Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ts her. Takk for mange tilbakemeldinger. Jeg er nok mer litt på den sløve siden her ser jeg, og han blir nok til tider oppgitt av meg. Men det jeg prøver å si til han når han forteller meg ting; si det på en ok måte. Ingen problem for meg å endre meg til å vaske hendene før jeg tar ut av oppvaskmaskinen. Men når han sier at jeg er som et barn og ikke bryr meg om folk rundt gjør det direkte vondt. Kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen. 

Jeg er nok en som har utrolig lite bakterieangst, men er da aldri syk heller. Har vært borte fra jobb en gang de siste fem årene. 

Anonymkode: 2020d...a4a

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men har du tenkt på at telefonen f.eks, har enormt masse bakterier på seg? Telefonen har man med seg overalt, også når man er ute og tar i dørhåndtak fulle av bakterier osv, også overfører man bakterier til telefonen. Telefonen og nøkler er to verstinger. Så hvis man sitter og scroller på telefonen hjemme, for så å ta i mat eller ta ut av oppvaskmaskinen, så er det veldig uhygienisk. Derfor vasker jeg alltid hendene før jeg tar ut av oppvaskmaskinen og før jeg tar i mat osv.

Anonymkode: 983e5...3ec

Så du tar deg aldri til ansiktet før du vasker hender? Tar hendene på sofaputen du senere legger deg på? Det er hysteri. 

btw, jeg spriter telefonen min igjennom arbeidsdagen. Hvor ofte gjør du?

Anonymkode: 0b1bf...271

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har kanskje skjedd 5 ganger før, at det blir så ille at jeg bare gråter. 

ts

Så han har et mønster med å devaluere, men du har "bare" grått fem ganger. Bare gå. Du kan "fikse" ting med en håndvask. Han må fikse sitt hos psykolog. Sier sitt hvem den største jobben tilhører. Det skjønner du selv. Kom deg vekk. Ikke hør på de som er mest opptatt av henda dine. De kan flytte inn med den aggressive kjæresten din siden de ikke synes han er så ille.

Anonymkode: 09ec1...ebf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts her. Takk for mange tilbakemeldinger. Jeg er nok mer litt på den sløve siden her ser jeg, og han blir nok til tider oppgitt av meg. Men det jeg prøver å si til han når han forteller meg ting; si det på en ok måte. Ingen problem for meg å endre meg til å vaske hendene før jeg tar ut av oppvaskmaskinen. Men når han sier at jeg er som et barn og ikke bryr meg om folk rundt gjør det direkte vondt. Kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen. 

Jeg er nok en som har utrolig lite bakterieangst, men er da aldri syk heller. Har vært borte fra jobb en gang de siste fem årene. 

Han devaluerer og guiltripper. Hvis dette er et mønster så er han en ubehagelig type og det kan gå utover selvfølelsen din.

Anonymkode: 09ec1...ebf

• Liker 2
Skrevet

Mannen min er lik, veldig opptatt av hygiene. Sykelig for min del, men jeg følger hans rutiner.

Bedre å være litt for nøye enn litt for lite nøye.

Grine ser jeg ikke poenget med.

Jeg hadde bare bedt han ta ut av oppvaska selv. 

Anonymkode: 31bbc...266

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er i overkant nevrotisk å tenke at man kan bli dårlig av å bruke fat og bestikk som er vasket på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 36a82...5ef

Ikke nevrotisk, men ekkelt. For jeg jobber kun i lag med kvinner og når jeg ser hvordan de forlater toalettet, så vegrer jeg meg for å bruke felles bestikk ja. Derfor har jeg eget lite kjøkken på kontoret (ikke den eneste heller). Men folk har forskjellig standard og hygiene. Jeg ordner for meg, så får folk ordne for seg. Hvis mannen til ts er så nazi på hygiene, får han fikse oppvasken eller kaste søpla selv. Hvis man ikke er fornøyd med innsatsen andre gjør, ikke godt nok, så bør de enten holde kjeft, gjøre det selv eller si det på en voksen måte. Ikke kalle noen et barn. 

Men i øyeblikkets med er det ikke alltid enkelt og kanskje mannen var lei og overkant irritert på ts som for e'nte gang ikke kunne respektere hans ønsker. 

Anonymkode: 62b0a...6a4

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke nødvendig å vaske hender før man tar ut av oppvaskmaskinen dersom man har generelt god hygiene (og selvfølgelig vasker hender etter toalettbesøk og dersom man er skitten). Jada, vi har bakterier på hendene, men ikke nok til å bli syk. Vi trenger å bli eksponert for bakterier. 

Men måten han snakker til deg på er ikke greit. Tenker du selv at det er innafor? Hva ville du sagt til bestevenninnen din dersom hun fortalte at mannen hennes var så respektløs? At hun skulle finne seg i det? 
Vær tydelig på at du krever at han snakker til deg på en ordentlig og respektfull måte. Alltid. Selv om han er sint/sur/frustrert.

Ta en prat. I fredstid. Både om respekt, hvordan man snakker til hverandre og hvordan dette påvirker relasjonen, og om hygiene. Finne en felles standard. Ta gjerne chatgpt med, spesielt når dere snakker om hygiene. Fortell om begges innstilling, be om forskningsbaserte råd. 

Kanskje han har noen tvangstanker? Eller "bare" er litt feilinformert og har opparbeidet seg noen griller? Kanskje han egentlig er irritert av andre grunner, og dette blir bare et lett utløp? Kanskje det faktisk bare er dette det handler om, og han holder det inne til han innimellom sprekker?

Det finnes mange muligheter, og ingen av oss kan vite hva som er relevant i din situasjon. Det må dere to finne ut av. 

Anonymkode: 84426...e6a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvor ofte blir dere syke da? Eller får vondt i magen o.l? Lurer oppriktig. Jeg er en av de som aldri hadde klart det du forteller om her.

Ingen har hatt omgangssjuke siden yngste sluttet i bhg. Tror ikke vi har hatt influensa noen gang noen av oss heller. Vondt i magen har jeg tom ikke fått av strand og snack bar mat i utlandet. Vi er vel forkjølt en gang annen hver vinter kanskje sånn type litt snørr. Har aldri hatt fravær fra jobb av sykdom og ungene har vel kanskje en dag hver i året i snitt. Så enten fungerer middels hygiene preventivt eller så er vi genetisk veldig heldig :) Vi er ikke helt griser altså, jeg er opptatt av rent kjøkken og bad, tåler masse rot, men ikke griseri og søl og vi dusjer daglig alle mann siden vi også trener stort sett daglig :) 

Anonymkode: fb3b0...2dc

• Liker 1
Skrevet

Men det jeg prøver å si til han når han forteller meg ting; si det på en ok måte. Ingen problem for meg å endre meg til å vaske hendene før jeg tar ut av oppvaskmaskinen. Men når han sier at jeg er som et barn og ikke bryr meg om folk rundt gjør det direkte vondt. Kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen. 

Det skjønner jeg godt, sånne personangrep og devaluerende karakteristikker er vonde å få slengt i trynet over ting som egentlig er småting. Reaksjonen står rett og slett ikke i stil til "forbrytelsen".

Og ja, jeg mener det samme om kvinner som snakker sånn om menn. Og menn som snakker sånn om andre menn. (Ja, de finnes. Jeg er renholder på et fergesamband her, hvor mesteparten av mannskapet er menn. Det er variasjon der også, både i hvor ryddige de er og hvordan de snakker om de som har en lavere standard enn seg selv.)

Anonymkode: 37505...19a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2026 den 0.00):

Dette er ikke noe vi praktiserer hjemme her. Vi vasker hender etter toalettbesøk og andre urene oppgaver. Ikke før man tar i et glass for å sette i skapet.. 

Du syns det er greit å ta på tallerkner, bestikk og annet som andre folk skal spise av, uten å vaske henda først? Sært..

• Liker 1
Skrevet

Morsomt med alle som er helt hysteriske, men lar bikkja sove i senga og slikke seg i ansiktet.

Anonymkode: fd133...b00

• Liker 1
Skrevet

Psykisk vold. Har hatt samme type samboer, og hver gang han sukket i bilen på vei hjem fra besøk så visste jeg at "nå kommer leksa,  hva gjorde jeg galt denne gangen tro". Slike folk er ikke morsomme å ha som ekser med barn felles 🤪..

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2026 den 23.35):

Har du fått en unnskyldning? 

Anonymkode: 63de8...590

Unnskyldning? Det er vel hun som skal si unnskyld for å ikke ha vasket hendene før hun tar ut oppvasken. 

Anonymkode: c05d7...39a

Skrevet
Ananymon skrev (14 minutter siden):

Psykisk vold. 

Ja. Det er psykisk slitsomt med urenslig samboer.

Anonymkode: 32177...d0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2026 den 0.00):

Dette er ikke noe vi praktiserer hjemme her. Vi vasker hender etter toalettbesøk og andre urene oppgaver. Ikke før man tar i et glass for å sette i skapet.. 

Her gjør vi begge deler 

Skrevet

Morsomt med alle som er helt hysteriske, men lar bikkja sove i senga og slikke seg i ansiktet.

Det var voldsomt til generalisering da😂 Jeg hadde aldri latt en hund ligge i sengen jeg sover i, og heller ikke latt den slikke meg i ansiktet, noe mer motbydelig kan jeg nesten ikke tenke meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Unnskyldning? Det er vel hun som skal si unnskyld for å ikke ha vasket hendene før hun tar ut oppvasken. 

Anonymkode: c05d7...39a

Samboeren til ts bør unnskylde for språkbruken sin ja, helt klart. Poenget her er vel at selv om man er ulike på dette med renslighet, både her i tråden, og blant ts og samboeren, så bør man virkelig ikke snakke frekt og nedlatende til hverandre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.2.2026 den 19.49):

Men gjett hva - etter kosing og andre ting med dyr - vi vasker hendene. Og mange dusjer hver morgen. 

Og...vi er nok flere som tar med ekstra servitter til bordet for å tørke av bestikket vi skal spise med. Fordi mange er særs urenslige.

Anonymkode: 9f901...9c6

Skrevet

Problemet til disse menneskene som er overdrevet opptatt av hygiene er at de ikle er drevet av rasjonalitet men av egne følelser av hva som er rent og urent. 

Vi er til enhver tid omgitt av enorme mengder bakterier. Noen av disse kan være farlige, slik som avføringsbakterier. Derfor er det lurt å vaske henda etter dobesøk så man unngår sykdom. Det er også lurt å vaske vekk gamle matrester av samme grunn. På den annen side er det ikke spesielt rasjonelt å tenke at det er farlig å spise noe som har falt på gulvet. Eller å tro at det kommer livsfarlige bakterier opp fra do når man trekker ned. Da er det noe man får for seg oppe i hodet sitt, som ikke har en rasjonell begrunnelse. Man tenker og føler det er ekkelt, men det har ingen  fysiske konsekvenser å gjøre denne handlingen. 

Når man mener at samboer må vaske hendene før hen tar ut oppvasken er man godt inn i siste kategori. Med mindre samboer kommer rett fra dobesøk med norovirus og ikke har vasket seg. Å i tillegg gi samboer kjeft for å ikke føye seg etter egne tankespøkelser vitner om skjør psyke og dårlig selvinnsikt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Thirdy skrev (På 10.2.2026 den 19.40):

Du syns det er greit å ta på tallerkner, bestikk og annet som andre folk skal spise av, uten å vaske henda først? Sært..

Hva tenker du vil skje om du ikke vasker hendene før du tar på bestikket?

Anonymkode: 2a785...de0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...