AnonymBruker Skrevet i går, 11:40 #1 Skrevet i går, 11:40 Hei, jeg har alvorlig helseangst og det ødelegger livet mitt, jeg lever egentlig ikke, jeg jobber kun med å ikke dø, jeg vet at jeg har et stort problem og jeg aner ikke hvordan jeg skal håndtere det. Mitt fokus døgnet rundt er på sykdom og symptomer, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne veien ut, jeg er overbevist om at jeg skal dø snart selv om jeg er i «min beste alder», dame i 30 årene. Og blir bare mer redd av legebesøk og blodprøver, jeg fikk beskjed om at jeg hadde lave jernlagre nettopp, nok til å sette meg totalt ute av spill og nå er jeg livredd pga det, selv om det jo er veldig normalt for mange… jeg har alltid ligget litt lavt på jern egentlig, men nå får jeg helt panikk. Jeg klarer ikke roe meg ned og tenke at jeg skal leve, hvorfor skal absolutt jeg oppleve alt av sykdommer? Jeg må klare å få dette på avstand men per nå føler jeg meg fastlåst, noen tips?! Andre med helseangst her? Desperat og redd for å ikke komme meg ut av denne vonde sirkelen 😔 Anonymkode: 19e71...47e 2
Mezzosoprena Skrevet i går, 12:07 #2 Skrevet i går, 12:07 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hei, jeg har alvorlig helseangst og det ødelegger livet mitt, jeg lever egentlig ikke, jeg jobber kun med å ikke dø, jeg vet at jeg har et stort problem og jeg aner ikke hvordan jeg skal håndtere det. Mitt fokus døgnet rundt er på sykdom og symptomer, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne veien ut, jeg er overbevist om at jeg skal dø snart selv om jeg er i «min beste alder», dame i 30 årene. Og blir bare mer redd av legebesøk og blodprøver, jeg fikk beskjed om at jeg hadde lave jernlagre nettopp, nok til å sette meg totalt ute av spill og nå er jeg livredd pga det, selv om det jo er veldig normalt for mange… jeg har alltid ligget litt lavt på jern egentlig, men nå får jeg helt panikk. Jeg klarer ikke roe meg ned og tenke at jeg skal leve, hvorfor skal absolutt jeg oppleve alt av sykdommer? Jeg må klare å få dette på avstand men per nå føler jeg meg fastlåst, noen tips?! Andre med helseangst her? Desperat og redd for å ikke komme meg ut av denne vonde sirkelen 😔 Anonymkode: 19e71...47e Når det er så invalidiserende så trenger du en god terapeut for å komme deg ut av dette her. Helseangst er en sykdom i seg selv, og du trenger hjelp til å behandle den. 5
AnonymBruker Skrevet i går, 13:16 #3 Skrevet i går, 13:16 Hvor mange ganger har du fått råd om dette nå? Du må ta dette med legen din for å få videre henvisning, eller gå i terapi privat. Men du må faktisk *gjøre* det, ingen her kan fikse det. Anonymkode: 250bf...9af 3
AnonymBruker Skrevet i går, 14:31 #4 Skrevet i går, 14:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mange ganger har du fått råd om dette nå? Du må ta dette med legen din for å få videre henvisning, eller gå i terapi privat. Men du må faktisk *gjøre* det, ingen her kan fikse det. Anonymkode: 250bf...9af Hva er egentlig problemet med at jeg spør om noen har tips? Jeg vet at jeg er syk og har et problem. Jeg har søkt hjelp. Det er lang ventetid i psykiatrien, det er ikke gjort på en dag å få hjelp og mens jeg venter prøver jeg å finne ut hvordan jeg kan hjelpe meg selv, er det noe galt i det? Anonymkode: 19e71...47e
mommyaka Skrevet i går, 14:33 #5 Skrevet i går, 14:33 Lever du idag? Ja våkne du opp imorgen ja.... helse angst er jævli..har det selv
AnonymBruker Skrevet i går, 14:38 #6 Skrevet i går, 14:38 Det er behandling for helseangst som gjelder. Du må snakke med fastlegen din og fortelle det du skriver i hovedinnlegget. Hvis det er slik at du venter på henvisning eller time i spesialisthelsetjenesten nå er det ting du kan gjøre i mellomtiden. Du kan få oppfølging av fastlegen din (samtaler) eller kanskje kommunal psykisk helsetjeneste. Her kan du ta kontakt selv eller det kan gå via fastlegen (opp til deg). Det kan være aktuelt med medisiner, men da må fastlegen først forstå hvor vondt du har det. Har du vært åpen om dette? Du kan forsøke selvhjelpskurs mot helseangst, men dette kan være veldig vanskelig å få til når man er i såpass dårlig form. Anonymkode: ce115...ed8 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:39 #7 Skrevet i går, 14:39 Kjære deg, vet at du venter i kø, men i mens du venter kan det være svært nyttig at du starter opp med medisinering. kombinasjonen av antidepressiva + terapi/kognitiv atferdsterapi, har best effekt. Terapi uten medisiner som demper endel av angsten er vanskelig, fordi det blir vanskelig å se hvor irrasjonell man er. Så hør med fastlegen din om det kan være lurt å få medisiner mens du venter på psykolog. Anonymkode: 43d49...f89 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå