Gå til innhold

Veien til pull-ups/chin - hvordan trene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter å ha søkt på nett, spør jeg heller her. Hvordan ka man best trene mot å klare å ta pull ups eller chin? Jeg har ikke tilgang på utstyr eller studio. Er det mulig å bruke egen kropp / møbler for å gjøre øvelser som gradvis gjør meg mer i stand til å ta pull ups?

Anonymkode: 0f7b0...813

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke noe utstyr? Ikke et tre med en gren du kan henge i og en treningsstrikk å bruke? Du trenger å trene den store ryggmuskelen (Latissimus dorsi), som trenes ved trekkøvelser. 

Skrevet

Ikke overtren! Veien til mange pull ups gir ofte Golfalbue (medial epikondylitt)

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal du dette? Uten utstyr...hørtes klønete ut. Du får jo kjøper enkelt og rimelig utstyr for dette å ha hjemme.

Anonymkode: c5491...282

Skrevet

Jeg trente «liggende pull ups» under spisebordet hjemme. Det hjalp mye, plutselig klarte jeg vanlige pull ups.

Anonymkode: 9d97d...ddc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2026 den 12.02):

Etter å ha søkt på nett, spør jeg heller her. Hvordan ka man best trene mot å klare å ta pull ups eller chin? Jeg har ikke tilgang på utstyr eller studio. Er det mulig å bruke egen kropp / møbler for å gjøre øvelser som gradvis gjør meg mer i stand til å ta pull ups?

Anonymkode: 0f7b0...813

Du må trene skuldre. 

Du kan kjøpe pull-up stang som du kan feste i døra hjemme og trene ☺️

Anonymkode: 6f8da...bfc

Skrevet

Du må ha tilgang på noe du kan trekke deg opp etter. Det kan være på en lekeplass, eller at du kjøper en stang eller doorgym til å ha hjemme. Pass på at listene over døra er brede nok hvis du skal ha doorgym - min funker ikke her jeg bor nå. 

Uansett - min vei til min første chin up var å trene progressiv overbelastning. Jeg fulgte et program som baserte seg på negative chins (at du starter i topp og senker deg gradvis ned), samt enkelte støtteøvelser. Det var et program jeg kjøpte som beregnet antall sekunder (og etter hvert minutter totalt) jeg skulle gjøre negative på hver økt samt vekt på støtteøvelsene basert på maksløft jeg gjorde. Det er viktig at man ikke overdriver i begynnelsen - det er veldig belastende for kroppen og mange har klart å pådra seg rhabdomyolyse på grunn av at de går altfor hardt ut i begynnelsen.

Andre øvelser som kan hjelpe er inverted rows med trx slynge (kan kjøpes til hjemmet ganske enkelt) eller stang i et knebøyrack (søk på youtube for å se hvordan du utfører øvelsen) 

Jeg har også brukt en del strikk under trening av chins, men det var definitivt negative som gjorde at jeg fikk min første. 
Men jeg ser for meg at det blir svært vanskelig for deg å klare chins eller pull ups uten å investere i et pull up rack, med mindre du har noe stødig som det går an å trekke seg opp etter hjemme. 

Anonymkode: a608c...b0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...