Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi hadde to termoser, en med kokt varmt vann og en med kokt vann som var nedkjølt til romtemperatur. Mikset varmt og kaldt fra termosene til vi fikk riktig temperatur. 

Anonymkode: d9886...a66

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nå skal jeg banne høyt i kirka og gi mamma politiet noe å tygge på.

Det er ca 20 år siden jeg hadde MME unger, så ta rådet mitt med en klype salt - Ikke alt som gjaldt da, gjelder nå! 

Men vi hadde en sånn varme-pose utenpå flaska slik at temperaturen på flaska falt sakte. Så vi lagde MME etter anvisning med kokt vann før vi la oss, puttet den i den posen og innen barnet skulle ha mat om natta var melka i riktig ca riktig temperatur. Når ungene ble eldre og ikke var sårbare lenger, så bare laget vi opp for et døgn om gangen, eller brukte slike ferdig-bokser med MME når vi var på tur også gav  vi dem kald/romtemperert MME.

Anonymkode: ca179...748

Ja gammel melk er jo helt supert. Melka man tilbereder skal enten inntas innen en time eller kjøles raskt ned og oppbevares i kjøleskap 

Anonymkode: f07fe...c98

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvilke bakterier er det du snakker om egentlig? 

Anonymkode: 81eab...822

Siden du spør: Morsmelkerstatning (MME) i pulverform er ikke et sterilt produkt og kan inneholde bakterier som Cronobacter sakazakii og Salmonella enterica. Disse kan forårsake alvorlige infeksjoner, spesielt hos premature eller spedbarn under to måneder. Bacillus cereus er en annen bakterie som kan produsere giftstoffer (cereulide) i pulveret. 

Viktige bakterier og risikoer:
  • Cronobacter sakazakii: Kan forårsake hjernehinnebetennelse (meningitt), sepsis og nekrotiserende enterokolitt (alvorlig tarminfeksjon).
  • Salmonella enterica: Kan føre til salmonellose, som gir alvorlig diaré og feber.
  • Bacillus cereus: Bakterien kan produsere giftstoffer som gir oppkast, magesmerter og diaré.
  • Probiotiske bakterier: Noen typer MME (ikke typisk i Norge) kan være tilsatt bakterier som Bifidobacterium breve M-16V. 
Hvordan redusere risiko:
  • Tilberedning: Vannet som brukes til å blande pulveret bør være minst 70 °C for å drepe eventuelle bakterier.
  • Hygiene: God hånd- og kjøkkenhygiene er avgjørende.
  • Oppbevaring: Ferdigblandet MME bør brukes umiddelbart eller kjøles raskt ned og brukes innen 24 timer.
  • Ferdig MME: Kartonger med ferdigblandet, flytende MME er sterile og tryggere enn pulver. 

Anonymkode: 3ea0b...fcf

• Nyttig 2
Skrevet

https://www.helsenorge.no/barn/spedbarnsmat-og-amming/alt-om-spedbarnsmat/morsmelkerstatning-video/tilberede-og-oppbevare/

Vi brukte fremgangsmåten "hvordan blande på tur" ferdig oppmålt pulver, kokt avkjølt vann +kokt vann metoden slik jeg skrev tidligere i tråden. Tok meg under 1 minutt å være sikker på at vi overholdt alle retningslinjene, temperaturkrav og hemmet bakterieveksten.

Finnes dem som ikke gjør dette og det går bra. Finnes også dem det ikke går bra med. Personlig var ikke dette der jeg ville gamble, det kostet oss så lite å gjøre det riktig. Om andre velger andre metoder er det greit for dem. Det jeg opplever ikke er greit er når de anbefaler metodene sine videre til dem som ikke vet bedre eller som søker kunnskap. Vil du gjøre noe annet enn anbefalt, fint men hold det for deg selv og din familie. 

Anonymkode: 3ea0b...fcf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi det gjør hverdagen veldig enkel 😊

Ikke så viktig at den ikke er bra nok da 

Anonymkode: dfdba...cae

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi hadde to termoser, en med kokt varmt vann og en med kokt vann som var nedkjølt til romtemperatur. Mikset varmt og kaldt fra termosene til vi fikk riktig temperatur. 

Anonymkode: d9886...a66

Det gjorde vi også forrige gang 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke så viktig at den ikke er bra nok da 

Tror du seriøst jeg ville utsatt barna mine for noe jeg tenkte var farlig for dem? Slutt med mom-shaming, det er så kvalm oppførsel. Dere får det til å høres ut som mme er giftig. Skjønner det med koking av vann og temperatur i andre land som ikke har samme muligheter til god hygiene som oss her i Norden. Men vi bruker babybrezza med god samvittighet, og har ingen problemer med å anbefale det til andre foreldre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tror du seriøst jeg ville utsatt barna mine for noe jeg tenkte var farlig for dem? Slutt med mom-shaming, det er så kvalm oppførsel. Dere får det til å høres ut som mme er giftig. Skjønner det med koking av vann og temperatur i andre land som ikke har samme muligheter til god hygiene som oss her i Norden. Men vi bruker babybrezza med god samvittighet, og har ingen problemer med å anbefale det til andre foreldre. 

Det er ikke mom-shaming, det er fraråding av NORSKE helsemyndigheter. Så våre egne myndigheter mener at vi ikke har gode nok forutsetninger til å bruke en sånn maskin. Anbefaler du gravide å spise spekeskinke også, fordi ditt foster døde jo ikke? Dette er nasjonale råd og retningslinjer, det er ikke mom-shaming. Du valgte dette for din familie, you do you, men ikke anbefal det til andre som søker råd om korrekt tilberedning.

Anonymkode: 39830...00e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er ikke mom-shaming, det er fraråding av NORSKE helsemyndigheter. Så våre egne myndigheter mener at vi ikke har gode nok forutsetninger til å bruke en sånn maskin. Anbefaler du gravide å spise spekeskinke også, fordi ditt foster døde jo ikke? Dette er nasjonale råd og retningslinjer, det er ikke mom-shaming. Du valgte dette for din familie, you do you, men ikke anbefal det til andre som søker råd om korrekt tilberedning.

You do you, frøken hersketeknikk 🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Risikoen med babybrezza er jo ikke knyttet til vannet, men til bakteriene i selve mme-pulveret. Det er ikke mom shaming i det hele tatt, det er superviktig at folk kjenner til risikoen ved bruk av slike maskiner slik at de selv kan velge hvilken risiko de er villige til å ta. 

Anonymkode: e719c...aba

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er herseteknikk ved å presentere fakta?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.2.2026 den 20.37):

Nå er det faktisk slik at mattilsynet har endret sine retningslinjer og skriver nå at man skal følge anvisningen på pakken, og det er å blande ut i 40 grader, i alle fall med nan, men også flere typer mme. Dette er også den offisielle retningslinjen i flere nordiske og andre europeiske land. Så å sterkt advare mot det som er anbefalt fremgangsmåte av mattilsynet, produsent og andre land vi kan sammenligne oss med er kanskje ikke nødvendig. Men det er helt riktig at det KAN være bakterier som finnes i pulveret, men slik noen her skriver høres det jo ut som at det alltid er slike bakterier i mme som må drepes. 

Anonymkode: 16ad8...449

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå er det faktisk slik at mattilsynet har endret sine retningslinjer og skriver nå at man skal følge anvisningen på pakken, og det er å blande ut i 40 grader, i alle fall med nan, men også flere typer mme. Dette er også den offisielle retningslinjen i flere nordiske og andre europeiske land. Så å sterkt advare mot det som er anbefalt fremgangsmåte av mattilsynet, produsent og andre land vi kan sammenligne oss med er kanskje ikke nødvendig. Men det er helt riktig at det KAN være bakterier som finnes i pulveret, men slik noen her skriver høres det jo ut som at det alltid er slike bakterier i mme som må drepes. 

Anonymkode: 16ad8...449

Ja, det høres jo ut som mme er rein gift og at barn som får melk som er blandet på lavere temperatur enn 70 kommer til å dø momentant. Hvordan overlevde folk før egentlig? Er så lei dette samfunnet her, hvor alt er farlig og ungene våre omtrent blir født med hjelm og knebeskyttere. Babybrezza er kanskje omdiskutert, men den er gull verdt i vår hverdag iallfall. Så får dere andre holde på med den tungvinte blandinga om dere vil det 😊

Skrevet

Det er bedre å amme ungen

Anonymkode: fc638...9b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bedre å amme ungen

Anonymkode: fc638...9b8

100%, skulle ønske jeg kunne det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja, det høres jo ut som mme er rein gift og at barn som får melk som er blandet på lavere temperatur enn 70 kommer til å dø momentant. Hvordan overlevde folk før egentlig? Er så lei dette samfunnet her, hvor alt er farlig og ungene våre omtrent blir født med hjelm og knebeskyttere. Babybrezza er kanskje omdiskutert, men den er gull verdt i vår hverdag iallfall. Så får dere andre holde på med den tungvinte blandinga om dere vil det 😊

Du skjønner jo ikke poenget. Du kan gjøre hva du vil, men ikke anbefal det til andre og få det til å fremstå som at du er lur og de som følger anbefalinger er hysterisk mammapoliti. DET er hersketeknikk det. 

Ingen har sagt noe om gift de presenterer fakta som er at MME kan inneholde de og de bakteriene og at viser til anbefalingene for hvordan tilberede så man kan være sikker på at baby ikke blir syk. Såklart kan man ta sjansen, risikoen er jo veldig lav for at baby blir syk. Ergo vil det være kjempemange som har gjort det feil og det gikk helt fint. Men siden konsekvensene potensielt er veldig alvorlige så anbefaler man å gjøre det riktig likevel. For for noen få gikk det ikke bra og det er så lett å unngå. På samme måte er det veldig lav risiko for at jeg havner i en dødsulykke på vei til barnehagen. Jeg har likevel hjelm og refleks på meg og barnet om jeg sykler, og setter barnet i godkjent barnesete hvis vi kjører. Det hadde jo vært enklere uten men det smarte å gjøre er å vurdere riskiko og potensielle konsekvenser og så følge enkle måter å redusere disse på. Det er ikke veldig vanskelig å blande MME selv med varmt nok vann eller ikke gi gammel MME. 

Fulgte du ikke kostholdsregler, droppet alkohol osv når du var gravid? 

En helt annen ting som gjør at Babybrezza har vært omdiskutert er at det har vært tilfeller der den har blandet feil så baby har blitt enten dehydrert (for mye pulver) eller ikke fått nok næring (for lite pulver). Det er også vanskeligere å vaske enn bare flaskene, så det kan gro bakterier i selve maskinen. Blander man selv har man bedre kontroll.

Anonymkode: fc905...9a4

• Liker 3
Skrevet

TS: Ferdigblandet MME er steril og du får den billigere i Sverige. Lettvint til nattmating og utenfor huset :) Bare husk at åpnet må den oppbevares i kjøleskap og har en viss tid den er holdbar, det står på kartongene. 

Ellers må jeg slå et slag for å jobbe med amming om man slutter fordi det er vanskelig, for i det lange løp er det så lettvint og greit. Holdt på å gi opp selv for det var så vondt og vanskelig i starten men fikk hjelp på HS og delammet en stund og kunne ettehvert gå over til å fullamme. (Vet at ikke alle kan amme såklart, eller vil, men bare vet at det kan være så vanskelig men at det kan bli bedre. Man kan også feks kun amme om natten og gi MME om dagen hvis man klarer det). 

Anonymkode: fc905...9a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.2.2026 den 20.22):

Det er frarådet å bruke den, du velge likevel å tipse om den og anbefale , det er idiotisk 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.2.2026 den 20.37):

👏👏👏

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.2.2026 den 21.32):

Det er ikke hersketeknikk å presentere fakta altså 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...