigste å gjøre noe jeg liker. Man lever bare en gang, og det handler faktisk ikke om å tjene mest mulig penger (selv om kjernen i kapitalismen helst vil hjernevaske oss til å tro det), men om å ha en meningsfylt tilværelse den korte tiden vi er her.

Anonymkode: ce0d6...94f

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobbmarkedet for kunsthistorikere er nok nærmest ikke-eksisterende. 

Men det betyr ikke at hun ikke kan få jobb andre steder med utdanningen. 90% av de som har slik utdannelse ender jo opp som konsulenter eller rådgivere i det offentlige. 

Anonymkode: af913...ffe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en datter som skal begynne å studere til høsten. Hun vil ta en bachelor i kunsthistorie (og sikkert master etterpå). Hvordan ser jobbmarkedet ut for en med en sånn utdanning? Han sier hun har lyst til å jobbe på museum eller lignende. 
Ble litt bekymret, men NAV skal vel ikke blande seg i valgene deres. Vi foreldre er henholdsvis lege og professor, de to ekte søsknene har studert/studerer juss og økonomi…

Hadde oppfordret henne til å ikke ta opp studielån, men jobbe deltid. 

Hun burde ikke bruke 5 år av muligheten for lån og stipend på dette.

Kunsthistorie er mer en hobby enn hva det er et etterspurt yrke. 

Anonymkode: d940f...a04

AnonymBruker
Skrevet

Særlig at dere er lege og professor. Hilsen professor ved UiO. En professor spør ikke om noe sånt på KG, men er fullt ut i stand til å finne ut sånt vi andre kanaler. 

Anonymkode: 1c8eb...3e7

• Liker 4
Skrevet

Å diktere hva barna skal studere slår iallefall ikke bedre ut enn at de bruker noen år på å utdanne seg angående noe de ønsker. Livet er langt, og det er ingen tragedie å "ta feil utdanning". Veldig mange ender opp i jobb på siden av sin utdanning uansett. 

Mine barn har lov til å feile. Det tror jeg er en viktig rettighet å ha. Og hva tilsier at dette absolutt blir feil?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei som studerte kunsthistorie. Nå jobber hun tilkallingsdeltid i barnehage. Der kan hun sikkert bedømme barnas tegninger og se hvem hun skal oppmuntre til å studere kunst og kunsthistorie om femten år. Hun jobber også som servitør i mange helger. Hurra for et utdanningssystem som fraskriver seg ethvert ansvar for å opplyse ungdommen om sjansene til relevant jobb innen de aktuelle studiene. Mange unge ser ut til å tro at hvis studievalget finnes så finnes også jobben. Ingenting er lengre fra sannheten. For et sløseri!

Anonymkode: 2166c...fe1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg studerer kunsthistorie. Om det blir jobb av det vil jo tiden vise, men for min del er det absolutt viktigste å gjøre noe jeg liker. Man lever bare en gang, og det handler faktisk ikke om å tjene mest mulig penger (selv om kjernen i kapitalismen helst vil hjernevaske oss til å tro det), men om å ha en meningsfylt tilværelse den korte tiden vi er her.

Det er for så vidt riktig, men hvis du har en kompetanse som det er null etterspørsel etter har du ingen penger, og i tillegg et stort studielån på toppen. Da blir du åkken som nødt til å jobbe i en meningsløs jobb som ufaglært (mest sannsynlig en dårlig betalt sådan) kun for å få endene til å møtes. 

Jeg sier ikke det for å være slem, jeg snakker av erfaring.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er hennes valg og mitt beste råd er å ikke legge deg opp i det og støtte henne. Skjønner at du ønsker det beste for datteren din, men det beste er virkelig at hun finner en jobb hun elsker. Ikke mest mulig penger. Hilsen en som ble oppfordret til å ta høy og lang utdanning og ser at jeg fulgte andres forventninger og ikke mine egne drømmer. 

Anonymkode: 23dad...720

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er selvfølgelig viktig å gjøre noe man liker, men hvordan finanserer du dette? Har du tatt opp studielån eller jobber du andre steder for å få betalt regninger?

Hvis målet er gjøre noe man liker så er vel ett år på folkehøgskole, hvor man kan fordype seg i kunstneriske prosjekter kanskje det beste?

Anonymkode: b519b...5c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er hennes valg og mitt beste råd er å ikke legge deg opp i det og støtte henne. Skjønner at du ønsker det beste for datteren din, men det beste er virkelig at hun finner en jobb hun elsker. Ikke mest mulig penger. Hilsen en som ble oppfordret til å ta høy og lang utdanning og ser at jeg fulgte andres forventninger og ikke mine egne drømmer. 

Anonymkode: 23dad...720

Ville det ikke vært fint å finne en jobb om man liker, men hvor man også tjener nok til å betale de daglige regningene? Det må være veldig surt å studere kunsthistorie  for så å finne ut de eneste jobbene man får noe uttelling for  utdannelsen lønner helt elendig. Kanskje ender hun opp med å ta en helt ny utdannelse, og må ta opp enda mer lån.  

AnonymBruker
Skrevet

:sover: 🧌

Anonymkode: 185fe...8ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Masse professorer fra både Cambridge og Oxford med kunsthistorie i fagkretsen. 

Anonymkode: 9fd2a...6e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det må være lov å komme med innspill når et barn velger å gå denne veien, og man vet at det kan bli vanskelig å få jobb. De velger selvfølgelig helt selv, men jo mer de vet på forhånd, jo lettere blir det å akseptere dårlig lønn og arbeidsvilkår. 

Kunne hun hatt lyst til å ta et kunstnerisk fag og satse på å bli kunst- og håndtverkslærer på skolen? Eventuelt utdanne seg til aktivitør, hvor hun underviser ulike pasientgrupper i å utrykke seg kunstnerisk? 

Skrevet

Har 2 voksne barn. Har aldri lagt meg opp i hva de ville studere og jobbe med. Kun støttet de. Foreldre bestemmer ikke over voksne barn

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Professor i hva da, kunsthistorie? Snakk om å drite seg ut.

Anonymkode: 9fd2a...6e9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nicolai Tangen har en mastergrad i kunsthistorie 😁

Endret av Hareena
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...